Utworzony przez Politechnikę Zespół Szkół Akademickich podlega odrębnemu obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidenc... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4018.12.2017.1.MGO

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.12.2017.1.MGO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Utworzony przez Politechnikę Zespół Szkół Akademickich podlega odrębnemu obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, gdyż występuje jako odrębny od Politechniki płatnik podatków oraz płatnik składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 2 listopada 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie złożenia ponownie przez Zespół Szkół Akademickich wniosku o nadanie numeru NIP jako podatnik oraz jednocześnie jako płatnik jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie złożenia ponownie przez Zespół Szkół Akademickich wniosku o nadanie numeru NIP jako podatnik oraz jednocześnie jako płatnik.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Politechnika (zwana dalej Politechniką lub Wnioskodawcą) założyła, jako organ prowadzący, Gimnazjum Akademickie Politechniki (zwane dalej jako Gimnazjum) oraz Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki (zwane dalej jako Liceum). Gimnazjum i Liceum (zwane dalej: Szkołami) są szkołami publicznymi, świadczącymi usługi nauki oraz wychowania nieodpłatnie w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty, pod nadzorem organu prowadzącego. Szkoły wchodzą jednocześnie w skład Zespołu Szkół Akademickich Politechniki (zwanego dalej Zespołem Szkół) utworzonego przez Politechnikę, będącą jednocześnie jego organem prowadzącym.

Gimnazjum zostało utworzone na podstawie art. 58 ust. 3 w zw. z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (zwanej w dalej UoSO) i funkcjonuje na podstawie:

  • Decyzji Prezydenta nr z dnia 16 stycznia 2013 r. udzielającej zezwolenia na założenie publicznego gimnazjum;
  • Aktu założycielskiego z dnia 3 grudnia 2013 r.;
  • Uchwały Senatu Politechniki z dnia w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie Zespołu Szkół Akademickich Politechniki.

Podmiot ten realizuje cele i zadania wynikające z UoSO oraz z przepisów wydanych na jej podstawie, pod nadzorem organu prowadzącego (Politechniki), w tym m.in. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia Gimnazjum oraz przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego. Gimnazjum kieruje Dyrektor, który jest powoływany i odwoływany przez organ prowadzący, a jego działalność podlega nadzorowi Rektora Politechniki.

Liceum zostało utworzone na podstawie art. 58 ust. 3 w zw. z art. 5 ust. 2 UoSO i działa na podstawie:

  • Decyzji Prezydenta nr z dnia 16 stycznia 2013 r. udzielającej zezwolenia na założenie publicznego liceum ogólnokształcącego;
  • Aktu założycielskiego z dnia ...;
  • Uchwały Senatu Politechniki z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Zespołu Szkół Akademickich Politechniki.

Podmiot ten realizuje cele i zadania wynikające z UoSO oraz z przepisów wydanych na jej podstawie, pod nadzorem organu prowadzącego (Politechniki), w tym m.in. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia Szkoły oraz przygotowanie do matury. Liceum kieruje Dyrektor, który jest powoływany i odwoływany przez organ prowadzący, a jego działalność podlega nadzorowi Rektora Politechniki.

Zespół Szkół Akademickich został utworzony na podstawie art. 62 w zw. z art. 58 oraz w zw. z art. 5 ust. 2 UoSO i działa na podstawie:

  • Statutu Politechniki;
  • Uchwały Senatu Politechniki z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Zespołu Szkół Akademickich Politechniki

Podstawowe zasady funkcjonowania Zespołu Szkół zostały określone w Statucie Zespołu Szkół Akademickich. Zadaniem Zespołu Szkół jest administracyjna, finansowa oraz organizacyjna obsługa Szkół wchodzących w jego skład. Nadzór nad działalnością Zespołu Szkół Akademickich sprawuje Politechnika, za wyjątkiem nadzoru pedagogicznego, który sprawuje kurator oświaty na podstawie odrębnych przepisów. Szkołą kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez Rektora. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w zespole nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami, jest także bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w ramach Zespołu Szkół. Dyrektor jest organizatorem oraz kierownikiem procesu dydaktycznego, wychowawczego oraz opiekuńczego.

Działalność Zespołu Szkół Akademickich (w tym Gimnazjum i Liceum) finansowana jest w szczególności z dotacji oświatowych przyznanych przez właściwe organy samorządu terytorialnego.

Szkoły zostały zarejestrowane w urzędowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej, jako jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Zarówno Szkołom, jak i Zespołowi Szkół został nadany numer REGON oraz NIP:

  • Liceum (Regon: , NIP: );
  • Gimnazjum (Regon: , NIP: );
  • Zespół Szkół Akademickich (Regon: , NIP: ).

Pierwotnie Liceum i Gimnazjum posługiwało się odrębnym numerem NIP, do czasu utworzenia Zespołu Szkół. W dniu 4 września 2014 r. został nadany odrębny numer NIP Zespołowi Szkół. Jednocześnie, w tej samej dacie, złożone zostały zgłoszenia aktualizacyjne Gimnazjum i Liceum, w których zgłoszone zostało ustanie bytu prawnego, a jako datę zakończenia działalności wskazano 1 września 2014 r. (tj. datę rozpoczęcia działalności Zespołu Szkół). Zespół Szkół Akademickich od początku powstania prowadził odrębną księgowość oraz samodzielnie podejmował decyzje o zatrudnianiu zgodnie z UoSO oraz ze Statutem. W związku z otrzymaniem przez Politechnikę interpretacji indywidualnej z dnia 29 grudnia 2015 r. nr IBPB-1-3/4510-491/15/AW wskazującej, że Zespół Szkół utworzony przez Politechnikę nie spełnia przesłanek pozwalających uznać go za odrębnego od organu prowadzącego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych Zespół Szkół Akademickich złożył zgłoszenie aktualizacyjne, w którym zgłoszono ustanie bytu prawnego z datą 1 stycznia 2016 r.

W związku z otrzymaną interpretacją, księgi rachunkowe Zespołu Szkół Akademickich zostały włączone do ksiąg rachunkowych Politechniki, a odrębnie składane dotychczas przez Zespół Szkół deklaracje w zakresie ZUS i PIT skorygowane.

Politechnika składając zeznanie roczne w podatku dochodowym od osób prawnych za 2015 r. oraz 2016 r. uwzględniła, zgodnie z ww. interpretacją, przychody i koszty podatkowe Zespołu Szkół Akademickich.

Zatrudnianie pracowników Zespołu Szkół odbywa się na podstawie umów o pracę zawieranych z Dyrektorem Zespołu Szkół Akademickich.

Zespół Szkół Akademickich działa w oparciu o własny: Regulamin pracy, Regulamin wynagradzania, Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Przed uzyskaniem indywidualnej interpretacji nr IBPB-1-3/4510-491/15/AW pracownicy szkoły byli zgłoszeni do ubezpieczenia przez Zespół Szkół. Rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym poprzez składanie PIT-4R i 8AR dokonywał Zespół Szkół jako płatnik. Zespół Szkół sporządzał też dla swoich pracowników informacje PIT-11. Obecnie pracownicy Zespołu Szkół są zgłoszeni do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego przez płatnika, tj. Politechnikę.

Politechnika jako podmiot Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym jest zobowiązana do składania odpowiednich sprawozdań w zakresie swojej działalności, w tym: m.in. sprawozdania budżetowego RB-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w którym zgodnie z klasyfikacją budżetową powinny być wykazywane wynagrodzenia dla szkolnictwa wyższego. Obecnie wykazywane są tam również dane dotyczące wynagrodzeń wypłaconych przez Politechnikę (szkolnictwo wyższe) oraz wynagrodzenia wypłacone z umów zawartych przez Zespół Szkół (oświata).

Podstawą działalności Politechniki, jako uczelni wyższej, zgodnie z Ustawą Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Ustawy o Finansach Publicznych jest plan rzeczowo finansowy, który Politechnika jest zobowiązana do składać do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Plan jest tworzony w oparciu o otrzymywane dotacje na działalność statutową Politechniki. Zgodnie z przepisami dotyczącymi uczelni wyższych Politechnika zobowiązana jest również do składania sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego oraz sprawozdania finansowego do MNiSW.

Kolejnym sprawozdaniem, które Uczelnia co miesiąc przekazuje jest sprawozdanie do PFRON, w którym są uwzględnieni pracownicy Zespół Szkół. Przed uzyskaniem indywidualnej interpretacji nr IBPB-1-3/4510-491/15/AW Zespół Szkół Akademickich przekazywał sprawozdania jako samodzielny pracodawca.

W zgłoszeniu do PFRON Zespół Szkół posługiwał się numerem NIP nadanym dla Zespołu Szkół, tj. , dla którego został przypisany numer PEFRON - .

Politechnika w zgłoszeniu do PFRON podała swój numer NIP i posługuje się numerem w rejestrze PFRON-...

Obecnie PFRON nałożył na Zespół Szkół Akademickich obowiązek składania sprawozdania zobowiązując jednocześnie do złożenia zaległych deklaracji miesięcznych i rocznych (ewentualnie informacji miesięcznych i rocznych) uważając, że jest samodzielnym, odrębnym od Politechniki, pracodawcą, zgodnie z pismem nr z dnia 12.06.2017 r.

W związku z ustaniem bytu prawnego od 1 stycznia 2016 r. Zespół Szkół we wszystkich sprawozdaniach wykazywane było jako jednostka Politechniki. Nie jest możliwe więc złożenie odrębnego sprawozdania do PFRON za okres 2016 i 2017 r.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) i wykazanych powyżej rozbieżności dotyczących funkcjonowania Zespołu Szkół potrzebne jest uporządkowanie działalności Zespołu Szkół Akademickich. Zespół Szkół Akademickich złoży wniosek do Urzędu Skarbowego o nadanie numeru NIP i z dniem 1 stycznia 2018 r. będzie prowadził odrębną księgowość, osobno będzie prowadził sprawy pracownicze oraz samodzielnie będzie składał wszelkie obowiązujące sprawozdania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Szkół Akademickich powinien złożyć ponownie wniosek o nadanie nr NIP na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jako podatnik oraz jednocześnie jako płatnik?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zespół Szkół Akademickich jest zobowiązany do złożenia wniosku o nadanie nr NIP na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w terminie umożliwiającym rozpoczęcie właściwej ewidencji z nowym rokiem podatkowo- rachunkowym.

Liceum, Gimnazjum oraz Zespół Szkół Akademickich zostały zarejestrowane w urzędowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej i uzyskały odrębne nr regon, jako jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Jednocześnie, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o CIT przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego (dalej: SN), m.in. w uchwale Sądu Najwyższego z 26 stycznia 1996 r., sygn. III CZP 111/95 i wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 kwietnia 2012 r. sygn. II FSK1828/10, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej jest jednostka wyróżniająca się następującymi cechami:

  • posiada własną strukturę organizacyjną (może być określona przepisami prawa, umową lub statutem tej jednostki);
  • prowadzi określoną działalność;
  • posiada odpowiednie środki finansowe (majątek) niezbędne do prowadzenia tej działalności;
  • ma określony skład osobowy i określoną reprezentację (w ramach jej struktury organizacyjnej określone osoby upoważnione są do reprezentowania).

Tymczasem w opinii Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), za atrybuty jednostek organizacyjnych niemającymi osobowości prawnej przyjmuje się:

  • posiadanie struktury organizacyjnej;
  • działanie za pośrednictwem organów;
  • zdolność prawna w zakresie prawa materialnego;
  • zdolność procesowa zdolność upadłościowa i układowa;
  • posiadanie własnego majątku;
  • odpowiedzialność własnym majątkiem za zobowiązania.

Przy czym istotne jest, że w ocenie NSA dla uzyskania statusu jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej wystarczające jest posiadanie przez dany podmiot przynajmniej jednej z wymienionych cech.

W literaturze przedmiotu (m.in. W. Dmoch. PDOPrU. Komentarz, wyd. 5, Warszawa 2015, str. 9-11) jako przykład jednostek organizacyjnych niemającymi osobowości prawnej wskazuje się niepubliczne szkoły i placówki oświatowe. Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 20 sierpnia 2004 r. (nr US72/ROP1/423/107/MP/04). Organ podatkowy w ww. informacji wskazał, że Szkoły oraz placówki niepubliczne powinny posiadać zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (...) ujawniony w ewidencji: adres, nazwę, określony numer ewidencji, własny statut określający organy szkoły lub placówki oraz zakres ich działań, organizację, a także prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów z czego wynika, że są one zakładami pracy (. . .). Zatem szkoły i placówki niepubliczne jakkolwiek są prowadzone przez osoby prawne, np. spółki stanowią, w rozumieniu przepisów ww. ustawy, wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych i wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności, aby być uznane za jednostki organizacyjne.

Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że Zespół Szkół (obejmujący Gimnazjum i Liceum) jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o CIT, ponieważ:

(1) Zespół Szkół jest szkołą publiczną.

(2) Szkoły realizują cele i zadania wynikające z Ustawy Prawo Oświatowe oraz z przepisów wydanych na jej podstawie.

(3) Zarówno Szkołom, jak i Zespołowi Szkół został nadany numer REGON.

(4) Szkoły zostały zarejestrowane w urzędowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej, jako jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

(5) Szkoły (Zespół Szkół) posiadają własną strukturę organizacyjną i działają za pośrednictwem swoich organów. Szczegółowe zasady działania i organizacji szkół określone zostały w Statucie Gimnazjum, Statucie Liceum oraz Statucie Zespołu Szkół. Zgodnie ze Statutem Zespołu Szkół, Szkołą kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez Rektora Dyrektor jest w szczególności:

  • organizatorem oraz kierownikiem procesu dydaktycznego, wychowawczego oraz opiekuńczego,
  • kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami, a także
  • kieruje polityką kadrową Zespołu Szkół,
  • określa zakres obowiązków pracowników,
  • zarządza sprawami administracyjno-gospodarczymi Zespołu Szkół (w tym jest m.in. upoważniony do składania zamówień na towary i materiały):
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu, oraz
  • reprezentuje Zespół Szkół na zewnątrz.

(6) Szkoły mają określony skład osobowy i określoną reprezentację Zespół Szkół jest reprezentowany przez Dyrektora, który jest jednocześnie kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami

Zgodnie z Ustawą Prawo Oświatowe oraz Statutem Zespołu Szkół do zadań Dyrektora Zespołu Szkół Akademickich należy m.in.:

  • zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami, po uzgodnieniu z organem prowadzącym Zespół Szkół,
  • kierowanie polityką kadrową Zespołu Szkół, określanie zakresów obowiązków pracowników;
  • przyznawanie nagród, wyróżnień oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i pracownikom niebędącym nauczycielami Zespołu Szkół;
  • występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród oraz wyróżnień dla nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami Zespołu Szkół;
  • dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Szkoły i ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie

Do obowiązków pracodawcy zgodnie z regulaminem należy prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika, terminowe oraz prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia oraz innych świadczeń i należności wynikających ze stosunku pracy. Zgodnie z Regulaminem pracy Zespołu Szkół pracodawcą jest Zespół Szkół Akademickich.

W przypadku nauczycieli akademickich, którzy są zatrudnieni w Politechnice i równolegle świadczą pracę nauczyciela w Zespole Szkół, posiadają dwa odrębne stosunki pracy, potwierdzone odrębnymi umowami o pracę zawartymi odpowiednio z Politechniką oraz z Zespołem Szkół Akademickich. Dla każdego z tych stosunków pracy zastosowanie mają odrębne regulaminy i odrębne przepisy ustaw właściwe dla Politechniki lub dla Zespołu Szkół Akademickich.

Okoliczność, iż to Zespół Szkół Akademickich jest samodzielnym, odrębnym od Politechniki, pracodawcą potwierdził w 2017 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który stanął na stanowisku, iż Zespół Szkół Akademickich powinien złożyć zaległe deklaracje miesięczne i roczne (ewentualnie informacje miesięczne i roczne o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz osób niepełnosprawnych).

Powyższe wskazuje, że Zespół Szkół Akademickich spełnia warunki do uznania go za samodzielnego pracodawcę.

Fakt prowadzenia przez Zespół Szkół Akademickich wspólnego dla Gimnazjum. Liceum i Zespołu Szkół i zarazem odrębnych od Politechniki, ksiąg rachunkowych, umożliwi złożenie osobnego od Politechniki zeznania rocznego.

Wszystkie powyższe elementy przesądzają, w ocenie Wnioskodawcy, o uznaniu Gimnazjum i Liceum, wchodzących w skład Zespołu Szkół, za odrębnego od Politechniki podatnika.

Oznacza to, że Zespół Szkół Akademickich powinien pełnić funkcję płatnika PIT oraz ZUS i PFRON w odniesieniu do wypłacanych wynagrodzeń (PIT-4R, PIT-8AR, PIT-11).

Jak ustalono już w stanie faktycznym - podstawą działalności Politechniki, jako uczelni wyższej, zgodnie z Ustawą Prawo o Szkolnictwie wyższym i Ustawy o Finansach Publicznych jest plan rzeczowo-finansowy, który Politechnika jest zobowiązana do składać do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Plan jest tworzony w oparciu o otrzymywane dotacje na działalność statutową Politechniki. Zgodnie z przepisami dotyczącymi uczelni wyższych Politechnika zobowiązana jest również do składania sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego oraz sprawozdania finansowego do MNiSW.

Politechnika stoi na stanowisku, że Zespół Szkół Akademickich jest odrębną jednostką, która posiada swoje numery identyfikacyjne (regon, nr PFRON), odrębną od Politechniki księgowość oraz sprawozdawczość, a także powinna posiadać odrębny numer NIP oraz status pracodawcy z pełnymi obowiązkami wynikającymi z tego faktu. Politechnika w odniesieniu do Liceum, Gimnazjum i Zespołu Szkół Akademickich pełni jedynie funkcję organu nadzorującego, w takim zakresie, w jakim jest to wymagane przez Ustawę Prawo Oświatowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2017 r., poz. 869), zwana dalej ustawą o NIP, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej płatnikami składek ubezpieczeniowych (art. 1).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i ust. 3 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Zgodnie z art. 3 ust.1 ustawy o NIP, identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
  2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Przepis ten zgodnie z ust. 6 ww. artykułu stosuje się do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych.

Z cytowanych przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Na mocy przepisu art. 8a ust. 1 ustawy o NIP, nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej CRP KEP, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z kolei, w myśl art. 8c ust. 1 pkt 3 ustawy o NIP naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o odmowie nadania NIP w przypadku gdy podmiotowi został nadany NIP.

Natomiast jak stanowi art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy o NIP, naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

Wobec tego, numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowywanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

Z opisu sprawy wynika, że Politechnika założyła, jako organ prowadzący, Gimnazjum Akademickie Politechniki oraz Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki. Gimnazjum i Liceum są szkołami publicznymi, świadczącymi usługi nauki oraz wychowania nieodpłatnie w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty, pod nadzorem organu prowadzącego. Szkoły wchodzą jednocześnie w skład Zespołu Szkół Akademickich Politechniki utworzonego przez Politechnikę, będącą jednocześnie jego organem prowadzącym.

Zespół Szkół Akademickich został utworzony na podstawie art. 62 w zw. z art. 58 oraz w zw. z art. 5 ust. 2 UoSO i działa na podstawie:

  • Statutu Politechniki;
  • Uchwały Senatu Politechniki z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Zespołu Szkół Akademickich Politechniki.

Podstawowe zasady funkcjonowania Zespołu Szkół zostały określone w Statucie Zespołu Szkół Akademickich. Zadaniem Zespołu Szkół jest administracyjna, finansowa oraz organizacyjna obsługa Szkół wchodzących w jego skład. Nadzór nad działalnością Zespołu Szkół Akademickich sprawuje Politechnika. Zatrudnianie pracowników Zespołu Szkół odbywa się na podstawie umów o pracę zawieranych z Dyrektorem Zespołu Szkół Akademickich. Zespół Szkół Akademickich działa w oparciu o własny: Regulamin pracy, Regulamin wynagradzania, Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą złożenia wniosku przez Zespół Szkół Akademickich o nadanie NIP jako podatnik oraz jako płatnik.

W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

  1. zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
  2. zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
  3. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
  4. zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 i 2255), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;
  5. wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;
  6. wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe w celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 1 organy prowadzące szkoły i placówki, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz ust. 4-13, mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 1 pkt 4.

Jak wynika z powołanych przepisów wszelka odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej szkołę i placówkę publiczną bądź niepubliczną, które same nie są w pełni samodzielnymi podmiotami i nie mogą działać w oderwaniu od osoby, która je założyła.

Fakt uzyskania odrębnych numerów REGON nie przesądza o tym, że dane podmioty stają się odrębnymi od osoby założyciela podatnikami.

Na podstawie art. 7 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Jak stanowi art. 7 § 2 Ordynacji podatkowej, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Zgodnie zaś z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że organem prowadzącym Zespół Szkół Akademickich jest Politechnika. Zespół Szkół Akademickich jak wynika z wniosku jest pracodawcą oraz płatnikiem składek ubezpieczeniowych. Fakt, że Zespół Szkół Akademickich jest prowadzony przez Wnioskodawcę nie oznacza, że przestaje być pracodawcą dla zatrudnionych nauczycieli, a tym samym traci status płatnika. Niezależnie od sposobu nawiązania stosunku pracy z nauczycielami, pozostanie pracodawcą, a tym samym płatnikiem składek ubezpieczeniowych i w związku z tym zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP będzie podlegać obowiązkowi ewidencyjnemu.

Oznacza to tym samym, że utworzony przez Politechnikę Zespół Szkół Akademickich podlega odrębnemu obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, gdyż występuje jako odrębny od Wnioskodawcy płatnik podatków oraz płatnik składek ubezpieczeniowych.

W konsekwencji Zespół Szkół Akademickich powinien posiadać odrębny własny numer identyfikacji podatkowej.

Zatem Zespół Szkół Akademickich powinien ponownie złożyć wniosek o nadanie NIP na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jako podatnik oraz jednocześnie jako płatnik.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Powołany w treści wniosku wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując orzeczeń sądu, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Powołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA sygn. akt II FSK 1828/10 dotyczy utworzenia Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala w związku z likwidacją publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność, lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej