Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.14.2025.2.AS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2025 r., wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2025 r., uzupełniony 4 marca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka, stosując w roku rozpoczęcia działalności formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) i zmieniając od drugiego roku podatkowego, tj. od 2024 r., formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek, mogła zastosować warunki zatrudnienia w przypadku podatnika rozpoczynającego działalność, opisane w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka rozpoczęła działalność we wrześniu 2023 r. wybierając formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Następnie od roku podatkowego 2024 jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od dochodów spółek, jednocześnie spełniając wszystkie warunki, aby taką formę opodatkowania przyjąć. W grudniu 2024 r. spółka zatrudniła 1 osobę na umowę o pracę na pełen etat, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem Spółki, spełniając tym samym warunki zatrudnienia wyrażonego w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w 2024 r. W roku 2025 spółka zamierza zwiększyć zatrudnienie o kolejny 1 etat w pełnym wymiarze tak, aby spełniać warunki art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W kolejnym roku podatkowym 2026 spółka zwiększy zatrudnienie o kolejny 1 etat w pełnym wymiarze godzin tak, aby spełnić warunki zatrudnienia opisane w art. 28j ust.1 pkt 3 ww. ustawy i zatrudniać będzie 3 osoby na umowę o pracę na pełen etat, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem Spółki, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym 2026.

Wniosek uzupełnili Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 marca 2025 r. (wpływ tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 4 marca 2025 r.)

Czy Spółka, stosując w roku rozpoczęcia działalności formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) i zmieniając od drugiego roku podatkowego tj. od 2024 r., formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek, mogła zastosować warunki zatrudnienia w przypadku podatnika rozpoczynającego działalność, opisane w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych [Warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek]?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo zostały zastosowane przepisy podatkowe z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ustawie ustawodawca nie wspomina o konieczności wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodu osób prawnych od początku prowadzenia działalności. W art. 28j ust. 2 pkt 2 opisane są preferencyjne warunki zatrudnienia dla firm zaczynających działalność, które są spełniane przez Wnioskodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy

kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych

na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami,

akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych

związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem

fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo, przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:

W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia, czy względem Państwa zastosowanie znajduje art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, a w konsekwencji czy w kwestii zatrudnienia mogą Państwo skorzystać z preferencji przewidzianej w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy 1 stycznia 2024 r., tj. na dzień wyboru ryczałtu od dochodów spółek, posiadali Państwo status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności. W tym celu należy przywołać treść art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 28e ust. 2 ustawy o CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Jak wynika z opisu sprawy, rozpoczęli Państwo prowadzenie działalności gospodarczej we wrześniu 2023 r., wybierając jako formę opodatkowania podatek dochodowym od osób prawnych (CIT). Następnie od roku podatkowego 2024 wybrali Państwo jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek. Państwa rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

W grudniu 2024 r. zatrudnili Państwo 1 osobę na umowę o pracę na pełny etat, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem Spółki. W latach 2025 i 2026 planują Państwo zwiększać zatrudnienie o kolejny 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy w każdym roku tak, aby docelowo w roku podatkowym 2026 zatrudniać 3 osoby na umowę o pracę na pełny etat, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem Spółki.

Analizując powyższy opis sprawy należy wskazać, że dokonaliście Państwo wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek 1 stycznia 2024 r., a więc w drugim roku podatkowym. Tym samym, nie można uznać, że w analizowanej sprawie spełnią Państwo warunki uprawniające do skorzystania z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek jako „podatnik rozpoczynający działalność”. Należy wskazać, że intencją ustawodawcy było wprowadzenie na gruncie ryczałtu od dochodów spółek preferencji (dot. zatrudnienia, czy obniżonej stawki ryczałtu) wyłącznie na rzecz „nowych” podatników, którzy wraz z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej zdecydowali się na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Z brzmienia cytowanego powyżej art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wynika wprost, że skoro wybrali Państwo od 1 stycznia 2024 r. opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, mieli Państwo obowiązek zamknąć księgi rachunkowe na 31 grudnia 2023 r. oraz sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, która nastąpiła we wrześniu 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Okres pierwszego roku podatkowego, o którym mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT dotyczy czasu, w którym wyłączono konieczność spełnienia wymienionych w nim warunków do objęcia zryczałtowaną formą opodatkowania, a nie odnosi się do tego, jak należy rozumieć sformułowanie rozpoczęcia prowadzenia działalności przez podatnika. Podatnikami rozpoczynającymi prowadzenie działalności są podmioty, które dokonały wyboru opodatkowania w formie ryczałtowej wraz z rozpoczęciem działalności gospodarczej.

Nie są Państwo zatem podmiotem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej, gdyż z dniem 31 grudnia 2023 r. zakończył się Państwa pierwszy rok podatkowy, natomiast opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek wybrali Państwo od 1 stycznia 2024 r., tj. od drugiego roku podatkowego. W odniesieniu do Państwa, zastosowanie art. 28j ust. 2 ustawy o CIT byłoby możliwe w przypadku podjęcia przez Państwa decyzji o opodatkowaniu ryczałtem z dniem faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. we wrześniu 2023 r.

Powyższe stanowisko potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w prawomocnym wyroku z dnia 6 sierpnia 2024 r., sygn. akt I SA/Gd 400/24. Identyczne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Bd 249/24.

W świetle powyższego należy zauważyć, że Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, tj. w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. nie powinna być kwalifikowana jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej, a co za tym idzie nie mogą Państwo skorzystać z preferencji wynikających z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego podanym przez Spółkę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.