Interpretacja indywidualna z dnia 13.05.2009, sygn. ILPP2/443-227/09-4/EWW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat interpretacji
Uzyskanie numeru NIP dla pracowników z Ukrainy
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie uzyskania numeru NIP dla zatrudnionych pracowników z Ukrainy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie uzyskania numeru NIP dla zatrudnionych pracowników z Ukrainy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o brakującą opłatę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca rolnik (osoba fizyczna) prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie produkcji i sprzedaży pomidora szklarniowego oraz opłaca podatek rolny. w lutym 2009 r. zatrudnił pracowników z Ukrainy.
Obywatele Ukrainy przyjechali do pracy na podstawie wiz na okres do 6 miesięcy, nie przedstawili Zainteresowanemu certyfikatów rezydencji. Zostali zameldowani tymczasowo oraz zatrudnieni na podstawie umów zlecenia. Wnioskodawca zgłosił ich do ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia zdrowotnego oraz wypadkowego.
Od pracownika Urzędu Skarbowego Zainteresowany uzyskał informację, że musi zgłosić te osoby na druku NIP-3 w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej. Otrzymał również informację, że od zawartych z obcokrajowcami umów zlecenia, obowiązany jest - jako płatnik do odprowadzenia podatku zryczałtowanego (20% podatku, brak kosztów uzyskania przychodu) i sporządzenia informacji IFT-1R dla zleceniobiorców z Ukrainy.
W dniu 11 lutego 2009 r. w trakcie rozmowy telefonicznej z pracownikiem Biura Krajowej Informacji Podatkowej został poinformowany, że od zawartych umów zlecenia z obywatelami Ukrainy jako rolnik - osoba fizyczna - nie ma podstaw prawnych do występowania w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z czym obcokrajowcy zleceniobiorcy mają obowiązek opodatkowania swoich dochodów zgodnie z miejscem stałego zamieszkania, czyli na Ukrainie.
Wnioskodawca nie ma tym samym prawa do ubiegania się w imieniu pracowników z Ukrainy o nadanie NIP oraz nie ma żadnych zobowiązań sprawozdawczych (tym samym nie ma obowiązku sporządzenia informacji IFT-1R).
Wskazany przez pracownika Urzędu Skarbowego sposób postępowania wydaje się Zainteresowanemu nieprawidłowy, jednakże zastosuje się on do niego do czasu uzyskania potwierdzenia własnego stanowiska w sprawie. Taki sposób postępowania jest bowiem podatkowo bezpieczny dla niego, jak i zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia obywateli Ukrainy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma obowiązek uzyskania NIP dla pracowników z Ukrainy...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ciążą na nim obowiązki płatnika w związku z wypłacanym wynagrodzeniem, a zatem nie ciążą na nim również obowiązki związane ze zgłoszeniem identyfikacyjnym obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji podatników i płatników (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681). Tym samym, nie ma on obowiązku uzyskania numerów NIP dla zatrudnionych obywateli Ukrainy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej NIP.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:
- pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek, lub
- dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonał zmniejszenia kwot zaliczek, lub
- pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia
- dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
Ponadto należy zauważyć, że podatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu (uzyskania numeru NIP). w niektórych sytuacjach w imieniu podatników zgłoszenie o nadanie numeru identyfikacji podatkowej składają płatnicy (podmioty zatrudniające tych podatników) lecz odnosi się to wyłącznie do płatników, którzy dokonują przynajmniej jednej z czynności wymienionych w cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o NIP. w przypadku, gdy nie zachodzi żadna z ww. okoliczności, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych są zobowiązani do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie NIP, samodzielnie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem (osobą fizyczną) prowadzącą działy specjalne produkcji rolnej w zakresie produkcji i sprzedaży pomidora szklarniowego i płaci podatek rolny. w lutym 2009 r. w ramach umowy zlecenia zatrudnił pracowników z Ukrainy, którzy przyjechali do pracy na podstawie wiz, na okres do 6 miesięcy.
Kwestie dotyczące obowiązków Zainteresowanego jako płatnika oraz ewentualnych obowiązków sprawozdawczych jakie na nim ciążą, rozstrzygnięte zostały w wydanej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 7 maja 2009 r. nr ILPB1/415-238/09-4/AMN.
Po dokonaniu analizy przedstawionego stanu faktycznego w interpretacji tej tut. Organ stwierdził, że przychody osiągane przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zlecenia nie stanowią przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). w związku z tym, przychody te stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. Ponadto, w przedmiotowej sprawie do Wnioskodawcy nie ma zastosowania przepis art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), gdyż nie prowadzi on działalności gospodarczej, a zatem nie można uznać go za podmiot, na którym ciążą obowiązki podmiotu wypłacającego przychody z innych źródeł określone w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, na Zainteresowanym nie ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C w związku z wypłacanymi wynagrodzeniami na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia osób z Ukrainy. Na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki sprawozdawcze.
Zatem skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczek ani sporządzania informacji o wysokości przychodów dla osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia nie jest także podmiotem zobowiązanym do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w imieniu pracowników z Ukrainy, zatrudnionych przez niego na podstawie umowy zlecenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne tylko i wyłącznie w przypadku, gdy elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB1/415-238/09-4/AMN, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu