Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chos... - Interpretacja - US-PP-I-443/50/2004

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.09.2004, sygn. US-PP-I-443/50/2004, Urząd Skarbowy w Choszcznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Choszcznie na pisemne zapytanie dnia 25.08.2004 r. udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawilistan faktyczny, z którego wynika, że prowadzą działalność gospodarczą (bez umowy spółki cywilnej) zarejestrowaną na wspólne nazwisko, posiadają jeden numer Regon, dla celów podatku VAT używany jest NIP żony. NIP męża używany jest tylko do celów podatku dochodowego. Podatek dochodowy rozliczany jest przy uwzględnieniu po 50 % dochodów dla każdego z małżonków. W wyniku powzięcia wiadomości na temat obowiązkowych zmian w rejestracji tak, aby każde z podatników znalazło się w ewidencji na oddzielnym wpisie, miało oddzielny Regon i oddzielny NIP - co spowoduje, że każdy z podatników stanie się oddzielnym podmiotem gospodarczym (przedsiębiorcą), małżonkowie chcą spisać między sobą umowę spółki cywilnej.

W związku z powyżśzym podtnicy formułują następujące pytania:

  1. Czy zmiana obecnego numeru NIP żony jako podatnika VAT na nowy numer NIP przypisany dla spółki cywilnej, spowoduje zaprzestanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, a zarazem powstanie obowiązku sporządzenia tzw. spisu z natury i opodatkowania towarów, które nie zostały przed tym faktem (powstaniem spółki cywilnej) sprzedane?
  2. Czy wniesienie przez każdego z małżonków aportem udziału we wspólnym przedsiębiorstwie na podstawie art. 93 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej do spółki nie posiadającej osobowości prawnej spowoduje, iż małżonkowie będą korzystać ze wszystkich dotychczasowych podatkowych praw i obowiązków, a tym samym nie bęą mieli obowiązku sporządzenia spisu z natury, obowiązku opodatkowania tych towarów w świetle obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług?

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż wobec braku zjawiska likwidacji działalności, jak również jej zaprzestania nie powinni płacić podatku VAT od niesprzedanych towarów handlowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 14 ust. 1, art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535),
  • § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.);
  • art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  • rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
  • zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Opisany w piśmie stan faktyczny polegający na przekształceniu podmiotowym przedsiębiorstwa prowadzonego w formie osoby fizycznej w spółkę cywilną, obliguje osobę fizyczną do sporządzenia remanentu zapasów towarów i ich opodatkowania zgodnie z cytowanym wyżej przepisem.

Decydujące znaczenie w przypadku opodatkowania na podstawie art. 14 ustawy o podatku VAT ma bowiem forma organizacyjno-prawna prowadzonego przedsiębiorstwa przez osoby fizyczne lub spółki prawa cywilnego lub handlowego nie mające osobowości prawnej. W świetle przepisów ustawy o podatku VAT spółka cywilna posiada status podatnika, jako podmiot nie mający osobowości prawnej. A zatem z punktu widzenia ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.), spółka cywilna obowiązana jest dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego i w związku z tym otrzyma NIP, z uwagi na posiadanie statusu jednostki organizacyjnej, przede wszystkim na potrzeby VAT.

Natomiast przepis art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w przypadku, gdy przed zawiadomieniem właściwego organu o zaprzestaniu wykonywania dotychczasowej działalności gospodarczej osoba fizyczna wniesie swoje przedsiębiorstwo w formie aportu do tworzonej spółki cywilnej i dopiero po tym fakcie zlikwiduje dotychczasową działalność.

Remanent osoby fizycznej na dzień zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych w tej formie prawnej będzie bowiem wynosił w takim przypadku wartość zerową.

Samo zaś wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółek prawa handlowego i cywilnego jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Urząd Skarbowy w Choszcznie