Czy Szkoła Podstawowa nadal powinna posługiwać się posiadanym NIP, czy powinna wystąpić o jego zmianę? - Interpretacja - ITPP1/443-778/13/IK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2013, sygn. ITPP1/443-778/13/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Szkoła Podstawowa nadal powinna posługiwać się posiadanym NIP, czy powinna wystąpić o jego zmianę?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 6 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie pozostawienia dotychczasowego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) przez Szkołę jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie pozostawienia dotychczasowego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) przez Szkołę.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła Podstawowa posiada NIP i REGON. Do 31 sierpnia 2013 r. prowadzona jest przez Gminę. Od dnia 1 września 2013 r. na mocy umowy podpisanej z Gminą w dniu 22 maja 2013 r. Szkoła będzie prowadzona przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi. Nowy organ prowadzący posiada NIP, REGON oraz numer KRS. Szkoła zostanie przekazana Stowarzyszeniu na podstawie art. 5 ust. 5g-5r ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z ww. umową Gmina przekazuje, a Stowarzyszenie przejmuje z dniem 1 września 2013 r. Publiczną Szkołę Podstawową, stając się tym samym organem prowadzącym. Przekazana Szkoła nie przestaje być szkołą publiczną i nadal musi spełniać wszystkie wymagania zapisane w art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Na prowadzenie Szkoły Gmina zobowiązuje się przekazywać Stowarzyszeniu dotację zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty oraz zgodnie z Uchwałami Rady Miejskiej D. Uchwały z dnia 2013 r. i Uchwały z 2013 r. w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niże jednostka samorządu terytorialnego na terenie Gminy oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania. Wszelkie inne koszty związane z wykonaniem umowy i prowadzeniem Szkoły ponoszone będą przez Stowarzyszenie i z tego tytułu nie przysługuje Stowarzyszeniu jakiekolwiek roszczenie wobec Gminy. Przekazanie Szkoły następuje z jednoczesnym przekazaniem przez Gminę do bezpłatnego używania na czas prowadzenia Szkoły wszystkich środków majątkowych, będących w jej posiadaniu. Wszelkie zobowiązania i należności wg stanu na dzień 31 sierpnia 2013 r. pozostają zobowiązaniami i należnościami Gminy. Zobowiązania Gminy, wynikające ze stosunku pracy z pracownikami Szkoły za okres 1 stycznia 2012 r. do 31 sierpnia 2013 r. ureguluje Gmina.

Szkoła Podstawowa posiada odrębny statut, zgodnie z ustawą o systemie oświaty i będzie działała na podstawie wpisu do ewidencji szkół. Kierownictwo nad Szkołą będzie prowadziła Dyrektor Szkoły Podstawowej, zatrudniona na podstawie umowy o pracę, podpisanej przez Zarząd Stowarzyszenia. Nauczyciele zatrudnieni będą przez Dyrektora Szkoły. Budżet na każdy rok szkolny zatwierdza i kontroluje Zarząd Stowarzyszenia. Szkoła posiada inny NIP niż Stowarzyszenie. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z umową Szkoła Podstawowa posiada majątek, na który składają się niskocenne środki trwałe oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takie jak: meble, pomoce dydaktyczne, sprzęt komputerowy. Statut określa organy Szkoły, którymi są: Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski. Statut określa cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz organizację pracy szkoły. Dotację przekazuje jednostka samorządu terytorialnego właściwa do prowadzenia danego typu szkoły, tj. Gmina D., na terenie której prowadzona jest Szkoła. Sposób wypłacenia dotacji przekazanej Stowarzyszeniu określa art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty oraz Uchwały Rady Miejskiej D. Zgodnie z tą regulacją dotacje są przekazywane w 12 częściach w terminach do 27. dnia każdego miesiąca. Dotacja jest przekazywana na wyodrębnione z rachunku bankowego Stowarzyszenia subkonto Szkoły. Przy Szkole istnieje oddział przedszkolny. Stowarzyszenie w każdej chwili może zrezygnować z prowadzenia Szkoły i przekazać jej prowadzenie Gminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szkoła Podstawowa nadal powinna posługiwać się posiadanym NIP, czy powinna wystąpić o jego zmianę...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy, płatnicy podatków i składek na ubezpieczenie społeczne mają obowiązek dokonania jednokrotnie zgłoszenia identyfikacyjnego. Art. 9 ww. ustawy obliguje do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Dla nauczycieli, niezależnie od sposobu nawiązania z nimi stosunku pracy, pracodawcą tym samym płatnikiem jest Szkoła. Faktu tego nie zmienia okoliczność, że stosownie do przepisu art. 5g ustawy o systemie oświaty, prowadzenie Szkoły z dniem 1 września 2013 r. zostanie przekazane Stowarzyszeniu. Szkoła nie przestanie być pracodawcą dla zatrudnionych w niej nauczycieli i innych pracowników. W ocenie Wnioskodawcy, nie ma więc potrzeby ponownego zgłoszenia identyfikacyjnego Szkoły, ponieważ już posiada NIP. Zdaniem Wnioskodawcy istnieje natomiast konieczność zgłoszenia aktualizacyjnego do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S., nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1314 ze zm.), zwana dalej ustawą o NIP, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych płatnikami składek ubezpieczeniowych.

I tak, stosowanie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i ust. 3 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Zgodnie z art. 3 ust.1 ustawy o NIP, identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL - w przypadku podmiotów będących osobami fizycznymi objętymi rejestrami PESEL, nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,
  2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na mocy przepisu art. 8a ustawy o NIP, nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej CRP KEP, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z kolei, w myśl art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy o NIP, naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

A contrario, z powołanego przepisu wynika zatem, że podatnik nie może posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.

Należy zatem podkreślić, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi, podatnik nie może również posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.

Wobec tego, numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowywanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o NIP, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o NIP, w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a art. 12 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Szkoła z dniem 1 września 2013 r. będzie prowadzona przez Stowarzyszenie. Stowarzyszenie posiada NIP, REGON oraz KRS i będzie organem prowadzącym. Gmina przekaże Stowarzyszeniu dotacje zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Wszelkie koszty związane z prowadzeniem Szkoły będą ponoszone przez Stowarzyszenie. Dyrektor Szkoły będzie zatrudniony przez Zarząd Stowarzyszenia. Szkoła posiada statut, który określa jej organy. Budżet Szkoły zatwierdza i kontroluje Zarząd Stowarzyszenia. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT. Szkoła pozostanie pracodawcą oraz płatnikiem.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje: szkoły podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

3. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.
  4. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

Wg 5 ust. 5 ustawy, zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Z kolei w myśl art. 5 ust. 5g ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, prowadzenie takiej szkoły.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 5h ustawy, umowa, o której mowa w ust. 5g, określa w szczególności:

  1. w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - wskazanie czy, szkole ustala się obwód, a jeżeli szkole nie ustala się obwodu - warunki przyjmowania uczniów do szkoły;
  2. tryb przejęcia szkoły lub placówki przez jednostkę samorządu terytorialnego w przypadkach, o których mowa w ust. 5j i 5k;
  3. warunki korzystania z mienia przejętej szkoły lub placówki;
  4. tryb kontroli przestrzegania warunków umowy;
  5. warunki i tryb rozwiązania umowy za wypowiedzeniem.

Art. 5 ust. 5i ustawy stanowi, że do szkoły lub placówki przejętej zgodnie z ust. 5g stosuje się przepisy dotyczące szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, z wyjątkiem art. 58 ust. 3-5.

Stosownie do art. 5 ust. 5j ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana przejąć prowadzenie szkoły lub placówki przekazanej osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, jeżeli osoba prowadząca szkołę lub placówkę nie wykonała polecenia, o którym mowa w art. 34 ust. 1 lub 2, narusza ustawę lub warunki prowadzenia szkoły lub placówki określone w umowie, o której mowa w ust. 5g. W tym przypadku umowa ulega rozwiązaniu z dniem przejęcia szkoły lub placówki przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Wg art. 5 ust. 5k ustawy, osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, która przejęła do prowadzenia szkołę lub placówkę publiczną na podstawie umowy, o której mowa w ust. 5g, nie może zlikwidować tej szkoły lub placówki; na wniosek tej osoby jednostka samorządu terytorialnego, która przekazała szkołę lub placówkę, przejmuje jej prowadzenie w trybie określonym w umowie, o której mowa w ust. 5g.

W myśl art. 59 ust. 9 ww. ustawy, przekazanie, jest równoznaczne z likwidacją dotychczasowej formy organizacyjno-prawnej szkoły lub placówki, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Stosownie do treści art. 80 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne nie wymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę, tak więc sama palcówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od osoby, która ją prowadzi.

Również fakt posiadania odrębnego numeru REGON nie przesądza o tym, że Szkoła staje się odrębnym od Stowarzyszenia podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przenosząc powyższe przepisy prawa w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Szkoła, którą - jak wynika z wniosku - Stowarzyszenie będzie prowadzić i zarządzać poprzez zatwierdzanie i kontrolowanie budżetu Szkoły, ponoszenie kosztów związanych z prowadzeniem Szkoły, jak również decydowanie o zatrudnieniu w Placówce, stanowi jedynie jednostkę organizacyjną w strukturze działalności gospodarczej prowadzonej przez Stowarzyszenie. Niemniej jednak, skoro jak wskazano we wniosku, Szkoła nie przestanie być pracodawcą dla zatrudnionych w niej nauczycieli, pozostając tym samym płatnikiem składek, przyjąć należy, uwzględniając treść art. 2 ust. 2 i ust. 3 ustawy o NIP, że obowiązkowi identyfikacyjnemu podlegają zarówno podatnicy, jak i płatnicy.

Jak już wyżej wskazano, nie można nadać jednego NIP dwóm podmiotom, z których jeden jest podatnikiem, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Dlatego też wraz z przekazaniem Szkoły Stowarzyszeniu, zgodnie z którym nastąpiła likwidacja formy organizacyjno-prawnej Szkoły (gminnej jednostki budżetowej), a dotychczasowy NIP wygasł z mocy prawa, Szkoła jako nowy podmiot i płatnik powinna wystąpić o nadanie nowego NIP, odrębnego od NIP Stowarzyszenia na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o NIP.

Tym samym stanowisko przedstawiono we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy