Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2006, sygn. IN/406-1/06, Urząd Skarbowy w Tczewie
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika Urzędu Miejskiego z dnia 05.05.2006 o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie posługiwania się NIP Gminy Miejskiej i Urzędu Miejskiego
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
W piśmie z dnia 05.05.2006 Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny w sprawie:
Urząd Miejski i Gmina Miejska posiadają odrębne numery NIP i składają
- deklarację VAT-7 na Gminę Miejska z jej NIP
- deklarację na podatek dochodowy od osób fizycznych na Urząd Miejski z NIP Gminy Miejskiej
- rozliczenia ZUS na Urząd Miejski z NIP Gminy Miejskiej.
Zdaniem Wnioskodawcy składanie deklaracji VAT-7 z NIP Gminy Miejskiej jest prawidłowe, natomiast zasadne jest składanie deklaracji podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczeń ZUS na Urząd Miejski z przyznanym mu NIP .
W dniu 24.09.1993 Urząd Miejski złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-2, na podstawie którego tut. Organ podatkowy wydał w dniu 01.10.1993 decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej.
Dnia 26.01.1999r wpłynęło zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 dotyczące zmiany nazwy na Gminę Miejską.
Dnia 30.10.2003 Urząd Miejski złożył zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2, na podstawie którego tut. Organ podatkowy wydał decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP.
Organ podatkowy zajmując stanowisko w przedmiotowej sprawie stwierdził, co następuje.
Stosownie do art. 2 ust 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. O zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity: Dz. U. Z 2004r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zm.) obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż w/w , jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP (ust. 2 ww. art.). Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych"; podmioty te również otrzymują NIP (ust. 3 ww. art).
Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, a NIP nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, zgodnie ze zgłoszonymi danymi rejestracyjnymi.
Zgodnie z art. 1 i 4 ustawy z dnia 22 marca 1990r. O pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. Z 2001r. Nr 142 poz. 1593 z późn. zm.) pracodawcą dla pracowników zatrudnionych w urzędzie miejskim jest ten Urząd .
W związku z powyższym Urząd Miejski jako pracodawca jest płatnikiem podatku dochodowego i składek ubezpieczeniowych, a zatem spełnia przesłanki art. 2 ustawy o NIP i zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 tej ustawy ma obowiązek posługiwania się przyznanym numerem identyfikacji podatkowej.
Organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie składania deklaracji podatkowych w charakterze płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczeń ZUS na Urząd Miejski z przyznanym mu NIP jest prawidłowe, lecz postępowanie Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest niezgodne z przedstawionym stanowiskiem.
Natomiast prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie składania deklaracji w podatku od towarów i usług VAT-7 na "Gminę Miejską" z przyznanym jej NIP, zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tczewie z dnia 05 grudnia 2005r. Nr PP/443-50-1/05.