Interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.5.2022.1.MGO
Temat interpretacji
Publiczna Szkoła Podstawowa nie ma możliwości wystąpienia o nadanie jej indywidualnego NIP jako samodzielny pracodawca i płatnik składek ubezpieczeniowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z dnia 8 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku wystąpienia przez Publiczną Szkołę Podstawową, której Pani jest organem prowadzącym, o nadanie indywidualnego Numeru Identyfikacji Podatkowej jako samodzielny pracodawca. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Uchwałą nr … Rady Gminy z dnia … listopada 2019 r. podjęto decyzję o przekazaniu A.S., w drodze umowy, prowadzenia Szkoły Podstawowej im. … w …, na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 t.j.). Przepis ten stanowi, że jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać z dniem 1 września danego roku, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego, z wyjątkiem osoby, o której mowa w ust. 2, lub osobie fizycznej, prowadzenie takiej szkoły, o ile szkoła ta nie jest jedyną szkołą danego typu prowadzoną przez tę jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z art. 8 ust. 15 lub 16. Przepis nie dotyczy szkoły artystycznej. W uzasadnieniu powyższej uchwały wskazano, że przekazywana szkoła nie ulega likwidacji, zmienia się organ prowadzący, ale szkoła nadal ma status szkoły publicznej. Zachowana jest też ciągłość finansowania.
W dniu … czerwca 2020 r. pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Wójta Gminy a A.S., po uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty z dnia … grudnia 2019 r., zawarto umowę o przekazaniu A.S. prowadzenia z dniem 1 września 2020 r. Szkoły Podstawowej im. … w … o strukturze organizacyjnej obejmującej klasy I-VIII wraz z oddziałem przedszkolnym, zwanej dalej „Szkołą”.
W § 5 ust. 1 i ust. 2 umowy z dnia … czerwca 2020 r., zmienionej aneksem z dnia 9 września 2020 r. określono, że w okresie obowiązywania umowy oddział przedszkolny w szkole podstawowej oraz szkoła podstawowa funkcjonują na zasadach określonych w art. 13 ust. 1 i ust. 5 oraz art. 14 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe.
Wszelkie zatem postanowienia wspomnianej wyżej uchwały i umowy stanowią, że Szkoła Podstawowa im. … w … stanowi szkołę publiczną prowadzoną przez osobę fizyczną, tj. A.S., która nadto sprawuje w tej szkole funkcję dyrektora. Wspomniana szkoła publiczna wpisana jest w rejestrze szkół i placówek oświatowych pod nr … oraz nr REGON … .
A.S. oprócz publicznej szkoły podstawowej, prowadzi także Niepubliczną Szkołę Podstawową w … (REGON …) oraz Niepubliczny Punkt Przedszkolny „…” w … (REGON …), oba podmioty wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych gminy … .
Wszystkie powyższe szkoły prowadzone są przez A. S., prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą A.S. - Organ Prowadzący Niepubliczną Szkołę Podstawową w … (NIP … , REGON …).
W związku z tym, że placówki szkolne, mimo odrębnych numerów REGON, nie posiadają odrębnego od A.S. numeru NIP, to A.S. wskazana jest jako osoba fizyczna będąca płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenie społeczne w prowadzonych przez siebie szkołach niepublicznych oraz w szkole publicznej.
Pytanie
Czy Publiczna Szkoła Podstawowa im. … w …, jako samodzielny pracodawca, powinna wystąpić o nadanie jej indywidualnego nr NIP, odrębnego od organu ją prowadzącego, aby zgodnie ze stanem prawnym mogła pełnić funkcję pracodawcy oraz aby w rejestrze Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogła widnieć jako płatnik składek?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 3 i 31 § 1 Kodeksu Pracy, pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników. Za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba.
Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki.
Natomiast na podstawie art. 68 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1)zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;
2)przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki;
3)występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.
W niniejszym stanie faktycznym oraz prawnym pracodawcą jest szkoła, odpowiednio Szkoła Podstawowa im. … w …, a nie organ prowadzący czy też dyrektor tej szkoły. Wymienione podmioty realizują jedynie uprawnienia pracodawcy, reprezentując go w stosunkach pracowniczych.
Takie stanowisko potwierdza Sąd Najwyższy wskazując, że pracodawcą nie jest osoba fizyczna przejmująca szkołę jako organ prowadzący, lecz sama szkoła (art. 3 k.p.). Organ prowadzący nie jest pracodawcą. Pracodawcą jest nadal szkoła, jednak nie ta sama, gdyż inny jest już choćby jej organ prowadzący. Podmiotowość szkoły jako pracodawcy potwierdza to, że szkoła jest nadal szkołą publiczną, której osoba fizyczna jako organ prowadzący nie może zlikwidować (Uchwała Sądu Najwyższego w składzie 7 sędziów z dnia 19 maja 2016 r., sygn. akt III PZP 2/16).
Natomiast płatnikiem składek, w myśl art. 4 ust. 2 lit. a ustawy z dnia 13 października 1998 r. - o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1009 t.j.), jest pracodawca.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawczyni, to Publiczna Szkoła Podstawowa im. … w … powinna w niniejszej sprawie występować jako pracodawca będący jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej oraz powinna posiadać status płatnika składek na ubezpieczenie społeczne dla zatrudnionych w niej pracowników. Jednocześnie zatrudnieni w tej szkole pracownicy nie powinni widnieć jako pracownicy A. S.
W myśl art. 2 ust 1-3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Ponadto, w świetle art. 7 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, zaś ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Z kolei zgodnie z art. 8 ustawy - ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zdaniem Wnioskodawczyni, Publiczna Szkoła Podstawowa im. … w … bezspornie posiada status pracodawcy dla zatrudnionych w niej pracowników, a co za tym idzie status płatnika. Wskutek tego powinna także podlegać obowiązkowi ewidencyjnemu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 166 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o NIP:
Określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 ustawy).
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP:
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:
Identyfikatorem podatkowym jest:
1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;
2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
W myśl art. 5 ust. 2 ustawy:
Zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imię (imiona), imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer PESEL, jeżeli został nadany.
Zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy:
Zgłoszenia identyfikacyjnego nie dokonują podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1.
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy:
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:
1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;
3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom;
4) w przypadku grup VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - dane dotyczące członków tej grupy.
Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Należy również zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika (płatnika podatków lub składek ubezpieczeniowych) w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.
W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 31 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej
Należy wskazać, że na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.):
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole;
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c) artystyczne.
Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać z dniem 1 września danego roku, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego, z wyjątkiem osoby, o której mowa w ust. 2, lub osobie fizycznej, prowadzenie takiej szkoły, o ile szkoła ta nie jest jedyną szkołą danego typu prowadzoną przez tę jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z art. 8 ust. 15 lub 16. Przepis nie dotyczy szkoły artystycznej.
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1.
Jak stanowi art. 13 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe:
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się również do oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej.
Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Szkołą publiczną jest szkoła, która:
1) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
2) przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2;
4) realizuje:
a) programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego albo podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego,
b) ramowy plan nauczania;
5) realizuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b ustawy o systemie oświaty.
Należy zauważyć, że nauczyciele zatrudnieni w szkole publicznej oraz przedszkolu publicznym podlegają ustawie Karta Nauczyciela.
Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.):
Ustawie podlegają nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz placówkach doskonalenia nauczycieli działających na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1a, 1b oraz pkt 2 lit. a.
Stosownie do art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy Karta Nauczyciela:
Ustawie podlegają również, w zakresie określonym ustawą, nauczyciele zatrudnieni w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
Na podstawie art. 10a ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela:
W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Zgodnie z art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.):
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Jak stanowi art. 3 Kodeksu pracy:
Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
Na podstawie art. 88 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo Oświatowe:
Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych odpowiednio danego typu lub rodzaju, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.
W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy:
Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.
Jak wynika z art. 12 ww. ustawy:
Publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 459 ze zm.):
Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej „rejestrem podmiotów”, obejmuje:
1) osoby prawne;
2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;
3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Zgodnie z ust. 2a ustawy o statystyce publicznej:
Wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:
1) oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082);
2) o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Z opisu sprawy wynika, że … czerwca 2020 r. pomiędzy Gminą a Panią, po uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty z dnia … grudnia 2019 r., zawarto umowę o przekazaniu Pani prowadzenia z dniem 1 września 2020 r. Szkoły Podstawowej im. … w … o strukturze organizacyjnej obejmującej klasy I-VIII wraz z oddziałem przedszkolnym, zwanej dalej „Szkołą”.
W § 5 ust. 1 i ust. 2 umowy z dnia 25 czerwca 2020 r., zmienionej aneksem z dnia 9 września 2020 r. określono, że w okresie obowiązywania umowy oddział przedszkolny w szkole podstawowej oraz szkoła podstawowa funkcjonują na zasadach określonych w art. 13 ust. 1 i ust. 5 oraz art. 14 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe.
Wszelkie zatem postanowienia wspomnianej wyżej uchwały i umowy stanowią, że Szkoła Podstawowa im. … w … stanowi szkołę publiczną prowadzoną przez osobę fizyczną, która nadto sprawuje w tej szkole funkcję dyrektora. Pani oprócz publicznej szkoły podstawowej, prowadzi także Niepubliczną Szkołę Podstawową oraz Niepubliczny Punkt Przedszkolny, oba podmioty wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych gminy. Wszystkie szkoły prowadzone są przez Panią jako osobę, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą A.S. - Organ Prowadzący Niepubliczną Szkołę Podstawową w ….. W związku z tym, że placówki szkolne, mimo odrębnych numerów REGON, nie posiadają odrębnego od Pani numeru NIP, to Pani wskazana jest jako osoba fizyczna będąca płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenie społeczne w prowadzonych przez siebie szkołach niepublicznych oraz w szkole publicznej.
Pani wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku wystąpienia przez Publiczną Szkołę Podstawową o nadanie jej indywidualnego, odrębnego od Pani jako organu prowadzącego Numeru Identyfikacji Podatkowej.
Należy zauważyć, że w myśl art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Jak stanowi art. 7 § 2 Ordynacji podatkowej:
Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Zgodnie zaś z art. 8 ww. ustawy Ordynacja podatkowa:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z cytowanego już art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe wynika, że prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.
Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciążą na osobie prowadzącej szkołę publiczną, która to sama nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od tej osoby.
Wobec powyższego, skoro Pani – osoba fizyczna prowadzi szkołę publiczną wraz z oddziałem przedszkolnym jako organ prowadzący, to w tym przypadku przedsiębiorcą nie jest szkoła. Jako przedsiębiorca może się wobec tego zarejestrować organ prowadzący publiczną szkołę, nie ma natomiast formalnej możliwości zarejestrowania jako przedsiębiorcy tego rodzaju placówki.
Odnosząc się do Pani wątpliwości należy powtórzyć, że na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o NIP identyfikatorem podatkowym jest:
1) numer PESEL – w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
2) NIP – w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.
Analiza stanu faktycznego sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że prowadzona przez Panią (jako organ prowadzący) szkoła publiczna tj. Szkoła Podstawowa w … nie jest wyodrębnionym podmiotem charakteryzującym się cechami istotnymi dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Jednostki oświatowe, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna, nie posiadają osobowości prawnej, a w relacjach prawnych korzystają z podmiotowości prawnej podmiotu prowadzącego, którym w rozpatrywanej sprawie jest Pani. Zatem ww. szkoła publiczna stanowi jedynie jednostkę organizacyjną w strukturze Pani działalności gospodarczej.
Pani będąc płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenie społeczne w prowadzonych szkołach niepublicznych jako osoba fizyczna nie może dla celów bycia płatnikiem z tytułu działalności szkoły publicznej posługiwać się innym NIP-em niż dla celów płatnika z tytułu swojej pozostałej działalności.
Oznacza to tym samym, że prowadzona szkoła publiczna z oddziałem przedszkolnym nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nie występuje bowiem jako odrębny od Pani podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych. Płatnikiem podatku dochodowego od wynagrodzeń w niniejszym przypadku powinna być Pani. Tym samym Szkoła Podstawowa im. … w … nie może wystąpić o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej jako samodzielny pracodawca oraz płatnik składek ubezpieczeniowych.
W konsekwencji publiczna szkoła podstawowa działająca w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie jest uprawniona do posiadania odrębnego własnego numeru identyfikacji podatkowej, winna więc posługiwać się nadanym Pani numerem NIP.
Zatem Pani stanowisko, że Publiczna Szkoła Podstawowa im. … w … bezspornie posiada status pracodawcy dla zatrudnionych w niej pracowników, a co za tym idzie status płatnika, jest nieprawidłowe.
Odnośnie powołanej przez Panią uchwały Sądu Najwyższego w składzie 7 sędziów z dnia 19 maja 2016 r., sygn. akt III PZP 2/16 należy zauważyć, że odnosi się do odmiennej niż przedstawiona przez Panią we wniosku sytuacji. Dotyczy bowiem uprawnienia nauczyciela szkoły publicznej, który przejmuje prowadzenie tej szkoły jako osoba fizyczna - w trybie art. 5 ust. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (jednolity tekst: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.), do złożenia oświadczenia o odmowie przejścia do tej szkoły na podstawie art. 5 ust. 5m tej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).