Czy w sytuacji przekształcenia gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej w instytucję gospodarki budżetowej i związanej z tym sukcesji... - Interpretacja - IPPP2/443-809/10-2/IG

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 12.01.2011, sygn. IPPP2/443-809/10-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy w sytuacji przekształcenia gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej w instytucję gospodarki budżetowej i związanej z tym sukcesji praw i obowiązków dotychczasowego Centrum Obsługi, nowoutworzona osoba prawna Centrum Usług będzie również sukcesorem numeru NIP dotychczasowego gospodarstwa pomocniczego - Centrum Obsługi?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 20 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie sukcesji numeru NIP - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie sukcesji numeru NIP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca funkcjonuje obecnie jako gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki budżetowej, tj. nieposiadająca osobowości prawnej jednostka sektora finansów publicznych. Stosownie do art. 87 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja m. in. państwowych gospodarstw pomocniczych. Jednocześnie, stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - instytucja gospodarki budżetowej jest jednostką sektora finansów publicznych tworzoną w celu realizacji zadań publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych dochodów. Instytucja gospodarki budżetowej uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do KRS (art. 23 ust. 5 ustawy o finansach publicznych).

Przepisy powyższe mają istotne znaczenie dla wnioskodawcy, albowiem stosownie do art. 116 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, instytucja gospodarki budżetowej, o której mowa w art. 23 ustawy o finansach publicznych, może być utworzona poprzez przekształcenie istniejącego gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej na zasadach określonych w przepisach wykonawczych określonych przez Radę Ministrów, z uwzględnieniem rozliczeń związanych z zakończeniem działalności gospodarstw pomocniczych oraz zapewnieniem ciągłości realizacji zadań i ich specyfiki.

Te przepisy wykonawcze zostały zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu przekształcenia gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych w instytucje gospodarki budżetowej (Dz. U. nr 139, poz. 938).

W przypadku Wnioskodawcy - Centrum Obsługi podlega przekształceniu w instytucję gospodarki budżetowej, w oparciu o wskazany powyżej przepis art. 116 ust. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, na podstawie zgody wyrażonej przez Radę Ministrów oraz na podstawie zarządzenia Szefa K. w sprawie utworzenia instytucji gospodarki budżetowej Centrum Usług przez przekształcenie gospodarstwa pomocniczego oraz nadanie statutu (dalej: Zarządzenie). Na podstawie przepisu § 1 powołanego Zarządzenia: Tworzy się instytucję gospodarki budżetowej pod nazwą Centrum Usług przez przekształcenie gospodarstwa pomocniczego K.. Natomiast stosownie do przepisu § 2 Zarządzenia - instytucja gospodarki budżetowej przejmuje zadania publiczne przekształcanego gospodarstwa pomocniczego w zakresie usług, dostaw oraz robót budowlanych na rzecz K. w celu zapewnienia realizacji zadań publicznych przez K., finansowania lub dofinansowania środków trwałych w budowie, zakupu środków trwałych oraz remontów, a także prowadzenia wspólnych lub centralnych zamówień publicznych zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) jak również świadczenie usług wspólnych wynikających z tych zamówień.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji przekształcenia gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej w instytucję gospodarki budżetowej i związanej z tym sukcesji praw i obowiązków dotychczasowego Centrum Obsługi, nowoutworzona osoba prawna Centrum Usług będzie również sukcesorem numeru NIP dotychczasowego gospodarstwa pomocniczego - Centrum Obsługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, nowoutworzona instytucja gospodarki budżetowej, powstała w wyniku przekształcenia prawnego dotychczasowego gospodarstwa pomocniczego, będzie sukcesorem dotychczasowego numeru NIP tego gospodarstwa pomocniczego.

Uzasadnienie takiego wniosku należy odczytać w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu przekształcenia gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych w instytucje gospodarki budżetowej, które zostały przecież wydane z uwzględnieniem rozliczeń związanych z zakończeniem działalności gospodarstw pomocniczych oraz zapewnieniem ciągłości realizacji zadań i ich specyfiki (art. 116 ust. 2 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych). Stosownie do § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia - instytucja gospodarki budżetowej przejmuje przysługujące gospodarstwu pomocniczemu przed jego przekształceniem należności, uprawnienia, obowiązki, środki pieniężne oraz rzeczowe składniki majątkowe inne niż nieruchomości, Instytucja gospodarki budżetowej pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń i koncesji, które zostały przyznane na rzecz gospodarstwa pomocniczego przed jego przekształceniem, chyba że odrębne przepisy lub decyzja o udzieleniu zezwolenia lub koncesji stanowi inaczej. Ponadto, stosownie do § 6 rozporządzenia - przekształcenie gospodarstwa pomocniczego w instytucję gospodarki budżetowej wymaga zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdań, zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz o finansach publicznych, a także zamknięcia rachunków bankowych. Bilans zamknięcia przekształcanego gospodarstwa pomocniczego staje się bilansem otwarcia instytucji gospodarki budżetowej (§ 7 ust. 1 rozporządzenia).

Istota powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje na wolę ustawodawcy, zgodnie z którą powstała w wyniku przekształcenia nowa instytucja gospodarki budżetowej ma być sukcesorem wszystkich praw i obowiązków dotychczas funkcjonującego w obrocie prawnym gospodarstwa pomocniczego. W związku z tym ta sukcesja praw powinna również dotyczyć przejęcia przez powstałe Centrum Usług dotychczasowego numeru NIP Centrum Obsługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. z 2004r., Dz. U. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca do końca 2010r. funkcjonował jako gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki budżetowej, tj. nieposiadająca osobowości prawnej jednostka sektora finansów publicznych. Stosownie do art. 87 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu uległa likwidacja m. in. państwowych gospodarstw pomocniczych. W przypadku Wnioskodawcy - Centrum Obsługi podlega przekształceniu w instytucję gospodarki budżetowej.

Cytowany art. 12 ust. 1 ustawy zawiera zamknięty krąg przypadków, kiedy NIP przechodzi na następcę prawnego. Powyższy przepis nie zawiera jednakże przekształcenia gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej w instytucję gospodarki budżetowej.

Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że nowoutworzona instytucja gospodarki budżetowej, powstała w wyniku przekształcenia prawnego dotychczasowego gospodarstwa pomocniczego, będzie sukcesorem dotychczasowego numeru NIP tego gospodarstwa pomocniczego.

Fakt, że stosownie do § 4 ust. 1 powołanego przez Wnioskodawcę rozporządzenia - instytucja gospodarki budżetowej przejmuje przysługujące gospodarstwu pomocniczemu przed jego przekształceniem należności, uprawnienia, obowiązki, środki pieniężne i rzeczowe składniki majątkowe inne niż nieruchomości, pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń i koncesji, które zostały przyznane na rzecz gospodarstwa pomocniczego przed jego przekształceniem, oraz stosownie do § 6 rozporządzenia - przekształcenie gospodarstwa pomocniczego w instytucję gospodarki budżetowej wymaga zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdań, zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz o finansach publicznych, a także zamknięcia rachunków bankowych, nie jest czynnikiem wystarczającym do przejęcia numeru identyfikacji podatkowej.

Numer Identyfikacji podatkowej nie stanowi należności, uprawnienia, środka pieniężnego, rzeczowego składnika majątku ani prawa lub uprawnienia dotychczasowego gospodarstwa pomocniczego. Jest to numer identyfikujący dotychczasowy podmiot na gruncie podatkowym, który ulega likwidacji. Nowo powstały podmiot nie może być sukcesorem numeru identyfikacji podatkowej w przypadku, gdy przepisy cytowanej ustawy enumeratywnie nie przewidują sukcesji numeru NIP w takiej sytuacji.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe i przepisy obowiązujące na dzień wydania niniejszej interpretacji należy uznać, że przepisy ustawy nie przewidują przejścia numeru NIP na następcę prawnego w sytuacji opisanej we wniosku.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie