Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2009, sygn. ILPP1/443-697/09-9/AI, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
1. Czy SP ZOZ w likwidacji może posługiwać się numerem NIP nadanym SP ZOZ czy też ma dokonać aktualizacji NIP oraz VAT i ma składać deklarację VAT?
2. Czy faktury wystawiane przez SP ZOZ w likwidacji po wykreśleniu z KRS mogą być zaliczane przez kontrahentów do kosztów uzyskania przychodów oraz czy mogą być podstawą do odliczenia przez nich podatku VAT?
3. Czy wynajem mieszkań dla osób związanych ze służbą zdrowia objęty jest 7% stawką VAT czy też jest zwolniony z naliczania?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w likwidacji, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu do Ministerstwa Finansów 12 maja 2009 r., data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 9 czerwca 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 10 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się numerem NIP przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej po wykreśleniu z Krajowego Rejestru Sądowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się numerem NIP przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej po wykreśleniu z Krajowego Rejestru Sądowego. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 24 czerwca 2009 r. oraz 21 lipca 2009 r. o określenie czy wniosek dotyczy stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego, doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska oraz uiszczenie brakującej opłaty.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Uchwałą Rady Powiatu z dnia 18 kwietnia 2008 r. z dniem 1 czerwca 2008 r. postawiono Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w stan likwidacji. W dniu 2 czerwca 2008 r. fakt ten zgłoszono do Krajowego Rejestru Sądowego, czego następstwem było dokonanie wpisu nr z dnia 12 czerwca 2008 r. W dniu 1 lipca 2008 r. likwidację SP ZOZ zgłoszono do Urzędu Skarbowego na druku NIP-2, załączając postanowienie Sądu Rejestrowego z dnia 12 czerwca 2008 r. W dniu 1 września 2008 r. w związku z zakończeniem działalności medycznej SP ZOZ został wykreślony z rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę (art. 43 ust 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej), co w dalszej kolejności spowodowało wykreślenie z urzędu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej z Krajowego Rejestru Sądowego. W związku z tym, że SP ZOZ w likwidacji jest podmiotem występującym w obrocie gospodarczym i prawnym, na wykreślenie SP ZOZ w likwidacji z KRS zostało złożone zażalenie, które na posiedzeniu w dniu 9 stycznia 2009 r. sąd oddalił. W procesie likwidacji zakład posługuje się numerem NIP (m. in. do wystawiania faktur VAT) nadanym Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, w związku z faktem, że likwidacja jest stanem prawnym związanym nierozerwalnie z bytem SP ZOZ, pomimo faktu wykreślenia z KRS i utraty osobowości prawnej.
Zakończenie likwidacji SP ZOZ zostało określone uchwałą Rady Powiatu na dzień 31 grudnia 2009 r. i dopiero po tej dacie zobowiązania i należności zakładu staną się zobowiązaniami i należnościami Powiatu. Do tego czasu SP ZOZ w likwidacji musi mieć możliwości funkcjonowania w obrocie prawnym (sprzedaż składników majątkowych, najem pomieszczeń i inne), czyli uzyskiwać środki na prowadzenie likwidacji.
Z pisma uzupełniającego z dnia 24 czerwca 2009 r. wynika, iż organem założycielskim SP ZOZ jest Starostwo Powiatowe. Starostwo postawiło w stan likwidacji SP ZOZ, powołało likwidatora i określiło czas trwania likwidacji. Po jej zakończeniu Starostwo przejmie wszystkie zobowiązania i należności zlikwidowanej jednostki. Ponadto zakończenie działalności medycznej SP ZOZ nie jest tożsame z zakończeniem czynności likwidacyjnych. Likwidator musi sprzedać składniki majątkowe, wynajmuje pomieszczenia na cele medyczne i mieszkalne, prowadzi archiwizację dokumentacji, reguluje zobowiązania i należności, itp. Jest to ostatnia faza istnienia jednostki organizacyjnej zmierzającej do całkowitego zniknięcia SP ZOZ. Środki pozyskiwane przez likwidatora przeznaczone są na pokrycie kosztów likwidacji.
Wykreślenie z KRS nie uchyliło uchwały Rady Powiatu w sprawie czasu trwania likwidacji. Prowadząc działalność SP ZOZ w likwidacji wystawia faktury VAT i posługuje się numerem NIP nadanym SP ZOZ.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy SP ZOZ w likwidacji może posługiwać się numerem NIP nadanym SP ZOZ czy też ma dokonać aktualizacji NIP oraz VAT i ma składać deklarację VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, SP ZOZ w likwidacji prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Wykreślenie z KRS nie można utożsamiać z zakończeniem likwidacji zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 91, poz. 408 ze zm.).
O terminie otwarcia i zakończenia likwidacji decyduje organ założycielski w drodze uchwały Rady Powiatu. Postanowienie KRS o wykreśleniu SP ZOZ w likwidacji nie uchyla podjętych uchwał. Zatem SP ZOZ w likwidacji powinien zachować dotychczasowy NIP i status podatnika.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na wyroki:
- WSA w Warszawie z dnia 29 stycznia 2007 r. sygn. akt VII SA/Wa 1767/06,
- NSA z dnia 24 maja 2007 r. sygn. akt II OSK 305/07,
- Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 2004 r., sygn. akt V CK 287/04.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 6 ust. 1 z dnia z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.).
W myśl art. 9 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, podatnicy wymienieni w art. 6 ust. 1, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4, z zastrzeżeniem ust. 1c, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.
Stosownie do art. 12 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a.
Na podstawie art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, lub odpowiednio publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, lub Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego.
Podzielając stanowisko Sądu Najwyższego zawarte w uchwale z dnia 14 lipca 2005 r. znak III CZP 34/05, tut. Organ stwierdza, iż z ww. przepisu art. 60 ust. 6 wynika, iż likwidacja zakładu opieki zdrowotnej nie następuje ani z dniem zaprzestania udzielania świadczeń zdrowotnych, ani z dniem utraty osobowości prawnej. Osobowość prawna nie jest konieczną przesłanką do istnienia i prowadzenia działalności przez zakład opieki zdrowotnej, niezbędne natomiast jest uzyskanie określonego stopnia organizacji materialnej i osobowej.
Jednocześnie należy zauważyć, iż likwidacja oznacza nie pojedynczą czynność, a złożony proces prowadzący do zniknięcia SP ZOZ jako osoby prawnej i jako zakładu opieki zdrowotnej. Na proces ten składają się: przejęcie kierownictwa SP ZOZ przez likwidatora powołanego przez organ założycielski, zakończenie działalności publicznej, zaspokojenie wierzycieli z majątku likwidowanego itp.
Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 oraz art. 60 ust. 4b ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, uchwała o likwidacji zakładu powinna zawierać: datę otwarcia likwidacji, datę zakończenia udzielania świadczeń medycznych oraz datę zakończenia czynności likwidacyjnych, przy czym data zakończenia czynności likwidacyjnych konieczna jest tylko przy likwidacji w trybie art. 60 cyt. ustawy.
Zatem w odniesieniu do obowiązujących regulacji prawnych istnieje możliwość wskazania kilku dat odnoszących się do konkretnych czynności i wywołujących różne skutki. Data zakończenia działalności medycznej stanowi podstawę, zgodnie z art. 43 ust. 4 ww. ustawy, do wykreślenia z tym dniem zakładu z rejestru zakładów opieki zdrowotnej, a w następnej kolejności wykreślenie z KRS w myśl art. 60 ust. 5 ustawy. W konsekwencji brak jest podstaw do utożsamiania skutków określenia daty zakończenia działalności medycznej zakładu i utraty osobowości prawnej z jego likwidacją w rozumieniu art. 60 ust. 6. Pojęcie po likwidacji użyte w tym artykule oznacza zakończenie wszystkich czynności wynikających z procesu likwidacji, a tym samym dopiero po zakończeniu tego procesu wszelkie zobowiązania SP ZOZ stają się zobowiązaniami organu założycielskiego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie uchwały Rady Powiatu został z dniem 1 czerwca 2008 r. postawiony w stan likwidacji. Następnie, w dniu 2 czerwca 2008 r. fakt ten zgłoszono do Krajowego Rejestru Sądowego, czego następstwem było dokonanie wpisu z dnia 12 czerwca 2008 r. W dniu 1 lipca 2008 r. likwidację zgłoszono do Urzędu Skarbowego na druku NIP-2, załączając postanowienie Sądu Rejestrowego z dnia 12 czerwca 2008 r.
W dniu 1 września 2008 r. w związku z zakończeniem działalności medycznej SP ZOZ, został on wykreślony z rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę (na podstawie art. 43 ust 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej), co w dalszej kolejności spowodowało wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego.
Wnioskodawca pomimo wykreślenia jest podmiotem występującym w obrocie gospodarczym i prawnym, i w trwającym procesie likwidacji posługuje się numerem NIP (m. in. do wystawiania faktur VAT) nadanym Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej (przed likwidacją). Organem założycielskim Wnioskodawcy jest Starostwo Powiatowe, które postawiło w stan likwidacji Zainteresowanego, powołało likwidatora i określiło czas trwania likwidacji. Starostwo przejmie wszystkie zobowiązania i należności zlikwidowanej jednostki po zakończeniu likwidacji.
Jak wskazał we wniosku Zainteresowany, w likwidacji nadal prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2.
W myśl art. 99 ust. 1 cyt. wyżej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy, mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.
Z kolei stosownie do art. 99 ust. 3 ustawy, mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, oraz podatnicy, o których mowa w art. 43 ust. 3, wykonujący wyłącznie czynności wymienione w tym przepisie, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca kwartału poprzedzającego kwartał, za który będzie po raz pierwszy składana kwartalna deklaracja podatkowa.
Zatem, w sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca, pomimo utraty osobowości prawnej będącej skutkiem wykreślenia z KRS do czasu faktycznego zakończenia likwidacji, posługując się dotychczasowym numerem identyfikacji podatkowej (NIP) traktowany jest jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz ust. 2 i w związku z czym jest obowiązany do składania deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług (w zależności - za okresy miesięczne lub kwartalne).
Reasumując, Wnioskodawca pomimo utraty osobowości prawnej będącej skutkiem wykreślenia z KRS do czasu faktycznego zakończenia likwidacji może posługiwać się dotychczasowym numerem identyfikacji podatkowej (NIP). Tym samym, Zainteresowany nadal pozostaje w obowiązku składania deklaracji VAT, a nie jest zobowiązany dokonać aktualizacji NIP oraz VAT.
Ponadto, informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się numerem NIP przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej po wykreśleniu z Krajowego Rejestru Sądowego w przedstawionym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie posiadania podmiotowości prawnopodatkowej przez Samodzielny Publiczny Zakład Opiek Zdrowotnej po wykreśleniu z KRS oraz zwolnienia tego podmiotu z opodatkowania, zostało zawarte w interpretacji nr ILPB3/423-432/09-6/JG z dnia 14 sierpnia 2009 r. Natomiast w zakresie stawki podatku VAT przy wynajmie mieszkań dla osób związanych ze służbą zdrowia w dniu 12 sierpnia 2009 r. wydane zostało postanowienie bez rozpatrzenia nr ILPP1/443-697/09-7/AI.
Z kolei w zakresie stanu faktycznego w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie posługiwania się przez kontrahentów fakturami VAT wystawionymi przez SP ZOZ w likwidacji po wykreśleniu z KRS w dniu 29 lipca 2009 r. zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB3/423-432/09-5/JG i ILPP1/443-697/09-6/AI.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-432/09-6/JG, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu