Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2025 r., wpłynął Państwa wniosek z 28 lutego 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z tytułu sprzedaży białych certyfikatów pozyskanych z Inwestycji objętej Decyzją o wsparciu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o uzyskaną Decyzję o wsparciu, a to w na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3, art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805) oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym (dalej: „Spółka”).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w oparciu o następujące kody PKD:

-16, 24, Z, produkcja opakowań drewnianych,

-16,10, Z, produkcja wyrobów tartacznych,

-16, 22, Z, produkcja gotowych parkietów podłogowych,

-16, 29, Z, produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania,

-41,20, Z, roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,

-43, 29, Z, wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych,

-46, 73, Z, sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego,

-49, 41, Z, transport drogowy towarów,

-52, 24, C, przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,

-77, 39, Z, wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach działań podjętych przez H. sp. z o.o. na rzecz poprawy efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej, Spółka jest w trakcie realizacji inwestycji w postaci zakupu suszarni i modernizacji kotłowni (dalej: „Inwestycja”).

Przed przystąpieniem do realizacji Inwestycji Spółka wystąpiła do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z wnioskiem z dnia 16 marca 2022 roku o uzyskanie świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów, w związku z prognozowaną oszczędnością energii na skutek wspomnianej Inwestycji. Następnie Wnioskodawca, po zgłoszeniu wniosku o wydanie białych certyfikatów a jednocześnie nadal przed rozpoczęciem Inwestycji, wystąpił do Agencji Rozwoju Przemysłu z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 roku o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „ustawa o WNI”), wskutek czego Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu nr (…) z dnia 30 września 2022 roku (dalej: „Decyzja o wsparciu”) na inwestycję, której celem było zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu, która objęła m.in. wspomniany zakup suszarni i modernizacji kotłowni (koszty kwalifikowane), których używanie przyczyni się do zaoszczędzenia znaczącej ilości energii, a tym samym do uzyskania białych certyfikatów. Spółka po zakończeniu Inwestycji i po uzyskaniu białych certyfikatów planuje sprzedać je na Towarowej Giełdzie Energii.

Decyzja o wsparciu została udzielona po rozpatrzeniu wniosku Wnioskodawcy doręczonego w dniu 5 sierpnia 2022 roku na prowadzenie na terenie województwa (…), na terenie o łącznej powierzchni (…) ha, działalności gospodarczej rozumianej jako działalność zarobkowa, wykonywanej we własnym imieniu i w sposób ciągły w zakresie opisanym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Głównego Urzędu Statystycznego:

(…)

Decyzja o wsparciu objęła realizację inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa poprzez wymianę suszarni i kotłowni, które to koszty zostały już faktycznie poniesione.

Spółka nie ma zamiaru zaprzestawania wypełniania obowiązków wskazanych w Decyzji o wsparciu.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży białych certyfikatów pozyskanych z Inwestycji objętej Decyzją o wsparciu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o uzyskaną Decyzję o wsparciu, a to w na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3, art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805) oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży białych certyfikatów pozyskanych z inwestycji objętej Decyzją o wsparciu może być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o uzyskaną Decyzję o wsparciu, wydaną zgodnie z przepisami ustawy o WNI.

Uzasadnienie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż białych certyfikatów na Towarowej Giełdzie Energii powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem białe certyfikaty zostaną pozyskane na skutek modernizacji kotłowni i wymiany suszarni, które to czynności zostały ujęte we wniosku o udzielenie wsparcia oraz w Decyzji o wsparciu jako koszty planowane do poniesienia w ramach nowej inwestycji i które Wnioskodawca chciałby rozliczyć w rozumieniu § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty kwalifikowane w postaci zakupu pieca i suszarni, zostały poniesione w ramach działalności gospodarczej Spółki objętej Decyzją o wsparciu oraz ich poniesienie odpowiada celowi, dla którego jej udzielono.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Spółka ma zamiar wystąpić z wnioskiem o rozliczenie białych certyfikatów zgodnie z zaoszczędzoną energią na skutek planowo przeprowadzonej Inwestycji. Po uzyskaniu białych certyfikatów, Spółka planuje sprzedać je na Towarowej Giełdzie Energii.

Na kanwie powyższego, należy wskazać, że w ustawie o WNI został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu realizacji nowej inwestycji. Zgodnie z treścią wniosku o udzielenie wsparcia dla inwestycji H. sp. z o.o., Wnioskodawca dążył do realizacji inwestycji poprzez m.in. zakupu środków trwałych w postaci „suszarni do suszenia trocin w celu osiągnięcia pożądanych parametrów wilgotności wyrobów wyposażona w wymienniki ciepła, które pozwalają odzyskać część ciepła dotychczas traconego (emitowanego do otoczenia)” oraz modernizacji środków trwałych w postaci „kotłowni - pieca umożliwiającego spalanie trocin będących dotychczas uciążliwym odpadem produkcyjnym, który to wydatek jest niezbędny do dostarczenia większej ilości ciepła do suszarni.” Koszty zakupu suszarni i modernizacji pieca wprost dotyczyły działalności Wnioskodawcy, określonej w Decyzji o wsparciu, zgodnie z podanymi PKWiU, ponieważ powodują usprawnienie procesu produkcji towarów uwzględnionych w PKWiU ujętych w Decyzji o wsparciu. Zarówno wymiana suszarni jak i pieca doprowadziła do zaoszczędzenia energii, na skutek czego H. sp. z o.o. jest uprawniony do pozyskania świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów).

Istotnym dla rozstrzygnięcia, czy dochód ze sprzedaży białych certyfikatów uzyskanych na skutek przeprowadzenia modernizacji zakładu pracy objętego Decyzją o wsparciu, może podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego, jest również ustalenie, czy czynności inwestycyjne generujące dochód związany z białymi certyfikatami spełnią cel udzielonej pomocy publicznej, tj. czy zwiększą zdolność produkcyjną istniejącego zakładu.

Zgodnie z treścią ustawy o WNI oraz Decyzją o wsparciu udzielonej H. sp. z o.o., wsparcie udzielone beneficjentowi miało na celu „zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu” i zdaniem Spółki modernizacja kotłowni i zakup suszarni usprawniające bieżącą pracę oraz podnoszące oszczędność energii spełniają to kryterium.

Kluczowym dla ustalenia, czy dochód ze sprzedaży białych certyfikatów można rozliczyć w ramach Decyzji o wsparciu jest ustalenie, czy zbycie praw majątkowych w postaci tychże certyfikatów stanowi dochód w rozumieniu art. 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji oraz czy jest zbieżny z działalnością gospodarczą H. sp. z o.o., określoną w Decyzji o wsparciu kodami PKWiU. Zgodnie z treścią wspomnianego art. 3: „Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Przede wszystkim, zastosowanie w tym zakresie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku od osób prawnych: „Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej. Jednocześnie należy odnieść się do art. 3 ust. 3 pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który definiuje dochód jako m.in.: „dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2 z papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;” Zatem zgodnie z ustawową definicją, prawa majątkowe wynikające z białych certyfikatów mogą stanowić dochód osoby prawnej.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód uzyskany z tytułu sprzedaży białych certyfikatów powinien być zwolniony z opodatkowania, ponieważ wynika on bezpośrednio z działań realizowanych w ramach nowej inwestycji objętej Decyzją o wsparciu i podlegającej zwolnieniu z opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1047 ze zm., dalej: „uee”), reguluje system świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów). Jest to mechanizm stymulujący i wymuszający zachowania prooszczędnościowe. Ustawa ta przewiduje, że można je uzyskać tylko za przedsięwzięcia o najwyższej efektywności energetycznej.

W myśl art. 10 ust. 1 uee:

Podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej „podmiotami zobowiązanymi”, są obowiązane:

1) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub

2) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1, lub

3) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, o których mowa w art. 15a ust. 1

- z zastrzeżeniem art. 11.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 uee:

Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizują:

1) przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380 i 1723) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;

3) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 722);

4) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprowadzający gaz ziemny w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w odniesieniu do ilości tego gazu zużytego na własny użytek;

5) towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

6) podmiot paliwowy wprowadzający do obrotu paliwa ciekłe.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 uee:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

Art. 30 ust. 2 uee stanowi, że:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT,

przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu zwolnionego spod opodatkowania.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI,

przedmiotem decyzji o wsparciu, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że ww. regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

-prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

-uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej osiągniętego z realizacji nowej inwestycji określonej w ww. decyzji.

Prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku CIT jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w decyzji, prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji. W związku z powyższym, przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z działalności na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku, gdy podatnicy uzyskują jednocześnie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychody, z których dochód jest wolny od podatku, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, tak aby możliwe było prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dochodu wolnego od podatku. Ze zwolnienia nie korzystają również dochody związane z działalnością na terenie określonym w decyzji o wsparciu bowiem ustawodawca w przepisie ustanawiającym zwolnienie świadomie użył określenia „dochody z działalności” a nie sformułowania „dochody związane z działalnością”.

Fakt, iż podmiot prowadzący działalność strefową otrzymuje z tytułu swojej działalności dodatkowe wynagrodzenie inne niż cena za wykonane usługi/sprzedawane towary nie oznacza, iż takie wynagrodzenie nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Dochód zwolniony to dochód, jaki jest bezpośrednio generowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie decyzji o wsparciu, albo też stanowi nieodłączne (nie dające się uniknąć ze względu na naturę stosunku prawnego) następstwo działalności gospodarczej. Dochodem uzyskiwanym bezpośrednio z działalności są dochody w postaci należności uzyskiwanych od kontrahentów, jeżeli zakres świadczonych w ramach umów czynności objęty jest zakresem decyzji o wsparciu.

Zwolnienie przewidziane treścią art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie ma wprawdzie charakteru podmiotowego, jednak przesłanka zezwolenia winna odnosić się do prowadzonej działalności, nie zaś do rodzajów przychodów osiąganych z działalności gospodarczej.

Powyższe potwierdzają Objaśnienia podatkowe z dnia 6 marca 2020 r., dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o którym mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, w których wskazano, że „Nie wszystkie dochody osiągane w związku z nową inwestycją będą podlegały zwolnieniu (…). Do kategorii przychodów zwolnionych z opodatkowania w związku z realizacją nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu nie mogą być również zaliczone przysporzenia majątkowe związane jedynie pośrednio z działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym. (…).

Powyższe wprost wskazuje, że przychody osiągnięte ze sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii białych certyfikatów, nie stanowią przychodów z działalności objętej zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Przychody te nie są źródłem przychodów z działalności określonej w decyzji o wsparciu, lecz są jedynie pośrednio związane z działalnością wykonywaną na podstawie otrzymanej decyzji o wsparciu, uzyskanymi na skutek dokonania określonych czynności tj. sprzedaży posiadanych białych certyfikatów. Zatem, powstałe z tego tytułu dochody nie wpływają na dochód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Reasumując, Państwa stanowisko, zgodnie z którym, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży białych certyfikatów pozyskanych z inwestycji objętej Decyzją o wsparciu może być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o uzyskaną Decyzję o wsparciu, wydaną zgodnie z przepisami ustawy o WNI, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.