Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2006, sygn. PPE/443-03/06/KOK, Urząd Skarbowy w Nowym Mieście Lubawskim
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 05 Nr 8, poz. 60 ze zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Mieście Lubawskim po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.01.2006r., uzupełnionego w dniu 23.02.2006r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
podziela stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku.
Dnia 07.02.2006r., wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Urzędu Gminy w G. z dnia 31.01.2006r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego wyjaśnienia, czy gmina w umowach zawieranych w wyniku przeprowadzonych procedur zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004r. "Prawo zamówień publicznych" winna stosować numer identyfikacji podatkowej nadany gminie.
Z uwagi na to, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14a §2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005r. ze zm.), tutejszy organ podatkowy wezwaniem z dnia 17.02.2006r. (doręczone dnia 21.02.2006r.), wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków występujących w złożonym wniosku. Czynności tych wnioskodawca dopełnił dnia 23.02.2006r.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Gminy zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004r. "Prawo zamówień publicznych", po przeprowadzeniu procedury przewidzianej
ww. ustawie, zawiera z "wykonawcą" umowę, której stroną czynności jest Gmina, i w której to umowie posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym Gminie. Zdaniem jednostki poprawne jest stosowanie ww. umowach numeru NIP nadanego Gminie.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r., o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004r. nr 269, poz.2681 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwanej dalej "NIP".
Natomiast z regulacji zawartej w art. 11 ww. ustawy z dnia 13.10.1995r. wynika, że podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych. Inaczej rzecz ujmując identyfikacja danego podatnika, a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie nadanego mu numeru identyfikacji podatkowej.
Gmina w myśl art.2 ustawy z dnia 08.03.1990r., o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Z 2001r., nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Zgodnie natomiast z art. 33 w/w ustawy, wójt działając jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Wszelkie więc dokumenty wymagające oznaczenia numeru identyfikacji podatkowej, sporządzane i wystawiane przez urząd z tytułu czynności przypisanych prawnie gminom, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności tj. w takim przypadku numerem NIP gminy.
Reasumując jeżeli stroną czynności jest gmina w umowach cywilnoprawnych należy posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej nadanej gminie.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.
Zgodnie z art. 14b §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) "Interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu".
Ponadto organ podatkowy informuje, że interpretacja ta będzie wiążąca dla organu podatkowego i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, wyłącznie dla przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia stanu prawnego.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Mieście Lubawskim, w terminie 7 dni od dnia doręczenia zgodnie z art. 14a §4 , art. 239 oraz art. 236 §1 i §2 Ordynacji podatkowej.
Zażalenie na postanowienie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.