Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.05.2006, sygn. EP/406-1/AP/06, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 oraz 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po zapoznaniu się z treścią wniosku nr FB/II/3119/2/06 r. z dnia 23.03.2006r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej posługiwania się i posiadania numeru NIP dla Urzędu Gminy i Miasta oraz dla Gminy, uznaje za nieprawidłowe stanowisko Urzędu Gminy i Miasta w .................
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Natomiast w myśl przepisów art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, składając wniosek, podatnik (... ) jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, co zostało wypełnione w treści wniosku.
Z przedstawionego we wniosku stanowiska wynika, iż Urząd Gminy i Miasta w ..................... i Gmina ........... powinny stosować jednakowe oznaczenia tj. (numer) NIP nadany dla Urzędu Gminy i Miasta gdyż pod tym NIP sporządzane są deklaracje VAT-7 , PIT oraz odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne natomiast zgłoszenie identyfikacyjne o nadanie numeru NIP dla Gminy został złożony z uwagi na to ,iż jednym z warunków pozyskania środków w ramach funduszy pomocowych było posiadanie NIP dla Gminy.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego w piśmie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się natomiast za podatnika- zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy- organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Samorządowe osoby prawne ( gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. W oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych ( Dz. U. Nr 153, poz. 1752) należy stwierdzić, że urząd gminy i miasta oraz gmina nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Dlatego też urząd gminy i miasta oraz gmina powinny stosować jednakowe oznaczenie ( numer) NIP. Natomiast inne niż urzędy gmin (powiaty) i urzędy marszałkowskie, gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatków od towarów i usług VAT, rejestrować się jako odrębne tego podatku i posiadać odrębne oznaczenia ( numery) NIP.
Należy jednak zauważyć , że w zakresie podatku od towarów i usług podatnikiem co do zasady jest gmina, natomiast zgłoszenia rejestracyjnego NIP dokonuje w jej imieniu urząd gminy i miasta. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia NIP, faktury VAT, sporządzane i wystawiane przez urząd gminy i miasta z tytułu czynności przypisywanych prawnie gminie, powinny być sygnowane NIP, o którego nadanie wystąpił urząd gminy i miasta , w imieniu gminy.
Ponadto urząd gminy i miasta jest płatnikiem podatku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 31 tej ustawy osoby fizyczne , osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, które uzyskują ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, wypłacane przez zakład pracy, a w spółdzielniach pracy, wypłaty z udziału w nadwyżce bilansowej.
Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych. Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m. in. w urzędzie gminy i miasta . Zakładem pracy dla tych osób jest zatem urząd gminy i miasta i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.
Przepis z art.2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ( tekst jednolity Dz. U. za 2004r. Nr 269, poz. 2681) stanowi, iż obowiązkowi ewidencyjnemu (co wiąże się z przyznaniem numeru identyfikacji podatkowej) podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami (podmioty te również otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP).Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż w/w , jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków (podmioty te również otrzymują numery identyfikacji podatkowej).Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają wreszcie podmioty będące na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne (podmioty te również otrzymują numery identyfikacji podatkowej).
Przepis ten nie wymienia wprawdzie organów osób prawnych jak również organów władzy publicznej, z powyższego jednak wynika, że każdy podmiot który posiada status podatnika lub płatnika podatków bądź też status płatnika składek ubezpieczeniowych lub zdrowotnych, podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, czyli ma obowiązek posiadania numeru identyfikacji podatkowej NIP.
Jeżeli w świetle odrębnych ustaw kto inny ma status podatnika np. podatku od towarów i usług, a kto inny status płatnika np. podatku dochodowego od osób fizycznych to w myśl art. 2 ww. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oba te podmioty obowiązane są posiadać NIP.
Należy jednak podkreślić, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, by jeden podmiot posługiwał się numerem identyfikacyjnym NIP, który został nadany drugiemu.
Numer identyfikacji podatkowej NIP nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.
Numer identyfikacji podatkowej ................................... decyzją Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 02.06.2005r. nadany został Gminie ..................., natomiast Urząd Gminy i Miasta ............... decyzją Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 11.03.1994r. otrzymał NIP ........................... .
Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia - ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności.
Na postanowienie, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.