
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jedynym wspólnikiem Spółki jest A sp. z o.o. (dalej jako: „A”).
Wnioskodawca jest także wspólnikiem spółki B sp. z o.o. sp. j. (dalej jako: „SPJ”) niebędącej podatnikiem podatku dochodowego.
W przypadku Wnioskodawcy funkcje zarządcze są pełnione przez członków zarządu (dalej: „Członkowie zarządu”). Członkowie zarządu pełnią swoją funkcję na podstawie powołania połączonego z umową o pracę za wynagrodzeniem.
W przypadku SPJ, funkcje zarządcze są pełnione przez Dyrektora Zarządzającego (dalej: „DZ”), który pełni swoją funkcję na podstawie umowy o pracę i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie. Na potrzeby niniejszego wniosku Członkowie zarządu i DZ są zwani także łącznie: „Osobami zarządzającymi”.
Wnioskodawca oraz SPJ wprowadzili system premiowy dla Osób zarządzających przewidujący wypłatę dodatkowego wynagrodzenia uzależnionego od ustalonej wysokości wyniku finansowego netto (zysku lub straty netto) poszczególnych spółek (dalej: „Premia”). Pierwsza Premia u Wnioskodawcy została przyznana w 2024 r. na podstawie wyników finansowych za rok 2023.
Proces przyznawania Premii wygląda w następujący sposób:
Organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe (zgromadzenie wspólników lub posiedzenie wspólników) po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i ziszczeniu się warunków do wypłaty Premii za dany rok podejmuje uchwałę o przyznaniu Premii Osobom Zarządzającym. Podjęcie uchwały o przyznaniu Premii może być poprzedzone podjęciem uchwały przez nadzwyczajne zgromadzenie wspólników A w przedmiocie upoważnienia zarządu spółki do wyrażenia zgody na przyznanie i wypłatę Premii u Wnioskodawcy. Uchwała taka zawiera wówczas warunki, których spełnienie warunkuje przyznanie Premii.
Zasadniczo, Premia jest wypłacana w ciągu 60 dni od dnia podjęcia uchwały o przyznaniu Premii, choć termin ten może ulegać zmianom (każdorazowo termin jest zawarty w uchwale). Wnioskodawca rozliczył i będzie rozliczał wypłacane Premie jako należności ze stosunku pracy.
W przypadkach, gdy szacowana kwota Premii jest znacząca, Wnioskodawca może utworzyć rezerwę zgodnie z odrębnymi przepisami ustawy o rachunkowości na wypłatę Premii, która nastąpi po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wnioskodawca nie ujmuje ewentualnej rezerwy w kosztach uzyskania przychodu, gdyż jej zawiązanie nie jest równoznaczne z poniesieniem kosztu w rozumieniu przepisów podatkowych.
Przyznanie i wypłata Premii za rok 2023 u Wnioskodawcy następowały na poniższych warunkach:
- sprawozdanie finansowe za 2023 rok (przed podjęciem przez wspólników uchwały o podziale zysku, bez uwzględnienia m.in. ewentualnej utworzonej rezerwy na planowaną wypłatę Premii) wykazywało zysk netto w odpowiedniej wysokości;
- wypłata Premii nie nastąpiła w wyniku podziału zysku;
- wysokość Premii została ustalona na podstawie wartości zysku netto za 2023 rok, określone zostały przedziały kwotowe zysku netto oraz przyporządkowane do nich wskaźniki procentowe Premii - wysokość zysku netto była zatem jedynie elementem kalkulacyjnym Premii;
- Premia została przyznana w wartości brutto, od której to zostały pobrane zaliczki na PIT oraz składki na ubezpieczenie, zgodnie ze stosunkiem prawnym łączącym Członków zarządu z Wnioskodawcą;
- Premia została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu w 2024 r. (poniesienie kosztu nastąpiło w 2024 r.);
- wysokość Premii była ograniczona kwotą określoną na podstawie rocznego wynagrodzenia danego członka zarządu wypłaconego w 2023 r. oraz okresem pełnienia funkcji.
Zakładane jest, że w latach kolejnych Premia będzie przyznawana na analogicznych zasadach. Zmianom mogą ulegać jedynie wartości liczbowe (wysokość wyniku finansowego netto - zysku lub straty netto za dany rok, wskaźnik procentowy, przedziały kwotowe), w oparciu o które Premia będzie kalkulowana. Mogą zostać wprowadzone także inne, dodatkowe warunki wypłaty Premii (np. oczekiwany wzrost sprzedaży). Pozostałe założenia przyznawania i wypłaty Premii będą takie same jak w przypadku Premii za 2023 r.
W SPJ Premia będzie przyznawana DZ na analogicznych zasadach jak opisane powyżej, rozliczana jako przychód ze stosunku pracy i ujmowana w kosztach uzyskania przychodu wspólników, w tym Wnioskodawcy.
Pytania
Czy Wnioskodawca może ująć wypłatę Premii za 2023 r. na rzecz Członków zarządu w kosztach uzyskania przychodu roku 2024 tj. w roku, w którym Premia ta została przyznana i wypłacona?
Czy Wnioskodawca będzie mógł ujmować przyznane i wypłacone w przyszłości, na zasadach określonych we wniosku Premie w kosztach uzyskania przychodu, przy czym pytanie dotyczy także Premii wypłacanych w SPJ na rzecz DZ, w proporcji posiadanego przez Wnioskodawcę w SPJ udziału w zyskach?
Państwa stanowisko w sprawie
W zakresie pytania 1
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca może ująć wypłatę Premii za 2023 r. na rzecz Członków zarządu w kosztach uzyskania przychodu roku 2024 tj. w roku, w którym Premia ta została przyznana i wypłacona.
W zakresie pytania 2
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie mógł ujmować przyznane i wypłacone w przyszłości, na zasadach określonych we wniosku Premie w kosztach uzyskania przychodu, a dodatkowo możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodu dotyczy także Premii wypłacanych w SPJ na rzecz DZ, w proporcji posiadanego przez Wnioskodawcę w SPJ udziału w zyskach.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych wart. 16 ust. 1.
Katalog wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu jest zatem otwarty, przy czym ujęcie danego wydatku w kosztach wymaga spełnienia kilku warunków. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz utrwaloną od wielu lat linię interpretacyjną, aby dany wydatek stanowił koszt dla celów podatkowych, muszą być spełnione następujące warunki:
1)wydatek ten został poniesiony przez podatnika, tj. pokryty z jego zasobów majątkowych,
2) wydatek jest definitywny, tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
3) wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
4) wydatek został poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania/zabezpieczenia źródła przychodów,
5) wydatek został właściwie udokumentowany,
6) wydatek nie znajduje się w katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki z tytułu Premii dla Osób zarządzających spełniają wszystkie ww. przesłanki i mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.
Po pierwsze, koszt ten został lub zostanie poniesiony przez Wnioskodawcę i SPJ z ich majątków. To Wnioskodawca i SPJ ponieśli lub poniosą ciężar ekonomiczny wypłacanych Premii. Spełniony zatem jest warunek nr 1.
Po drugie, wydatki z tytułu premii nie będą w żaden sposób zwracane Wnioskodawcy i SPJ. Przyznanie Premii jest bowiem definitywne i wynika z uchwały wspólników. Zatem spełniony jest warunek nr 2.
Po trzecie, celem wypłacanych Premii jest wynagrodzenie Osób zarządzających, których wiedza, stanowisko i pełnione funkcje są niezbędne do utrzymania dalszego rozwoju Wnioskodawcy i SPJ. Osoby zarządzające przyczyniają się bezpośrednio do rozwoju spółek - ich działania wpływają nie tylko na wzrost dochodów poszczególnych spółek, ale także na wzrost wartości A. Premia ma także wymiar motywacyjny - Osoby zarządzające wiedzą, że ich działania prowadzące do sukcesu Wnioskodawcy i SPJ zostaną odpowiednio nagrodzone, co może przekładać się także na ich większą motywację w przyszłości, a to z kolei może doprowadzić do generowania jeszcze większych zysków lub niższych strat. W związku z tym, Premia jest związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę i SPJ działalnością gospodarczą oraz jest wydatkiem ponoszonym w celu uzyskania przychodów. Zatem warunki nr 3 i 4 również są spełnione.
Po czwarte, kwota Premii została ustalona (i będzie ustalana w przyszłości) na podstawie wyniku finansowego Wnioskodawcy i SPJ (wynikającego ze sprawozdania finansowego, poddanego, w oparciu o odrębne przepisy ustawy o rachunkowości, badaniu przez biegłego rewidenta, w związku z czym wysokość wyniku finansowego netto (zysku lub straty netto) została potwierdzona w sprawozdaniu z badania) za rok, za który Premia ma zostać wypłacona. Wnioskodawca oraz SPJ są lub będą w posiadaniu m.in. uchwały wspólników w przedmiocie przyznania Premii oraz kalkulacji jej wysokości. Dodatkowo, z uwagi na fakt, że Premia jest dodatkiem do wynagrodzenia wypłacanego z tytułu umowy o pracę, jest (i będzie) ona również uwzględniana na liście płac danej spółki. Spełniony jest zatem warunek nr 5.
Ponadto, Premia nie jest wydatkiem wyłączonym z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. W szczególności Premia nie została i nie będzie wypłacona tytułem dywidendy - wysokość wyniku finansowego netto (zysk lub strata netto) Wnioskodawcy i SPJ jest jedynie elementem służącym wyliczeniu wysokości Premii, a celem wypłaty Premii nie jest i nie będzie w przyszłości podział zysku. Zatem warunek nr 6 również należy uznać za spełniony.
Wypłacana Premia będzie podlegać opodatkowaniu PIT oraz oskładkowaniu jako przychód ze stosunku pracy (art. 12 ustawy o PIT).
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że kwoty Premii wypłacanych przez Wnioskodawcę i SPJ spełniają i będą spełniać warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodu.
Wnioskodawca twierdzi także, że ujęcie Premii w kosztach uzyskania przychodu powinno nastąpić w roku, w którym zostanie ona wypłacona (tj. zostanie poniesiony wydatek z tego tytułu).
W związku z tym, że Osoby zarządzające pełnią funkcje na podstawie umowy o pracę, zastosowanie znajdzie przepis art. 15 ust. 4g ustawy o CIT, zgodnie z którym należności ze stosunku pracy są kosztem w miesiącu, za który są należne pod warunkiem, że zostaną wypłacone w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
Zakładając zatem, że przyznanie i wypłata Premii następuje w obrębie tego samego roku, będącego rokiem następującym po roku, w którym osiągnięty został wynik finansowy netto (zysk lub strata netto) będący podstawą obliczenia Premii, to Premia ta jest kosztem uzyskania przychodu w roku jej przyznania i wypłaty.
Zatem w przypadku Wnioskodawcy u którego w 2024 r. została przyznana i wypłacona Premia obliczona na podstawie zysków Spółki za 2023 r., stanowi ona koszt uzyskania przychodu na gruncie CIT w roku 2024 r.
Analogicznie, jeżeli Premia będzie wypłacana u Wnioskodawcy na analogicznych zasadach w latach następnych, będzie ona stanowić koszt uzyskania przychodu na gruncie CIT w roku przyznania i wypłaty. Ma to również zastosowanie do Premii wypłacanej przez SPJ, która będzie podlegać rozliczeniu w kosztach uzyskania przychodu Wnioskodawcy (proporcjonalnie do udziału w zyskach).
Końcowo Wnioskodawca pragnie zauważyć, że takie samo stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2023 r., nr 0111-KDIB1- 1.4010.276.2023.3.SG, która wydana została w podobnym stanie faktycznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością nastawioną na osiąganie przychodów. Z oceny związku z prowadzoną działalnością powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do uzyskania przychodu z danego źródła lub do zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów.
Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,
- musi być definitywny a więc bezzwrotny,
- musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- musi zostać właściwie udokumentowany,
- nie może być kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Oznacza to, że każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanymi przez podatnika przychodami oraz racjonalności działania podatnika dla osiągnięcia tego przychodu. W konsekwencji, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych może zaliczyć w ciężar kosztów wszelkie faktycznie poniesione wydatki, które mają, będą miały lub mogły mieć określony wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych w art. 16 ustawy o CIT.
W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1. Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
2. Zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.
Z powyższego wynika, że wspólnik spółki o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, będący osobą prawną łączy przychody i koszty podatkowe z tytułu udziału w tej spółce z innymi swoimi przychodami/kosztami podatkowymi.
Ustawodawca do katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadził art. 16 ust. 1 pkt 15a, zgodnie z którym:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kwot wypłacanych tytułem podziału (rozliczenia) wyniku finansowego jednostki (zysku netto).
Literalna wykładnia art. 16 ust. 1 pkt 15a ustawy o CIT, prowadzi do wniosku, że wyłączeniu z kosztów podatkowych zawartym w tym przepisie podlega kwota wypłacona tytułem podziału zysku netto, a nie dowolny wydatek.
Słowo „wypłacanie” stanowi rzeczownikową formę czasownika „wypłacać”, który zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN oznacza:
1.wydać komuś należne mu pieniądze,
2.odwzajemnić się komuś jakimś czynem.
W świetle powyższego, o „wypłacie” czegoś można mówić wówczas, gdy przedmiot wypłaty jest komuś należny, lub gdy wypłata jest czynnością odwzajemniającą. Opisane w Państwa wniosku wydatki na Premie dla członków zarządu nie spełniają takich przesłanek.
Posługując się w art. 16 ust. 1 pkt 15a ustawy o CIT sformułowaniem „kwot wypłacanych tytułem podziału zysku netto” ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów jedynie te kwoty z zysku netto, które wypłacane są tytułem jego bezpośredniego podziału, np. w formie nagród, premii lub innych postaci wynagrodzenia.
Powyższy przepis nie obejmuje zatem sytuacji, gdy wynagrodzenia lub inne podobne świadczenie jest jedynie wyliczane w oparciu o osiągnięty zysk, co ma miejsce w Państwa sprawie.
Opisana w Państwa wniosku Premia dla Osób zarządzających, stanowiąca dla tych Osób przychód ze stosunku pracy, spełnia wszystkie wskazane wyżej ustawowe kryteria kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ jej wypłata jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą (występuje związek przyczynowo-skutkowy) i jednocześnie wydatek ten nie został ujęty w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Wśród kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów są także tzw. „koszty pracownicze” obejmujące m.in. świadczenia wypłacane na rzecz pracowników wraz z narzutami, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety, ale również i inne wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które w sposób pośredni wpływają na zwiększenie ich motywacji do pracy.
Zauważyć należy, że premie pracownicze mieszczą się w katalogu przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 10 stycznia 2025 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). W myśl tego przepisu:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przedstawione we wniosku wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mogą Państwo ująć wypłatę Premii za 2023 r. na rzecz Członków zarządu w kosztach uzyskania przychodu roku 2024 tj. w roku, w którym Premia ta została przyznana i wypłacona oraz czy przyznane i wypłacone w przyszłości Premie będą mogły być rozliczane w kosztach uzyskania przychodów na analogicznych zasadach, w tym Premie wypłacane w SPJ na rzecz DZ w proporcji posiadanego udziału w zyskach.
Odnosząc się do określenia momentu, w którym należności ze stosunku pracy stanowią koszty uzyskania przychodów, wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o CIT:
Należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.
Oznacza to, że pracodawcy, którzy terminowo wypłacają ww. należności zaliczają je do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne. Dopiero w przypadku niedotrzymania terminu wypłaty wynagrodzenia regulacja prawna odsyła do art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g.
Z treści cytowanych przepisów wynika, że wynagrodzenia pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu, za który są należne, jednak pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy. Natomiast w przypadku niedochowania wyżej wymienionych terminów zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, co trzeba rozumieć pod pojęciem „w miesiącu, za który są należne”. Ustawa nie określiła tego terminu, więc posiłkując się wykładnią językową, można stwierdzić, że dla celów podatkowych dana należność (np. Premia) staje się należna, gdy wynika z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
Z uwagi na brak definicji „należnego wynagrodzenia” w ustawie podatkowej w oparciu o wykładnię literalną należy przyjąć, że o „należnym” wynagrodzeniu można mówić wówczas, gdy należności te zostały ustalone (przesądzone) lub są niesporne (również co do wysokości).
Ponadto warto zauważyć, że premie nie mogą być uznane za „należne” przed ich przyznaniem przez pracodawcę. Świadczenia te stają się takie dopiero wówczas, gdy zostały przyznane pracownikom, gdyż dopiero wtedy pracownicy stają się uprawnieni do dochodzenia wypłaty z tytułu ich przyznania (por. wyrok WSA w Warszawie z 13 stycznia 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 2822/15).
Premie na rzecz Osób zarządzających, o których mowa w opisie sprawy, będą mogły być uznane za „należne” w momencie podjęcia stosownej uchwały przez organ uprawniony do przyznania Premii i gdy nadejdzie określony w tej uchwale termin wypłaty.
Zatem, Premie dla Członków zarządu przyznane i wypłacone w 2024 r. na podstawie wyników finansowych za rok 2023 będą stanowić dla Państwa koszt uzyskania przychodu w 2024 r., pod warunkiem, że zostaną wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z uchwały o jej przyznaniu.
W świetle powyższego Państwa stanowisko, zgodnie z którym Państwa Spółka może ująć wypłatę Premii za 2023 r. na rzecz Członków zarządu w kosztach uzyskania przychodu w 2024 r., tj. w roku, w którym Premia ta została przyznana i wypłacona jest prawidłowe.
Jeżeli Premie będą wypłacane na analogicznych zasadach w latach następnych, będą stanowić koszt uzyskania przychodu na gruncie CIT w roku przyznania i wypłaty. Przy czym Premie przyznawane i wypłacane przez Spółkę jawną, której Państwa Spółka jest wspólnikiem, będą stanowiły dla Państwa Spółki koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do udziału w zyskach spółki jawnej stosownie do art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko wskazujące, że będą Państwo mogli ujmować przyznane i wypłacone w przyszłości, na zasadach określonych we wniosku Premie w kosztach uzyskania przychodu z uwzględnieniem Premii wypłacanych w SPJ na rzecz DZ, w proporcji posiadanego przez Wnioskodawcę w SPJ udziału w zyskach jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnych sprawach i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.