Czy Zakład Opieki Zdrowotnej w razie twierdzącej odpowiedzi na pytanie: czy w następstwie planowanych zmian w funkcjonowaniu Spółki oraz Zakładu Opiek... - Interpretacja - ILPP2/443-660/09-5/EN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2009, sygn. ILPP2/443-660/09-5/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Zakład Opieki Zdrowotnej w razie twierdzącej odpowiedzi na pytanie: czy w następstwie planowanych zmian w funkcjonowaniu Spółki oraz Zakładu Opieki Zdrowotnej może on jako podmiot wyodrębniony pod względem prawnym, gospodarczym i organizacyjnym uzyskać status jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a w rezultacie być osobnym podatnikiem od Spółki założycielskiej? może wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o nadanie mu Numeru Identyfikacji Podatkowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 21 maja 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 22 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz brakującą opłatę, także wskazanie Organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka x (dalej: Spółka), będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, utworzyła Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej x (dalej: Zakład) Sp. z o.o., wpisany do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej w dniu 31 maja 1993 r. pod numerem. Ustrój Spółki reguluje umowa Spółki, a ustrój Zakładu jego Statut, nadany przez Spółkę oraz regulamin porządkowy Zakładu.

Umowa Spółki x zawiera następujące postanowienia:

  1. Spółka działać będzie pod firmą x Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (§ 2).
  2. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in.: sprzedaż hurtowa perfum i kosmetyków; transport drogowy towarów oraz działalność usługowa związana z przeprowadzkami, magazynowanie i działalność wspomagająca transport; zakwaterowanie, działalność usługowa związana z wyżywieniem; działalność holdingów finansowych, działalność związana z obsługą rynku nieruchomości, doradztwo związane z zarządzaniem; wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych; opieka zdrowotna; pomoc społeczna z zakwaterowaniem, pomoc społeczna bez zakwaterowania (§ 6).

Zgodnie ze Statutem Zakładu Opieki Zdrowotnej x Sp. z o.o.:

  1. Zakład opieki zdrowotnej x Sp. z o.o. jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych, promocji zdrowia i szerzenia oświaty zdrowotnej (§ 1 ust. 1).
  2. Zakład jest niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej (§ 1 ust. 2).
  3. Organem założycielskim Zakładu jest x Sp. z o.o. z siedzibą w X(§ 2).
  4. Zakład działa pod nazwą: Zakład Opieki Zdrowotnej x Sp. z o.o (§ 3 ust. 1).
  5. Celem Zakładu jest podejmowanie świadczeń na rzecz ochrony zdrowia oraz poprawy stanu zdrowia ludzkości poprzez organizowanie i prowadzenie usług leczniczych, profilaktycznych, opiekuńczych, propagowanie zachowań prozdrowotnych oraz stałe podnoszenie poziomu świadczonych usług (§ 5).
  6. Strukturę organizacyjną Zakładu tworzą jednostki:
    1. Przychodnia w Y() w ramach której funkcjonuje 30 komórek organizacyjnych (poradnie, pracownie diagnostyki, gabinet zabiegowy i punkt szczepień).
    2. Przychodnia w R() w ramach której funkcjonuje 8 komórek organizacyjnych (poradnie i pracownie).
    3. Zakład rehabilitacji leczniczej w R() w ramach której funkcjonują 3 komórki organizacyjne.
    4. Zakład opiekuńczo leczniczy w R() w ramach którego funkcjonuje 1 komórka organizacyjna (§ 9).
    type="a">
  7. Strukturę organizacyjną Zakładu tworzy i przekształca organ założycielski z własnej inicjatywy bądź na wniosek kierownika Zakładu (§ 9 pkt 6).
  8. Organem Zakładu jest kierownik. Kierownik reprezentuje Zakład na zewnątrz i sprawuje medyczny nadzór nad jego działalnością, a w szczególności: odpowiada za fachowość, jakość i dostępność do świadczeń zdrowotnych, reprezentuje Zakład w zakresie działalności merytorycznej, organizuje wykonywanie świadczeń zdrowotnych w sposób zapewniający optymalne działanie Zakładu oraz tworzy warunki organizacyjne i techniczne do przechowywania dokumentacji zapewniające jej poufność oraz zabezpieczające dokumentację przed zgubieniem lub zniszczeniem (§ 10 pkt 1 i 2).
  9. Kierownika powołuje i odwołuje organ założycielski Zakładu w trybie przez niego ustalonym (§ 10 pkt 3).
  10. Do kompetencji organu założycielskiego należy m.in. podejmowanie wszelkich decyzji finansowych, w tym ustalanie cennika usług, reprezentowanie Zakładu w zakresie spraw majątkowych, prowadzenie rachunkowości, administracji i zaopatrzenia. Organ założycielski odpowiada za szkody wyrządzone przez zakład opieki zdrowotnej i poniesione przez Zakład straty a także ubezpiecza Zakład od odpowiedzialności cywilnej. Organ założycielski może upoważnić kierownika Zakładu do wykonywania czynności z zakresu zarządzania Zakładem innych niż wskazane w Statucie (§ 11 pkt 2 - 4 i 6).
  11. Zakład prowadzi gospodarkę finansową w formie samofinansującego się niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej. Zakład uzyskuje środki finansowe z tytułu odpłatnych świadczeń zdrowotnych, darowizn, zapisów, spadków oraz działalności innej niż podstawowa. O przeznaczeniu zysku Zakładu decyduje organ założycielski (§ 12 pkt 1 - 3).

Tak uregulowany ustrój Zakładu, jego odrębna, szeroko rozbudowana struktura organizacyjna, własne organy, zespół fachowej obsługi, dają Zakładowi możliwość w znacznym stopniu samodzielnego funkcjonowania.

Spółka jako organ założycielski planuje wprowadzenie w organizacji Zakładu Opieki Zdrowotnej daleko idących zmian, mających na celu wyodrębnienie Zakładu ze struktur Spółki i całkowite usamodzielnienie jego funkcjonowania. Działania te zmierzają również do rozdzielenia dochodów Zakładu Opieki Zdrowotnej x od dochodów Spółki celem wprowadzenia przejrzystej polityki finansowej Zakładu i Spółki. W szczególności, zmianie ulegną następujące postanowienia umowy Spółki:

  1. Przedmiot działalności Spółki (§ 6) ulegnie zmianie w zakresie, w jakim należała do niego opieka zdrowotna. W zmienionej umowie przedmiot działalności Spółki i przedmiot działalności Zakładu zostaną wyodrębnione do osobnych punktów, przy czym opieką zdrowotną zajmował się będzie wyłącznie Zakład Opieki Zdrowotnej.
  2. W § 6 dodany zostanie punkt 2 o następującej treści: Spółka tworzy Zakład Opieki Zdrowotnej x. Zakład działa jako samofinansująca się, wyodrębniona prawnie, organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo jednostka organizacyjna Spółki. Zakład funkcjonuje w oparciu o wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzonych i utrzymywanych w celu udzielania świadczeń zdrowotnych, zapobiegania powstawaniu chorób i urazów oraz promocji zdrowia. Przedmiotem działalności Zakładu jest świadczenie opieki zdrowotnej.

W statucie Zakładu wprowadzone zostaną następujące zmiany:

  1. § 1 ust 1 otrzyma brzmienie: Zakład Opieki Zdrowotnej x jest samofinansującą się, wyodrębnioną prawnie, organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo jednostką organizacyjną Spółki. Zakład funkcjonuje w oparciu o wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzonych i utrzymywanych w celu udzielania świadczeń zdrowotnych, zapobiegania powstawaniu chorób i urazów oraz promocji zdrowia.
  2. § 3 ust. 1 otrzyma brzmienie: Zakład działa pod nazwą: Zakład Opieki Zdrowotnej x.
  3. § 10 ust. 2 otrzyma brzmienie: Kierownik Zakładu reprezentuje Zakład na zewnątrz i sprawuje nadzór, w tym medyczny, nad jego działalnością, a w szczególności (...).
  4. § 11 otrzyma brzmienie:
    1. Organem założycielskim Zakładu jest Spółka x Sp. z o.o. z siedzibą w Y() Do kompetencji organu założycielskiego należy zatrudnianie kierownika Zakładu. Organ założycielski decyduje o likwidacji Zakładu Opieki Zdrowotnej.
    2. Do kompetencji kierownika Zakładu należy:
      1. podejmowanie wszystkich decyzji finansowych, w tym ustalanie cennika usług;
      2. reprezentowanie Zakładu z zakresie spraw majątkowych;
      3. prowadzenie administracji i zaopatrzenia;
      4. podejmowanie innych czynności z zakresu zarządzania Zakładem, niewymienione w punktach poprzedzających;
      type="a">
    3. Zakład odpowiada za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną przez niego działalnością, w związku z czym ubezpieczony jest od odpowiedzialności cywilnej.
    type="1))">
  5. § 12 otrzyma brzmienie:
    1. Zakład prowadzi gospodarkę finansową w formie samofinansującego się niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej.
    2. Zakład uzyskuje środki finansowe z tytułu odpłatnych świadczeń zdrowotnych, darowizn, zapisków, spadków oraz działalności innej niż podstawowa.
    3. Zakład prowadzi odrębną od organu założycielskiego rachunkowość. Przychody i koszty Zakładu nie stanowią przychodów i kosztów Spółki.
    4. Zakład funkcjonuje w oparciu o mienie własne, jak i dzierżawione lub wynajmowane od organu założycielskiego oraz od innych podmiotów.
    type="1)">

Na skutek wyżej opisanych zmian Zakład stanie się niezależnym od organu założycielskiego podmiotem obrotu gospodarczego, wyodrębnionym pod względem prawnym, organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym. Posiadać będzie własną, odmienną od firmy Spółki nazwę, własny zakres działania, a także uzyska samodzielność finansową. Dochody Zakładu przeznaczane będą wyłącznie na realizację jego celów statutowych. Zakład już cechuje szczegółowo określone wyodrębnienie jego jednostek pomocniczych i administracji (wyliczonych w statucie Zakładu), a dokonane zmiany wprowadzą dodatkowo swobodę decyzyjną i samodzielność Dyrektora Zakładu jako jego organu zarządzającego. W rezultacie, Zakład Opieki Zdrowotnej x funkcjonował będzie pod każdym względem niezależnie od organu, który go powołał i jako taki występował będzie w obrocie gospodarczym.

W piśmie z dnia 27 lipca 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Spółka wyjaśniła co następuje:

   1.Podstawa prawna zwolnienia dochodów Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwolnienie dochodów, osiąganych przez NZOZ, nastąpić miałoby, po dokonaniu stosownych przekształceń w sposobie funkcjonowania Zakładu, w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele. Powołanie w pytaniu art. 14 ust. 1 pkt 4 było wynikiem omyłki pisarskiej.

   2.Stwierdzenie Zakład prowadzi odrębną od organu założycielskiego rachunkowość.

Powyższy zapis, który wprowadzony zostanie do statutu Zakładu oraz do umowy Spółki, oznacza, że przychody, koszty i dochody Zakładu obliczane będą odrębnie dla Zakładu Opieki Zdrowotnej i odrębnie dla Spółki z o.o.

   3.Stwierdzenie Przychody i koszty Zakładu nie stanowią przychodów i kosztów Spółki.

W wyniku dokonanych przekształceń Zakład uzyska całkowitą samodzielność finansową i niezależność od organu założycielskiego. Wypracowany przez Zakład przychód nie trafiałby w żadnej części do x Spółki z o.o., lecz przeznaczony byłby w całości na działalność Zakładu związaną z ochroną zdrowia, na wynagrodzenia dla pracowników, dla których Zakład stałby się pracodawcą, a także na rozwijanie działalności Zakładu. Również koszty, powstałe w związku z prowadzoną działalnością, takie jak opłaty za wynajem sprzętu czy pomieszczeń, ponoszone byłyby ze środków własnych Zakładu. Organ założycielski Spółka z o.o. nie uzyskiwałby żadnego dochodu z prowadzonej przez Zakład działalności medycznej i nie pokrywałby żadnych wydatków związanych z jego funkcjonowaniem.

Jednocześnie Spółka pragnie nadmienić, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, przy założeniu jego samodzielności i niezależności od organu założycielskiego, postrzegany jest za jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej przez liczne grono doktryny prawa podatkowego (patrz: S. Babiarz, L. Błystak, B. Dauter i in., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Oficyna Wydawnicza Unimex 2009; J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych 2008, CH Beck, Warszawa 2008; Z. Ofiarski, Prawo podatkowe, Lexis Nexis, Warszawa 2008) co oznacza w konsekwencji, że podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład Opieki Zdrowotnej x w razie twierdzącej odpowiedzi na pytanie: czy w następstwie planowanych zmian w funkcjonowaniu Spółki oraz Zakładu Opieki Zdrowotnej x może on jako podmiot wyodrębniony pod względem prawnym, gospodarczym i organizacyjnym uzyskać status jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a w rezultacie być osobnym podatnikiem od Spółki założycielskiej... może wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o nadanie mu Numeru Identyfikacji Podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U z 2009 r. Nr 19, poz. 100 (dalej: ZOZU)), zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej dokonuje podziału zakładów na publiczne i niepubliczne, opartego na kryterium podmiotu, który zakład tworzy oraz reguluje w sposób szczegółowy problematykę zakładów publicznych, w tym formę ich prowadzenia, tworzenie, statut, przekształcenie, zarządzanie czy zasady gospodarki. Ustrój zakładu opieki zdrowotnej oraz inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania, nieuregulowane w ustawie, określa statut, co wynika z treści art. 11 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 6 ZOZU.

Ponieważ w stosunku do niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej formy organizacyjno- prawne wyodrębnienia zespołu osób i środków majątkowych nie zostały przewidziane w przepisach ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, w orzecznictwie podkreśla się, że taką formę nadaje temu zakładowi podmiot założycielski (por. orzeczenie SN z dnia 13 kwietnia 2005 r. V CK 729/04). Może to być zarówno spółdzielnia, oddział (zakład) osoby prawnej, jak i jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej (por. orzeczenie NSA z dnia 8 października 2008 r. II FSK 978/2007).

Z powyższego wynika, że to statut w przypadku niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej (NZOZ) jest jego wewnętrznym aktem normatywnym, o charakterze w zasadzie cywilnoprawnym, a kontrola nad jego stosowaniem i zgodnością z ustawą podlega nadzorowi w trybie rejestracji i w trakcie utrzymywania zakładu (II FSK 978/2007). Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby organ założycielski - w niniejszym przypadku Spółka z o.o., tak ukształtowała statut założonego Zakładu Opieki Zdrowotnej, by jednostka ta wypełniała wszelkie przesłanki zakwalifikowania jej jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Jak wskazał Sąd Najwyższy, w piśmiennictwie przyjmuje się, że typowymi atrybutami jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej są: posiadanie struktury organizacyjnej, działanie za pośrednictwem organów, zdolność prawna w zakresie prawa materialnego, zdolność procesowa, zdolność upadłościowa i układowa, posiadanie własnego majątku czy odpowiedzialność własnym majątkiem za zobowiązania. Co najważniejsze, aby uzyskać status jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wystarczy posiadanie choćby jednego z wyżej wymienionych przymiotów (II FSK 978/2007). A zatem, niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, posiadający odrębną strukturę organizacyjną, odrębną gospodarkę finansową, odrębny majątek od spółki założycielskiej i odrębny przedmiot działania, odpowiedzialny za szkody wyrządzone pacjentom tak jak Zakład Opieki Zdrowotnej jest jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Taka interpretacja przyjęta została również w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyrok NSA z dnia 8 października 2008 r. II FSK 978/2007; wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 maja 2006 r. l SA/Wr 348/05), a także przez organy skarbowe (Izba Skarbowa w Rzeszowie, dec. z dnia 14 grudnia 2007 r. IS.1/1/42310-2/07). W ocenie ww. podmiotów, nie ma znaczenia dla podmiotowości prawnopodatkowej NZOZ-u fakt posiadania bądź nie numeru REGON czy NIP. Co więcej, podkreślenia wymaga fakt, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej uznany już został w orzecznictwie za podatnika podatku od nieruchomości (uchwała NSA z dnia 12 listopada 2001 r. FPK 11/01; wyrok NSA z dnia 27 września 2004 r. FSK 2149/04).

Dodatkowo należy wskazać na zbliżony status niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej do statusu niepublicznych szkół i placówek oświatowych. Jeżeli ich podmiotowość podatkowa nie jest kwestionowana, to należy dopuścić analogiczne traktowanie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym, zdaniem podatnika:

  1. należy uznać podmiotowość prawnopodatkową Zakładu Opieki Zdrowotnej x jako jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
  2. w konsekwencji może on wnosić jako samodzielny podatnik podatku dochodowego od osób prawnych o nadanie mu odrębnego od Spółki założycielskiej Numeru Identyfikacji Podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), zwanej dalej ustawą, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do ust. 2 cyt. wyżej artykułu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP.

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej płatnikami składek ubezpieczeniowych; podmioty te również otrzymują NIP (art. 2 ust. 3 ustawy).

Powyższe oznacza, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Art. 6 ust. 2 ustawy stanowi, iż podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych obowiązani są dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie złożenia pierwszej, od dnia wejścia w życie ustawy, deklaracji dotyczącej zaliczki na ten podatek. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do podatników, którzy na mocy odrębnych przepisów są zwolnieni z obowiązku składania deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych (art. 6 ust. 3 ustawy).

Mocą art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), definiuje zakład opieki zdrowotnej jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 tej ustawy).

Na podstawie art. 2 ust. 2 ww. ustawy, zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.

Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawym.

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż w związku z wydaną w dniu 12 sierpnia 2009 r. interpretacją indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych nr ILPB3/423-369/09-5/EK, w której stwierdzono, że będący przedmiotem wniosku niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, jak również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej Zakład Opieki Zdrowotnej xxx, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Brak jest zatem podstaw do wystąpienia Zakładu do właściwego urzędu skarbowego o nadanie mu Numeru Identyfikacji Podatkowej z tego tytułu.

Tut. Organ podkreśla, iż powyższe rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie przedmiotu wniosku (zapytania) Zainteresowanego odnośnie obowiązku ewidencyjnego nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym, rozstrzygnięcie nie dotyczy ewentualnego obowiązku ewidencyjnego Zakładu dla podatników bądź płatników innych należności podatkowych lub płatników składek ubezpieczeniowych.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu