Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2009, sygn. IPPP2/443-562/09-2/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
Tut. organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie sukcesja NIP nie jest możliwa. W miejsce dotychczasowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej powstał bowiem nowy podmiot, będący wprawdzie następcą prawnym tej jednostki, jednakże nie spełniający wymogów ustawowych uzasadniających sukcesję NIP.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie sukcesji numeru identyfikacji podatkowej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie sukcesji numeru identyfikacji podatkowej.
W dniu 18 czerwca 2009 r. wezwano Stronę do złożenia dokumentu upoważniającego osobę podpisaną na wniosku do samodzielnego działania w imieniu Stowarzyszenia, jak i wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Zjazd Z powziął uchwałę wprowadzającą zmiany do Statutu Z polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne jednostki Z osobowości prawnej. Z uzyskała osobowość prawną na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (tekst jednolity Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), z chwilą jej wpisania do KRS (Rejestr Stowarzyszeń oraz Rejestr Przedsiębiorców), co nastąpiło w dniu 19 listopada 2007 r. Przed uzyskaniem osobowości prawnej jednostka Wnioskodawcy (podobnie jak inne) stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że jednostka, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem, stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania. Przed uzyskaniem osobowości prawnej samodzielnie sporządzano jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca przed otrzymaniem osobowości prawnej w dniu 19.11.2007 r. wpisany był jako jednostka terenowa Z w rejestrze Stowarzyszeń oraz rejestrze Przedsiębiorców. Z dniem 12.01.2006 r. otrzymano potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego X o numerze identyfikacyjnym ... W dniu 19.11.2007 r. Wnioskodawca uzyskał wpis do KRS wraz z 28 swoimi jednostkami terenowymi, przejmując dotychczasowe należności i zobowiązania wobec odbiorców i dostawców, rozrachunków z ZUS i Urzędem Skarbowym, X.
Uzupełniając informacje dotyczące zgłoszeń identyfikacyjnych Wnioskodawca przedstawił chronologicznie dokumenty potwierdzające numer NIP, którymi się posługiwał.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca, który otrzymał wpis do KRS jako osoba prawna, może zachować numer identyfikacyjny podatnika X...
Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest zachowanie dotychczasowego Numeru Identyfikacji Podatkowej, ponieważ jest on tą samą jednostką organizacyjną, co dotychczasowa X (przed uzyskaniem osobowości prawnej) po sukcesji generalnej majątku. Konieczność wystąpienia o nadanie NIP dla utworzonego podmiotu w znacznym stopniu utrudniłaby działalność Wnioskodawcy, podległych 28 jednostek oraz jego kontrahentów. Stowarzyszenie pozyskuje środki z zadań zlecanych organizacji Wnioskodawcy przez organy administracji publicznej. Zmiana w tej chwili numeru NIP doprowadziłaby do dużych utrudnień w rozliczaniu zawartych już umów, jak i tych będących w trakcie realizacji, czy rozliczania.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza mocą ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).
Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.
Prawa i obowiązki podmiotów przekształconych zostały wymienione w art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.):
§ 1. Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku :
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2 ) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia :
- innej spółki niemającej osobowości prawnej ,
- spółki kapitałowej,
2) spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku, Wnioskodawca w istocie jest tą samą jednostką organizacyjną co X, przed uzyskaniem osobowości prawnej, po sukcesji generalnej majątku. A zatem, w ocenie Wnioskodawcy, możliwe jest zachowanie dotychczasowego numeru identyfikacji podatkowej X.
W obowiązującym stanie prawnym sukcesję numeru identyfikacji podatkowej regulują przepisy art. 12 ust. 1 w/w ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z powołanym art. 12 ust. 1 ustawy o NIP, numer identyfikacji podatkowej nadany podatnikowi (funkcjonującemu w skonkretyzowanej formie organizacyjno-prawnej) nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem enumeratywnie wskazanych przypadków, tj.:
- przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
- przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę.
Ponadto przepis ustępu 1a cytowanego wyżej art. 12 ustawy o NIP stanowi, że do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000r. - Kodeks spółek handlowych /Dz. U. Nr 94, poz.1037, z 2001r. Nr 102, poz.1117 oraz z 2003r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276/. Wskazane wyżej przypadki stanowią jednoznacznie wyjątek od zasady, że dla powstania obowiązku i jednocześnie uprawnienia do posługiwania się określonym numerem NIP po stronie konkretnego podmiotu potrzebne jest wydanie decyzji o nadaniu NIP. W takich bowiem przypadkach, związanych ściśle z sukcesją praw i obowiązków nie tylko wynikających z przepisów prawa podatkowego, powyższy obowiązek /uprawnienie/ powstaje z mocy samego prawa - w momencie dojścia do skutku przekształcenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 1 a ustawy o NIP. Jednocześnie art. 12 ust. 2 ustawy o NIP stanowi, że w przypadku ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1 a.
Biorąc pod uwagę powyższe, tut. organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie sukcesja NIP nie jest możliwa. W miejsce dotychczasowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej powstał bowiem nowy podmiot, będący wprawdzie następcą prawnym tej jednostki, jednakże nie spełniający wymogów ustawowych uzasadniających sukcesję NIP.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny załączonych przez Stronę do wniosku o udzielenie interpretacji dowodów. Załączniki mają jedynie charakter posiłkowy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie