Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.12.2005, sygn. II US.PB-I-415/55/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie
Temat interpretacji
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.11.2005 r. w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 2 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 28.11.2005 r. skierowanym do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, przesłanym do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w dniu 8.12.2005 r. pan Jan T. zwrócił się z zapytaniem: czy istnieje obowiązek złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego na druku NIP-1 w związku z otwarciem przez posła RP biura poselskiego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pan Jan T. jako poseł RP, na okres sprawowania mandatu posła otwiera biuro poselskie i we własnym imieniu zatrudnia osoby na czas określony, a w deklaracjach podatkowych PIT-4 i PIT-11 posługuje się nadanym mu numerem identyfikacji podatkowej. Zdaniem podatnika zdarzenie to nie powoduje obowiązku złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-1, gdyż jako poseł nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej NIP. Zgodnie z art. 2 ust. 2 obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP. W art. 2 ust. 3 określono również, że obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej płatnikami składek ubezpieczeniowych; podmioty te również otrzymują NIP. W świetle przytoczonych przepisów jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencyjny i identyfikacyjny jest ściśle związany z powstaniem obowiązków podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych. Uzyskanie przez osobę fizyczną indywidualnego numeru identyfikacji podatkowej wypełnia ustawowe obowiązki dot. ewidencji i identyfikacji zarówno podatnika, płatnika podatków i płatnika składek ubezpieczeniowych .
Powstanie biura poselskiego i zatrudnienie we własnym imieniu osób na czas określony wiąże się z objęciem przez posła obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu art. 31 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także obowiązków płatnika składek ubezpieczeniowych. W związku z powyższym na osobie posiadającej indywidualny numer identyfikacji podatkowej nie ciążą zatem w tym przypadku dodatkowe obowiązki ewidencyjne i identyfikacyjne. Jedynie w przypadku zmiany danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym osoby fizycznej będącej podatnikiem i płatnikiem podatków, zgodnie z art. 9 ustawy o NIP, istnieje obowiązek aktualizowania danych, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4 ww. ustawy, w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się na formularzu NIP-3 przeznaczonym dla osób fizycznych i płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatników składek ubezpieczeniowych. Ponadto należy zwrócić uwagę, że osoba fizyczna, która w okresie sprawowania mandatu posła Rzeczpospolitej Polskiej otwiera biuro poselskie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808).