Posługiwanie się NIP nadanym dla Starostwa Powiatowego - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4018.11.2019.1.ASZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.08.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.11.2019.1.ASZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Posługiwanie się NIP nadanym dla Starostwa Powiatowego

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników dotyczącej posługiwania się NIP nadanym dla Starostwa Powiatowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników dotyczącej posługiwania się NIP nadanym dla Starostwa Powiatowego.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe jak również jego pozostałe jednostki mają zawarte z osobami fizycznymi umowy o pracę, umowy zlecenie i umowy o dzieło zarówno z pracownikami jak i osobami trzecimi (niebędącymi pracownikami danej jednostki organizacyjnej).

Od wszystkich wymienionych umów pobierany i przekazywany jest podatek dochodowy, a w niektórych przypadkach również potrącane są i odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i fundusz pracy (dotyczy umów zlecenia i umów o dzieło). Starostwo Powiatowe jak i pozostałe jednostki przekazując podatek dochodowy oraz rozliczając się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych stosuje NIP właściwy dla danej jednostki, np. Starostwa Powiatowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przy rozliczeniach z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznym, tj. przy przekazywaniu podatku dochodowego od osób fizycznych wykonujących pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie i umowy o dzieło) oraz przy pozostałych rozliczeniach należy stosować identyfikator podatkowy NIP danej jednostki organizacyjnej np. Starostwa Powiatowego czy NIP Powiatu?

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwym jest stosowanie identyfikatora podatkowego NIP-u właściwej jednostki organizacyjnej, np. Starostwa Powiatowego. Dotychczas przy przekazywaniu podatku od wszystkich umów, w tym cywilnoprawnych stosuje się NIP właściwej jednostki organizacyjnej, np. Starostwa Powiatowego, z uwagi na to iż umowy te zawierane są z osobami fizycznymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 63 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Zgodnie z 2 ust. 2 i ust. 3 cyt. ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Biorąc pod uwagę regulacje prawne wskazane w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, należy stwierdzić, że każdy podmiot, który należy do jednej z wymienionych kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP i nazwę.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Powiat, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą określone ustawami zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu.

Stosownie do art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym, rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 cyt. ustawy, zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.

Art. 33 cyt. ustawy, stanowi, iż zarząd wykonuje zadania przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest w tym przypadku wyłącznie jednostką pomocniczą (zbiorem rzeczy i osób), która ma ułatwić działania i zapewnić realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast, osobowość prawną oraz zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Powiat, nie zaś Starostwo Powiatowe.

Starostwo jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu. Zatem starostwo działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma powiat, nie zaś starostwo.

Starostwo jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej.

Starostwo powiatowe jest płatnikiem składek ubezpieczeniowych oraz podatku w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.).

Zgodnie bowiem z art. 31 tej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. 2019 r., poz. 1282). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani między innymi w starostwie powiatowym. Zakładem pracy dla pracowników powiatu jest starostwo powiatowe i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego.

Zatem każdy z podmiotów będzie posiadał własny numer NIP nadany zgodnie z przepisami ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W świetle powyższego Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną będąca podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej swojej działalności, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinna sygnować własnym numerem NIP (odrębnym od numeru NIP Starostwa Powiatowego dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne ZUS) nadanym mu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Natomiast Starostwo Powiatowe dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek ubezpieczeniowych powinno się posługiwać własnym numerem NIP nadanym mu zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, mającym zastosowanie odpowiednio do płatników podatków oraz płatnika składek ubezpieczeniowych (art. 5 ust. 6 ustawy).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej