Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2013, sygn. IBPP1/443-1302/12/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat interpretacji
jaki NIP powinny posiadać szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna niepodlegająca wpisowi do CEIDG i na jaki podmiot powinny być wystawiane faktury za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem wyżej wymienionych szkół.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012r. (data złożenia w tut. Biurze 19 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2013r. (data złożenia w tut. Biurze 11 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest:
- prawidłowe w zakresie określenia jaki NIP powinny posiadać szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna niepodlegająca wpisowi do CEIDG,
- prawidłowe w zakresie określenia na jaki podmiot powinny być wystawiane faktury za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem wyżej wymienionych szkół.
UZASADNIENIE
W dniu 19 grudnia 2012r. złożono w tut. organie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie określenia:
- Jaki NIP powinny posiadać szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna niepodlegająca wpisowi do CEIDG...
- Na jaki podmiot powinny być wystawiane faktury za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem wyżej wymienionych szkół...
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2013r. (data złożenia w tut. biurze 11 marca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1302/12/ES, IBPBI/1/415-1594/12/AP z dnia 22 lutego 2013r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Z dniem 1 września 2012r. jako osoba fizyczna Wnioskodawca założył szkoły, które zostały wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z dniem 19 czerwca 2012r.
W dniu 26 czerwca 2012r. założone szkoły otrzymały numer identyfikacyjny REGON:
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych (),
- Policealna Szkoła Zawodowa () - będący rozszerzeniem numeru podstawowego.
Jako osoba fizyczna będąca płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenia Wnioskodawca złożył do właściwego Urzędu Skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne NlP-7 a także informację o prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z tytułu zawartych umów Wnioskodawca odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz do Urzędu Skarbowego jako zgłoszony w tych instytucjach płatnik.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się: osobę prowadząca niepubliczną szkołę, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty.
Na tej podstawie Wnioskodawca dokonał zgłoszenia płatnika składek w ZUS.
Umowy, rachunki i faktury wystawiane są z NIP osoby fizycznej/organu założycielskiego szkoły.
Szkoły są prowadzone pod jednym adresem prowadzenia działalności i mają wspólny sekretariat.
Duża część ponoszonych kosztów na funkcjonowanie szkół jest trudna do rozdzielenia i przyporządkowania do poszczególnej szkoły.
Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.
Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
- zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki,
- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
W związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2012r. zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012r. poz. 591) złożenie wniosku o wpis do rejestru REGON, wniosku o zmianę cech objętych wpisem oraz wniosku o skreślenie z rejestru REGON dla przedszkoli, szkół i innych jednostek organizacyjnych i ich zespołów następuje na postawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 139, poz. 814, z późn. zm.).
W konsekwencji tych zmian szkoły otrzymały nowe numery identyfikacyjne REGON jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej:
- z dniem 31 października 2012r. Liceum Ogólnokształcące: numer ().
Do powyższego numeru zostały przypisane następujące informacje:
Szczególna forma prawna: 91 Szkoły niepubliczne ponadgimnazjalne,
Własność: 214 własność krajowych osób fizycznych,
Rodzaj przeważającej działalności: 8531B Licea Ogólnokształcące;
- z dniem 8 listopada 2012r. Policealna Szkoła Zawodowa ().
Do powyższego numeru zostały przypisane następujące informacje:
Szczególna forma prawna: 91 Szkoły niepubliczne ponadgimnazjalne,
Własność: 214 własność krajowych osób fizycznych,
Rodzaj przeważającej działalności: 8541Z Szkoły Policealne.
Jednocześnie nadany wcześniej numer REGON () wraz z rozszerzeniem został zlikwidowany z dniem 1 września 2012r.
W związku z wątpliwościami Wnioskodawca dwukrotnie informował się telefonicznie na infolinii krajowej informacji podatkowej otrzymał dwie różne informacje tj.
- w dniu 3 grudnia 2012r., że powinien wypełnić zgłoszenie identyfikacyjne NlP-2 na poszczególne szkoły, jednocześnie wypełnić NlP-7 z zakończeniem działalności,
- w dniu 5 grudnia 2012r., że zmiany REGONU dla szkół nie mają wpływu na sposób rozliczenia się Wnioskodawcy jako osoby fizycznej, w szczególności jako płatnika podatków i składek ZUS z numerem NIP dla osoby fizycznej.
W uzupełnieniu Wnioskodawca podaje, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług mające być przedmiotem interpretacji to Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz list towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w § 5 wymienia jakie elementy powinny znaleźć się fakturze dokumentującej sprzedaż.
Stosownie do zapisu pkt 1 § 5 jako element niezbędny faktury wskazano, że winna ona zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.
Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373 ze zm.) rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonania usługi zawiera co najmniej imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy i sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Utworzone szkoły nie są odrębnymi podmiotami działającymi niezależnie od organu prowadzącego, którym jest osoba fizyczna, a tym samym nie są odrębnymi podatnikami. Prowadzone niepubliczne szkoły nie posiadają wyodrębnionych składników majątkowych, nie mają samodzielności pozwalającej na niezależne funkcjonowanie. Organ prowadzący tj. osoba fizyczna występuje w umowach jako najemca sal lekcyjnych i pomieszczenia, w którym funkcjonuje sekretariat.
Zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty, osoba zamierzająca utworzyć szkołę niepubliczną winna m.in. w zgłoszeniu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego zawrzeć dane dotyczące pracowników pedagogicznych i dyrektora, których zamierza zatrudnić w szkole, co wskazuje że to organ założycielski tj. osoba fizyczna nadaje status utworzonej szkole i występuje w charakterze pracodawcy.
Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. la, z mocy wyraźnej regulacji art. 83a ustawy o systemie oświaty nie jest jednak działalnością gospodarczą.
Szkoły nie posiadają też odrębnej osobowości prawnej, niemniej art. 5f przedmiotowej ustawy, dodany przez art. 102 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2011r. nr 139, poz. 814), z dniem 1 sierpnia 2012r. wprowadził obowiązek rejestracji m. in. niepublicznych szkół w rejestrze podmiotów gospodarki narodowej. Przepis ten stanowi bowiem, że publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 ustawy, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), czyli - innymi słowy - nakłada na nie obowiązek uzyskania nr REGON.
Zasady nadawania numerów identyfikacji podatkowej uregulowane zostały natomiast w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z postanowieniami art. 2 tej ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, jak również podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych. Podatnicy, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników przesądza natomiast, że zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jaki NIP powinny posiadać szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna niepodlegająca wpisowi do CEIDG...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione pismem z dnia 11 marca 2013r.),
Ad. 1 Szkoły powinny posiadać NIP organu założycielskiego/osoby fizycznej.
Ze względu na sytuację majątkową szkoły, a także sposób jej organizacji, podatnikiem podatku powinien być organ prowadzący szkoły a nie one bezpośrednio.
Jako organ założycielski Wnioskodawca nadał statut utworzonym szkołom i występuje w charakterze pracodawcy.
Ponadto, szkoły nie występują w charakterze płatnika podatków na podstawie odrębnych przepisów, a także nie występują w charakterze płatnika składek społecznych. Z tytułu zawartych umów Wnioskodawca odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego jako zgłoszony w tych instytucjach płatnik.
Tak jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, nowoutworzone szkoły nie podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nie występują bowiem jako odrębny podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych. W konsekwencji utworzone szkoły nie są zobowiązane do posiadania własnego NIP.
Ad. 2. Umowy, faktury i rachunki powinny być wystawiane na osobę fizyczną.
W ocenie Wnioskodawcy, jako osoba fizyczna występuje on jako nabywca towarów i usług związanych z funkcjonowaniem utworzonych szkół, stąd też dane Wnioskodawcy - osoby fizycznej winny znaleźć się na otrzymywanych fakturach i rachunkach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- prawidłowe w zakresie określenia jaki NIP powinny posiadać szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna niepodlegająca wpisowi do CEIDG,
- prawidłowe w zakresie określenia na jaki podmiot powinny być wystawiane faktury za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem wyżej wymienionych szkół.
Na wstępie należy zauważyć, iż w celu zachowania spójności niniejszej interpretacji indywidualnej tut. organ w pierwszej kolejności odniósł się do zagadnień objętych pytaniem drugim Wnioskodawcy, a następnie do zagadnień objętych pytaniem numer jeden.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zauważyć należy, iż nie każda czynność stanowiąca usługę w rozumieniu powołanego wcześniej art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
W oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 powołanej ustawy.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty.
Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Wskazać w tym miejscu należy, iż o tym, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a tym samym czy prowadzi on w rozumieniu przepisów normujących zasady opodatkowania podatkiem VAT podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem działalność gospodarczą, decydują wyłącznie przepisy prawa podatkowego, regulujące opodatkowanie podatkiem VAT.
Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.
Natomiast w myśl § 5 ust. 1 pkt 3 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012r. poz. 1428), faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.
Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 11marca 2011r., rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonania usługi zawiera co najmniej imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy i sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że z dniem 1 września 2012r. Wnioskodawca jako osoba fizyczna założył szkoły:
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych,
- Policealna Szkoła Zawodowa,
które zostały wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z dniem 19 czerwca 2012r. Jako osoba fizyczna będąca płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenia Wnioskodawca złożył do właściwego Urzędu Skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne NlP-7 a także informację o prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z tytułu zawartych umów Wnioskodawca odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz do Urzędu Skarbowego jako zgłoszony w tych instytucjach płatnik.
Umowy, rachunki i faktury wystawiane są z NIP osoby fizycznej/organu założycielskiego szkoły.
Szkoły są prowadzone pod jednym adresem prowadzenia działalności i mają wspólny sekretariat.
Duża część ponoszonych kosztów na funkcjonowanie szkół jest trudna do rozdzielenia i przyporządkowania do poszczególnej szkoły.
W związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2012r. zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012r. poz. 591) szkoły otrzymały nowe numery identyfikacyjne REGON jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Utworzone szkoły nie są odrębnymi podmiotami działającymi niezależnie od organu prowadzącego, którym jest osoba fizyczna, a tym samym nie są odrębnymi podatnikami. Prowadzone niepubliczne szkoły nie posiadają wyodrębnionych składników majątkowych, nie mają samodzielności pozwalającej na niezależne funkcjonowanie. Organ prowadzący tj. osoba fizyczna występuje w umowach jako najemca sal lekcyjnych i pomieszczenia, w którym funkcjonuje sekretariat.
Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwość jaki NIP powinny posiadać szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna niepodlegająca wpisowi do CEIDG oraz na jaki podmiot powinny być wystawiane faktury za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem wyżej wymienionych szkół.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. 2004r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.), ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne.
W świetle natomiast art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:
- jednostkę samorządu terytorialnego;
- inną osobę prawną;
- osobę fizyczną.
Zgodnie z art. 5f cyt. ustawy publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.).
W myśl art. 42 ust.1 pkt 2 ww. ustawy o statystyce publicznej krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej rejestrem podmiotów, obejmuje jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.
Stosownie zaś do art. 42 ust.1 pkt 2a tej ustawy wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
- zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.), i organizacyjnej szkoły lub placówki;
- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
W myśl art. 82 ust. 1 2 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:
- oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
- określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra właściwego do spraw pracy;
- wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:
- możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- realizację innych zadań statutowych,
- w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
- bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- statut szkoły lub placówki;
- dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;
- zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 w przypadku szkoły podstawowej oraz gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności;
- dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.
Zgodnie z art. 82 ust. 3a ww. ustawy zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:
- nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
- datę i numer wpisu do ewidencji;
- nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
- osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
- adres szkoły lub placówki;
- w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.
Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę, tak więc sama palcówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od osoby, która ją założyła.
Również fakt uzyskania odrębnego numeru REGON nie przesądza o tym, że dany podmiot staje się odrębnym od osoby założyciela podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ocenie tut. organu ten właśnie brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej jak i odpowiedzialność jaka ciąży na Wnioskodawcy jako założycielu jednostki oświatowej przesądza, że w przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca ma status podatnika podatku, a nie sama założona przez niego jednostka oświatowa.
Stosownie do treści art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą.
Wskazany przepis nie oznacza jednak, że na gruncie przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, bowiem jak wskazano wcześniej definicja działalności gospodarczej na gruncie podatku VAT ma charakter uniwersalny i obejmuje wszelkie podmioty prowadzące określoną działalność w tym przypadku Wnioskodawcę jako osobę prowadzącą działalność w zakresie edukacji tj. niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne.
Odnosząc się do powyższego, stwierdzić należy zatem, że skoro jako osoba fizyczna Wnioskodawca prowadzi niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne na podstawie wpisu do ewidencji placówek niepublicznych, to tym samym uznać należy, że Wnioskodawca prowadzi działalność, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury winny być wystawiane na Wnioskodawcę, jako podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne.
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż skoro jako osoba fizyczna występuje on jako nabywca towarów i usług związanych z funkcjonowaniem utworzonych szkół, stąd też dane Wnioskodawcy osoby fizycznej winny znaleźć się na otrzymywanych fakturach i rachunkach, należało uznać za prawidłowe.
Ustawa z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 1314 ze zm.), zwana dalej ustawą, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 cyt. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
Stosownie do art. 2 ust. 2 tej ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.
W myśl ust. 3 art. 2 ww. ustawy obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy identyfikatorem podatkowym jest:
- numer PESEL - w przypadku podmiotów będących osobami fizycznymi objętymi rejestrami PESEL, nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,
- NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Jak stanowi art. 8a ww. ustawy, nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej CRP KEP, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.
Z kolei, jak stanowi art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.
Należy zatem podkreślić, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi, podatnik nie może również posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.
Wobec tego, numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.
Reasumując, stwierdzić należy, że skoro z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że to Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (choć niezarejestrowanym jako podatnik czynny), to Wnioskodawca jako osoba fizyczna jest płatnikiem podatków i składek ubezpieczeniowych, to winien posiadać numer NIP, nie zaś prowadzone przez Wnioskodawcę niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne.
Fakt posiadania nowych numerów REGON przez szkoły pozostaje bez wpływu na powyższe.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy, że szkoły powinny posiadać NIP organu założycielskiego/osoby fizycznej, ponieważ nie podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nie występują bowiem jako odrębny podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych i w konsekwencji utworzone szkoły nie są zobowiązane do posiadania własnego NIP, należało uznać za prawidłowe.
Odnośnie natomiast pytania Wnioskodawcy dotyczącego kwestii: Czy w związku ze zmianą numerów REGON podatnik dokonuje zmian w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP..., wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych również wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 4 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach