Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.09.2005, sygn. IP/406-1/2005, Urząd Skarbowy w Cieszynie
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie:
art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8 , poz. 60 z późn. zm. ) ,
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza , że stanowisko Spółki oraz Oddziału w Polsce przedstawione we wniosku z dnia 06-07-2005r , który wpłynął w dniu 08-07-2005r uzupełnionym pismem z dnia 10-08-2005r (wpływ do Urzędu w dniu 16-08-2005r) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencji i identyfikacji podatników i płatników , a mianowicie zgodności z obowiązującym stanem prawnym odrębnej rejestracji podatkowej Spółki Zagranicznej i jej Oddziału w Polsce - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08-07-2005r do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego , który został uzupełniony pismem z dnia 10-08-2005r .
Pytanie :
W piśmie z dnia 10-08-2005r będącym uzupełnieniem wniosku z dnia 06-07-2005r wnioskodawca zwrócił się z pytaniami:
Czy jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym odrębna rejestracja podatkowa Spółki Zagranicznej (NIP nadany podatnikowi podatku VAT) i jej Oddziału w Polsce.
Czy należy złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 i VAT-Z w celu wykreślenia jednego z nadanych numerów NIP dot. Spółki zagranicznej i jej Oddziału w Polsce.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę :
Z pisma wnioskodawcy wynika , że Firma zagraniczna będąca spółką komandytową osoby prawnej (komplementariusz) i dwóch komandytariuszy (osoby fizycznej i osoby prawnej ) rozpoczęła działalność na rynku polskim w zakresie budowy dróg i mostów.
Wg stanu prawnego przed 1 maja 2004r Firma mogła działać poprzez Oddział w Polsce. Jednak przeciągające się procedury rejestracyjne Oddziału sprawiły ,że Firma , po przystąpieniu Państwa zagranicznego i Polski do Unii Europejskiej wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie o rejestrację jako podatnika podatku VAT , gdyż zakres świadczonych usług kwalifikował ich opodatkowanie w Polsce .
W dniu 10-05-2005r Firma zagraniczna otrzymała potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z numerem NIP . Równocześnie dalej przebiegał proces rejestracji Oddziału w Polsce , któremu został nadany odrębny numer NIP .
Stanowisko wnioskodawcy w sprawie :
Zdaniem wnioskodawcy od momentu nadania numeru NIP Firmie zagranicznej nie było podstaw prawnych do nadania NIP Oddziałowi Spółki a w związku z nadaniem numeru NIP Oddziałowi Spółki zagranicznej z naruszeniem prawa należy anulować NIP nadany Oddziałowi bez potrzeby składania przez podatnika NIP-2 i VAT-Z.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:
Według przepisów art. 85 , 86 , 88 , 90 ustawy z dnia 2 lipca 2004r o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz. U Nr 173 , poz. 1807 z późn. zm. ) dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć oddziały.
Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.
Przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców - zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają przepisy odrębnej ustawy.
Przedsiębiorca zagraniczny , który utworzył oddział jest obowiązany używać do oznaczenia oddziału nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów " oddział w Polsce ".
Wg art 92 tej ustawy - do likwidacji oddziału stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu spółek handlowych .
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995r o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r Nr 269 , poz. 2681 z późn. zm. ) osoby fizyczne ,osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej , które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej .
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust.1 ,jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami , a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP.
Art.5 ust.1 powołanej wyżej ustawy stanowi , że podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego;zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie ,bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków ,formę opodatkowania,liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 zagraniczna Spółka komandytowa została zarejestrowana i decyzją z dnia 10-05-2004r otrzymała numer NIP .
W dniu 20-05-2004r w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Sąd Rejonowy w Bielsku-Białej został zarejestrowany oddział przedsiębiorcy zagranicznego Oddział w Polsce .
Zgodnie z zapisem w KRS przedsiębiorca zagraniczny podlega zagranicznemu porządkowi prawnemu i przepisom obowiązującym w tym państwie.
Decyzją z dnia 16-06-2004r tutejszy Urząd nadał numer NIP oddziałowi przedsiębiorcy zagranicznemu .
Zatem przy rejestracji należy mieć na względzie jedynie oddział przedsiębiorcy zagranicznego ( zgodnie z rejestracją oddziału w Krajowym Rejestrze Sądowym), a nie zagraniczną spółkę komandytową , która została już zarejestrowana w obcym państwie i działa według zagranicznego porządku prawnego .
Wobec powyższego dla celów podatku VAT nie mogą istnieć dwa odrębne numery NIP i dwie odrębne jednostki w związku z tym numer NIP przydzielony zagranicznej spółce komandytowej powinien ulec uchyleniu.
Wniosek w sprawie unieważnienia numeru NIP zostanie skierowany przez tutejszy organ podatkowy do Izby Skarbowej w Katowicach a zatem nie ma konieczności składania zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2 i VAT-Z.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa , niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w piśmie z dnia 06-07-2005r uzupełnionego pismem z dnia 10-08-2005r oraz stanu prawnego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ordynacji Podatkowej , interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy , wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.