Posługiwanie się Numerem Identyfikacji Podatkowej na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4018.7.2020.2.MGO

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.7.2020.2.MGO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Posługiwanie się Numerem Identyfikacji Podatkowej na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 17 września 2020 r. (data wpływu 24 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie NIP-u umieszczanego na fakturach za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem szkoły przed zawarciem spółki cywilnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie NIP-u umieszczanego na fakturach za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem szkoły przed zawarciem spółki cywilnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z 17 września 2020 r. (data wpływu 24 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4018.7.2020.1.MGO.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Z dniem 1 września 2017 r. jako osoba fizyczna E.W. i T.W. jako Wnioskodawca założyli szkołę, która została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, założona szkoła otrzymała numer indeksacyjny REGON Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w A.

Jako osoby fizyczne będące płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenia Wnioskodawcy złożyli do właściwego Urzędu Skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne NIP-7 a także informację o prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca E.W. zawarła umowę wynajmu na sale lekcyjne na podstawie prywatnego NIP oraz z tytułu zawartych umów Wnioskodawcy odprowadzali składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz do Urzędu Skarbowego posługując się NIP E.W.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się: osobę prowadząca niepubliczną szkołę, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Na tej podstawie Wnioskodawca dokonał zgłoszenia płatnika składek w ZUS.

Umowy, rachunki i faktury wystawiane są z NIP jednej osoby fizycznej/organu założycielskiego szkoły, szkoła jest prowadzona przez dwie osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.

Prowadzona niepubliczna szkoła nie posiada wyodrębnionych składników majątkowych, nie ma samodzielności pozwalającej na niezależne funkcjonowanie.

Jeden organ prowadzący tj. osoba fizyczna występuje w umowach, jako najemca sal lekcyjnych i pomieszczenia, w którym funkcjonuje sekretariat.

Zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty, osoba zamierzająca utworzyć szkołę niepubliczną winna m.in. w zgłoszeniu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego zawrzeć dane dotyczące pracowników pedagogicznych i dyrektora, których zamierza zatrudnić w szkole, co wskazuje, że to organ założycielski tj. osoba fizyczna nadaje status utworzonej szkole i występuje w charakterze pracodawcy.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. la, z mocy wyraźnej regulacji art. 83a ustawy o systemie oświaty nie jest jednak działalnością gospodarczą.

Przepis ten stanowi bowiem, że publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 ustawy, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), czyli - innymi słowy - nakłada na nie obowiązek uzyskania nr REGON.

Zasady nadawania numerów identyfikacji podatkowej uregulowane zostały natomiast w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Zgodnie z postanowieniami art. 2 tej ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, jak również podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Podatnicy, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników przesądza natomiast, że zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Nie ma żadnego rozporządzenia Ministra Finansów aby szkołom niepublicznym były nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi, podatnik nie może również posiadać dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.

Wobec tego, numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (choć niezarejestrowanym jako podatnik czynny), to Wnioskodawca jako osoba fizyczna jest płatnikiem podatków i składek ubezpieczeniowych, to winien posiadać numer NIP, nie zaś prowadzone przez Wnioskodawcę niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne.

Fakt posiadania nowych numerów REGON przez szkoły pozostaje bez wpływu na powyższe.

Wnioskodawcy, szkoły posiadają dwa różne NIP organu założycielskiego/osoby fizycznej, ponieważ nie podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nie występują bowiem jako odrębny podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych i w konsekwencji utworzonej szkoły nie są zobowiązane do posiadania na szkołę NIP.

W piśmie z 17 września 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Założycielem Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w A jest E.W. i T.W.
  2. Założycielami LO w A są dwie osoby fizyczne, które po roku od momentu utworzenia placówki zawarły porozumienie dot. wspólnego prowadzenia LO w postaci spółki cywilnej.
  3. Kwestie księgowo-podatkowe realizuje spółka cywilna, rozliczanie dotacji Szkoła realizuje indywidualnie.
  4. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w A jest organizacyjnie, księgowo oraz administracyjnie powiązane z prowadzoną przez osobę fizyczną działalności, przed zawarciem spółki cywilnej podpięte było pod E. NIP , następnie po otworzeniu spółki, jako dwie osoby prowadzące działa w działalności s.c. NIP ...
  5. Decyzje dotyczące działalności Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w A związane z zatrudnieniem pracowników, podpisywaniu umów cywilnoprawnych podejmowane są przez założycieli E.W. i T.W., zarówno są osobami reprezentującymi szkołę na zewnątrz oraz ponoszą pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za działalność szkoły.
  6. Zasady odpowiedzialności są solidarne, a udział w zyskach i stratach jest uwarunkowany w spółce cywilnej 50% na 50%.
  7. Podmiotem zdolnym do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań w imieniu Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w A są wyłącznie osoby fizyczne prowadzące szkołę.
  8. Osobą zgłaszającą szkołę była E.W. i T.W. Osoby zgłaszające na dzień zgłoszenia prowadziły działalność gospodarczą utworzoną dla potrzeb prowadzenia szkół.
  9. Osoby zgłaszające nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.
  10. Osoby E.W. i T.W. na dzień zgłoszenia ww. LO do ewidencji szkół i placówek niepublicznych były osobami prowadzącymi samodzielnie działalność gospodarczą.
  11. Osoby na podstawie ustnej ugody utworzyły LO w A posługując się NIP działalności
    p. E.W., następnie po roku utworzona została spółka cywilna dla celów wspólnego prowadzenia szkoły.
  12. Umowa spółki cywilnej pomiędzy E.W. i T.W. została zawarta w okresie późniejszym i dotyczy prowadzonego LO.
  13. Organem prowadzącym Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych jest E.W. i T.W., a zasady odpowiedzialności za jego prowadzenie są solidarne.
  14. Płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne ubezpieczeniowe, w pierwszym etapie funkcjonowania placówki była E.W. E. NIP , następnie po otworzeniu spółki do dnia dzisiejszego płatnikiem jest spółka cywilna s.c. NIP ...
  15. Obowiązki podatnika i płatnika ciążą na E.W. i T.W.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 września 2020 r.):
Jaki numer NIP powinien być na fakturach za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem wyżej wymienionej szkoły przed zawarciem spółki cywilnej, jeżeli organem prowadzącym jest osoba fizyczna?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z 17 września 2020 r.):

Wnioskodawca jest wskazany, jako osoba fizyczna będąca płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. Wszelkie zawierane umowy, wystawiane i otrzymywane rachunki i faktury dotyczące szkoły niepublicznej zawierają NIP Wnioskodawcy. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w A uzyskało odrębny numer REGON.

Wnioskodawca E.W. dla celów prawidłowego funkcjonowania Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w A i na podstawie ugody między T.W. zawarła umowę wynajmu sal lekcyjnych na podstawie prywatnego NIP oraz z tytułu zawartych umów odprowadzała składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz do Urzędu Skarbowego posługując się NIP prywatnym.

E.W. dokonała zgłoszenia płatnika składek w ZUS.

Umowy, rachunki i faktury wystawiane są z NIP jednej osoby fizycznej/organu założycielskiego szkoły, szkoła jest prowadzona przez dwie osoby fizyczne. Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.

Zważając na powyższe należy wskazać, że Wnioskodawca jest organem prowadzącym szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej. Szkoła ta nie posiada osobowości prawnej i została utworzona po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej ma nadany numer NIP i REGON. Płatnikiem podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne dla osób wykonujących pracę na rzecz szkoły jest Wnioskodawca. Wnioskodawca, jako organ założycielski szkoły nieposiadającej osobowości prawnej jest także stroną stosunków prawnych dotyczących działalności szkoły tj. umów o pracę, zleceń i tym samym pracodawcą zatrudnianych na potrzeby szkoły pracowników, stroną umów najmu i najemcą lokali wynajmowanych na potrzeby.

Szkoły i placówki wchodzą w skład struktury organizacyjnej systemu oświaty inaczej niż szkoły wyższe oraz wyższe szkoły zawodowe są pozbawione przymiotu osobowości prawnej. Brak osobowości w rozumieniu prawa cywilnego oznacza, że szkoły i placówki są pozbawione możliwości uczestniczenia w obrocie cywilnoprawnym, czyli np. zawierania umów sprzedaży, dostawy, o dzieło czy też o roboty budowlane. Nie mają one również zdolności prawnej, a zatem nie mogą nabywać we własnym imieniu prawa własności składników majątkowych (nieruchomego i ruchomego) oraz w zasadzie same nie odpowiadają za zobowiązania zaciągane w związku z prowadzeniem działalności. W konsekwencji uznać należy, że szkoła, jako taka, jako jednostka niesamodzielna jest elementem zorganizowanej działalności osoby prowadzącej.

Brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej jak i odpowiedzialność, jaka będzie ciążyć na Wnioskodawcy, jako organie prowadzącym jednostkę oświatową przesądza, że w przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca będzie miał status płatnika, a nie sama prowadzona przez niego jednostka oświatowa.

Wszelka, zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na podmiocie zakładającym i prowadzącym placówkę, tak, więc sama placówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od podmiotu, który ją założył.

Istotnym w tej sprawie jest fakt, że niepubliczna szkoła nie posiada wyodrębnionego majątku, nie ma samodzielności pozwalającej jej na niezależne funkcjonowanie, a tworzona dla jej potrzeb struktura organizacyjna jest nakierowana wyłącznie na prowadzenie procesu dydaktycznego. W tym stanie rzeczy należy uznać, że w świetle przedstawionych wyżej wytycznych, niepubliczna szkoła nie będzie płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Tym samym w opinii Wnioskodawcy rolę płatnika pełni wyłącznie organ prowadzący.

Zgodnie z ustawą prawo oświatowe prowadzenie szkoły lub placówki oraz formy wychowania przedszkolnego, nie stanowi działalności gospodarczej to jednak inaczej sytuacja wygląda w ustawach podatkowych. Osoby fizyczne, które osiągają dochody z prowadzenia niepublicznych szkół są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, a przychody uzyskane z tego tytułu są zaliczane do działalności gospodarczej.

Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT jest m.in. działalność usługowa prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł określonych w ustawie o PIT (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT).

Tym samym w świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznych szkół jest rodzajem aktywności określonej, jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania prowadzonej szkoły do działalności gospodarczej należy ocenić zamiar, okoliczności i cel jej prowadzenia. Ponadto, prowadząc szkołę niepubliczną organ prowadzący ponosi odpowiedzialność względem jej słuchaczy, szkoły prowadzone są w miejscu i czasie ustalonym przez organ prowadzący, a także ponosi on ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Z powyższego wynika, zatem, iż prowadzenie niepublicznych szkół ma znamiona działalności gospodarczej i stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty dotacji otrzymane na działalność oświatową stanowią przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT, jednak są one objęte zwolnieniem, co oznacza, że nie trzeba płacić od nich podatku dochodowego. Natomiast wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z treścią art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane, jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Pracodawca dokonujący w ciągu roku podatkowego poboru zaliczek na podatek dochodowy działa, jako płatnik. Wiąże się z tym nałożenie na pracodawców odpowiedzialności za pobranie zaliczek.& 

Zważając na powyższe należy zaznaczyć, że z uwagi na brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej jak i odpowiedzialność, jaka ciąży na Wnioskodawcy, jako jej założycielu to wyłącznie Wnioskodawca może posiadać status płatnika, a niezałożona przez niego szkoła niepubliczna.

Utworzona przez Wnioskodawcę niepubliczna szkoła nie jest wyodrębnionym podmiotem charakteryzującym się cechami istotnymi dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, a stanowić będzie jedynie jednostkę organizacyjną w strukturze działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Oznacza to tym samym, że utworzona niepubliczna szkoła nie podlega odrębnemu obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nie będzie występować bowiem jako odrębny od Wnioskodawcy podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych.

W konsekwencji utworzona niepubliczna szkoła działająca w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie będzie uprawniona do posiadania odrębnego własnego numeru identyfikacji podatkowej, winna, więc posługiwać się numerem NIP nadanym Wnioskodawcy, jako osoby fizycznej.

Ponadto należy stwierdzić, że skoro, jako osoba fizyczna Wnioskodawca prowadzi niepubliczną szkołę na podstawie wpisu do ewidencji placówek niepublicznych, to tym samym uznać należy, że Wnioskodawca prowadzi działalność, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury winny być wystawiane na Wnioskodawcę, jako podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego niepubliczną szkołę. Wnioskodawca, jako osoba fizyczna występuje, jako nabywca towarów i usług związanych z funkcjonowaniem utworzonej szkoły, stąd też to dane Wnioskodawcy winny znaleźć się na otrzymywanych fakturach i rachunkach.

Tytułem podsumowania wskazuje, że szkoła niepubliczna nie może posiadać odrębnego numeru NIP, i posługuje się wyłącznie numerem NIP nadanym Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U z 2020 r. poz. 170 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o NIP, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej płatnikami składek ubezpieczeniowych (art. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
  2. NIP w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 5 ust. 2 ustawy zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer PESEL w przypadku osób fizycznych objętych tym rejestrem.

Zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy zgłoszenia identyfikacyjnego nie dokonują podatnicy będący osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzący działalności gospodarczej lub niebędący zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

  1. w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
  2. w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;
  3. w przypadku podatkowych grup kapitałowych dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Należy również zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika (płatnika podatków lub składek ubezpieczeniowych) w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

W myśl art. 7 § 1 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z § 2 ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Płatnikiem zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa jest natomiast osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Podkreślenia wymaga, że przywołane w treści wniosku przepisy ustawy z 25 października 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 z późn. zm.) tj. 5, art. 14a, art. 82, 83a oraz 90a zostały uchylone z dniem 1 września 2017 r. i obecnie obowiązują przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2020, poz. 910 z późn. zm.).

Zatem należy wskazać, że zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe system oświaty obejmuje szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
  3. artystyczne.

Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych odpowiednio danego typu lub rodzaju, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty (art. 88 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo Oświatowe).

Na podstawie art. 168 ust. 1, 4 i 11 ustawy Prawo Oświatowe osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgłoszenie do ewidencji zawiera:

  1. oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
  2. określenie odpowiednio typu lub rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nazw zawodów, w których szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego albo w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego;
    2a. w przypadku szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego - informację, czy szkoła jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży czy dla dorosłych;
    2b. w przypadku szkoły podstawowej - informację, czy w szkole będzie zorganizowany oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne;
  3. wskazanie adresu siedziby szkoły lub placówki oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie jest przewidywane, przy czym inne lokalizacje muszą znajdować się na terenie jednostki samorządu terytorialnego dokonującej wpisu do ewidencji, a w przypadku szkoły artystycznej na terenie tej samej miejscowości, a także informację o warunkach lokalowych zapewniających:
    1. możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
    2. realizację innych zadań statutowych,
    3. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkoły artystycznej - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
    4. bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;
  4. statut szkoły lub placówki;
  5. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;
  6. zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych odpowiednio w:
    1. art. 14 ust. 3 - w przypadku szkoły niepublicznej niebędącej szkołą artystyczną,
    2. art. 14 ust. 4 - w przypadku niepublicznej szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne, której z dniem rozpoczęcia działalności mają być nadane uprawnienia publicznej szkoły artystycznej;
    6a. w przypadku szkoły, o której mowa w art. 178 ust. 1 - informację o zgodzie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na założenie lub prowadzenie szkoły niepublicznej, która nie spełnia warunków określonych w art. 14 ust. 3;
  7. dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

Zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 9 i 10, zawiera:

  1. nazwę organu lub podmiotu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ lub rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie zostało przewidziane;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkoły artystycznej - nazwy zawodów, w których kształci szkoła;
    6a. w przypadku szkoły artystycznej - nazwy zawodów oraz nazwy specjalności lub specjalizacji, w których kształci szkoła;
  7. w przypadku niepublicznego przedszkola, niepublicznej szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, lub niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego - informację o otrzymywaniu dotacji, o której mowa odpowiednio w art. 17 ust. 1, art. 19 ust. 1 lub art. 21 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy, prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.

Jak wynika z art. 12 ww. ustawy, publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 443).

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 443) Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej rejestrem podmiotów, obejmuje:

  1. osoby prawne;
  2. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;
  3. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

2. (uchylony).

Zgodnie z ust. 2a wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:

  1. oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.);
  2. której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą NIP-u, który powinien być umieszczony na fakturach za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem szkoły przez zawarciem spółki cywilnej.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że wszelka odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę, tak więc sama placówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od podmiotu, który ją założył. Fakt uzyskania odrębnego numeru REGON nie przesądza o tym, że dany podmiot staje się odrębnym od osoby założyciela podatnikiem.

W ocenie Organu ten właśnie brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej jak i odpowiedzialność jaka ciąży na Wnioskodawcy jako założycielu jednostki oświatowej przesądza, że w przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca ma status podatnika i płatnika, a nie sama założona przez niego jednostka oświatowa.

Z opisu sprawy wynika, że założycielem Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w A jest E. W. i T.W. Osoby E.W. i T.W. na dzień zgłoszenia ww. LO do ewidencji szkół i placówek niepublicznych były osobami prowadzącymi samodzielnie działalność gospodarczą. Osoby na podstawie ustnej ugody utworzyły LO w A posługując się NIP działalności p. E.W. Wnioskodawca E.W. zawarła umowę wynajmu na sale lekcyjne na podstawie prywatnego NIP. Płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, w pierwszym etapie funkcjonowania placówki była E.W. E. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w A jest organizacyjnie, księgowo oraz administracyjnie powiązane z prowadzoną przez osobę fizyczną działalnością, przed zawarciem spółki cywilnej podpięte było pod E. NIP... Prowadzona niepubliczna szkoła nie posiada wyodrębnionych składników majątkowych, nie ma samodzielności pozwalającej na niezależne funkcjonowanie. Jeden organ prowadzący tj. osoba fizyczna występuje w umowach, jako najemca sal lekcyjnych i pomieszczenia, w którym funkcjonuje sekretariat. Umowy, rachunki i faktury wystawiane są z NIP jednej osoby fizycznej/organu założycielskiego szkoły. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (choć niezarejestrowanym jako podatnik czynny).

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że prowadzona przed powstaniem spółki przez Wnioskodawcę szkoła Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nie występuje bowiem jako odrębny podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych i w konsekwencji szkoła utworzona przez osobę fizyczną nie jest zobowiązana do posiadania własnego NIP.

Zatem przed powstaniem spółki cywilnej to, Wnioskodawca E.W. osoba fizyczna jest płatnikiem podatków i składek ubezpieczeniowych i winna posiadać numer NIP, nie zaś prowadzona szkoła. Tym samym nie ma możliwości nadania szkole Liceum Ogólnokształcącemu dla Dorosłych odrębnego od jej podmiotu prowadzącego Numeru Identyfikacji Podatkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej