
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowy od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 marca 2025 r., wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy:
-Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz 34a ustawy o CIT, ze względu na wyczerpanie limitu pomocy publicznej na podstawie uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz DoW 1 i 2;
-Spółka jest i będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) wszelkich Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R, które zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów alokowanych do dochodu opodatkowanego, w szczególności poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, (tj. do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia nowej inwestycji określonej w DoW 3, zgodnie z terminem określonym w tej decyzji), niezależnie od miejsca prowadzenia działalności.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Informacje ogólne.
Spółka z o.o., jest spółką mającą siedzibę w Polsce i będącą polskim rezydentem podatkowym, tj. podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”).
Działalność Spółki obejmuje przede wszystkim produkcję (…).
W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje również prace stanowiące działalność badawczo-rozwojową (dalej: „B+R”). Rok podatkowy (i obrotowy) Spółki obejmuje okres od 1 kwietnia do 31 marca.
Decyzje o Wsparciu i zwolnienia strefowe.
Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (…) na podstawie następujących zezwoleń:
• Zezwolenie nr 1 z (…) 2014 r.;
• Zezwolenie nr 2 z (…) 2016 r.;
• Zezwolenie nr 3 z (…) 2017 r.;
• Zezwolenie nr 4 z (…) 2018 r.,
- dalej łącznie jako „Zezwolenia SSE”.
Ze względu na wyczerpanie limitu pomocy publicznej na podstawie wskazanych powyżej Zezwoleń SSE (przed rokiem podatkowym 2023/2024 - tj. obejmującym okres 1 kwiecień 2023 – 31 marca 2024), Spółka nie korzysta już ze zwolnienia podatkowego na ich podstawie.
Ponadto, Spółka uzyskała decyzję o wsparciu nr 1 z (…) 2019 r., na realizację nowej inwestycji określonej jako zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa. W późniejszym okresie, Spółka uzyskała ponadto decyzję o wsparciu nr 2 z (…) 2021 r. (dalej łącznie jako: „DoW 1 i 2”).
Obie wskazane decyzje określają szczegółowe warunki prowadzenia działalności gospodarczej, dotyczące m.in. obowiązku poniesienia na terenie, na którym realizowana jest inwestycja określonej ilości kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji w terminie do 31 grudnia 2023 r. oraz odpowiedniego zwiększenia poziomu zatrudnienia. Obie wskazane decyzje zostały wydane na czas określony wynoszący 15 lat licząc od dnia ich wydania. Pośród warunków prowadzenia działalności decyzje określają także tożsamy termin zakończenia inwestycji, tj. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Ze względu na wyczerpanie limitu pomocy publicznej na podstawie Dow 1 i 2 w trakcie roku podatkowego 2023/2024 (tj. obejmującego okres 1 kwietnia 2023 – 31 marca 2024) oraz Zezwoleń SSE, Spółka nie może już korzystać ze zwolnienia podatkowego na ich podstawie. W konsekwencji począwszy od dnia 1 kwietnia 2024 r. Spółka nie wykazała i nie będzie wykazywać w składanych zeznaniach podatkowych dochodu zwolnionego na podstawie DoW 1 i 2.
Ponadto, Spółka uzyskała decyzję o wsparciu nr (…) z 2025 r. (dalej: „DoW 3”). Nowa inwestycja, której dotyczy DoW 3, ma na celu zwiększenie mocy produkcyjnych zakładu poprzez rozbudowę i doposażanie go w nowoczesne maszyny i urządzenia wykorzystywane w toku produkcji szerokiej gamy produktów (…). W związku z realizacją wspomnianej inwestycji, Spółka zamierza ponieść w latach 2025-2028 określoną ilość kosztów kwalifikowanych (dalej: „Koszty Kwalifikowane Nowej Inwestycji DoW 3”) oraz zwiększyć zatrudnienie poprzez utworzenie nowych miejsc pracy.
Inwestycja, której dotyczy DoW 3 będzie realizowana do 30 kwietnia 2028 r. Spółka do miesiąca, w którym upłynie termin zakończenia inwestycji określony w DoW 3, nie będzie więc korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT na podstawie tej DoW 3.
Intencja skorzystania z Ulgi B+R.
W związku z realizowaną działalnością B+R Spółka zamierza skorzystać począwszy od roku 2025 z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zgodnie z zasadami określonymi w art. 18d ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R”).
Spółka ponosi i będzie ponosić różnego rodzaju koszty na prowadzenie działalności B+R – w szczególności będą to wskazane w art. 18d ust. 2 pkt 1-1a ustawy o CIT należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu (dalej: „Koszty Pracownicze”).
Spółka nie wyklucza uwzględnienia w ramach ulgi B+R również innych wydatków poniesionych na działalność B+R, a wskazanych w katalogu z art. 18d ust. 2-3, tj. w szczególności kosztów nabycia materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością B+R (dalej: „Koszty Materiałów i Surowców”), czy też dokonywanych w danym roku podatkowym, zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności B+R (dalej: „Koszty Amortyzacji”).
Wskazane powyżej koszty (tj. w szczególności Koszty Pracownicze, ale również Koszty Materiałów i Surowców oraz Koszty Amortyzacji) w dalszej części wniosku mogą być również zbiorczo określane jako: „Koszty Kwalifikowane ulgi B+R”.
Spółka spełnia/będzie spełniała pozostałe przesłanki do skorzystania z ulgi B+R, w szczególności:
-realizuje/będzie realizowała działalność B+R w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (przy czym Spółka zaznacza, że ocena powyższej działalności pod kątem spełniania ww. definicji nie jest przedmiotem niniejszego wniosku),
-jako Koszty Kwalifikowane ulgi B+R o których mowa we wniosku należy rozumieć wyłącznie koszty które nie zostały/nie zostaną zwrócone Spółce w jakiekolwiek formie lub nie zostały/zostaną przez Spółkę odliczone od podstawy opodatkowania w myśl art. 18d ust. 5 ustawy o CIT,
-Koszty Kwalifikowane ulgi B+R stanowią/będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT w roku, w którym Spółka uwzględni je w ramach ulgi B+R,
-Spółka nie prowadzi/nie będzie prowadziła samodzielnie badań podstawowych o których mowa w art. 18d ust. 4 ustawy o CIT,
-Spółka wyodrębnia/wyodrębni Koszty Kwalifikowane ulgi B+R zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o CIT,
-Spółka uzyskuje/będzie uzyskiwać przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Spółka do czasu miesiąca, w którym upływa terminu zakończenia inwestycji określony w DoW 3 nie będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Zgodnie z warunkami wskazanej decyzji, nowa inwestycja ma zostać zakończona do dnia 30 kwietnia 2028 r. (choć nie można w pełni wykluczyć, że termin ten będzie inny – np. w przypadku zmiany treści DoW 3, gdyby taka zmiana okazała się w przyszłości konieczna).
Działalność B+R Spółki jest (lub może być w przyszłości) prowadzona także w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie objętym uprzednio uzyskanymi decyzjami o wsparciu (tj. DoW 1 i 2) lub w uzyskanych Zezwoleniach SSE). Działalność B+R może być prowadzona także w ramach działalności gospodarczej objętej DoW 3.
Jednocześnie, Spółka zamierza skorzystać z ulgi B+R tylko w zakresie Kosztów Kwalifikowanych B+R, które będą ponoszone w miesiącach, gdy Spółka nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34-34a ustawy o CIT (odpowiednio z uwagi na wyczerpanie w latach poprzednich limitu zwolnienia podatkowego wynikającego z uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz Dow 1 i 2 oraz do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia nowej inwestycji objętej DoW 3, zgodnie z terminem określonym w tej decyzji).
Spółka na podstawie prowadzonych ewidencji jest w stanie określić w którym miesiącu został poniesiony dany Koszt Kwalifikowany B+R. Nie jest przy tym wykluczone, że Spółka będzie prowadziła działalność B+R także poza działalnością określoną w poszczególnych DoW lub Zezwoleniach SSE.
Z uwagi na powyższe Spółka powzięła wątpliwości co do zastosowania art. 18d ust. 6 ustawy o CIT.
Pytania
1. Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz 34a ustawy o CIT, ze względu na wyczerpanie limitu pomocy publicznej na podstawie uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz DoW 1 i 2?
2. Czy Spółka jest i będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) wszelkich Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R, które zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów alokowanych do dochodu opodatkowanego, w szczególności poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, (tj. do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia nowej inwestycji określonej w DoW 3, zgodnie z terminem określonym w tej decyzji), niezależnie od miejsca prowadzenia działalności?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz pkt 34a ustawy o CIT, ze względu na wyczerpanie limitu pomocy publicznej na podstawie uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz DoW 1 i 2.
Ad. 2
Spółka jest i będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) wszelkich Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R, które zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów alokowanych do dochodu opodatkowanego, w szczególności poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnienia podatkowego podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (tj. do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia nowej inwestycji określonej w DoW 3, zgodnie z terminem określonym w tej decyzji) niezależnie od miejsca prowadzenia działalności.
Uzasadnienie.
Zasady ogólne (wspólne dla stanowiska do pytania nr 1 i 2).
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność B+R. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Artykuł 18d ust. 6 ustawy o CIT stanowi z kolei, że podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604; dalej: „ustawy o SSE”), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Analogicznie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 459 ze zm.; dalej: „ustawa o WNI”) i zyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Jednocześnie, stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Konieczne jest zatem prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością, z której przychód skorzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT, oraz działalnością, z której przychody nie będą korzystały ze wspomnianych zwolnień.
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. brzmieniem § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 2861) wydanym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1-10 i 12 ustawy o WNI, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej (z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6 nie mającym zastosowania dla Spółki jako dotyczącym zwolnienia podatkowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją).
Do miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym upływa termin zakończenia inwestycji określony w DoW 3, ponoszone przez Spółkę koszty związane z nową inwestycją, nie będą więc stanowić kosztów działalności zwolnionej na podstawie at. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, czyli nie będą uwzględniane w kalkulacji działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu (nie będą uwzględniane przy obliczeniu dochodu zwolnionego).
Istota ograniczenia wynikającego z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT (wspólne dla stanowiska do pytania nr 1 i 2).
Zdaniem Spółki, Ustawodawca, dokonując wyłączenia określonej kategorii kosztów z podstawy ulgi B+R na podstawie art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, miał na celu uniknięcie sytuacji, w której koszty działalności korzystającej ze zwolnienia podatkowego zostaną jednocześnie wykorzystane jako podstawa do skorzystania z ulgi B+R (czyli uniknięcie sytuacji, gdy podatnik korzysta w odniesieniu do tego samego wydatku z dwóch preferencji podatkowych jednocześnie).
Z perspektywy tak określonego celu, frazę koszty uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku należy odnieść wyłącznie do kosztów podatkowych faktycznie zwolnionych z opodatkowania działalności (w danym roku). Jeżeli więc dany wydatek w całości lub w części jest alokowany do dochodu opodatkowanego może być odliczony w ramach ulgi B+R (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 18d ustawy).
Taka interpretacja jest również zgodna z celem wprowadzonych zmian do art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, (wprowadzonych w ramach ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.), którym było wykluczenie uzyskiwania przez podatników podwójnej korzyści z tytułu prowadzenia działalności w ramach specjalnych strefach ekonomicznych/decyzji o wsparciu, przy jednoczesnym umożliwieniu im skorzystania z ulgi B+R, jeśli tylko część ich dochodów podlega zwolnieniu w związku z działalnością zwolnioną.
Takie podejście jest również podzielane w doktrynie: Mając na uwadze cel wprowadzenia komentowanego przepisu do art. 18d PDOPrU, zasadne wydaje się uznanie, że w przypadku gdy określony koszt będący kosztem kwalifikowanym w rozumieniu art. 18d ust. 2 PDOPrU, jest rozdzielany pomiędzy działalność opodatkowaną i działalność zwolnioną z opodatkowania według przyjętego klucza, to podatnikowi powinna przysługiwać możliwość odliczenia w ramach ulgi B+R tej części kosztu, która nie została uwzględniona w kalkulacji dochodu zwolnionego (podobnie jak w przypadku kosztów kwalifikowanych, które zostały podatnikowi zwrócone jedynie w części - zob. komentarz do art. 18d ust. 5 PDOPrU) - (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 3, Warszawa 2019).
W ocenie Wnioskodawcy, powyższą regulację (art. 18d ust. 6 ustawy o CIT), należy więc interpretować w ten sposób, że możliwe jest odliczenie w ramach ulgi B+R kosztów kwalifikowanych związanych z działalnością B+R, pod warunkiem, że nie są one alokowane do dochodu rzeczywiście zwolnionego z opodatkowania. Innymi słowy, podatnik analizując możliwość odliczenia danego kosztu kwalifikowanego w ramach ulgi B+R powinien m.in. ocenić, czy ten wydatek został uwzględniony w kalkulacji dochodu faktycznie zwolnionego z opodatkowania. Jeżeli taki wydatek (koszt) nie jest w danym okresie uwzględniony w dochodzie zwolnionym z opodatkowania na bazie ww. przepisów, to podatnik ma prawo odliczyć go od podstawy opodatkowania w ramach ulgi B+R (z uwzględnieniem pozostałych wymogów wskazanych w ustawie, w szczególności art. 18d ustawy o CIT).
W rezultacie, na gruncie obecnie obowiązujących przepisów nie ma przeszkód, aby podmiot korzystający ze zwolnienia z CIT na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE/decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI, mógł rozliczać ulgę B+R w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych ulgi B+R, które stanowią koszty uzyskania przychodu alokowane do faktycznie opodatkowanego dochodu.
Tym samym, art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, nie wyklucza możliwości odliczenia w ramach ulgi B+R kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność B+R prowadzoną w ramach działalności strefowej lub określonej w decyzji o wsparciu w przypadku, jeżeli podatnik nie korzysta ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do tej działalności (lub tych kosztów) – np. z uwagi na wyczerpanie limitu zwolnienia podatkowego. Takie podejście nie powoduje bowiem, że podatnik korzysta z dwóch preferencji podatkowych jednocześnie (w stosunku do tego samego kosztu), a jedynie sprowadza się do faktu, że działalność B+R jest prowadzona na określonym terenie lub jest elementem określonego rodzaju działalności gospodarczej – co nie jest wykluczone przepisami ustawy o CIT.
Powyższe potwierdza także fakt, że ograniczenie wskazane w art. 18d ust. 6 ustawy, ma zastosowanie tylko do podatnika „który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a”. W przypadku więc, jeżeli podatnik w danym roku nie korzysta z ww. zwolnień podatkowych to omawiane ograniczenie w ogóle nie powinno wpływać na rozliczenia Ulgi B+R w takim roku podatkowym.
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 1 - wpływ posiadania przez Spółkę uprzednio wydanych Zezwoleń SSE oraz DoW 1 i 2.
Należy zauważyć, że Koszty Kwalifikowane ulgi B+R poniesione przez Spółkę po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej (w ramach uprzednio wydanych Zezwoleń SSE oraz DoW 1 i 2), nie są uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku, lecz w kalkulacji dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych (z uwagi na fakt, że Spółka od roku podatkowego 2024/2025 (tj. obejmującego okres 1 kwietnia 2024 – 31 marca 2025), nie stosuje zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT). Innymi słowy, począwszy od roku podatkowego 2024/2025 Koszty Kwalifikowane ulgi B+R, w odniesieniu do których Spółka planuje skorzystać z ulgi B+R, nie będą w żaden sposób przyporządkowywane do działalności zwolnionej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34- 34a ustawy o CIT, a więc nie będą uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz DoW 1 i 2.
Na powyższą konkluzję nie wpływa fakt, że Zezwolenia SSE oraz DoW 1 i 2 w ujęciu formalnym nie wygasły z uwagi na kontynuację tzw. okresu „trwałości” tj. czasu, do którego Spółka zobowiązana jest realizować warunki w nich określone.
Podobnie, na ocenę Wnioskodawcy nie ma wpływu także okoliczność, że część Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R może być ponoszonych na działalność B+R w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie objętym Zezwoleniami SSE oraz DoW 1 i 2 (lub okoliczność, że w przypadku, gdyby pula pomocy publicznej wynikająca z DoW 1 lub 2/Zezwoleń SSE nie została wyczerpana to potencjalnie niektóre Koszty Kwalifikowane ulgi B+R mogłoby zostać uznane za koszt podatkowy działalności zwolnionej). Art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, nie limituje bowiem odliczenia w ramach ulgi B+R, od związku prowadzonej działalności B+R z działalnością określoną w decyzji o wsparciu (lub zwolnieniu strefowym). Istotą tej regulacji jest bowiem, aby podatnik nie korzystał jednocześnie z dwóch preferencji podatkowych (tj. zwolnienia podatkowego wynikającego z decyzji o wsparciu lub zezwolenia strefowego oraz ulgi B+R) w stosunku do tych samych kosztów podatkowych, a nie wyłączenie prawa do stosowania ulgi B+R także do kosztów poniesionych na działalność B+R prowadzoną na określonym w decyzji o wsparciu/zezwoleniu strefowym terenie.
Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34-34a ustawy o CIT, ze względu na wyczerpanie limitu pomocy publicznej na podstawie uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz Dow 1 i 2.
Stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie znajduje potwierdzenie m.in. w:
-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 20 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.432.2024.2.AN,
-interpretacji indywidualnej DKIS z 7 marca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.209.2022.3.MW,
-interpretacji indywidualnej DKIS z 2 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.480.2022.1.IZ,
-interpretacji indywidualnej DKIS z 15 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.237.2022.2.JG.
Uzasadnienie stanowiska do pytania nr 2 - Zagadnienie wpływu uzyskania DoW 3 na możliwość korzystania z ulgi B+R przed końcem inwestycji określonej w DoW 3.
Zwolnienie dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, co do zasady przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu (Spółka zakłada, że będzie to kwiecień 2028, choć nie można wykluczyć, że może to być inny miesiąc). Tym samym, do miesiąca upływu terminu zakończenia inwestycji określonego w DoW 3, Spółka nie ma i nie będzie miała więc prawa do stosowania tego zwolnienia podatkowego – przez co wszystkie koszty podatkowe poniesione przed tym miesiącem będą uwzględnione w dochodzie opodatkowanym.
W konsekwencji, ponoszone w tym okresie przez Spółkę Koszty Kwalifikowane ulgi B+R (nawet jeżeli będą związane z nową inwestycją) nie będą stanowić kosztów działalności zwolnionej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (nie będą alokowane do dochodu zwolnionego). W rezultacie, w odniesieniu do takich kosztów Spółka ma i będzie miała prawo do uwzględnienia ich przy stosowaniu ulgi B+R, gdyż wyłączenie z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, nie znajdzie tu zastosowania. Jak bowiem wskazano powyżej, to ograniczenie ma mieć zastosowanie w przypadku, gdy dany koszt jest faktycznie uwzględniony w dochodzie zwolnionym – tymczasem Spółka do miesiąca w którym upływa termin zakończenia inwestycji (określony w DoW 3) nie będzie wykazywała dochodów z działalności zwolnionej (nie będzie kalkulowała dochodu zwolnionego) w odniesieniu do DoW 3.
W tym kontekście znaczenie ma także moment poniesienia kosztu. Zgodnie z utrwaloną praktyka podatkową (na podstawie art. 18d ust. 8 zd. 1 ustawy o CIT), kosztem kwalifikowanym ulgi B+R może być tylko koszt podatkowy który został poniesiony (potrącony) w danym roku podatkowym (gdzie moment poniesienia kosztu ustala się zgodnie z zasadami ogólnymi w szczególności art. 15 ustawy o CIT). Jednocześnie, Spółka ma możliwość określenia dokładnie miesiąca, kiedy poniosła dany Koszt Kwalifikowany ulgi B+R – tj. może przypisać np. poszczególne Koszty Pracownicze lub Koszty Amortyzacji do danego miesiąca. W konsekwencji, przy kalkulacji ulgi B+R Spółka jest w stanie wyłączyć te koszty, które będą poniesione w miesiącu zakończenia inwestycji (i następnych) i będą alokowane do działalności określonej w DoW 3 (do działalności zwolnionej).
Na ocenę stanowiska Wnioskodawcy nie ma także wpływu okoliczność, że działalność B+R może być prowadzona (lub powiązana z) także w ramach działalności gospodarczej określonej w DoW 3. Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1, ograniczenie w stosowaniu ulgi B+R dotyczy jedynie kosztów działalności B+R które są uwzględnione w dochodzie faktycznie zwolnionym z opodatkowania. Prowadzenie działalności B+R na terenie objętym uprzednio uzyskanymi Zezwoleniami SSE oraz DoW 1 i 2 lub w ramach nowej inwestycji wskazanej w DoW 3, nie wyklucza automatycznie stosowania ulgi B+R o ile koszty kwalifikowane będą uwzględnione w opodatkowanym dochodzie (np. z uwagi na fakt, że będą poniesione przed upływem terminu zakończenia nowej inwestycji określonego w DoW 3 lub będą poniesione po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej). Przeciwna interpretacja wykraczałaby poza zakres art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, ograniczając tym samym prawa podatnika.
Dla kompletności Wnioskodawca zauważa, że „Koszty Kwalifikowane ulgi B+R” oraz „Koszty Kwalifikowane Nowej Inwestycji DoW 3” to dwie różne kategorie. Na prawo do zastosowania ulgi B+R nie ma wpływu okoliczność, iż niektóre Koszty Kwalifikowane ulgi B+R (na przykład odpisy amortyzacyjne od niektórych środków trwałych) mogą być również potencjalnie w określonej części uznane za Koszty Kwalifikowane Nowej Inwestycji DoW 3 (np. koszt zakupu danego środka trwałego). Koszty Kwalifikowane Nowej Inwestycji DoW 3, w ostatecznym rozrachunku determinują wysokość (limit) zwolnienia przysługującego podatnikowi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, na przestrzeni okresu korzystania z DoW 3, ale póki Spółka nie korzysta ze zwolnienia, nie są to „koszty kwalifikowane, które są uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego” w rozumieniu art. 18d ust. 6 ustawy o CIT.
Podsumowując, Spółka nabędzie prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku CIT, dopiero od miesiąca zakończenia nowej inwestycji wskazanej w DoW 3 (zgodnie z terminem zakończenia inwestycji określonym w DoW 3), i w związku z tym do tego momentu (do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia inwestycji) będzie mogła korzystać z ulgi B+R, zaliczając ponoszone w ramach swojej działalności koszty działalności B+R, jako kwalifikujące się do objęcia tą ulgą w pełnej wysokości. Koszty kwalifikowane, w odniesieniu do których Spółka planuje skorzystać z ulgi B+R, nie będą bowiem uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie DoW 3.
Ponadto, gdyby Spółka po upływie terminu zakończenia nowej inwestycji objętej DoW 3, poza działalnością zwolnioną z opodatkowania (na podstawie DoW 3) prowadziła działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i w ramach tej działalności prowadziła działalność B+R, to w tym zakresie będzie mogła nadal korzystać z ulgi B+R (przy spełnieniu wymogów z art. 18d ustawy) - w zakresie w jakim Koszty Kwalifikowane ulgi B+R nie będą ponoszone na działalność objętą zwolnieniem podatkowym (nie będą alokowane do dochodu faktycznie zwolnionego). Art. 18d ust. 6 (jak wskazano już wyżej) nie wyklucza bowiem całkowicie prawa do stosowania ulgi B+R przez podatników stosujących zwolnienie podatkowe.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) wszelkich Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R, które zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów alokowanych do dochodu opodatkowanego, w szczególności poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (tj. do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia nowej inwestycji określonej w DoW 3, zgodnie z terminem określonym w tej decyzji), niezależnie od miejsca prowadzenia działalności B+R.
Stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie znajduje potwierdzenie także w praktyce DKIS m.in. w:
-interpretacji indywidualnej DKIS z 12 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.302.2023.1.JKU,
-interpretacji indywidualnej DKIS z 22 maja 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.141.2023.2.JMS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: „updop”),
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Ponadto, zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 updop,
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop,
Wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a updop,
dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 17 ust. 4 updop,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Ponadto wskazuję, że zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 108),
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.
Zatem, jak wynika z literalnego brzmienia przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu.
Należy zwrócić uwagę, że w przepisie art. 18d ust. 6 updop, ustawodawca nie mówi o „kosztach kwalifikowanych”, które nie zostały uwzględnione w dochodzie zwolnionym, tylko o kosztach, które nie zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego. Tym samym, nie będziemy mieć do czynienia z przypadkiem jednoczesnego korzystania z dwóch instrumentów podatkowych w danym okresie rozliczeniowym.
Powyższe rozumienie pojęcia „uwzględnienia w kalkulacji dochodu zwolnionego” znajduje poparcie w treści uzasadnienia do rządowego projektu ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej (druk sejmowy nr 1934) wprowadzającej zmiany w ustawie o CIT, w tym w art. 18d ust. 6, w którym czytamy: „Dotychczas podatnicy, którzy prowadzili choćby niewielką część działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie mogli korzystać z ulgi B+R. Kwestie te były zgłaszane przez partnerów społecznych w toku prac nad Białą księgą innowacji. Wychodząc naprzeciw tym postulatom, proponuje się, aby prawo do ulgi (odliczenia kosztów) przysługiwało w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie stanowią kosztów prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej”.
W sytuacji zatem, gdy podatnik ponosi wydatki na działalność B+R, które nie są przez niego uwzględniane przy obliczaniu dochodu zwolnionego (w ramach Zezwolenia oraz Decyzji o wsparciu), to wówczas jego prawo do odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi B+R pozostaje na niezmienionym poziomie. Przepis art. 18d ust. 6 updop, wyklucza jedynie możliwość jednoczesnego traktowania danego wydatku jako kosztu kwalifikowanego przy obliczaniu ulgi B+R oraz kosztu „strefowego” uwzględnianego przy kalkulacji dochodu zwolnionego osiągniętego w ramach Decyzji bądź Zezwolenia.
Jeszcze raz podkreślam, że koszty kwalifikowane, w odniesieniu do których Spółka planuje skorzystać z Ulgi B+R nie mogą być uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego.
Właściwe rozliczenie/wyodrębnienia kosztów podatkowych związanych z różnymi przychodami ma na celu ustalenie tej ich części, która powinna mieć wpływ na dochód do opodatkowania. Z całej bowiem ogólnej masy przychodów i kosztów podatkowych podatnik musi wyodrębnić te, które mają wpływ na dochód do opodatkowania i wyeliminować te, które nie powinny mieć tego wpływu, uwzględniając przy tym odrębności wynikające z działalności zwolnionej z opodatkowania oraz działalności opodatkowanej.
Zgodnie z opisem sprawy, zamierzają Państwo skorzystać z ulgi B+R tylko w zakresie Kosztów Kwalifikowanych B+R, które będą ponoszone w miesiącach, gdy Spółka nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34-34a updop, (odpowiednio z uwagi na wyczerpanie w latach poprzednich limitu zwolnienia podatkowego wynikającego z uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz Dow 1 i 2 oraz do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia nowej inwestycji objętej DoW 3, zgodnie z terminem określonym w tej decyzji).
Ustawodawca uzależnił możliwość dokonania odliczenia kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi badawczo-rozwojowej od faktu, czy koszty te wypełniają definicję kosztów uzyskania przychodów. Nie przewidział również dla celów ulgi badawczo-rozwojowej szczególnej definicji poniesienia kosztów uzyskania przychodów jak również momentu ich poniesienia.
Zgodnie z treścią art. 18d ust. 8 updop, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono dane koszty kwalifikowane. Oznacza to, że podatnik w danym roku podatkowym jest uprawniony do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej w odniesieniu do tych kosztów kwalifikowanych, które zostały przez niego rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów w tym roku podatkowym.
Zatem, moment zaliczenia (potrącenia) wydatków dotyczących działalności badawczo-rozwojowej do kosztów uzyskania przychodów decyduje o momencie, w którym podatnik uprawniony jest do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową w związku z ponoszonymi kosztami (spełniającymi warunki klasyfikacji jako koszty kwalifikowane w ramach powyższej ulgi).
Ponadto, wskazać należy, że wykładnia językowa przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, w związku z § 9 ust. 1 rozporządzenia prowadzi do wniosku, że podatnik, nawet kończąc inwestycję wcześniej i uzyskując dochody z działalności przy wykorzystaniu nowej inwestycji, i tak prawo do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego uzyskuje dopiero w miesiącu, w którym przypada termin zakończenia inwestycji wskazany w decyzji. Podobna reguła obowiązuje w sytuacji, gdy przed terminem zakończenia inwestycji wskazanym w decyzji podatnik zakończy pewien etap inwestycji, który umożliwia już rozpoczęcie produkcji.
W konsekwencji, dochody uzyskane do miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym upływa termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu nie korzystają ze zwolnienia, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Będą one opodatkowane zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 updop i nie znajdzie do nich zastosowania ograniczenie wynikające z ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
-Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz 34a ustawy o CIT, ze względu na wyczerpanie limitu pomocy publicznej na podstawie uprzednio uzyskanych Zezwoleń SSE oraz DoW 1 i 2, jest prawidłowe;
-Spółka jest i będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania (w ramach ulgi B+R) wszelkich Kosztów Kwalifikowanych ulgi B+R, które zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów alokowanych do dochodu opodatkowanego, w szczególności poniesionych w okresie, gdy nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, (tj. do miesiąca poprzedzającego miesiąc zakończenia nowej inwestycji określonej w DoW 3, zgodnie z terminem określonym w tej decyzji), niezależnie od miejsca prowadzenia działalności, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.