Interpretacja indywidualna z dnia 09.01.2008, sygn. IPPP1-443-622/07-4/BS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani..., przedstawione we wniosku z dnia 13.10.2007 r. (data wpływu 17.10.2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 31.12.2007 r. (data wpływu 03.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników w zakresie zgłoszenia identyfikacyjnego/aktualizacyjnego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu
13.10.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników w zakresie zgłoszenia identyfikacyjnego/ aktualizacyjnego, uzupełniony pismem z dnia 31.12.2007 r. (data wpływu 03.01.2008 r.)
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca zamierzał od 01.10.2007 r. rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na sprzątaniu i czyszczeniu obiektów (usługi wykonywane poza miejscem zamieszkania). Posiada umowę najmu mieszkania na czas nieokreślony. Właściciel mieszkania wyraża zgodę na prowadzenie działalności pod wskazanym adresem. Urząd Skarbowy żąda od Wnioskodawcy umowy najmu na lokal mieszkalno biurowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawcy przy rejestracji działalności wykonywanej poza miejscem zamieszkania, polegającej na sprzątaniu i czyszczeniu wystarczy umowa najmu na lokal mieszkalny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.) zwanej dalej ustawą, zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i nr dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności (art. 5 ust. 4 ustawy).
Stosownie do art. 5a ust. 1 pkt. 2 ustawy podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą będący osobami fizycznymi wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej mogą złożyć zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne.
Wzory formularzy zgłoszeń zostały opublikowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 202, poz. 1959 ze zm.). Wzór zgłoszenia identyfikacyjnego dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą NIP-1 stanowi załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia.
W druku NIP-1 w części C.5.1 należy podać adres głównego miejsca wykonywania działalności, w przypadku, gdy nie jest możliwe wskazanie adresu głównego miejsca wykonywania działalności należy podać adres zamieszkania.
Art. 9 ust. 6 w związku z art. 5 ust. 4b ustawy stanowi, że w przypadku aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym, podatnicy do tego zgłoszenia dołączają uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem m. in. dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba.
W druku NIP-1 w części D należy podać informację o załącznikach, w tym m.in. o dołączonym dokumencie (albo jego uwierzytelnionej lub poświadczonej urzędowo kopii) potwierdzającym uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości wskazanej w części C.5.1 formularza.
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zgłoszeniu identyfikacyjnym nie podają adresu siedziby (obowiązek ten dotyczy osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości
prawnej, będących podatnikiem lub płatnikiem), lecz adres zamieszkania. Zatem dołączenie przez Wnioskodawcę umowy najmu mieszkania na czas nieokreślony spełnia wymogi art. 5 ust. 4b ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock