zasady ewidencji podatników i płatników - Interpretacja - IPPP2/443-134/09-2/KOM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.03.2009, sygn. IPPP2/443-134/09-2/KOM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zasady ewidencji podatników i płatników

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 grudnia 2008 roku (data wpływu 22 grudnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 roku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników w związku z wypłatą stypendium będących formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny;

Gmina, zgodnie z art. 90b ust. 1-4, art. 90c ust. 1 i 2 pkt 1, art. 90d ust. 1-4, 6-9, 11, 13 i art. 90n ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty (t. j. Dz. U z 2004 r. Nr 256, poz.2572 ze zm.) oraz uchwałą rady Miejskiej. z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy (zmienionego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 10 listopada 1005r. i uchwałą rady miejskiej z dnia 27 kwietnia 2006 r.), począwszy od 2005 r. wypłaca stypendia szkolne uczniom, uczęszczającym do szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz kolegiów nauczycielskich, zamieszkałych na terenie Gminy

Gmina otrzymała na ten cel środki z budżetu państwa w formie dotacji. Wypłacone przez Gminę stypendia są pomocą materialną o charakterze socjalnym i korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym całość wypłaconej pomocy materialnej podlega przedmiotowemu zwolnieniu do chwili obecnej odbierane były od stypendystów oświadczenia PIT-2C oraz sporządzane informacje o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S.

W bieżącym roku Urząd Skarbowy wystąpił z pismami z dnia 27.10.2008 r. i z dnia 28.10.2008 r. o uzupełnienie brakujących NIP w związku z przekazanymi informacjami o wysokości wypłaconego stypendium za rok 2005 i rok 2006. Urząd Skarbowy nie odniósł się do roku 2007, gdzie z telefonicznej informacji wynika, że Urząd Skarbowy będzie wzywał uczniów, dla których zostały złożone informacje o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S za rok 2007 i w tym przypadku zwalnia płatnika z obowiązku pośredniczenia w dokonaniu zgłoszenie identyfikacyjnego ucznia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy od przyznanych i wypłaconych na podstawie art. 90b ust. 1-4, art. 90c ust. 1 i 2 pkt 1, art. 90d ust. 1-4, 6-9, 11, 13 i art. 90n ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) stypendiów i zasiłków szkolnych płatnik ma obowiązek

-przyjmowania od uczniów oświadczenia PIT-2C przed pierwsza wypłata i sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S...

-pośredniczyć w złożeniu zeznania indentyfikacyjnego NIP-3 dla uczniów pobierających stypendium, którzy ww. numeru nie mają nadanego...

Zdaniem Wnioskodawcy

Gmina jako płatnik w tym przypadku nie jest obowiązana do odbierania oświadczenia PIT-2C i sporządzania informacji o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S, gdyż art. 35 ust.10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązuje płatników do wykonania tych czynności, lecz tylko w przypadku zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b. nie jest także zobowiązana do pośredniczenia w dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego uczniów, dla których zostały przekazane informacje wysokości wypłaconego stypendium , ponieważ nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Wobec tak ustalonego stanu faktycznego i nasuwającymi się wątpliwościami, co do prawidłowości stosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca uprzejmie prosi o wydanie pisemnej interpretacji odnośnie obowiązków płatnika w zakresie prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja odnosi się do oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy w aspekcie pytania drugiego.

Wniosek w zakresie pytania pierwszego jest przedmiotem odrębnej interpretacji z dnia 12 lutego 2009r. nr IPPB4/415-215/08-2/JK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, 90-434 Łódź, ul. Piotrkowska 135 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie