Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.05.2006, sygn. IP-401/I/1/06/ES, Urząd Skarbowy w Rybniku
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie przepisów art. 14 a § 1, 3 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 197 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że stanowisko Zastępcy Prezydenta Miasta przedstawione we wniosku złożonym do tut. Urzędu Skarbowego dnia 16.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - w sprawie wystąpienia o nadanie numerów identyfikacji podatkowej dla stypendystów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem złożonym
do tut. Urzędu w dniu 16.03.2006 r. Zastępca Prezydenta Miasta zwrócił się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Miasto Rybnik, zgodnie z art. 90f, w związku z art. 90d ustawy z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), począwszy od 2005 roku wypłaca stypendia uczniom, mieszkańcom R., uczęszczającym do szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz kolegiów nauczycielskich zarówno w Rybniku, jak i w innych miejscowościach. Podstawą wypłaty jest Uchwała Rady Miasta z dnia 19 października 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie R.
W 2005 roku Miasto Rybnik wypłaciło stypendia, których jednostkowa, miesięczna wysokość wynosiła maksymalnie 56,00 zł., a art. 21 ust. 1 pkt 40b zwalnia stypendia przyznawane uczniom i studentom, których
wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380,00 zł. Jednocześnie było zobowiązane, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 10 w nawiązaniu do postanowień art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do złożenia, do dnia 28 lutego 2006 r. informacji PIT-8S o wysokości wypłaconego w 2005 roku stypendium; termin ten został dotrzymany.
W związku z w/w stanem faktycznym Zastępca Prezydenta Miasta wnosio wydanie pisemnej interpretacji odnośnie wystąpienia o nadanie numerów identyfikacji podatkowej dla stypendystów.
Stanowisko wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wypłacone uczniom stypendia są przychodem z innych źródeł, a wśród stypendystów są również małoletnie dzieci. Zgodnie z art. 7
ust. 1 dochodów małoletnich dzieci z tytułu otrzymanego stypendium nie dolicza się do dochodów rodziców lub dochodów osób, o których mowa w art. 6 ust. 4 powołanej ustawy. W 2005 roku Miasto wypłaciło stypendia, których jednostkowa, miesięczna wysokość wynosiła maksymalnie 56,00 zł., a art. 21 ust. 1 pkt 40b zwalnia stypendia przyznawane uczniom i studentom, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380,00 zł. Jednocześnie było zobowiązane, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 10 w nawiązaniu do postanowień art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do złożenia, do dnia 28 lutego 2006 r. informacji PIT-8S o wysokości wypłaconego w 2005 roku stypendium; termin ten został dotrzymany. W związku z powyższym nie zachodzi konieczność występowania o nadanie numerów dla stypendystów.
Odnosząc się do zagadnienia zawartego w
w/w wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w R. po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz dokonaniu oceny prawnej stanowiska płatnika stwierdza, co następuje:
Stosownie do postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 roku Nr 269 poz. 2681 z późn. zm.) osoby fizyczne które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".
Zgodnie z art. 5 w/w ustawy podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, które zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL. Osoba małoletnia (do 13 roku życia) dokonuje zgłoszenia identyfikacyjnego przez osobę uprawnioną do jej reprezentowania. Zgłoszenie identyfikacyjne podatnika powyżej 13 roku życia, który nie uzyskał pełnoletności, musi być podpisane osobiście przez podatnika oraz osobę uprawnioną do jej reprezentowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.
Zgodnie z art. 21 ust 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b.
Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.
Jak oświadczono w piśmie z dnia 16.05.2006 r. stypendyści złożyli oświadczenia PIT-2C przed wypłatą przyznanego im stypendium.
Stosownie do powyższego płatnik nie miał obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie miał również obowiązku występowaniao nadanie numerów NIP dla w/w stypendystów.
Stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest zatem prawidłowe.
Powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez płatnika stanu faktycznegoi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.