- Interpretacja - VIII/443-763/120/06

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.05.2006, sygn. VIII/443-763/120/06, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 art. 216, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) , art. 3, art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej właściwości miejscowej w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 23.03.2006 r. do tutejszego organu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie urzędu skarbowego właściwego w sprawach rozliczeń podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.

Stan faktyczny tej sprawy:

W złożonym piśmie z dnia 23 marca 2006 roku podatnik podaje, iż (...) prowadzę działalność opodatkowaną kartą podatkową, którą odprowadzam do Urzędu Skarbowego w mieście Z, ponieważ prowadzę w mieście ze wynajem pokoi gościnnych (...) w okresie od 1 maja do 31 sierpnia każdego roku. Ponadto podatnik stwierdza, że ? w pozostałym czasie przebywam w mieście X gdzie w tym czasie, tj. od 1 września do 30 kwietnia każdego roku przechowuję dokumenty, odbieram telefony i pocztę elektroniczną od Biur Turystycznych zainteresowanych moją ofertą wczasową. W mieście X też przygotowuję foldery na targi turystyczne oraz dokonuję rezerwacji wczasów dla zainteresowanych osób".

Podatnik prosi o określenie ?który urząd skarbowy jest właściwy dla rozliczania w zakresie podatku VAT".

W opinii Podatnika rozliczanie się w zakresie podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym Łódź-Śródmieście jest dla niego cytat "sytuacją wygodną, ponieważ mogę osobiście przez 9 miesięcy składać deklaracje w Urzędzie, gdzie mieszkam".

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik złożył pierwsze zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w Urzędzie Skarbowym Łódź-Widzew w dn. 19.02.2001r. Następnie w dniu 29.03.2001 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew przekazał dokumenty rejestracyjne zgodnie z właściwością miejscową do tutejszego organu podatkowego. W dalszej kolejności w dniu 06.08.2001 roku Podatnik dokonał przeniesienia w zakresie podatku VAT do Urzędu Skarbowego w mieście Z, po czym w dniu 21.01.2004 ponownie dokonał rejestracji w tutejszym urzędzie. Wielokrotne przenoszenie się pomiędzy urzędami i spowodowane było sezonowością działalności gospodarczej Podatnika.

W chwili obecnej Podatnik posiada w tutejszym urzędzie otwarty obowiązek w zakresie podatku od towarów i usług od dnia 1 października 2003 roku i tutaj składa deklaracje podatkowe VAT-7.

Powyższy stan faktyczny regulują przepisy art. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którymi właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli czynności podlegające ustawie o podatku od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, zgodnie z art. 3 ust. 2 w/w ustawy, właściwość miejscową ustala się w przypadku osób fizycznych ze względu na miejsce zamieszkania.

Z powyższego wynika więc, iż podstawowym kryterium ustalania właściwości miejscowej urzędu skarbowego w sprawie podatku od towarów i usług jest miejsce wykonywania czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, a więc miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ?działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Podatnik posiada siedzibę firmy w miejscu zamieszkania, tj. w mieście X oraz dodatkowo wykonuje działalność gospodarczą w mieście Z. Posiada więc dwa miejsca wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W złożonej interpretacji Podatnik podkreśla , iż działalność gospodarcza wykonywana w mieście Z jest jedynie działalnością sezonową, tj. prowadzoną w okresie maj-sierpień każdego roku. Poza tym okresem wszelkie czynności podejmowane są w miejscu zamieszkania Podatnika. Nie jest celowym przenoszenie się na 4 miesiące każdego roku do Urzędu Skarbowego w mieście Z, tj. urzędu, w którego właściwości jest wynajem pokoi w mieście Z, a następnie w pozostałe miesiące roku rozliczanie się w zakresie podatku VAT w urzędzie skarbowym zgodnym z adresem zamieszkania Podatnika. Pomimo sezonowej działalności, która odbywa się w innej miejscowości siedziba firmy Podatnika pozostaje w dalszym ciągu w miejscu zamieszkania i tutaj również mogą odbywać się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przeniesienie do innego urzędu skarbowego mogłoby nastąpić jedynie w przypadku, gdyby Podatnik zupełnie zrezygnował z wykonywania działalności gospodarczej w miejscu zamieszkania.

W świetle przytoczonych przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego stanowisko zaprezentowane przez Podatnika należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, iż podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego zaprezentowanego przez Podatnika we wniosku z dnia 23 marca 2006 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia określonej we wniosku.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście