Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.05.2006, sygn. PP/443-28/06/I, Urząd Skarbowy w Wejherowie
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z poz. zm) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 01.03.2006r (data wpływu do urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie posługiwania się jednakowym oznaczeniem numeru NIP przez Gminę i Urząd Gminy w zakresie podatku od towarów i usług
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
W dniu 01.03.2006r do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wejherowie wpłynął wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
W złożonym pismie przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika, iż gmina jako samorządowa osoba prawna nie ma własnej struktury organizacyjnej, zaś nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla gminy oraz dla urzędu, obsługującego gminę od strony techniczno - organizacyjnej.
Na tle tak określonego stanu faktycznego, Strona sformułowała zapytanie, czy gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie numeru NIP jako jeden podatnik podatku od towarów i usług.
W ocenie Wnioskującego, gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie numeru NIP dla potrzeb podatku VAT.
Dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika, Naczelnik tut. urzędu stwierdza, co następuje.
Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poz. zm) stanowi, iż podatnikami sią osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 w/w ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie zaś do art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przywołanego powyżej przepisu wynika, iż w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, statusu podatnika nie można przyznać zarówno organom gminy tj.: radzie gminy, wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi jak i urzędowi obsługującymi ten organ tj. urzędowi gminy, za wyjątkiem gdy wykonują jakiekolwiek czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to zatem, iż gmina jako jednostka samorządu terytorialnego i osoba prawna jest jednak podatnikiem podatku od towarów i usług, o ile spełnia pozostałe warunki określone w art. 15 ustawy (wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności). Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U z 2001r Nr 142 poz. 1591 ze zm) - gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. Jak stanowi art. 9 w/w ustawy - w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi. W myśl art. 26 ust. 1 ustawy organem wykonawczym gminy jest wójt, który zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Jednocześnie należy zauważyć, iż samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. W oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001r w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego, oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752) należy stwierdzić, że urząd gminy (powiatu) i urząd marszałkowski nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno - organizacyjnej te osoby prawne. Urzędy te są bowiem powołane jedynie w celu technicznej realizacji działań podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, a więc nie funkcjonują samodzielnie, lecz w imieniu i na rachunek poszczególnych jednostek.
Dlatego też gmina i urząd gminy, w związku z podjętymi działaniami (czynnościami), powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP, posługując się numerem NIP nadanym gminie jako osobie prawnej.
Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko podatnika w kwestii rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług, przedstawione w rozpatrywanym wniosku, jest prawidłowe.