Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.08.2005, sygn. PE-4001-8/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie: art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku ... Spółki z o.o. z siedzibą w ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
uznaję za prawidłowe
stanowisko Spółki, w części dotyczącej możliwości podpisywania zgłoszeń aktualizacyjnych NIP 2 przez podmiot, któremu udzielono do dokonania powyższych czynności pełnomocnictwa szczególnego w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego i ustawy Ordynacja podatkowa.
UZASADNIENIE
Zgodnie z generalną zasadą systemu ewidencyjnego, opartego na ustawie z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.) oraz wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych, do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, a także aktualizacyjnego są obowiązani podatnicy (art. 5 ust. 1 ustawy o NIP).
Zakres podmiotowy ustawy o NIP określono w art. 2 tej ustawy. Z formalnego punktu widzenia obowiązek ewidencyjny, którego treścią jest w szczególności dokonanie zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego obciąża bezpośrednio osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz zakłady - oddziały osób prawnych jeżeli na mocy odrębnych przepisów uzyskały one status niezależnego podatnika lub płatnika. Z powyższych przepisów wynika, iż podstawową zasadą jest realizowanie obowiązku ewidencyjnego samodzielnie - osobiście.
Osoby prawne, zachowujące status podatnika, na których spoczywają obowiązki ewidencyjne określone w ustawie o NIP, działają przez swoich ustawowych lub statutowych przedstawicieli. Zgodnie z ogólną zasadą reprezentacji uprawnionym do reprezentowania tych podmiotów w zakresie poszczególnych obowiązków ewidencyjnych jest osoba fizyczna umocowana do reprezentacji danego podmiotu w sprawach z zakresu zobowiązań podatkowych, na podstawie przepisów regulujących, zasady funkcjonowania i reprezentacji danego podmiotu.
Innym rodzajem umocowania do działania w cudzym imieniu może być oświadczenie woli reprezentowanego ustanawiające pełnomocnika.
Zgodnie z art. 5 ust. 4a wyżej cytowanej ustawy o NIP, zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne może być dokonane przez pełnomocnika strony.
W takim przypadku do zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego każdorazowo dołącza się uwierzytelnioną notarialnie lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa.
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, do zgłoszenia dołącza się oryginał pełnomocnictwa.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
W myśl art. 14b § 1 i § 2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.