Obowiązek wystąpienia o nadanie NIP dla niepublicznego przedszkola. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4018.11.2022.4.MGO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.11.2022.4.MGO

Temat interpretacji

Obowiązek wystąpienia o nadanie NIP dla niepublicznego przedszkola.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 20 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku wystąpienia o nadanie NIP dla niepublicznego przedszkola. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jako osoba fizyczna jest Pani organem prowadzącym Niepubliczne Przedszkole.

Prowadzi Pani również działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG pod firmą …, numer NIP ….

Niepubliczne Przedszkole jest wpisane do Ewidencji szkół i placówek oświatowych pod numerem RSPO ...

Przedszkole zostało wpisane do RSPO i działa od dnia 1 marca 2016 r.

W konsekwencji wpisania do RSPO przedszkole otrzymało numer REGON …, w opisie którego widnieje, jak poniżej:

- REGON …

- NIP status

- NlP nazwa PRZEDSZKOLE …

- kod i nazwa podstawowej formy prawnej 2 - JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA NIEMAJĄCA OSOBOWOŚCI PRAWNEJ

- kod i nazwa szczególnej formy prawnej 382 - PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNE

- kod i nazwa formy własności 214 - WŁASNOŚĆ KRAJOWYCH OSÓB FIZYCZNYCH

- organ rejestrowy MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ

- rodzaj rejestru lub ewidencji REJESTR SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH

- numer w rejestrze lub ewidencji ...

Przez cały okres działalności przedszkole nie posiadało odrębnego numeru NIP. Organ prowadzący przedszkole posługiwał się swoim numerem NIP, uznając, że to organ prowadzący przedszkole jest płatnikiem.

Organ prowadzący w listopadzie 2022 r. zmienił adres siedziby organu prowadzącego. Zgłaszając zmianę w Urzędzie Miasta, organ prowadzący otrzymał informację, że powinien złożyć wniosek o nadanie numeru NIP odrębnego dla przedszkola.

Kierując się wskazaniami urzędników złożyła Pani wniosek o nadanie numeru NIP i w dniu 8 listopada 2022 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w … nadał numer identyfikacji podatkowej dla Przedszkola.

Urząd Miasta w piśmie skierowanym do Pani wskazał, że: 

„W myśl art. 13 ust. 6 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe niepubliczne przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli niepublicznych. Ministerstwo Edukacji i Nauki zaznacza, że to niepubliczna placówka oświatowa jest pracodawcą dla osób w nim zatrudnionych. Biorąc pod uwagę powyższe, pracodawcą dla osób zatrudnionych w niepublicznych placówkach oświatowych będzie niepubliczna placówka oświatowa, a nie podmiot ją prowadzący. Zatem w konsekwencji to niepubliczna placówka oświatowa będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i to od tego podmiotu będzie należało odliczenie i pobieranie w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy. Mając na uwadze przedstawione ww. okoliczności oraz powołując się na ustawę z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zwaną dalej ustawą o NIP, Przedszkole powinno posługiwać się wyłącznie NIP … nadanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w ….”.

Na chwilę złożenia wniosku pracodawcą i płatnikiem składek ubezpieczeniowych oraz płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy jest osoba fizyczna - organ prowadzący przedszkole P. Samo przedszkole nie jest pracodawcą, ani płatnikiem składek ubezpieczeniowych i zaliczek na podatek dochodowy.

W uzupełnieniu wskazała Pani, że:

W Niepublicznym Przedszkolu zatrudniani są nauczyciele, którzy posiadają kwalifikacje zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Pytania  w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 20 lutego 2023 r.

1. Czy Pani obowiązkiem było złożenie wniosku o nadanie numeru NIP dla przedszkola, mimo posiadanego już numeru NIP dla jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej pod nazwą …, numer NIP …?

2. Czy należy zarejestrować przedszkole jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy?

3. Którym numerem NIP powinien posługiwać się organ prowadzący przedszkole w relacjach z pracownikami, kontrahentami, Urzędem Skarbowym oraz ZUSem w zakresie działalności przedszkola - dotychczasowym numerem NIP osoby fizycznej, czy numerem NIP nadanym dla przedszkola?

Pani stanowisko w sprawie w odniesieniu do pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 3 i 4

1.

W Pani ocenie nie było Pani obowiązkiem złożenie wniosku o nadanie odrębnego NIP dla przedszkola. W Pani ocenie brak jest podstaw i uzasadnienia dla wywodzenia takiego obowiązku. Niepubliczna jednostka oświatowa powinna posługiwać się numerem NIP organu prowadzącego, ponieważ nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, nie występuje jako odrębny, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych, czy też odrębny podatnik. W konsekwencji przedszkole nie jest zobowiązane do posiadania własnego numeru NIP. Z art. 13 ust. 6 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe nie można wywodzić tak daleko idących skutków, jak obowiązek nadania przedszkolu odrębnego od organu prowadzącego numeru NIP i posługiwania się nim.

2. (oznaczone we wniosku nr 3)

Przedszkole nie jest wyodrębnionym podmiotem, nie posiada cech charakterystycznych dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Przedszkole, którego organem prowadzącym jest osoba fizyczna, nie posiada osobowości prawnej, a w relacjach prawnych korzystać powinno z podmiotowości prawnej organu prowadzącego. W mojej ocenie więc płatnikiem podatku dochodowego jest organ prowadzący przedszkole niepubliczne, czyli w przedmiotowej sprawie ja - X, a nie Niepubliczne Przedszkole ... W związku z tym do opłacania zaliczek na podatek dochodowy zobowiązana jestem ja jako osoba fizyczna będąca organem prowadzącym przedszkole. To organ prowadzący przedszkole jest płatnikiem podatku i dokonuje rozliczeń zatrudnionych pracowników

3. (oznaczone we wniosku nr 4)

W Pani ocenie w relacjach z pracownikami, kontrahentami, Urzędem Skarbowym oraz ZUSem powinna Pani posługiwać się dotychczasowym numerem NIP osoby fizycznej, tak jak czyniła to do tej pory. Przedszkole nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, nie ma więc możliwości nadania numeru NIP dla przedszkola, stąd też został on nadany niezgodnie z przepisami i nie powinna się Pani nim posługiwać.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o NIP:

Określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP:

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:

Identyfikatorem podatkowym jest:

1 ) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;

2)NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

 1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

 2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

 3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Na mocy art. 5 ust. 4 ustawy o NIP:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres stałego miejsca wykonywania działalności, o ile takie miejsce posiada, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, o ile takie miejsca posiada, numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy o NIP:

Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

W myśl art. 7 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy'', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie zaś do art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w  brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Należy wskazać, że na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.):

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1) jednostkę samorządu terytorialnego;

2) inną osobę prawną;

3) osobę fizyczną.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego.

Na mocy art. 13 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe:

Niepubliczne przedszkole:

1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;

2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy art. 15 ust. 1 i 4 stosuje się odpowiednio.

Należy zaznaczyć, że nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu niepublicznym podlegają ustawie Karta nauczyciela.

I tak zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.) ww. ustawie podlegają również (..): nauczyciele zatrudnieni przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych.

Na podstawie art. 10a ust. 1 Karty nauczyciela:

W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Jak stanowi § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.):

Rozporządzenie określa:

 1) szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek;

 2) warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych;

 3) wykaz egzaminów, poprzez które uzyskuje się kwalifikacje do nauczania języków obcych;

 4) szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

W myśl § 2 pkt 1 ww. Rozporządzenia:

Przez nauczyciela należy rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych, wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz ust. 2 pkt 1a i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.

Stosownie do art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.):

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Jak stanowi art. 3 ustawy Kodeks pracy:

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy:

Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.

Jak wynika z art. 12 ww. ustawy:

Publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 773 ze zm.):

Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej „rejestrem podmiotów”, obejmuje:

1) osoby prawne;

2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;

3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Zgodnie z ust. 2a ustawy o statystyce publicznej:

Wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:

 1) oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.);

 2) o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani organem prowadzącym Niepubliczne Przedszkole. Prowadzi Pani również działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG pod firmą …, numer NIP ...

Niepubliczne Przedszkole jest wpisane do Ewidencji szkół i placówek oświatowych. Przez cały okres działalności przedszkole nie posiadało odrębnego NIP. Organ prowadzący przedszkole posługiwał się swoim numerem NIP, uznając, że to organ prowadzący przedszkole jest płatnikiem.

Organ prowadzący w listopadzie 2022 r. zmienił adres siedziby. Zgłaszając zmianę w Urzędzie Miasta, otrzymała Pani informację, że powinna złożyć wniosek o nadanie numeru NIP odrębnego dla przedszkola. W Niepublicznym Przedszkolu zatrudniani są nauczyciele, którzy posiadają kwalifikacje zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Pani wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą obowiązku złożenia wniosku o nadanie NIP dla przedszkola i zarejestrowania przedszkola jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy.

Należy zauważyć, że działalność polegająca na prowadzeniu niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypełnia znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatnikiem jest osoba fizyczna prowadząca niepubliczną placówkę oświatową bowiem osiąga dochody z tego tytułu. Tym samym jest Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika również, że zobowiązanym do obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od pracowników jest pracodawca.

Ponadto ustawa Prawo oświatowe stanowi, że w przypadku zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych to niepubliczne przedszkole jest dla nich pracodawcą.

W świetle powyższego, w tym w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że niepubliczna placówka oświatowa (przedszkole), będąc – jako zakład pracy – płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest obowiązana do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i uzyskania NIP (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Odnosząc się zatem do Pani wątpliwości należy stwierdzić, że w Niepublicznym Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych, którzy posiadają kwalifikacje zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Zatem prowadzone niepubliczne przedszkole będzie dla zatrudnionych nauczycieli pracodawcą. W konsekwencji to niepubliczne przedszkole będzie płatnikiem podatku dochodowego od wynagrodzeń zatrudnionych w nim pracowników oraz płatnikiem składek ubezpieczeniowych.

Tym samym mając na uwadze art. 2 ust. 2 ustawy o NIP, Pani jako osoba fizyczna prowadząca Niepubliczne Przedszkole miała obowiązek wystąpić o nadanie NIP dla przedszkola w związku z zatrudnianiem pracowników, odprowadzaniem zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji. W konsekwencji miała Pani obowiązek zarejestrowania przedszkola jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 (oznaczone we wniosku nr 3) jest nieprawidłowe.

W pytaniu nr 3 (oznaczonym we wniosku nr 4) ma Pani wątpliwości, którym NIP powinna się Pani posługiwać w relacjach z pracownikami, kontrahentami, Urzędem Skarbowym oraz ZUSem w zakresie działalności przedszkola.

Niepubliczne Przedszkole, z racji posiadania statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, powinno posługiwać się własnym, odrębnym od Pani – (organu prowadzącego), numerem identyfikacji podatkowej. Przy czym Niepubliczne Przedszkole powinno wykorzystywać własny NIP jedynie w celu wykonywania obowiązków płatnika, gdyż wyłącznie w tym celu NIP ten został nadany.

W odniesieniu natomiast do czynności wykonywanych przez Niepubliczne Przedszkole tj. w zakresie transakcji z kontrahentami takimi jak świadczenie usług, dokonywanie dostawy towarów a także zakup towarów lub usług, powinno na fakturach dokumentujących wykonywane czynności posługiwać się Pani NIP.

Zatem w relacjach z pracownikami, Urzędem Skarbowym oraz ZUS w zakresie wykonywania obowiązków płatnika powinna Pani posługiwać się NIP Niepublicznego Przedszkola. W pozostałym zakresie tj. w relacjach z kontrahentami, Urzędem Skarbowym  – w zakresie innym niż wykonywanie obowiązków płatnika – powinna Pani posługiwać się własnym NIP.

Zatem Pani stanowisko, że w relacjach z pracownikami, kontrahentami, Urzędem Skarbowym oraz ZUSem powinna Pani posługiwać się dotychczasowym numerem NIP osoby fizycznej, tak jak czyniła to do tej pory, oceniane całościowo jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie pytań nr 1, 3 i 4. W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.