
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2025 r. za pośrednictwem e-Doręczenia (PURDE) wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X sp. z o.o. w (…) [dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka] jest spółką, która powstała w (…) na podstawie Aktu Przekształcenia (…) w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością sporządzonego w formie aktu (…). Spółka wpisana jest do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (…).
Jedynym właścicielem Spółki jest (…), która posiada 100% udziałów.
Głównym przedmiotem działalności spółki zgodnie ze zgłoszeniem w Krajowym Rejestrze Sądowym jest m.in.: pobór, (…). W związku z prowadzoną działalnością w Spółce funkcjonują trzy główne działy:
- Dział A,
- Dział B,
- Dział C.
Dział A działa na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i realizuje zadania z zakresu: (…).
Z kolei do głównych zadań Działu B należy:
- odbiór (…);
- sprzedaż i dystrybucja (…);
- prowadzenie Punktu (…);
- prowadzenie instalacji (…);
- eksploatacja (…);
- konserwacja i utrzymanie (…).
Działalność (…) stanowi główny przedmiot działalności Spółki, a przychody uzyskiwane z tej działalności stanowią ponad 90% łącznych przychodów Spółki (…).
Natomiast Dział C zajmuje się administrowaniem budynków (…) oraz zarządzaniem nieruchomościami (…), stanowiącymi własność (…). W ramach zarządzania i administrowania Spółka podejmuje decyzje i dokonuje czynności mające na celu (…), a w szczególności:
- (…).
Dodatkowo Spółka świadczy również inne usługi obejmujące m.in.:
- inkaso (…),
- usługi dla osób fizycznych i firm: (…).
Poza wyżej opisaną działalnością Spółka uzyskuje również przychody finansowe (odsetki naliczone za nieterminowe zapłaty za wykonane usługi, odsetki od lokat) oraz przychody z pozostałej działalności operacyjnej, tj. głównie z tytułu:
- sprzedaży (…),
- dofinansowań, dotacji, umorzonych (…),
- zwrotu kosztów spraw sądowych,
- zwrotu kosztów dochodzenia należności,
- kar umownych,
- odszkodowań,
- wykorzystanych/rozwiązanych rezerw utworzonych na koszty,
- rozwiązanych odpisów aktualizujących należności.
Pytanie
Czy Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Spółce przysługuje - na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: jako „updop”) - wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego, ponieważ należy uznać ją za spółkę prowadzącą (…) z tego względu, że:
- jedynym udziałowcem Spółki jest (…),
- wykonywane przez Spółkę zadania (…).
Uzasadnienie:
Przepis art. 24ca ust. 1 updop stanowi, że podatek od spółek będących podatnikami, które w roku podatkowym:
1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%,
- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Jednocześnie w myśl art. 24ca ust. 14 pkt 8 updop przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi (…), o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o (…) (Dz. U. z 2021 r. poz. 679) [dalej jako: ugk].
Rozdział 3 ustawy o (…) nosi tytuł „Spółki z udziałem jednostek (…)”. W pierwszym przepisie tego rozdziału (art. 9 ust. 1) stanowi się, że jednostki (…) mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. W art. 10 ugk określono warunki, na jakich jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki prawa handlowego poza sferą użyteczności publicznej. W dalszych przepisach określa się odmienności dotyczące kształtowania organów spółek z udziałem jednostek (…) oraz co do wnoszenia do tych spółek wkładów, obejmowania udziałów i akcji oraz obrotu nimi. Ostatni artykuł rozdziału 3 ugk (art. 13) przewiduje, że zasady korzystania z usług publicznych świadczonych przez spółkę, a także obowiązki spółki wobec odbiorców usług powinien określać regulamin i wskazuje tryb jego przyjęcia.
Już na poziomie językowym z dotychczas przytoczonych przepisów wywieść można zdaniem Wnioskodawcy, że minimalny podatek dochodowy nie powinien Wnioskodawcy dotyczyć. Skoro Wnioskodawca jest spółką z o.o. z wyłącznym (…), to już z tego tylko powodu Wnioskodawca jest spółką wymienioną w tytule rozdziału 3 ugk i w treści art. 9 ugk.
Przepisy ugk zakładają, podobnie jak ustawodawca podatkowy kształtujący treść odesłania w art. 24ca ust. 14 pkt 8 updop do rozdziału 3 ugk, że spółka z udziałem (…) (jest) niejako z założenia prowadzi (…). Domyślnie jest to działalność w sferze użyteczności publicznej, jednak treść art. 10 ugk potwierdza, że pod dodatkowymi warunkami działalność takiej spółki może również wykraczać poza sferę użyteczności publicznej.
Niemniej podkreślić należy, że w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca rzeczywiście, faktycznie prowadzi gospodarkę (…). W myśl przepisów ogólnych ugk (art. 1) gospodarka (…) jest polega na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gospodarka (…) obejmuje w szczególności zadania o charakterze (…).
Gospodarka (…) jest zatem związana z realizacją zadań własnych (…), których otwarty katalog zawiera art. 7 ustawy o (…). Wśród zadań własnych samorządu gminnego są m.in. sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
- gminnego budownictwa mieszkaniowego:
- targowisk i hal targowych;
- zieleni gminnej i zadrzewień;
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Przytoczone wyżej zadania własne gminy niemal całkowicie korespondują z faktycznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy (niemal cały zakres działalności Wnioskodawcy służy realizacji ww. zadań własnych (…)). Jak wskazano, już sama działalność związana ze świadczeniem usług z zakresu (…) oraz z zakresu (…) odpowiada za ok. 90% przychodów Wnioskodawcy.
Pojęcie gospodarki komunalnej jest jednak nieostre i co do niektórych usług wykonywanych przez Spółkę mogą zachodzić wątpliwości, czy są one zakresem tego pojęcia objęte, mimo że Wnioskodawca usługi te świadczy w odpowiedzi na konkretne, istniejące w lokalnej społeczności potrzeby (dotyczy to w szczególności (…)). Jednocześnie Spółka uzyskuje przychody finansowe i z pozostałej działalności operacyjnej, które na ogół nie są bezpośrednio wynikiem prowadzonej przez Spółkę gospodarki (…).
Niezależnie od powyższego, niewątpliwie działalność Wnioskodawcy obejmuje prowadzenie gospodarki (…), a prowadzenie (…) jest zasadniczym celem i jedyną racją bytu Wnioskodawcy. Uzasadnia to zastosowanie do Wnioskodawcy art. 24ca ust. 14 pkt 8 updop.
Warto przy tym podkreślić, że wyłączenia zawarte w art. 24ca ust. 14 mają charakter podmiotowy. Wprowadzenie do wyliczenia zawartego w powołanym ustępie brzmi bowiem: „Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników: (…)”. Jednocześnie pkt 8 w art. 24ca ust. 14 odnosi się do podatników „będących spółkami prowadzącymi gospodarkę (…)”. Hipoteza tego przepisu wymaga zatem, aby po stronie podatnika zachodziła okoliczność określona w sposób pozytywny (bycie spółką prowadzącą gospodarkę (…)). Brak natomiast zastrzeżenia, że jednocześnie spółka prowadząca działalność komunalną nie może wykonywać również dodatkowo, pomocniczo, ubocznie czynności, które w gospodarce (…) sensu stricto się nie mieszczą. Uzasadnia to sięgnięcie do stwierdzenia, że „co ustawodawca chciał, powiedział, czego nie powiedział, nie chciał (idem dixit quam voluit). W szczególności omawiany przepis nie brzmi „Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi [wyłącznie] gospodarkę komunalną (…)”.
W istocie treść powyższych wniosków potwierdza uzasadnienie do nowelizacji wprowadzającej przepis objęty niniejszym wnioskiem. Wskazuje się w nim co następuje: Proponowane zwolnienia skierowane są do podatników, którzy ze względu na charakter funkcjonowania, czy strukturę właścicielską nie działają (z uwagi na brak ku temu przesłanek i uzasadnienia) z zamiarem unikania opodatkowania (np. mali podatnicy – ze względu na zakres prowadzonej działalności i prostą strukturę powiązań powodującą nieopłacalność i niecelowość takich działań; spółki (…) – ze względu na strukturę własnościową z udziałem jednostek samorządu (…), a także cele jakim służą, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, czy podmioty świadczące usługi ochrony zdrowia – o zbliżonej do spółek komunalnych charakterystyce, bowiem działające dla dobra ogółu społeczeństwa, w dużej mierze poprzez świadczenia o regulowanym charakterze). Zaproponowane wyłączenia wynikają zatem z specyfiki poszczególnych branż i są zgodne z celem przepisów o minimalnym podatku dochodowym. Poszczególne kategorie działalności (zadań) (…) znajdują swoje umocowanie w przepisach ustaw regulujących w sposób szczegółowy daną sferę zadań publicznych. W przypadku spółek (…) znaczna część kierunków działalności i uzyskiwanych z tego tytułu przychodów takich spółek ma charakter regulowany. Dla przykładu wymienić można obszar: usług (…).
Wprowadzona zmiana ma zatem na celu wyłączenie spod regulacji minimalnego podatku dochodowego de facto spółek, których udziałowcami są jednostki (…), nie mających decydującego wpływu na wielkość osiąganych przychodów, bowiem prowadzących działalność, w których występują ceny regulowane.
Zasadniczy przedmiot działalności Wnioskodawcy potwierdza, że jest on spółką, o jakiej tu mowa. W przeważającej części usługi realizowane przez Wnioskodawcę objęte są taryfami (ceny regulowane za dostawę wody i odprowadzanie ścieków). Także w pozostałym zakresie ceny stosowane przez Wnioskodawcę są współkształtowane przez (…), jako udziałowca Spółki, a także podmiot zatwierdzający (za pośrednictwem organu wykonawczego) regulaminy korzystania z usług (…) (art. 13 ust. 2 ugk).
Końcowo można zwrócić uwagę na systemową analogię do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych dla czynności umów spółki oraz ich zmian, które dotyczy spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego pod warunkiem prowadzenia określonej w przepisie działalności (świadczenie usług (…)). Na tle art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał, że ze wskazanego zwolnienia może korzystać spółka (…), która prowadzi działalność wymienioną w przepisie, a jednocześnie inną działalność (np. interpretacja z 9 stycznia 2023 r., Znak:0111-KDIB2-2.4014.301.2022.1.MZ; interpretacja z 29 grudnia 2021 r., Znak:0111-KDIB2-2.4014.285.2021.1.MM).
Reasumując:
Spółce przysługuje wyłączenie od obowiązku wyliczenia minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ Spółka prowadzi gospodarkę (…), o której mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o (…) (Dz. U. z 2021 r. poz. 679) w związku z tym, że:
- jedynym udziałowcem Spółki jest (…),
- wykonywane przez Spółkę zadania mieszczą się całkowicie (lub w istotnym zakresie) w ramach (…).
Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej DKIS z 15 stycznia 2025 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.752.2024.1.BS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.