w zakresie opodatkowania dostaw towarów dokonywanych do magazynu konsygnacyjnego - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.36.2017.1.RM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.04.2017, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.36.2017.1.RM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania dostaw towarów dokonywanych do magazynu konsygnacyjnego

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw towarów dokonywanych do magazynu konsygnacyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw towarów dokonywanych do magazynu konsygnacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz następujące zdarzenia przyszłe.

S. (dalej: Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec.
Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w Niemczech, w tym również dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka nie jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w Polsce.

Spółka dokonuje sprzedaży towarów (dalej: Towary) na rzecz F. Sp. z o.o. (dalej: Nabywca).

Nabywca posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i jest zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce, w tym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Spółka dostarcza Towary z Niemiec, gdzie zostały nabyte lub wyprodukowane, do magazynu konsygnacyjnego Nabywcy w Polsce w taki sposób, że:

  • Towary będące własnością Spółki są transportowane z Niemiec do Polski,
  • Towary będące własnością Spółki są magazynowane w Polsce (w magazynie konsygnacyjnym Nabywcy). Towary są magazynowane oddzielnie od pozostałych towarów (należących do Nabywcy lub innych podmiotów),
  • Towary są sprzedawane przez Spółkę na rzecz Nabywcy w momencie ich pobrania przez Nabywcę.

Nabywca przed pierwszym wprowadzeniem przez Spółkę Towarów do magazynu konsygnacyjnego, złożył w formie pisemnej naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze prowadzenia magazynu konsygnacyjnego.

Przechowywane w magazynie konsygnacyjnym Towary są przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej - towary nie są przeznaczone do działalności handlowej.

Nabywca prowadzi ewidencję Towarów wprowadzanych do magazynu konsygnacyjnego, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania Towarów oraz inne dane pozwalające na identyfikację Towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym dostawy Towarów dokonywane przez Spółkę do magazynu konsygnacyjnego Nabywcy podlegają rozliczeniu dla potrzeb VAT na zasadach wskazanych w przepisie art. 12a ust. 1 ustawy o VAT i Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji na potrzeby VAT w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanym stanie faktycznym, dostawy Towarów dokonywane przez Spółkę do magazynu konsygnacyjnego Nabywcy, podlegają rozliczeniu dla potrzeb VAT na zasadach wskazanych w przepisie art. 12a ust. 1 ustawy o VAT i Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji na potrzeby VAT w Polsce.

Uzasadnienie.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają następujące transakcje (art. 5 ust. 1 ustawy o VAT):

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów na terytorium kraju,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 ustawy o VAT).

Transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik w rozumieniu przepisów ustawy o VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a powyżej,
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit.a powyżej (art. 9 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również zaimportowane, i towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika. Tego typu przemieszczenie towarów zwane jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa.

Przepisy ustawy o VAT przewidują jednak uproszczenie w rozliczeniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przemieszczanych do magazynu konsygnacyjnego, o ile spełnione są warunki wskazane w ustawie o VAT.

Pojęcie magazynu konsygnacyjnego dla potrzeb podatku VAT zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27c ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez magazyn konsygnacyjny rozumie się wyodrębnione u podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, o którym mowa w art. 97 ust. 4 ustawy o VAT, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobierania.

Zgodnie z przepisem art. 12a ust. 1 ustawy o VAT przemieszczenie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, nieposiadającego siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, do magazynu konsygnacyjnego w celu ich dostawy prowadzącemu magazyn konsygnacyjny, oraz dostawę tych towarów, uważa się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, u prowadzącego magazyn konsygnacyjny, pod warunkiem że:

  1. podatnik podatku od wartości dodanej nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony;
  2. przechowywane w magazynie konsygnacyjnym towary są przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej, z wyłączeniem działalności handlowej, przez prowadzącego magazyn konsygnacyjny;
  3. prowadzący magazyn konsygnacyjny, przed pierwszym wprowadzeniem przez podatnika podatku od wartości dodanej towarów do tego magazynu, złożył w formie pisemnej naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze prowadzenia magazynu konsygnacyjnego zawierające:
    1. dane podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego przemieszczenia towarów do magazynu konsygnacyjnego oraz prowadzącego magazyn konsygnacyjny, dotyczące ich nazw lub imion i nazwisk, numerów identyfikacyjnych stosowanych na potrzeby odpowiednio podatku od wartości dodanej i podatku, adresów siedziby lub miejsca zamieszkania oraz adresu, pod którym znajduje się magazyn konsygnacyjny,
    2. oświadczenie podatnika podatku od wartości dodanej, że zamierza dokonywać przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, do magazynu konsygnacyjnego, w oświadczeniu wskazuje się prowadzącego magazyn konsygnacyjny,
  4. prowadzący magazyn konsygnacyjny prowadzi ewidencję towarów wprowadzanych do tego magazynu, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania towarów z magazynu, dane pozwalające na identyfikację towarów, a w przypadku o którym mowa w art. 20b ust. 3 ustawy o VAT - także dane dotyczące powrotnego przemieszczenia towarów.

W przypadku, gdy spełnione zostaną warunki wskazane w powyższym przepisie, zastosowanie znajduje uproszczenie w rozliczeniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dla potrzeb VAT, o którym mowa w przepisie art. 12a ust. 1 ustawy o VAT uproszczenie polega na tym, że:

  • przemieszczenie towarów do położonego w Polsce magazynu konsygnacyjnego oraz dostawę tych towarów uważa się za jedną dostawę - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów u prowadzącego magazyn konsygnacyjny. Tym samym prowadzący magazyn konsygnacyjny jest zobowiązany do rozliczenia tej transakcji dla potrzeb VAT (art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT),
  • zagraniczny dostawca nie jest zobowiązany do wykazania dla potrzeb VAT w Polsce ani przemieszczenia towarów do magazynu konsygnacyjnego jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, ani pobrania towarów z magazynu konsygnacyjnego jako dostawy krajowej na terytorium Polski.

W świetle powołanych powyżej przepisów ustawy o VAT uproszczenie w rozliczeniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dla potrzeb VAT, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o VAT, będzie miało zastosowanie jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  1. następuje przemieszczenie towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju do magazynu konsygnacyjnego w celu ich dostawy prowadzącemu magazyn konsygnacyjny,
  2. przemieszczenie towarów spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT,
  3. przemieszczenia dokonuje podatnik podatku od wartości dodanej (lub przemieszczenie jest dokonywane na jego rzecz), nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski (dalej: zagraniczny dostawca),
  4. zagraniczny dostawca jest podatnikiem zarejestrowanym na potrzeby VAT w innym niż Polska państwie członkowskim i nie jest zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce,
  5. prowadzący magazyn konsygnacyjny jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce,
  6. magazyn konsygnacyjny stanowi u prowadzącego ten magazyn wyodrębnione miejsce przechowywania na terytorium Polski towarów należących do zagranicznego dostawcy, z którego prowadzący magazyn i przechowujący te towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobierania,
  7. przechowywane w magazynie konsygnacyjnym towary są przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej, z wyłączeniem działalności handlowej, przez prowadzącego magazyn konsygnacyjny,
  8. prowadzący magazyn konsygnacyjny, przed pierwszym wprowadzeniem przez podatnika podatku od wartości dodanej towarów do tego magazynu, złożył w formie pisemnej naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze prowadzenia magazynu konsygnacyjnego,
  9. prowadzący magazyn konsygnacyjny prowadzi ewidencję towarów wprowadzanych do tego magazynu.


W ocenie Spółki transakcja opisana w stanie faktycznym spełnia wszystkie wskazane powyżej warunki, ponieważ:

  1. Spółka dokonuje przemieszczenia Towarów z Niemiec, gdzie zostały nabyte lub wyprodukowane przez Spółkę, do magazynu konsygnacyjnego w Polsce, celem ich dostawy do Nabywcy,
  2. przemieszczenie, o którym mowa powyżej, spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa Spółki, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.
    Zgodnie z treścią tego przepisu, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

    Przez działalność gospodarczą rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
    Mając na względzie, iż w opisanym stanie faktycznym:
    • Spółka jest właścicielem Towarów nabytych lub wyprodukowanych przez nią w Niemczech,
    • Spółka dokonuje przemieszczenia Towarów z Niemiec do Polski,
    • przemieszczenie Towarów będzie służyło działalności gospodarczej (handlowej) Spółki ponieważ jest dokonywane w celu ich późniejszej sprzedaży do Nabywcy, która nastąpi w momencie pobrania ich z magazynu konsygnacyjnego,
    - należy uznać, że opisane przez Spółkę w stanie faktycznym przemieszczenie Towarów stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.
  3. Spółka nie posiada na terytorium Polski ani siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
  4. Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w Niemczech, w tym również dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, i nie jest ona zarejestrowana dla potrzeb VAT w Polsce,
  5. Nabywca jest zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce, w tym również dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych,
  6. Towary są:
    1. magazynowane oddzielnie od pozostałych towarów (należących do Nabywcy lub innych podmiotów). Oznacza to, że magazyn konsygnacyjny stanowi wyodrębnione u Nabywcy miejsce przechowywania na terytorium Polski Towarów należących do Spółki,
    2. sprzedawane przez Spółkę do Nabywcy w momencie ich pobrania z magazynu. Spółka przenosi wówczas na Nabywcę prawo do rozporządzania tymi Towarami jak właściciel.
  7. Przechowywane w magazynie konsygnacyjnym Towary są przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej, z wyłączeniem działalności handlowej, przez Nabywcę,
  8. Nabywca przed pierwszym wprowadzeniem przez Spółkę Towarów do magazynu konsygnacyjnego, złożył w formie pisemnej naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze prowadzenia tego magazynu konsygnacyjnego,
  9. Nabywca prowadzi ewidencję Towarów wprowadzanych do magazynu konsygnacyjnego, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania Towarów oraz inne dane pozwalające na identyfikację Towarów.

W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż w opisanym stanie faktycznym dostawy Towarów dokonywane przez Spółkę do magazynu konsygnacyjnego Nabywcy podlegają rozliczeniu dla potrzeb VAT na zasadach wskazanych w przepisie art. 12a ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji:

  • zgodnie z treścią przepisu art. 12a ust 1 ustawy o VAT, Nabywca jest zobowiązany do rozliczenia przedmiotowych dostaw dla potrzeb VAT w Polsce jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
  • zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, Nabywca jest podatnikiem VAT z tytułu opisanych w stanie faktycznym transakcji dokonywanych przez Spółkę. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do wykazania dla potrzeb VAT w Polsce ani przemieszczenia Towarów do magazynu konsygnacyjnego jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, ani pobrania Towarów z magazynu konsygnacyjnego jako dostawy krajowej na terytorium Polski.

Zgodnie z przepisem art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z treścią powyższych przepisów podmioty dokonujące jednej z czynności wskazanych w przepisie art. 5 ustawy o VAT są zobowiązane przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT.

Ponadto, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 lit k) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb VAT nie mają podatnicy:

  1. nieposiadający na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonują transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie następujące czynności:
  2. (-)
    1. dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.


Jako, że w opisanym stanie faktycznym Spółka nie jest zobowiązana do wykazania dla potrzeb VAT w Polsce ani przemieszczenia Towarów do magazynu konsygnacyjnego jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, ani pobrania Towarów z magazynu konsygnacyjnego jako dostawy krajowej na terytorium Polski, Spółka nie dokonuje na terytorium Polski żadnej czynności wskazanej w art. 5 ustawy o VAT. Jedynej czynności wskazanej w tych przepisach, tj. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dokonuje Nabywca, który jest podatnikiem podatku VAT z tytułu tej czynności.

W konsekwencji, w opisanym stanie faktycznym Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji dla potrzeb VAT w Polsce.

Podsumowując, w opisanym stanie faktycznym dostawy Towarów dokonywane przez Spółkę do magazynu konsygnacyjnego Nabywcy podlegają rozliczeniu dla potrzeb VAT na zasadach wskazanych w przepisie art. 12a ust. 1 ustawy o VAT i Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji na potrzeby VAT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że przez ustawę o VAT rozumie się ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej