Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.7.2022.2.MGO
Temat interpretacji
Obowiązek wystąpienia przez osobę fizyczną prowadzącą Niepubliczne Przedszkole o nadanie drugiego NIP dla Przedszkola do zatrudniania pracowników, odprowadzania zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 9 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku wystąpienia przez osobę fizyczną prowadzącą Niepubliczne Przedszkole o nadanie drugiego NIP dla Przedszkola do zatrudniania pracowników, odprowadzania zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 23 listopada 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 września 2022 jako osoba fizyczna prowadzi Pan niepubliczne przedszkole.
Zgodnie ze statutem przedszkola jako organ prowadzący podejmuje Pan wszelkie decyzje dotyczące Przedszkola. Otrzymał Pan REGON - kod … własność krajowych osób fizycznych. Prowadzi Pan Przedszkole na prywatnej nieruchomości na podstawie umowy najmu.
Zatrudnia Pan w Przedszkolu pracowników z którymi podpisał Pan umowy o pracę.
Przedszkole nie jest jednostką organizacyjną zobowiązaną do składania zeznania podatkowego CIT 8, a organem prowadzącym jest osoba fizyczna czyli Pan.
Złożył Pan do Urzędu Skarbowego NIP 7 i otrzymał potwierdzenie, dla Pana jako osoby fizycznej, nadania NIP. Ale równocześnie pracownicy Urzędu Skarbowego zasugerowali Panu, że na podstawie pisma wewnętrznego z Ministerstwa Finansów z dn. 12 lipca 2022 powinien Pan złożyć NIP 2 o nadanie drugiego numeru NIP dla Przedszkola i tym numerem NIP posługiwać się do zawierania umów o pracę, opłacania zaliczek od wynagrodzeń, opłacania składek ZUS, składania PIT 4R i PIT 11.
Część urzędów skarbowych twierdzi, że jako osoba fizyczna nie może Pan posiadać 2 numerów NIP, część w oparciu o ww. pismo twierdzi, że Pana obowiązkiem jest wystąpić o drugi NIP.
Nie udało się też Panu uzyskać jednoznacznej odpowiedzi na powyższy problem ani w innych Urzędach Skarbowych, ani w Krajowej Informacji Skarbowej.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
Prowadzi Pan wyłącznie niepubliczne przedszkole, nie wykonuje Pan żadnej działalności gospodarczej.
Na dzień rozpoczęcia prowadzenia niepublicznego przedszkola nie był Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i obecnie też nie jest.
Dokonał Pan zgłoszenia przedszkola do ewidencji szkół i placówek, i na dzień zgłoszenia nie prowadził Pan działalności gospodarczej.
Na pytanie zadane w wezwaniu, „Czy niepubliczne przedszkole było organizacyjnie, księgowo oraz administracyjnie powiązane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą?”, odpowiedział Pan, „Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, jedynie prowadzi Pan przedszkole więc nie było z niczym powiązane.”
Na pytanie Organu, „Czy prowadzone niepubliczne przedszkole jest finansowo wyodrębnione w Pana działalności, jeśli tak to na czym to wyodrębnienie polega?”, odpowiedział Pan, „Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, a więc nie ma z czego wyodrębniać przedszkola.”
Na pytanie zadane w wezwaniu, „Czy przedszkole to ma bądź nie ma zdolności zaciągania zobowiązań, jeśli tak to w jakim zakresie i na czym ta zdolność polega?”, odpowiedział Pan, „Jako właściciel i organ założycielski ma Pan jedynie prawo do zaciągania zobowiązań.”
Jedynie Pan jako właściciel i organ założycielski reprezentuje przedszkole na zewnątrz i podejmuje wszystkie decyzje związane z jego działalnością począwszy od zatrudnienia pracowników po decyzje organizacyjne i księgowe.
Pan jako właściciel jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, składek ubezpieczeniowych.
Na Panu jako właścicielu i organie założycielskim ciążą obowiązki podatnika i płatnika.
Pytanie
Czy jako osoba fizyczna prowadząca Niepubliczne Przedszkole ma Pan obowiązek wystąpić o nadanie drugiego numeru NIP dla Przedszkola do zatrudniania pracowników, odprowadzania zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji - jak sugeruje urząd skarbowy?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że nie może wystąpić o nadanie numeru NIP dla Przedszkola, ponieważ Przedszkole nie jest podatnikiem. Działalność prowadzona poprzez utworzone Przedszkole, odpowiada pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną na gruncie ustaw podatkowych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Przepis art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera definicję legalną pojęcia działalności gospodarczej, zgodnie z tą definicją - pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły we własnym imieniu bez względu na rezultat.
Konkludując uważa Pan, że prowadzenie działalności na gruncie u. p.d.o.f. przez Pana w formie przedszkola - brak niezależności Przedszkola od Pana - uznać należy, że skoro wykonując odpłatną usługę opieki i nauczania przedszkolnego to przychód/zysk z tej działalności należy do Pana i może nim Pan swobodnie dysponować - to Pan a nie Przedszkole prowadzi działalność.
Potwierdzenie powyższego jest w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 13 lutego 2020 I SA/Wr 933/19. Który to orzekł w uzasadnieniu wyroku; Dokonana analiza jednoznacznie potwierdza brak możliwości oderwania niepublicznej placówki oświatowej od osoby fizycznej występującej jako organ prowadzący. Zatem wszelkie obowiązki płatnika i podatnika dotyczące działalności Przedszkola (jako niepublicznej jednostki oświatowej) winien wypełnić organ prowadzący w tym przypadku osoba fizyczna.
Podsumowując z całokształtu ustalonych w sprawie okoliczności nie można traktować w rozumieniu ustaw podatkowych osoby fizycznej jako odrębnego podmiotu od założonej przez niego placówki. To on jest w rozumieniu ustawy płatnikiem, a nie założona przez niego placówka.
Sąd uznał też, że brak jest podstaw by Przedszkole można było zaliczyć do kategorii płatników składek ubezpieczeniowych. W tym zakresie odnieść należy argumentację wykluczającą Przedszkole z kręgu płatników podatku. Tożsame poglądy jak przedstawione w powyżej cytowanym wyroku zostały wyrażone w podobnych sprawach w wyrokach WSA we Wrocławiu z 12 grudnia 2018 o sygn. akt I SA/Wr 673/18 i NSA o sygn. akt II FSK 1049/19 z 10 września 2019.
Na podstawie wyżej wymienionych orzeczeń w uzasadnieniach sądów ocena prawna nie daje podstawy do stwierdzenia, że Niepubliczne Przedszkole założone i prowadzone przez osobę fizyczną (organ prowadzący) jest jednostką odrębną od tej osoby, a co za tym idzie, nie może być uznane za podatnika, płatnika podatków lub płatnika składek na ubezpieczenie społeczne zarówno w rozumieniu ustaw podatkowych jak i w świetle ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, a zatem placówce nie powinien zostać nadany NIP. Przedszkole to powinno funkcjonować w ramach identyfikacji podatkowej NIP[...] - nadanego osobie fizycznej (organowi prowadzącemu). I takie jak w ocenie sądów jest Pana stanowisko w tej sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o NIP:
Określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 ustawy).
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP:
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:
Identyfikatorem podatkowym jest:
1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;
2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy:
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:
1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;
3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.
Na mocy art. 5 ust. 4 ustawy o NIP:
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres stałego miejsca wykonywania działalności, o ile takie miejsce posiada, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, o ile takie miejsca posiada, numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.
Na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy o NIP:
Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.
Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.
W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.
W myśl art. 7 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651):
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej
Należy wskazać, że na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.):
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego.
Na mocy art. 13 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe:
Niepubliczne przedszkole:
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy art. 15 ust. 1 i 4 stosuje się odpowiednio.
Należy zaznaczyć, że nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu niepublicznym podlegają ustawie Karta nauczyciela.
I tak zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.) ww. ustawie podlegają również (..): nauczyciele zatrudnieni przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych.
Na podstawie art. 10a ust. 1 Karty nauczyciela:
W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Stosownie do art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.):
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Jak stanowi art. 3 ustawy Kodeks pracy:
Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
Na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy:
Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.
Jak wynika z art. 12 ww. ustawy:
Publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 459 ze zm.):
Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej „rejestrem podmiotów”, obejmuje:
1) osoby prawne;
2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;
3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Zgodnie z ust. 2a ustawy o statystyce publicznej:
Wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:
1) oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082);
2) o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Z opisu sprawy wynika, że od 1 września 2022 jako osoba fizyczna prowadzi Pan niepubliczne przedszkole. Zgodnie ze statutem przedszkola jako organ prowadzący podejmuje Pan wszelkie decyzje dotyczące placówki. Zatrudnia Pan w Przedszkolu pracowników, z którymi podpisał Pan umowy o pracę. Pan jako właściciel i organ założycielski ma jedynie prawo do zaciągania zobowiązań. Pan jako właściciel i organ założycielski reprezentuje przedszkole na zewnątrz i podejmuje wszystkie decyzje związane z jego działalnością począwszy od zatrudnienia pracowników po decyzje organizacyjne i księgowe. Pan jako właściciel jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, składek ubezpieczeniowych. Na Panu jako właścicielu i organie założycielskim ciążą obowiązki podatnika i płatnika. Przedszkole nie jest jednostką organizacyjną zobowiązaną do składania zeznania podatkowego CIT 8, a organem prowadzącym jest osoba fizyczna czyli Pan.
Pana wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku wystąpienia o nadanie drugiego numeru NIP dla Przedszkola dla celów zatrudniania pracowników, odprowadzania zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji.
Należy zauważyć, że działalność polegająca na prowadzeniu niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypełnia znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatnikiem jest osoba fizyczna prowadząca niepubliczną placówkę oświatową bowiem osiąga dochody z tego tytułu. Tym samym jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika również, że zobowiązanym do obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od pracowników jest pracodawca.
Ponadto z przywołanych ww. przepisów ustawy Prawo oświatowe wynika, że w przypadku zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych to niepubliczne przedszkole jest dla nich pracodawcą.
W świetle powyższych wyjaśnień, w tym w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że niepubliczna placówka oświatowa (przedszkole), będąc – jako zakład pracy – płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest obowiązana do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i uzyskania NIP (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).
Odnosząc się zatem do Pana wątpliwości zawartych w pytaniu należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy zatrudnia Pan w przedszkolu niepublicznym nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych to prowadzone przez Pana niepubliczne przedszkole będzie dla nich pracodawcą. W konsekwencji to niepubliczne przedszkole będzie płatnikiem podatku dochodowego od wynagrodzeń zatrudnionych w nim pracowników oraz płatnikiem składek ubezpieczeniowych.
Tym samym mając na uwadze art. 2 ust. 2 ustawy o NIP, Pan jako osoba fizyczna prowadząca niepubliczne przedszkole ma obowiązek wystąpić o nadanie NIP dla przedszkola w związku z zatrudnianiem pracowników, odprowadzaniem zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji.
Zatem Pana stanowisko, że nie może Pan wystąpić o nadanie NIP dla Przedszkola, ponieważ Przedszkole nie jest podatnikiem, jest nieprawidłowe.
Odnośnie powołanych przez Pana wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego należy zauważyć, iż wyroki sądów administracyjnych, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.