Interpretacja indywidualna z dnia 21.08.2009, sygn. ILPP1/443-661/09-7/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
Obowiązek ewidencyjny
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko , przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu do: Pierwszego Urzędu Skarbowego :22 maja 2009 r., Biura KIP w Lesznie: 5 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu: 20 lipca 2009 r.), z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 11 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej
interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku posiadania numeru NIP jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku posiadania numeru NIP. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu: 20 lipca 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, dodatkową opłatę oraz własne stanowisko w sprawie oraz pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 11 sierpnia 2009 r.) o uzupełnienie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Stacja () działa od roku 1996. Od początku działała w ramach () jako jedna z form pomagania ludziom biednym, bowiem rozpoczęła działalność w formie Jadłodajni dla biednych. Od dnia 29 września 2004 r. została zarejestrowana w Sądzie jako organizacja pożytku publicznego pod nr KRS (). W Sądzie została zarejestrowana pod numerem NIP (). Jest to jednostka () i nie było żadnej przesłanki aby nadać jej oddzielny NIP. Środki finansowe przekazywane były na rzecz Stacji bez żadnych problemów. Dopiero w roku 2008 okazało się, że przekazanie środków finansowych będzie możliwe po nadaniu Stacji oddzielnego nr NIP. W celu otrzymania środków został nadany Stacji oddzielny NIP.
Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 7 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca oświadczył, że Stacja () wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. prowadzi Wypożyczalnię Sprzętu Rehabilitacyjnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stacja () zarejestrowana w KRS pod numerem NIP () powinna mieć nadany oddzielny NIP...
Zdaniem Wnioskodawcy, nadanie Stacji oddzielnego NIP nie było potrzebne i nie wynikało z żadnego przepisu. Stacja () nie spełnia żadnej przesłanki określonej w art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników. Nie powinien jej zostać nadany NIP. Taką interpretację art. 2 ww. ustawy przyjął Sąd, który zarejestrował Stację pod NIP (). Wnioskodawca podkreśla, że środki finansowe od roku 2004 były przekazywane bez problemów, który pojawił się dopiero w roku 2008.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwany dalej NIP.
Stosownie do ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych podmioty te również otrzymują NIP.
Powyższe oznacza, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków.
Podatnikami na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy obejmuje:
- wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy,
- czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Stacja () działa od roku 1996, jako jedna z form pomagania ludziom biednym. Od 29 września 2004 r. została zarejestrowana w Sądzie jako organizacja pożytku publicznego, pod numerem NIP (). Jest to jednostka ().
Ponadto jak wskazuje Wnioskodawca Stacja wykonuje czynności
podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. prowadzi Wypożyczalnię Sprzętu Rehabilitacyjnego.
W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do zadanego pytania należy stwierdzić, że Stacja (), będąca podatnikiem z tytułu podatku VAT, podlega obowiązkowi ewidencyjnemu i obowiązana jest do posiadania oddzielnego numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku posiadania numeru NIP.
W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania podmiotowości w tych podatkach oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w dniu 21 sierpnia 2009 r. zostało wydane postanowienie nr ILPP1/443-661/09-8/BD, ILPB3/423-420/09-4/EK oraz nr ILPB1/415-651/09-4/AMN
o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu