Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.09.2005, sygn. EP/460-1/05, Urząd Skarbowy w Krapkowicach
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art 14 a par.1 i par. 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr. 8 poz 60 z 2005r ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, uznaje za prawidłowe stanowisko Urzędu Miejskiego w (...........), przedstawione we wniosku z dnia 03.06.2005r. nr. WF 0551/1/2005, który wpłynął w dniu 01.07.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stosowania jednego numeru identyfikacji podatkowej NIP przez Gminę i Urząd Miejski w (...............).
U Z A S A D N I E N I E
Jak stanowi art. 14a par.2 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta) , starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed Sądem administracyjnym.
W myśl art 14a par 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par. 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W dniu 01.07.2005r.do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Pismem z dnia 26.08.2005r. Organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, które zostały uzupełnione w dniu 05.09.2005r.
Z przedstawionego we wniosku stanowiska wynika, iż Urząd Miejski w (...........) i Gmina (.........) powinny stosować jednakowe oznaczenia (numer ) NIP , ponieważ samorządowe osoby prawne ( gminy, powiaty, województwa ) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu.
Pismo o zajęcie stanowiska w/w sprawie podyktowane jest złożeniem przez Gminę wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Unii Europejskiej, gdzie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi , wymaga wpisania nr NIP Gminy (..........).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach po przeanalizowaniu stanu faktycznego w piśmie wyjaśnia :
Zasady ewidencji i identyfikacji podatników i płatników określa ustawa z dnia 13 października 1995r ( tekst jedn. Dz.U. nr. 269 poz. 2681 z 2004r). Zgodnie z art.2 ustawy do podmiotów objętych powszechnym obowiązkiem ewidencyjnym ( co wiąże się z przyznaniem numeru identyfikacji podatkowej ) zalicza się osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż w/w, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady ( oddziały) osób pranych oraz płatnicy podatków ( podmioty te również otrzymują numery identyfikacji podatkowej).
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają wreszcie podmioty będące na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. ( podmioty te również otrzymują numery identyfikacji podatkowej ).
Przepis ten nie wymienia wprawdzie organów osób prawnych jak również organów władzy publicznej, z powyższego jednak wynika, że każdy podmiot który posiada status podatnika lub płatnika podatków bądź też status płatnika składek ubezpieczeniowych lub zdrowotnych, podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, czyli ma obowiązek posiadania numeru identyfikacji podatkowej NIP. Zatem nadanie numeru identyfikacji podatkowej jest sprawą wtórną i winno być ono poprzedzone ustaleniem, czy podmiot jest podatnikiem lub płatnikiem podatków lub płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
Jeżeli w świetle odrębnych ustaw kto inny ma status podatnika np. podatku od towarów i usług, a kto inny status płatnika np. podatku dochodowego od osób fizycznych to w myśl art 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oba te pomioty obowiązane są posiadać nr NIP.
Należy jednocześnie podkreślić, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, by jeden podmiot posługiwał się numerem identyfikacyjnym NIP , który został nadany drugiemu.
Numer identyfikacji podatkowej NIP nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu nr NIP.
Ministerstwo Finansów w piśmie nr PP1-0602-10/OP/BM6-138/2005 z dnia 02 marca 2005r. przedstawiło stanowisko w sprawie podmiotowości podatkowej urzędów gmin , starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich. Wynika z niego, że gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenia ( numer) NIP, a w związku z ich działaniami ( czynnościami) powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne. Wyjaśnieniem takiego stanowiska jest stwierdzenie, że urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej od gminy ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych ( gminy, powiatu, województwa) oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno- organizacyjnej te osoby prawne. Natomiast inne niż urzędy gmin (powiatów) i urzędy marszałkowskie, gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatków od towarów i usług VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenia ( numery ) NIP.
Należy jednak zauważyć, że w zakresie podatku od towarów i usług podatnikiem co do zasady jest gmina, natomiast zgłoszenia rejestracyjnego NIP dokonuje w jej imieniu urząd gminy (miejski). Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia NIP, faktury VAT, sporządzane i wystawiane przez urząd gminy z tytułu czynności przypisanych prawnie gminie, powinny być sygnowane NIP, o którego nadanie występuje urząd gminy, w imieniu gminy. NIP nadawany jest wówczas gminie.
Jednocześnie, na podstawie art. 15 ust.6 ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług ( Dz.U.nr.54 poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno prawnych. Statusu podatnika nie można zatem przyznać burmistrzowi gminy, który jako organ administracji publicznej wykonuje zadania nałożone przepisami prawa i działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administarcyjnego (tekst jednolity Dz.U. NR.98 poz. 1071 ze zm.) lub też ustawy Ordynacja podatkowa.
Ponadto urząd gminy (miejski ) jest płatnikiem podatku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art.31 tej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczyć i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, które uzyskują ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy,zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy ,wypłaty z udziału w nadwyżce bilansowej.
Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990r o pracownikach samorządowych. Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudnieni mi.in. w urzędzie gminy (miejskim). Zakładem pracy dla tych osób jest zatem urząd gminy (miejski) i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.
Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia- ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności.
Na postanowienie, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia .Zażalenie, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia..