
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, powstałą z przekształcenia spółki cywilnej w dniu 30 czerwca 2022 r.
Spółka 23 sierpnia 2022 r. złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) za okres od dnia 1 sierpnia 2022 r. do 31 grudnia 2025 r.
Spółka w dniu 20 sierpnia 2022 r. na dzień 31 lipca 2022 r., sporządziła sprawozdanie finansowe w wersji papierowej, które podpisała w wersji papierowej. Spółka nie sporządziła na dzień 31 lipca 2022 r. sprawozdania w wersji elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Dodatkowo Wnioskodawczyni złożyła deklarację CIT-8 za okres od 30 czerwca 2022 r. do 31 lipca 2022 r. w dniu 9 grudnia 2022 r.
W związku z tym Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, co do tego czy spełniła warunek wynikający z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p., zgodnie z którym podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Zgodnie z dyspozycją przywołanego przepisu w przypadku wyboru ryczałtu od dochodów spółek przez podatnika w czasie trwającego roku podatkowego, księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy wybrała skutecznie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 sierpnia 2022 r. i czy w związku z tym nie powinna dokonać samoobliczenia podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych i złożyć roczne zeznanie podatkowe CIT-8 za lata 2022-2024.
W dniu 28 stycznia 2025 r. Spółka złożyła ponownie zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2028 r.
Spółka zamknęła księgi 31 grudnia 2024 r. i sporządzi sprawozdanie w formie elektronicznej na dzień 31 grudnia 2024 r., w ustawowym terminie tj. do 31 marca 2025 r.
Pytanie
1.Czy w związku z niesporządzeniem sprawozdania finansowego w wersji elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym na dzień 31 lipca 2022 r., oraz nieterminowym złożeniem CIT-8 za rok trwający od 30 czerwca 2022 r. do 31 lipca 2022 r., Spółka nie dokonała wyboru opodatkowania ryczałtem od dnia 1 sierpnia 2022 r.?
2.Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna (tj. nie dokonała wyboru opodatkowania ryczałtem), to czy w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego Spółka miała prawo wybrać opodatkowanie dochodu ryczałtem od dnia 1 stycznia 2025 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Fakt niesporządzenia sprawozdania finansowego w wersji elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym na dzień 31 lipca 2022 r., oraz nieterminowe złożeniem CIT-8 za rok trwający od 30 czerwca 2022 r. do 31 lipca 2022 r. nie oznacza, że Spółka, pomimo złożenia zawiadomienia ZAW-RD nie dokonała skutecznie wyboru opodatkowania ryczałtem od dnia 1 sierpnia 2022 r. i powinna dokonać rozliczeń na zasadach ogólnych.
Ad 2.
Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest negatywna, to zdaniem Wnioskodawczyni w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego miała ona prawo wybrać opodatkowanie dochodu ryczałtem od dnia 1 stycznia 2025 r.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.
Zgodnie z brzmieniem art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: - (...) 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
W ślad za art. 28j ust. 5 u.p d.o.p., - podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 28e ust. 2 u.p d.o.p., - jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.d.o.p., - rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 2a u.p.d.o.p., - w przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.
Stosownie do art. 8 ust. 6 u.p.d.o.p., - jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a u.p.d.o.p., - jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie natomiast z art 28e ust. 1 u.p.d.o.p., - rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: „uor”) stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 10 uor, ilekroć w ustawie jest mowa o dniu bilansowym - rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 uor, księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na dzień kończący rok obrotowy, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
W myśl art. 45 ust. 1 uor, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4
W konsekwencji, warunkiem wejścia w trakcie roku przez uprawnioną do tego spółkę w reżim opodatkowania CIT estońskim jest zarówno złożenie zawiadomienia ZAW-RD oraz sporządzenie śródrocznego sprawozdania finansowego.
Powyższe potwierdzają również objaśnienia podatkowe z dnia 23 grudnia 2021 r. pn. Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek (s. 18) gdzie Minister Finansów wskazuje, że aby móc wybrać alternatywną formę opodatkowania, podatnik jest zobowiązany przede wszystkim do poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w formie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem - według ustalonego wzoru ZAW-RD.
Zawiadomienie składa się:
-do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem (art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p), lub
-przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem (art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p).
Ponadto, podatnik zobowiązany jest łącznie spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2-6 u.p.d.o p.
Jak potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 listopada 2023 r. (0111-KDIB1-2.4010.561.2023.1.MK) treść art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. nakłada na podatnika obowiązek zamknięcia ksiąg oraz sporządzenia sprawozdania finansowego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, lecz nie precyzuje w jakim terminie sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone, w tym m in. czy powinno być ono sporządzone przed czy po upływie terminu na złożenie zawiadomienia ZAW-RD. W zakresie zasad, w tym terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego, art. 28j ust. u.p.d.o.p. wprost odwołuje się do ustawy o rachunkowości. Terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego w żaden sposób nie modyfikuje natomiast termin na złożenie zawiadomienia ZAW- RD. Podsumowując treść art. 28j ust. u.p d.o.p nie modyfikuje terminu na sporządzenie sprawozdania finansowego, ani nie wymaga, aby było ono sporządzone przed złożeniem zawiadomienia ZAW-RD.
Zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia prawa podatkowego - okres trwający od 30 czerwca 2022 r. do 31 lipca 2022 r. tj. miesiąc i jeden dzień jest rokiem podatkowym, ale w świetle ustawy o rachunkowości nie jest rokiem bilansowym, a tzw. innym okresem sprawozdawczym. Sprawozdanie, które Spółka zobowiązana była sporządzić na dzień 31 lipca 2022 r., nie było sprawozdaniem rocznym, które zgodnie z ustawą o rachunkowości powinno zostać sporządzone w wersji elektronicznej i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Sprawozdanie to było sprawozdaniem śródrocznym (za inny okres sprawozdawczy) i sporządzenie go wersji papierowej i podpisane tradycyjnym własnoręcznym podpisem członków zarządu spółki oraz osoby, która sporządziła sprawozdanie, jest wystarczające do tego aby uznać je za sprawozdanie o którym mowa w art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p.
Oznacza to że sprawozdaniem rocznym, które powinno być sporządzone, podpisane, zatwierdzone i złożone w KRS jest sprawozdanie za okres 30 czerwca 2022 do 31 grudnia 2022 r.
Ponadto należy wskazać, że sprawozdanie za inny okres sprawozdawczy nie podlega złożeniu do KRS ani do US, a przepisy dotyczące podpisu elektronicznego i składania w formie elektronicznej dotyczą wyłącznie składania sprawozdań rocznych. Oznacza to, że w przypadku sprawozdania za inny okres sprawozdawczy formalnie brak jest takiego wymogu prawnego w stosunku do takiego dokumentu.
Prawo podatkowe uzależnia wejście w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, od sporządzenia sprawozdania za okres sprawozdawczy a nie za rok bilansowy. To oznacza, że formalnie nie jest to rok bilansowy i przepisy dotyczące składania sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej nie mają zastosowania.
Dodatkowo w odniesieniu do sporządzania sprawozdań finansowych przepisy mówią o 4 różnych datach:
1. Dacie sporządzenia sprawozdania
2. Dacie podpisania sprawozdania
3. Dacie zatwierdzenia sprawozdania
4. Dacie złożenia sprawozdania
Mogą być to cztery różne daty, a przepisy podatkowe odwołują się do warunku jakim jest sporządzenie sprawozdania. Czyli w sytuacji gdy sporządzone zostało sprawozdanie finansowe, ale nie zostało podpisane - co jest odrębną czynnością - to mamy do czynienia ze sporządzonym sprawozdaniem lecz nie podpisanym. Formalnie przepisy mówią o sporządzeniu dokumentu, który powinien być w posiadaniu spółki a nie o publikacji czy przedłożeniu go do KRS-u.
W związku z powyższym należy przyjąć, że Wnioskodawca sporządził w terminie sprawozdanie finansowe, o którym mowa w art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p., co jest działaniem koniecznym do skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Faktu skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie zmienia fakt nieterminowego złożenia CIT-8 za okres poprzedzający wybór opodatkowania ryczałtem tj. od 30 czerwca 2022 r. do 31 lipca 2022 r.
Reasumując zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca wybrał skutecznie opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 sierpnia 2022 r.
Uzasadnienie ad 2.
W ślad za art. 28I ust. 1 u.p.d.o.p:
1.Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku, gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2)(uchylony);
3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28I ust. 2 u.p.d.o.p., - w przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
W okolicznościach sprawy Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie utracił on prawa do opodatkowania ryczałtem. W odniesieniu do Wnioskodawcy nie doszło bowiem do spełnienia żadnej z przesłanek, o których mowa w art. 28I ust. 1 u.p.d o.p.
Jeżeli odpowiedź na pytania nr 1 jest negatywna, to oznacza to, iż Wnioskodawca nigdy nie wybrał skutecznie ryczałtu od dochodów spółek z uwagi na fakt niesporządzenia sprawozdania finansowego. W związku z tym, miał prawo wybrać opodatkowanie swojego dochodu ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki, m.in.:
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego
Z kolei jak wynika z art. 6 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest opcją podatkową (ma charakter fakultatywny). Aby z niej skorzystać podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka w dniu 20 sierpnia 2022 r. na dzień 31 lipca 2022 r., sporządziła sprawozdanie finansowe w wersji papierowej, które zostało podpisane w wersji papierowej. Spółka nie sporządziła na dzień 31 lipca 2022 r. sprawozdania w wersji elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia:
-czy w związku z niesporządzeniem sprawozdania finansowego w wersji elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym na dzień 31 lipca 2022 r., oraz nieterminowym złożeniem CIT-8 za rok trwający od 30 czerwca 2022 r. do 31 lipca 2022 r., Spółka nie dokonała wyboru opodatkowania ryczałtem od dnia 1 sierpnia 2022 r.;
-jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna (tj. Spółka nie dokonała wyboru opodatkowania ryczałtem), to czy w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego Spółka miała prawo wybrać opodatkowanie dochodu ryczałtem od dnia 1 stycznia 2025 r.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnoszą się do kwestii poprawnego złożenia podpisu pod sprawozdaniem finansowym, a przepisami, które regulują tę kwestię jest ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „uor”).
I tak zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1f uor:
1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Z kolei stosownie do 52 ust. 1, 2 oraz 2a uor:
1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
Zgodnie z przywołanym art. 45 ust. 1f ww. ustawy, sprawozdanie finansowe należy sporządzić w postaci elektronicznej.
W konsekwencji uznać należy, że sporządzenie oraz podpisanie sprawozdania finansowego w wersji papierowej, nie jest wystarczające dla skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek, bowiem zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, sprawozdanie finansowe ma być sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości.
W sytuacji gdy, Spółka nie sporządziła sprawozdania finansowego na dzień 31 lipca 2022 r. zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, to Spółka nie dokonała skutecznie wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 sierpnia 2022 r. W konsekwencji Spółka zobowiązana będzie do rozliczenia tego okresu na ogólnych zasadach (w tym złożenia zeznań podatkowych CIT-8 za te lata), a nie wg zasad przewidzianych dla podatników ryczałtu od dochodów spółek.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Odnosząc się do kwestii możliwości wyboru przez Spółkę opodatkowania ryczałtem od dnia 1 stycznia 2025 r. w pierwszej kolejności należy przywołać treść art. 28l ust. 1 ustawy o CIT, w myśl którego:
Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2) (uchylony)
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28l ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
Jednakże w przedstawionym opisie sprawy, Spółka nie utraciła prawa do opodatkowania ryczałtem, ponieważ zgodnie ze stanowiskiem organu odnośnie pytania oznaczonego nr 1, Spółka nie wybrała skutecznie tej formy opodatkowania. Zatem wobec Spółki nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 28l ust. 2 ustawy o CIT.
W związku z tym, Spółka miała prawo wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., przy dopełnieniu wszystkich wymogów i formalności przewidzianych dla tej formy opodatkowania.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.