Interpretacja indywidualna z dnia 20.08.2009, sygn. ILPP2/443-889/09-4/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
Czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w razie twierdzącej odpowiedzi na pytanie: czy w następstwie planowanych zmian w funkcjonowaniu Spółki z o.o. oraz Niepublicznego Zakład Opieki Zdrowotnej może on jako podmiot wyodrębniony prawnie, majątkowo, organizacyjnie i finansowo od organu założycielskiego uzyskać status jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a w rezultacie być osobnym podatnikiem od Spółki założycielskiej? może wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o nadanie mu Numeru Identyfikacji Podatkowej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 maja 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 29 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz brakującą opłatę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółką, będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, utworzyła jako organ założycielski xxx Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Spółki z o.o. (zwany dalej Zakładem). Zakład wpisany został do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej w dniu 12 sierpnia 1999 r. pod nr .
Spółka Sp. z o.o. funkcjonuje w oparciu o umowę spółki, zaś Zakład funkcjonuje w oparciu o statut, nadany mu przez Spółkę oraz regulamin porządkowy xxx.
Zgodnie z umową Spółki Sp. z o.o.:
- Siedzibą Spółki jest K (§ 3).
- Spółka wyodrębnia organizacyjnie zespół osób i środków jako część własnej jednostki, stanowiący niepubliczny zakład opieki zdrowotnej xxx Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Spółki z o.o. (§ 4 ust. 3.).
- Przedmiotem działalności Spółki jest m. in.:
a) produkcja barwników i pigmentów, chemikaliów organicznych podstawowych pozostałych, pestycydów i pozostałych środków agrotechnicznych, farb i lakierów, środków myjących, wyrobów kosmetycznych i toaletowych, klejów i żelatyn itp.;
b) sprzedaż detaliczna artykułów medycznych i ortopedycznych, kosmetyków i artykułów toaletowych, sprzedaż hurtowa perfum i kosmetyków, wyrobów farmaceutycznych i chemicznych;
c) zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i niemieszkalnymi, wynajem nieruchomości na własny rachunek (§ 6 ust. 1). - Świadczenia zdrowotne według wskazanego poniżej przedmiotu działania, będą wykonywane w ramach wyodrębnionej organizacyjnie części Spółki xxx Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Spółki z o.o., wpisanego do właściwego rejestru:
a) szpitalnictwo;
b) praktyka lekarska;
c) praktyka stomatologiczna;
d) działalność paramedyczna;
e) działalność pogotowia ratunkowego;
f) działalność pielęgniarek i położnych;
g) pozostała działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego, gdzie indziej nie sklasyfikowana (§ 6 ust. 2).
Statut NZOZ Spółki z o.o. oraz jego regulamin porządkowy zawierają następujące rozwiązania:
- Zakład jest wyodrębnionym organizacyjnie od założyciela zespołem osób i środków majątkowych, utworzonych i utrzymywanych w celu udzielania świadczeń zdrowotnych, posiadającym zasoby ludzkie w postaci fachowego personelu (rozdz. l pkt 1 statutu);
- Siedziba Zakładu jest odrębna od siedziby Spółki i ma miejsce w Y (rozdz. l pkt 5 st.);
- Zakład posiada swoje własne odrębne od założyciela organy zarządzające, tj. Dyrektora/kierownika, który odpowiada pod względem medycznym za jego działalność (rozdz. III pkt 1 st.) i sprawuje nadzór medyczny nad Zakładem (§ 9 regulaminu); w rezultacie, Dyrektor reprezentuje Zakład w obrocie gospodarczym;
- Wewnątrz struktury organizacyjnej Zakładu wyodrębnione zostały jego jednostki organizacyjne (przychodnie) oraz komórki organizacyjne (poradnie, gabinety, laboratoria, punkty pobierania materiałów do badań, zespoły leczenia domowego i opieki domowej, pracownie) w łącznej ilości ponad 40 jednostek i komórek (rozdz. IV st., zmieniony aneksem nr 13);
- Zakład jest jednostką samofinansującą się (rozdz. V pkt 2 st.);
- Zakład pozyskuje środki finansowe z odpłatnych świadczeń zdrowotnych (rozdz. V pkt 1 st.);
- Zakład prowadzi dokumentację finansowo rachunkową (rozdz. V pkt 3 st.);
- Zakład ponosi odpowiedzialność cywilną za szkodę wyrządzoną swoim pacjentom w związku z czym ubezpieczony jest od odpowiedzialności cywilnej (rozdz. V pkt 4 st.).
Tak regulowany ustrój Zakładu, jego odrębność organizacyjna, samodzielność finansowa, odrębny zespół fachowej obsługi, siedziba, dają Zakładowi możliwość w dużej mierze samodzielnego funkcjonowania.
Spółka z o.o. jako organ założycielski planuje wprowadzenie w organizacji Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej szeroko zakreślonych zmian, mających na celu dalsze wyodrębnienie Zakładu ze struktur Spółki i całkowite usamodzielnienie jego funkcjonowania. Działania te zmierzają do rozdzielenia dochodów Zakładu od dochodów Spółki celem wprowadzenia przejrzystej polityki finansowej Zakładu oraz Spółki.
W szczególności, Spółka planuje dokonać zmian w umowie Spółki w następujący sposób:
- Zmianie ulegnie § 4 ust. 3 umowy Spółki, otrzymując brzmienie: Spółka tworzy xxx Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej działa jako samofinansująca się, wyodrębniona prawnie, organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo jednostka organizacyjna Spółki. Zakład funkcjonuje w oparciu o wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzonych i utrzymywanych w celu udzielania świadczeń zdrowotnych, zapobiegania powstawaniu chorób i urazów oraz promocji zdrowia.
- Poszerzony zostanie przedmiot działalności Spółki, ujęty w § 6 ust. 1, m.in. o najem ruchomości, dzierżawę sprzętu.
- Zmianie ulegnie również § 6 ust. 2, otrzymując brzmienie w jego pierwszym zdaniu: Świadczenia zdrowotne według wskazanego poniżej przedmiotu działania, będą wykonywane w ramach wyodrębnionej prawnie, organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo jednostki Spółki xxx Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, wpisanego do właściwego rejestru.
W statucie Zakładu pojawią się następujące zapisy:
- Rozdział l pkt 1. xxx Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej działa jako samofinansująca się, wyodrębniona prawnie, organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo jednostka organizacyjna Spółki. Zakład funkcjonuje w oparciu o wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzonych i utrzymywanych w celu udzielania świadczeń zdrowotnych, zapobiegania powstawaniu chorób i urazów oraz promocji zdrowia.
- Rozdział VI zostanie zatytułowany Mienie Zakładu i otrzyma następujące brzmienie: Zakład prowadzi swoją działalność w oparciu o mienie własne, mienie wynajmowane lub dzierżawione od Spółki Sp. z o.o. bądź od innych podmiotów. Dotychczasowa treść rozdziału VI zostanie przeniesiona do rozdziału VII.
- W rozdziale III wprowadzone zostaną następujące zmiany:
a) pkt 1 otrzyma brzmienie: Organem Zakładu jest Kierownik, który odpowiada za jego funkcjonowanie pod względem medycznym, a także odpowiada za zarządzanie Zakładem.
b) po punkcie 2 dopisany zostanie punkt 3: Kierownik Zakładu reprezentuje zakład na zewnątrz.
c) po punkcie 3 dopisany zostanie punkt 4: Kierownik Zakładu jest przełożonym pracowników Zakładu.
d) po punkcie 4 dopisany zostanie punkt 5: W razie potrzeby organ założycielski ustanowi na wniosek Kierownika jego zastępcę. - Rozdział V pkt 2 otrzyma brzmienie: Zakład jest samofinansującym, prowadzącym samodzielnie gospodarkę finansową Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Zakład pozyskuje środki finansowe z udzielanych odpłatnie bądź częściowo odpłatnie świadczeń zdrowotnych. Dochody Zakładu przeznaczane są w całości na realizację celów i zadań Zakładu. Przychody i koszty Zakładu nie są przychodami i kosztami Spółki założycielskiej. Zakład prowadzi oddzielną od Spółki założycielskiej rachunkowość i księgowość.
Obecnie dochód wypracowany przez Zakład stanowi część dochodu Spółki założycielskiej. Z tego tytułu Spółka Spółka z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Na skutek wyżej opisanych zmian, Zakład stanie się niezależnym od organu założycielskiego podmiotem obrotu gospodarczego, wyodrębnionym pod względem prawnym, organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym. Posiadać będzie własną, odmienną od firmy Spółki nazwę, własny zakres działania, a także uzyska samodzielność finansową. Dochody Zakładu przeznaczane będą wyłącznie na realizację jego celów statutowych. Zakład już teraz cechuje szczegółowo określone wyodrębnienie jego jednostek pomocniczych i administracji (wyliczonych w statucie Zakładu), a dokonane zmiany wprowadzą dodatkowo swobodę decyzyjną i samodzielność Dyrektora Zakładu jako jego organu zarządzającego. W rezultacie, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy funkcjonował będzie pod każdym względem niezależnie od organu, który go powołał i jako taki występował będzie w obrocie gospodarczym.
W piśmie z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wyjaśniła, co następuje:
1. Podstawa prawna zwolnienia dochodów Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej od podatku dochodowego od osób prawnych.
Zwolnienie dochodów, osiąganych przez NZOZ, nastąpić miałoby po dokonaniu stosownych przekształceń w sposobie funkcjonowania Zakładu, w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele. Powołanie w pytaniu art. 14 ust. 1 pkt 4 było wynikiem omyłki pisarskiej.
2. Stwierdzenie Zakład prowadzi oddzielną od Spółki założycielskiej rachunkowość i księgowość.
Powyższy zapis, który wprowadzony zostanie do statutu Zakładu oraz do umowy Spółki, oznacza, że przychody, koszty i dochody Zakładu obliczane będą odrębnie dla Zakładu Opieki Zdrowotnej i odrębnie dla Spółki z o.o.
3. Stwierdzenie Przychody i koszty Zakładu nie są przychodami i kosztami Spółki założycielskiej.
W wyniku dokonanych przekształceń, Zakład uzyska całkowitą samodzielność finansową i niezależność od organu założycielskiego. Wypracowany przez Zakład przychód nie trafiałby w żadnej części do Spółki z o.o., lecz przeznaczony byłby w całości na działalność Zakładu związaną z ochroną zdrowia, na wynagrodzenia dla pracowników, dla których Zakład stałby się pracodawcą, a także na rozwijanie działalności Zakładu. Również koszty, powstałe w związku z prowadzoną działalnością, takie jak opłaty za wynajem sprzętu czy pomieszczeń, ponoszone byłyby ze środków własnych Zakładu. Organ założycielski Spółka z o.o. nie uzyskiwałby żadnego dochodu z prowadzonej przez Zakład działalności medycznej i nie pokrywałby żadnych wydatków związanych z jego funkcjonowaniem.
Jednocześnie Wnioskodawca nadmienił, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, przy założeniu jego samodzielności i niezależności od organu założycielskiego, postrzegany jest za jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez liczne grono doktryny prawa podatkowego (patrz: S. Babiarz, L. Błystak, B. Dauter i in., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Oficyna Wydawnicza Unimex 2009; J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych 2008, CH Beck, Warszawa 2008; Z. Ofiarski, Prawo podatkowe, Lexis Nexis, Warszawa 2008), co oznacza w konsekwencji, że podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w razie twierdzącej odpowiedzi na pytanie: czy w następstwie planowanych zmian w funkcjonowaniu Spółki z o.o. oraz Niepublicznego Zakład Opieki Zdrowotnej xxx może on jako podmiot wyodrębniony prawnie, majątkowo, organizacyjnie i finansowo od organu założycielskiego uzyskać status jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a w rezultacie być osobnym podatnikiem podatku dochodowego od Spółki założycielskiej... może wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o nadanie mu Numeru Identyfikacji Podatkowej...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 (dalej: ZOZU)), zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.
Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej dokonuje podziału zakładów na publiczne i niepubliczne, opartego na kryterium podmiotu, który zakład tworzy oraz reguluje w sposób szczegółowy problematykę zakładów publicznych, w tym formę ich prowadzenia, tworzenie, statut, przekształcenie, zarządzanie czy zasady gospodarki. Ustrój zakładu opieki zdrowotnej oraz inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania, nieuregulowane w ustawie, określa statut, co wynika z treści art. 11 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 6 ZOZU.
Ponieważ w stosunku do niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej formy organizacyjno -prawne wyodrębnienia zespołu osób i środków majątkowych nie zostały przewidziane w przepisach ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, w orzecznictwie podkreśla się, że taką formę nadaje temu zakładowi podmiot założycielski (por. orzeczenie SN z dnia 13 kwietnia 2005 r., V CK 729/04). Może to być zarówno spółdzielnia, oddział (zakład) osoby prawnej jak i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (por. orzeczenie NSA z dnia 8 października 2008 r., II FSK 978/2007).
Z powyższego wynika, że to statut w przypadku niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej (NZOZ) jest jego wewnętrznym aktem normatywnym, o charakterze w zasadzie cywilnoprawnym, a kontrola nad jego stosowaniem i zgodnością z ustawą podlega nadzorowi w trybie rejestracji i w trakcie utrzymywania zakładu (II FSK 978/2007). Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby organ założycielski tak ukształtował statut zakładanego NZOZ-u, by jednostka ta wypełniała wszelkie przesłanki zakwalifikowania jej jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Jak wskazał Najwyższy Sąd Administracyjny, w piśmiennictwie przyjmuje się, że typowymi atrybutami jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej są: posiadanie struktury organizacyjnej, działanie za pośrednictwem organów, zdolność prawna w zakresie prawa materialnego, zdolność procesowa, zdolność upadłościowa i układowa, posiadanie własnego majątku czy odpowiedzialność własnym majątkiem za zobowiązania. Co najważniejsze, aby uzyskać status jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wystarczy posiadanie choćby jednego z wyżej wymienionych przymiotów (II FSK 978/2007). A zatem, niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, posiadający odrębną strukturę organizacyjną, odrębną gospodarkę finansową, odrębny majątek od spółki założycielskiej i odrębny przedmiot działania, odpowiedzialny za szkody wyrządzone pacjentom tak jak Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej xxx jest jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Taka interpretacja przyjęta została również w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyrok NSA z dnia 8 października 2008 r., II FSK 978/2007; wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 maja 2006 r., l SA/Wr 348/05), a także przez organy skarbowe (Izba Skarbowa w Rzeszowie, decyzja z dnia 14 grudnia 2007 r., IS.1/1/42310-2/07). W ocenie ww. podmiotów, nie ma znaczenia dla podmiotowości prawnopodatkowej NZOZ-u fakt posiadania bądź nie numeru REGON czy NIP. Co więcej, podkreślenia wymaga fakt, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej uznany już został w orzecznictwie za podatnika podatku od nieruchomości (uchwała NSA z dnia 12 listopada 2001 r., FPK 11/01; wyrok NSA z dnia 27 września 2004 r., FSK 2149/04).
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje na zbliżony status niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej do statusu niepublicznych szkół i placówek oświatowych. Jeżeli ich podmiotowość podatkowa nie jest kwestionowana, to należy dopuścić analogiczne traktowanie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Uznanie podmiotowości prawnopodatkowej NZOZ-u prowadzi w konsekwencji do wniosku, iż może on wnosić jako samodzielny podatnik podatku dochodowego od osób prawnych o nadanie mu odrębnego od Spółki założycielskiej Numeru Identyfikacji Podatkowej. Idąc dalej, należy przyjąć, że uzyskane przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej dochody, w części przeznaczonej na określone w statucie cele ochrony zdrowia, są zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy:
- należy uznać podmiotowość prawnopodatkową NZOZ jako jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- w konsekwencji może on wnosić jako samodzielny podatnik podatku dochodowego od osób prawnych o nadanie mu odrębnego od Spółki założycielskiej Numeru Identyfikacji Podatkowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), zwanej dalej ustawą, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).
Stosownie do ust. 2 cyt. wyżej artykułu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP.
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej płatnikami składek ubezpieczeniowych; podmioty te również otrzymują NIP (art. 2 ust. 3 ustawy).
Powyższe oznacza, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Art. 6 ust. 2 ustawy stanowi, iż podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych obowiązani są dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie złożenia pierwszej, od dnia wejścia w życie ustawy, deklaracji dotyczącej zaliczki na ten podatek. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do podatników, którzy na mocy odrębnych przepisów są zwolnieni z obowiązku składania deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych (art. 6 ust. 3 ustawy).
Mocą art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), definiuje zakład opieki zdrowotnej jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 tej ustawy).
Na podstawie art. 2 ust. 2 ww. ustawy, zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.
Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.
Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawym.
W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż w związku z wydaną w dniu 19 sierpnia 2009 r. interpretacją indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych nr ILPB3/423-394/09-4/EK, w której stwierdzono, że będący przedmiotem wniosku niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, jak również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Brak jest zatem podstaw do wystąpienia Zakładu do właściwego urzędu skarbowego o nadanie mu Numeru Identyfikacji Podatkowej z tego tytułu.
Tut. Organ podkreśla, iż powyższe rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie przedmiotu wniosku (zapytania) Zainteresowanego odnośnie obowiązku ewidencyjnego nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym, rozstrzygnięcie nie dotyczy ewentualnego obowiązku ewidencyjnego Zakładu dla podatników bądź płatników innych należności podatkowych lub płatników składek ubezpieczeniowych.
Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-394/09-4/EK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu