Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.128.2025.1.DW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka posiada status dużego przedsiębiorcy na gruncie przepisów Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.UE.L.2014.187.1, dalej: „Rozporządzenie 651”).

(…) 2024 r. na rzecz Spółki została wydana Decyzja o wsparciu Nr (…) (dalej: „Decyzja”), o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm., dalej: „ustawa WNI”). Decyzja wydana została dla nowej inwestycji Spółki, polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z treścią aktualnie obowiązującej Decyzji, Spółka zobowiązana jest m.in. do poniesienia na terenie realizacji nowej inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji w rozumieniu przepisu § 8 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 108, dalej: „Rozporządzenie PSI”), o łącznej wartości co najmniej 75.000.000 złotych w terminie do 31 grudnia 2027 r.

Aktualnie Spółka jest w trakcie realizacji inwestycji. Część środków trwałych będących przedmiotem inwestycji objętej Decyzją została już przez Spółkę nabyta, pozostała część zostanie nabyta przed upływem terminu zakończenia inwestycji wskazanym w Decyzji.

Jednocześnie, w trakcie realizacji inwestycji, z uwagi na zmianę strategii dotyczącej zarządzania płynnością finansową grupy kapitałowej w skład której wchodzi Spółka, (…) 2025 r., Wnioskodawca wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii z wnioskiem o zmianę Decyzji, w zakresie rodzaju kosztów kwalifikowanych oraz terminu na ich poniesienie. Zgodnie z treścią złożonego wniosku o zmianę Decyzji, Spółka zobowiązana ma być do poniesienia na terenie realizacji nowej inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji, w rozumieniu:

-§ 8 ust. 1 pkt 1 lit. a - e Rozporządzenia PSI o łącznej wartości co najmniej 35.000.000 złotych w terminie do 31 grudnia 2027 r.;

-§ 8 ust. 1 pkt 1 lit. f Rozporządzenia PSI o łącznej wartości co najmniej 40.000.000 złotych w terminie do 31 grudnia 2032 r.

Na dzień składania niniejszego wniosku, wniosek o zmianę Decyzji nie został jeszcze rozpatrzony.

Z uwagi na aktualną strategię zarządzania płynnością finansową Spółki, Wnioskodawca planuje przeniesienie własności części nabytych środków trwałych na leasingodawcę i następnie zawarcie z leasingodawcą umów leasingu finansowego, na podstawie których Spółka uprawniona będzie do korzystania z tych środków trwałych - leasing finansowy zwrotny (dalej jako: „Umowy”).

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że:

-w momencie zawarcia Umów środki trwałe, które mają zostać objęte Umowami będą nowe (nie zostały uprzednio i nie zostaną wprowadzone przez Wnioskodawcę ani leasingodawcę do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a wydatki poniesione na ich zakup stanowią nakłady inwestycyjne wykazane w pozycji środki trwałe w budowie w księgach Spółki);

-Umowy zostaną zawarte z podmiotami niepowiązanymi w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że Umowy spełniać będą wszystkie warunki określone w art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „ustawa o rachunkowości”), tj. na gruncie przepisów rachunkowych zaklasyfikowane zostaną jako leasing finansowy.

Ponadto, środki trwałe objęte Umowami, nabyte zostaną przez Wnioskodawcę - po zakończeniu okresu leasingu - na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a Rozporządzenia 651.

Pytanie

Czy kosztem kwalifikowanym nowej inwestycji, w rozumieniu przepisu § 8 ust. 1 pkt 1 lit. f Rozporządzenia PSI, będzie cena netto środków trwałych, z których Spółka będzie korzystać na podstawie Umów, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkową raty leasingowej oraz wartość końcową, wynikającą z tych Umów płatne zgodnie z harmonogramem spłat leasingu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, kosztem kwalifikowanym w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1 lit. f Rozporządzenia PSI, będzie cena netto nabycia środków trwałych, z których Spółka korzystać będzie w oparciu o wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Umowy obejmujące opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkową raty leasingowej oraz wartość końcową, wynikające z tych Umów i płatne zgodnie z datami wynikającymi z harmonogramu spłaty leasingu. 

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Warunki, które muszą zostać spełnione, aby leasing mógł stanowić koszt kwalifikowany

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 lit. f Rozporządzenia PSI, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Jednocześnie, zgodnie z § 8 ust. 6 Rozporządzenia PSI, środki trwałe, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1 lit. f, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy WNI, oraz muszą być nabyte na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a Rozporządzenia 651.

Jak wskazane zostało w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka planuje zawrzeć z leasingodawcą Umowy, na podstawie których leasingodawca udostępni Spółce, w ramach leasingu finansowego określone środki trwałe. Środki trwałe zostały lub zostaną nabyte przez Spółkę. Jednocześnie prawo własności tych środków trwałych zostanie przeniesione na leasingodawcę, a następnie - po zawarciu Umów - Spółka rozpocznie korzystanie z tych środków trwałych na podstawie Umów.

Po zawarciu Umów, Spółka wprowadzi środki trwałe do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz rozpocznie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Ponadto, postanowienia zawarte w Umowach przewidywać będą także zobowiązanie do nabycia przez Spółkę przedmiotu leasingu.

Uwzględniając powyższe należy wskazać, że warunki, które zgodnie z przepisami Rozporządzenia PSI powinny zostać spełnione, aby leasing mógł stanowić koszt kwalifikowany, w przypadku Spółki zostaną spełnione.

Określenie wartości tego kosztu kwalifikowanego

Jednocześnie zgodnie z § 8 ust. 4 Rozporządzenia PSI, cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Tym samym zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, cenę nabycia stanowi cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu, a obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny - jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.

Jednocześnie, w myśl art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości, cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:

1)niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;

2)koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, kosztem kwalifikowanym w rozumieniu § 8 ust. 1 pkt 1 lit. f Rozporządzenia PSI, będzie cena netto nabycia środków trwałych, z których Spółka korzystać będzie w oparciu o wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Umowy obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkową raty leasingowej oraz wartość końcową, wynikające z tych Umów.

Przedstawione powyżej stanowisko prezentuje także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - przykładowo w indywidualnej interpretacji podatkowej z 22 listopada 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.560.2023.1.KW) wskazano: „Należy zauważyć, że okoliczność zbycia maszyny leasingodawcy a następnie zawarcia umowy na korzystanie z niej na podstawie umowy leasingu zwrotnego, nie pozbawia jej cechy nowości. (...) Zatem, należy zgodzić się ze Spółką, że kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, będzie cena netto nabycia maszyny, z której Spółka korzysta w oparciu o wskazane Umowy Leasingowe obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcowa wynikająca z tych umów (tj. Koszty leasingu)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Według art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2022 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), użyte w ustawie określenie nowa inwestycja oznacza:

inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

Stosownie do art. 2 pkt 7 lit. a ustawy o WNI,

kosztami kwalifikowanymi są koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej "wsparciem", jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2025 r. poz. 108).

Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia,

do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:

a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.

Według § 8 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia,

Koszty określone w ust. 1 pkt 1 zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji, jeżeli zostały poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku:

kosztów określonych w ust. 1 pkt 1 lit. f - jeżeli zostały poniesione w okresie obowiązywania umowy leasingu finansowego.

Stosownie do § 8 ust. 5 Rozporządzenia,

cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Na podstawie § 8 ust. 6 Rozporządzenia,

środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i f, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, oraz muszą być nabyte na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr 651/2014.

Należy zauważyć, że przeniesienie własności części nabytych środków trwałych na leasingodawcę a następnie zawarcie z leasingodawcą umowy leasingu finansowego, na podstawie których Spółka uprawniona będzie do korzystania z tych środków trwałych, nie pozbawia tych środków trwałych cechy nowości.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „ustawa o rachunkowości”),

środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:

a)nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

b)maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,

c)ulepszenia w obcych środkach trwałych,

d)inwentarz żywy.

Środki trwałe oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 4.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości,

cena nabycia, o której mowa w ust. 1, to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu, a obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny - jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.

W myśl art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości,

cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:

1)niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;

2)koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

W świetle art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości,

jeżeli jednostka przyjęła do używania obce środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne na mocy umowy, zgodnie z którą jedna ze stron, zwana dalej „finansującym”, oddaje drugiej stronie, zwanej dalej „korzystającym”, środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne do odpłatnego używania lub również pobierania pożytków na czas oznaczony, środki te i wartości zalicza się do aktywów trwałych korzystającego, jeżeli umowa spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:

1)przenosi własność jej przedmiotu na korzystającego po zakończeniu okresu, na który została zawarta;

2)zawiera prawo do nabycia jej przedmiotu przez korzystającego, po zakończeniu okresu, na jaki została zawarta, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia nabycia;

3)okres, na jaki została zawarta, odpowiada w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego lub prawa majątkowego, przy czym nie może być on krótszy niż 3/4 tego okresu. Prawo własności przedmiotu umowy może być, po okresie, na jaki umowa została zawarta, przeniesione na korzystającego;

4)suma opłat, pomniejszonych o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90% wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień. W sumie opłat uwzględnia się wartość końcową przedmiotu umowy, którą korzystający zobowiązuje się zapłacić za przeniesienie na niego własności tego przedmiotu. Do sumy opłat nie zalicza się płatności na rzecz finansującego za świadczenia dodatkowe, podatków oraz składek na ubezpieczenie tego przedmiotu, jeżeli korzystający pokrywa je niezależnie od opłat za używanie;

5)zawiera przyrzeczenie finansującego do zawarcia z korzystającym kolejnej umowy o oddanie w odpłatne używanie tego samego przedmiotu lub przedłużenia umowy dotychczasowej, na warunkach korzystniejszych od przewidzianych w dotychczasowej umowie;

6)przewiduje możliwość jej wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że wszelkie powstałe z tego tytułu koszty i straty poniesione przez finansującego pokrywa korzystający;

7)przedmiot umowy został dostosowany do indywidualnych potrzeb korzystającego. Może on być używany wyłącznie przez korzystającego, bez wprowadzania w nim istotnych zmian.

Jak wynika z opisu sprawy, umowy spełniać będą wszystkie warunki do zaklasyfikowania ich jako leasingi finansowe w rozumieniu w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Po zakończeniu okresu leasingu, środki trwałe zostaną nabyte na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr 651/2014.

Zgodne z powyższym, należy uznać, że cena netto nabycia środków trwałych, w tym np. opłaty wstępne, raty leasingowe (część odsetkowa raty leasingowej) oraz wartość końcowa, wynikająca z umów leasingu, będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji.

Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.