POSTANOWIENIE - Interpretacja - NIP/4001-81/05EZ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. NIP/4001-81/05EZ, Urząd Skarbowy w Kartuzach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity, Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz 60 z późń. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Gminy....... z dnia 16 maja 2005r. (data wpływu 18 maja 2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 1 czerwca 2005r. ( data wpływu 2 czerwiec 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji dot. podmiotowości podatkowej urzędów gmin,

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 18 maja 2005r., uzupełnionym 2 czerwca 2005r. Burmistrz Gminy....... zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kartuzach o pisemne wyjaśnienie, czy gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenia numeru NIP, czy też powinny posiadać odrębne numery dla urzędu i dla gminy.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy w ...... posiada od 1993 roku numer identyfikacji podatkowej NIP:....... , a nie posiada numeru NIP Gmina ........ We wniosku wyrażono opinie, że urząd oraz gmina nie są odrębnymi podmiotami podatku VAT i nie powinny posiadać odrębnych oznaczeń numerów NIP.

W myśl art. 14a § 1. w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczenia podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Potwierdzają to przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz.1752).

Zatem gmina i urząd gminy w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie ( numer identyfikacji podatkowej NIP) oraz wystawiać jedno rozliczenie deklaracyjne.

W przypadku gdy zgłoszenia rejestracyjnego dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie którego został nadany numer identyfikacji podatkowej NIP, dokonał w imieniu gminy urząd gminy, to w takiej sytuacji należy dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT oraz aktualizacyjnego NIP-2 poprzez zmianę nazwy z "urzędu gminy" na "gminę".

Należy jednak zauważyć, iż stosownie do art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ( tekst jednolity,

Dz.U. z 2005r. Nr.8, poz. 60 z późn. zm.) obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami (podmioty te otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP). Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż w/w, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne ( podmioty te również otrzymują NIP). Z powyższego wynika zatem, że każdy podmiot, który posiada status podatnika lub płatnika podatków bądź też status płatnika składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w przepisie art.2 w/cyt. ustawy i powinien posiadać numer NIP.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe, tut. Organ podatkowy postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Kartuzach