Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.33.2025.1.AJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

-    czy nabyte przez Spółkę maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie wskazane w opisie stanu faktycznego, stanowią fabrycznie nowego robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT,

-    czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, 50% kosztów poniesionych na nabycie fabrycznie nowego robota przemysłowego, jednorazowo w roku nabycia tego przedmiotu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca, Sp. z o.o.) mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Spółka nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej. Przeważającym rodzajem działalności prowadzonej przez Sp. z o.o. jest: (…).

Sp. z o.o. jest podmiotem zależnym - spółką córką wobec Spółki X S.A. - podmiotu dominującego w grupie kapitałowej (…) będącej globalnym producentem i dostawcą artykułów (…) (dalej: Grupa). W skład Grupy wchodzą spółki produkcyjne, w tym Sp. z o.o., handlowe oraz usługowe prowadzące działalność w Polsce i za granicą. Sp. z o.o. zajmuje się głównie produkcją (…), które następnie sprzedaje na rzecz Spółki X S.A. Spółka X S.A. nabywa wyroby ze Spółek produkcyjnych Grupy, w tym Sp. z o.o. i dostarcza je na szereg rynków zbytu poprzez miejscowych dystrybutorów, w tym spółki powiązane.

W związku z potrzebą rozwoju działalności Sp. z o.o. w zakresie zautomatyzowania procesów produkcyjnych oraz zwiększenia mocy produkcyjnych, w 2024 r. Wnioskodawca rozpoczął projekt inwestycyjny dotyczący zakupu zautomatyzowanej linii produkcyjnej wraz z linią odpowiedzialną za automatyczny proces pakowania i paletyzowania (dalej również jako: Maszyny, Urządzenia).

Nowa linia produkcyjna wraz z linią odpowiedzialną za automatyczny procesem pakowania i paletyzowania pozwala na zautomatyzowanie procesu produkcji (…), przy jednoczesnym ograniczeniu udziału człowieka w procesie produkcyjnym, a przez to ograniczeniu liczby popełnianych przez człowieka błędów oraz poprawie bezpieczeństwa pracy. Celami operacyjnymi stawianymi przy realizacji wdrożenia automatycznego procesu pakowania i paletyzowania są:

-automatyzacja pakowania i paletowania,

-optymalne wykorzystanie powierzchni i kubatury nowej hali produkcyjnej,

-poprawa ergonomii pracy,

-optymalizacja procesów,

-zmniejszenie liczby błędów.

Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika tj. z instalacją do przygotowania nasączu oraz linią produkcyjna.

Linia odpowiadająca za automatyczne pakowanie i paletyzowanie składa się z następujących elementów:

-modułowa maszyna pakująca składająca się ze stalowej ramy oraz wyposażenia zawiera m.in.:

·magazyn płaskich półfabrykatów,

·ramię z przyssawkami do wyciągania półfabrykatów z magazynu w celu umieszczenia ich na głównym łańcuchu zębatym,

·przenośnik z łańcuchem zębatym (z zębami regulowanymi serwomotorem) do przenoszenia wykrojów przez stacje pakowania,

·urządzenie do klejenia klap po obu stronach,

·boczne klapy zamykające z zabezpieczeniem przed przeciążeniem,

·drzwi na zawiasach w komplecie z blokadami bezpieczeństwa,

·głowica zbierająca do zbierania produktów (luzem lub w wiązkach) wraz z bocznymi szczypcami po czterech stronach zestawiania,

·czujnik optyczny obecności produktu,

·urządzenie do przewracania opakowań pod kątem 90 stopni na wyjściu z maszyny, aby ustawić opakowania w pozycji pionowej,

·pochylone podwójne przenośniki taśmowe do przenoszenia produktów ułożonych w rzędach do obszaru zestawiania,

·robot (…) do zbierania płaskich pakietów z przenośnika przedniego i ustawiania ich w pozycji pionowej na pochylonym podwójnym przenośniku taśmowym,

·układ elektryczny,

·robot (…) z głowicą do pakowania wyrobów w kartony,

·komponenty elektryczne, w tym: (…),

·komponenty pneumatyczne,

-automatyczny paletyzator zdolny do paletyzacji opakowań zbiorczych (kartonów) na paletach EURO, składający się z konstrukcji stalowej oraz wyposażenia obejmuje m.in.:

·taśmę podającą,

·6-osiowy manipulator,

·paletę EURO, która jest wyśrodkowana przez prowadnice boczne,

·głowicę odbierająca za pomocą podciśnienia z możliwością programowania różnych schematów paletyzacji,

·zabezpieczenie drzwi wbudowane w konstrukcję z mikroprzełącznikami sterującymi,

·panel operatora Siemens (…)

·wyposażenie elektryczne, w tym: (…),

·komponenty pneumatyczne.

Linia odpowiadająca za automatyczne pakowanie i paletyzowanie, będąca przedmiotem niniejszego wniosku, pozwala przede wszystkim na:

-automatyczną paletyzację kartonów z produktami Spółki,

-automatyczne pobieranie pustych palet z magazynu palet,

-automatyczne aplikowanie przekładek na palety,

-automatyczne rozdzielanie i obracanie transportowanych kartonów,

-transport pustych palet do obszaru roboczego i wydawanie pełnych palet.

Całość wskazanych powyżej elementów, tworzy zintegrowany, jednolity system pakowania, zasilany elektrycznie na podstawie oprogramowania, połączony z systemami teleinformatycznymi, poruszający się w więcej niż 3 stopniach swobody. Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania stanowią jednolity ciąg produkcyjny, który jest zintegrowany z automatycznym systemem przygotowania nasączu oraz linią produkcyjną tworząc jednolity cykl produkcyjny. Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania są urządzeniami, które realizują wiele zadań zlecanych poprzez panel sterowania, wymieniając dane w formie cyfrowej. Poprawność całego procesu jest monitorowana za pomocą urządzeń monitorujących, stanowiących integralny element linii pakowania i paletyzowania. Zakup nowej linii odpowiadającej za automatyczny proces pakowania i paletyzowania w istotny sposób usprawnia procesy produkcyjne u Wnioskodawcy, zwłaszcza pod kątem automatyzacji, planowania produkcji oraz zarządzania nią.

Zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonalność oraz sposób działania linii odpowiedzialnej za automatyczny proces pakowania i paletyzowania jako jedna nierozłączna całość, stanowi urządzenie automatyczne wraz z oprzyrządowaniem i spełnia wymogi określone w ustawie CIT przez:

-Wielozadaniowość - maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania podejmują się realizacji wielu zadań tj. składanie, łączenie, kompletacja, pakowanie w opakowania zbiorcze i paletyzacja opakowań zbiorczych. Proces pakowania występuje w wielu konfiguracjach, zgodnie z zapotrzebowaniem danego klienta, co implikuje wiele różnych sposobów pakowania tego samego asortymentu,

-Automatyczną sterowalność - z uwagi na fakt, że posiadają tryb automatyczny i kontrolę procesu w trybie automatycznym,

-Programowalność - praca maszyn jest kontrolowana przez programowalny sterownik logiczny, który realizuje wszystkie funkcje sterowania,

-Stacjonarność lub mobilność i co najmniej 3 stopnie swobody - maszyny posiadają roboty wyposażone w trawersy transportowe, chwytaki, które wykonują odpowiednio zaprogramowane ruchy i czynności. Poruszają się w co najmniej trzech stopniach swobody (poziomo, pionowo, horyzontalnie, rotując i wykonując ruch obrotowy),

-Właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych - maszyny realizują zadane trajektorie i ustaloną procedurę sterowanych ruchów według instrukcji programowych specyfikujących żądane pozycje oraz żądaną prędkość ruchu. Działanie maszyn w ciągu technologicznym ma zastosowanie w przemyśle - produkcji (…)

Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania są połączone z systemem teleinformatycznym dedykowanym dla linii, które to połączenie umożliwia zdalne monitorowanie parametrów pracy. System sterowania nadzoruje pracę poszczególnych elementów maszyn. Pracę można dostosować poprzez szereg parametrów, diagnostyki i kontroli, w tym nadzorowanie prawidłowej pracy elementów wyposażenia linii. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych system informuje użytkownika o zaistniałych nieprawidłowościach.

Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania są połączone z systemem teleinformatycznym za pomocną szafy sterowniczej, która umożliwia określoną diagnostykę procesów produkcyjnych i planowania produkcji. System jest obsługiwany za pomocą paneli w szafie sterowniczej, monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.

Linia automatycznego procesu pakowania i paletyzowania wyposażona jest m.in. w: czujnik położenia, czujnik wykrywania wsadu, czujnik pozycji kartonu, czujnik wagowy, systemy kontroli wizyjnej itd.

Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania są zintegrowane z urządzeniami peryferyjnymi w cyklu produkcyjnym podatnika w taki sposób, że stanowią ostatnie ogniwo procesu produkcyjnego, zastępując pracę ręczną (pakowanie), pracą automatyczną, co oznacza robotyzację procesu pakowania.

Maszyny zostały kompleksowo dostarczone przez zewnętrznego, profesjonalnego dostawcę urządzeń, który jest wiodącym na świecie dostawcą takich maszyn.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nabyte przez Spółkę maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie wskazane w opisie stanu faktycznego, stanowią fabrycznie nowego robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT?

2.Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, 50% kosztów poniesionych na nabycie fabrycznie nowego robota przemysłowego, jednorazowo w roku nabycia tego przedmiotu?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Nabyte przez Spółkę maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie wskazane w opisie stanu faktycznego, stanowią fabrycznie nowego robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

2.Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów poniesionych na nabycie maszyn i urządzeń jednorazowo w roku ich nabycia.

Ad 1.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Opisane w treści przedmiotowego stanu faktycznego maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie spełniają wszystkie niezbędne warunki, do kwalifikacji ich jako robota przemysłowego (w świetle treści art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT):

1)są automatycznie sterowane - sterowanie następuje za pomocą posiadanego przez maszyny sterownika PLC. Maszyny są sterowane i kontrolowane przez własną jednostkę centralną (z poziomu panelu z interfejsem który jest częścią maszyn);

2)są programowalne - przy użyciu pulpitu poprzez panel operatora, na potrzeby różnych konfiguracji ustawień kartonów z wyrobami na palecie. Maszyny automatycznie wykonują zaprogramowane czynności w konkretnie zaprogramowanej sekwencji ruchów;

3)są wielozadaniowe - maszyny są dedykowane do wykonywania wielu różnych funkcji wykorzystywanych w procesie produkcyjnym, w szczególności do pobierania, formowania, zamykania i sklejania kartonów zbiorczych oraz wiek kartonowych; pobierania, transportowania i umieszczania produktów w kartonach zbiorczych i na palecie w odpowiednio określonej pozycji;

4)mają charakter stacjonarny - są posadowione w jednym miejscu w hali przemysłowej, stanowiącej ich środowisko przemysłowe;

5)posiadają co najmniej 3 stopnie swobody - maszyny posiadają powyżej 3 stopni swobody;

6)mają właściwości manipulacyjne - dokonując wykładni użytego w powyższym przepisie zwrotu „manipulacyjne” należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „manipulacyjne” oznacza wykonywanie precyzyjnych czynności ręcznie lub za pomocą narzędzia trzymanego w ręku. Natomiast jak wskazano w opisie stanu faktycznego, maszyny odpowiadająca za automatyczne pakowanie i paletyzowanie wykonują precyzyjnie czynności pakowania, oklejania i znakowania. W konsekwencji, maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie niewątpliwie posiadają właściwości manipulacyjne;

7)są przeznaczona do zastosowań przemysłowych - maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie są przystosowane tylko do pracy w środowisku przemysłowym - zostały ulokowane w hali produkcyjnej wynajmowanej przez Spółkę;

8)wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania - wymieniają dane w formie cyfrowej pomiędzy urządzeniami, które są w nich zabudowane między innymi: głowicą, transporterami, paletyzerem itp. Ma to na celu zdalne sterowanie, programowanie i monitorowanie poszczególnych urządzeń wchodzących w skład maszyn;

9)maszyny są połączone z systemem teleinformatycznym Spółki. Jest to system zarządzania produkcją umożliwiający m.in. zdalny podgląd panelu operatorskiego, zdalne programowanie, dodawanie nowych procedur itp.;

10)są monitorowane za pomocą różnych czujników;

11)są zintegrowane za pomocą przenośników z maszyną produkcyjną. Odbierają produkty z poprzedniego cyklu produkcyjnego, a po dokonaniu cyklu operacji, przekazują gotowe palety z ułożonymi odpowiednio kartonami wyrobów gotowych do odbioru. Maszyny stanowią de facto część linii produkcyjnej. Proces produkcyjny rozpoczyna się od dostarczenia na linię produkcyjną surowców, materiałów oraz części składowych wyrobów gotowych, następnie obejmuje wytworzenie (uformowanie) wyrobu gotowego, pogrupowanie i spakowanie wyrobów w opakowania jednostkowe, spakowanie opakowań jednostkowych w kartony zbiorcze, a kończy się zapakowaniem oraz przygotowaniem palety z wyrobami gotowymi do wywiezienia do magazynu. Wszystkie te czynności odbywają się w ramach jednego ciągu linii produkcyjnej.

Potwierdzenie klasyfikacji maszyn odpowiadających za automatyczne pakowanie i paletyzowanie jako robotów przemysłowych zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych: z 9 lutego 2024 r. 0111-KDIB2-1.4010.593.2023.1.AR, z 21 lutego 2024 r. 0112-KDIL2-2.4011.815.2023.2.MC oraz z 2 lipca 2024 r. 0113-KDIPT2-3.4011.311.2024.2.NM.

Biorąc powyższe pod uwagę, maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT.

Ad 2.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Natomiast art. 38eb ust. 2 Ustawy CIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z kolei art. 38eb ust. 5 Ustawy CIT, stanowi, że odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.

Stosownie do brzmienia przepisu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Jak zostało wykazane powyżej, podatnicy są uprawnieni do skorzystania z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy CIT pod warunkiem spełnienia dwóch warunków, tj.: poniesienia kosztu uzyskania przychodów na robotyzację, poniesiony koszt musi stanowić koszt uzyskania przychodu.

Pierwszy warunek zostanie spełniony w momencie poniesienie kosztu uzyskania przychodów na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 Ustawy CIT, oznacza poniesienie jakichś kosztów lub opłaty związanej z nabyciem robota przemysłowego w rozumieniu ust. 3. Z powyższego wynika jasna konkluzja, że pierwszym warunkiem determinującym prawo do skorzystania z ulgi na robotyzację jest poniesienie ekonomicznego ciężaru (w postaci kosztów lub opłaty) związanych bezpośrednio lub pośrednio z robotami czy maszynami.

Natomiast drugi warunek zostanie spełniony gdy poniesiony wydatek spełni warunki do zaliczenia go, do kosztów uzyskania przychodu, tzn. koszt ten zostanie poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i koszt ten nie znajduje się w katalogu kosztów określonym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.

Spełnienie powyższych warunków oznacza, że podatnik jest uprawniony do skorzystania z ulgi na robotyzację, a sposób w jaki skorzysta z tej ulgi tzn. czy dokona jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, czy z ulgi będzie korzystać poprzez zwiększenie odpisów amortyzacyjnych przez przyjęty okres amortyzacji, zostało pozostawione do swobodnego wyboru podatnika.

Powyższe potwierdza m.in. wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 1993/23, w którym Sąd stwierdził, że: „nieuzasadnionym jest stanowisko organu podatkowego, zgodnie z którym od podstawy opodatkowania odliczeniu powinny podlegać wyłącznie odpisy amortyzacyjne. Wynika to z faktu, że odpisy amortyzacyjne nie warunkują nabycia danego składnika majątkowego, lecz stanowią wyraz odliczenia w czasie wydatków poniesionych na nabycie konkretnego składnika majątkowego. (...) Wykładnia powołanych przepisów prowadzić może wyłącznie do wniosku, że odliczeniu od podstawy opodatkowania podlega kwota wydatków poniesionych na nabycie wskazanego składnika majątku, tj. warunkująca nabycie własności wskazanego majątku.”

„(...) w ramach przedmiotowej ulgi odliczeniu podlegają koszty nabycia Maszyn i Urządzeń peryferyjnych, a nie dokonane od nich odpisy amortyzacyjne.”

„W ocenie sądu brak jest racjonalnych powodów, aby wbrew brzmieniu ustawy oraz wbrew celowi wprowadzenia ulgi na robotyzację dokonywać wykładni przepisów ograniczających zakres zastosowania ulgi poprzez ograniczanie jej ogólnymi zasadami amortyzacji środków trwałych.”

„W ocenie Sądu w przepisach regulujących ulgę na robotyzację brak jest wskazań odnoszących się do sposobu zaliczenia w koszty uzyskania 50% wydatków „poniesionych” w roku podatkowym na robotyzację. W szczególności brak wskazania, że należy dokonać rozliczenia ulgi poprzez zwiększenie odpisów amortyzacyjnych.”

Co ważne, w trakcie organizowanych z przedsiębiorcami spotkań, przedstawiciele Ministerstwa Finansów wskazywali, że podatnik będzie miał prawo jednorazowego rozliczenia ulgi na robotyzację w roku, w którym podatnik nabędzie roboty przemysłowy. Bez znaczenia pozostaje również fakt, że robot przemysłowy będzie stanowił środek trwały, od którego kosztem podatkowym - zgodnie z ogólnymi zasadami rozpoznawania kosztów, z pominięciem korzystania z ulgi na robotyzację - będą odpisy amortyzacyjne.

Ponadto Spółka zwraca uwagę na brzmienie art. 38eb ust. 6 Ustawy CIT, który stanowi, „że podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1”. Przywołany przepis wskazuje, że w sytuacji, w której podatnik zbył robota przemysłowego przed zakończeniem jego amortyzacji, jest zobowiązany do „zwrócenia” preferencji wynikającej z ulgi na robotyzację. Zatem bez znaczenia pozostaje fakt, czy podatnik dokonał jednorazowego rozliczenia w ramach ulgi na robotyzację czy poprzez odpisy amortyzacyjne, ponieważ w przypadku zbycia robota przemysłowego, finalnie i tak będzie zobowiązany do „zwrócenia” ulgi. Gdyby ustawodawcy zależało na tym, aby ulga na robotyzację była rozliczana wraz z odpisami amortyzacyjnymi robota przemysłowego, wówczas przywołany art. 38eb ust 6 Ustawy CIT stanowiłby, że w przypadku zbycia środka trwałego przed zakończeniem jego amortyzacji, podatnik jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania „o kwotę dokonanych wcześniej odliczeń w wysokości 50% odpisów amortyzacyjnych”. Tymczasem w przywołanym przepisie jest mowa wyłącznie o „odliczeniach”.

Co więcej, uznanie, że korzystanie z ulgi na robotyzację jest możliwe tylko poprzez odpisy amortyzacyjne, prowadziłoby do niesprawiedliwego jej stosowania - podatnicy, którzy nabyliby środki trwałe, podlegające jednorazowej amortyzacji, skorzystaliby w pełni z ulgi na robotyzację już w roku poniesienia wydatku. Z kolei podatnicy, którzy nabyli środki trwałe niemogące zostać zamortyzowane jednorazowo, byliby w nieuprzywilejowanej sytuacji i ulga na robotyzację byłaby rozliczana w czasie. Prowadziłoby to do nierówności.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Spółka będzie uprawniona do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w treści art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT poprzez jednorazowe odliczenie tych wydatków w roku nabycia Maszyn.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie przedstawionego przez nią stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: Ustawa nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W myśl art. 38eb ust. 2 ww. ustawy:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

b)robotów przemysłowych,

c)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

d)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

e)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Jak stanowi art. 38eb ust. 4 ww. ustawy:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z opisu spraw wynika, że zajmują się Państwo głównie produkcja (…). W związku z potrzebą rozwoju w zakresie zautomatyzowania procesów produkcyjnych oraz zwiększenia mocy produkcyjnych, w 2024 r. rozpoczęliście Państwo projekt inwestycyjny dotyczący zakupu zautomatyzowanej linii produkcyjnej wraz z linią odpowiedzialną za automatyczny proces pakowania i paletyzowania.

Nowa linia produkcyjna wraz z linią odpowiedzialną za automatyczny procesem pakowania i paletyzowania pozwala na zautomatyzowanie procesu produkcji (…).

Linia odpowiadająca za automatyczne pakowanie i paletyzowanie składa się z następujących elementów:

-modułowa maszyna pakująca składająca się ze stalowej ramy oraz wyposażenia zawiera m.in.:

·magazyn płaskich półfabrykatów,

·ramię z przyssawkami do wyciągania półfabrykatów z magazynu w celu umieszczenia ich na głównym łańcuchu zębatym,

·przenośnik z łańcuchem zębatym (z zębami regulowanymi serwomotorem) do przenoszenia wykrojów przez stacje pakowania,

·urządzenie do klejenia klap po obu stronach,

·boczne klapy zamykające z zabezpieczeniem przed przeciążeniem,

·drzwi na zawiasach w komplecie z blokadami bezpieczeństwa,

·głowica zbierająca do zbierania produktów (luzem lub w wiązkach) wraz z bocznymi szczypcami po czterech stronach zestawiania,

·czujnik optyczny obecności produktu,

·urządzenie do przewracania opakowań pod kątem 90 stopni na wyjściu z maszyny, aby ustawić opakowania w pozycji pionowej,

·pochylone podwójne przenośniki taśmowe do przenoszenia produktów ułożonych w rzędach do obszaru zestawiania,

·robot (...) do zbierania płaskich pakietów z przenośnika przedniego i ustawiania ich w pozycji pionowej na pochylonym podwójnym przenośniku taśmowym,

·układ elektryczny,

·robot (...) z głowicą do pakowania wyrobów w kartony,

·komponenty elektryczne, w tym: (...)

·komponenty pneumatyczne,

-automatyczny paletyzator zdolny do paletyzacji opakowań zbiorczych (kartonów) na paletach EURO, składający się z konstrukcji stalowej oraz wyposażenia obejmuje m.in.:

·taśmę podającą,

·6-osiowy manipulator,

·paletę EURO, która jest wyśrodkowana przez prowadnice boczne,

·głowicę odbierająca za pomocą podciśnienia z możliwością programowania różnych schematów paletyzacji,

·zabezpieczenie drzwi wbudowane w konstrukcję z mikroprzełącznikami sterującymi,

·panel operatora (...)

·wyposażenie elektryczne, w tym: (...)

·komponenty pneumatyczne.

Całość wskazanych przez Państwa elementów tworzy zintegrowany, jednolity system pakowania, zasilany elektrycznie na podstawie oprogramowania, połączony z systemami teleinformatycznymi, poruszający się w więcej niż 3 stopniach swobody. Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania stanowią jednolity ciąg produkcyjny, który jest zintegrowany z automatycznym systemem przygotowania nasączu oraz linią produkcyjną tworząc jednolity cykl produkcyjny. Maszyny odpowiedzialne za automatyczny proces pakowania i paletyzowania są urządzeniami, które realizują wiele zadań zlecanych poprzez panel sterowania, wymieniając dane w formie cyfrowej. Poprawność całego procesu jest monitorowana za pomocą urządzeń monitorujących, stanowiących integralny element linii pakowania i paletyzowania. Zakup nowej linii odpowiadającej za automatyczny proces pakowania i paletyzowania w istotny sposób usprawnia Państwa procesy produkcyjne, zwłaszcza pod kątem automatyzacji, planowania produkcji oraz zarządzania nią.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy wskazane w opisie sprawy maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie, stanowią fabrycznie nowego robota przemysłowego, w rozumieniu art. art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

W tym miejscu zauważyć należy, że z zawartej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT definicji robota przemysłowego wynika, że jest nim automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie wymienione w dalszej treści przepisu warunki, w tym jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Odnosząc zatem przedstawione we wniosku okoliczności sprawy do powyższej ustawowej definicji robota przemysłowego wskazać należy, że nie można uznać za robota przemysłowego opisanych przez Państwa maszyn odpowiadających za automatyczne pakowanie i paletyzowanie, składających się na nową linię technologiczną, o której mowa we wniosku. W definicji zawartej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT mowa jest bowiem wyraźnie o maszynie zintegrowanej z innymi maszynami/urządzeniami w cyklu produkcyjnym a nie o zespole maszyn i urządzeń, których elementem są roboty.

Wskazana w opisie sprawy linia odpowiadająca za automatyczne pakowanie i paletyzowanie stanowi zespół maszyn i urządzeń, których elementami są roboty a nie robota (maszynę) wraz z funkcjonalnie z nim związanymi oraz zintegrowanymi w cyklu produkcyjnym maszynami i urządzeniami peryferyjnymi. Zauważyć należy, że w świetle cytowanych przepisów to roboty mają być zintegrowane z linią produkcyjną (innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika) i być elementami tej linii (cyklu produkcyjnego) a nie linia produkcyjna z robotami. Z robotami zintegrowane winny być natomiast inne maszyny i urządzenia.

Z robotem/robotami spełniającymi przesłanki z art. 38eb ust. 3, zintegrowane będą natomiast inne maszyny i urządzenia wskazane w art. 38eb ust. 2 pkt 1, a więc m.in. maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane; maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy, funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służącymi zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwu pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujniki, sterowniki, przekaźniki, zamki bezpieczeństwa, bariery fizyczne (ogrodzenia, osłony) czy optoelektroniczne urządzenia ochrony (kurtyny świetlne, skanery obszarowe); maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujniki i kamery; urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.

Zauważyć także trzeba, że wskazana we wniosku linia odpowiadająca za automatyczne pakowanie i paletyzowanie nie może zostać uznane za wielozadaniową, skoro realizują ona w istocie jedno zadanie w postaci odpowiedniego zapakowania (…), jako produktu przez Państwa oferowanego. Wielozadaniowe mogą być co najwyżej poszczególne maszyny i urządzenia wchodzące w skład wskazanej linii.

Nie można zatem zgodzić się z Państwem, że nabyte przez Państwa maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie składające się z wymienionych w opisie sprawy elementów stanowią fabrycznie nowego robota przemysłowego, w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Zauważyć przy tym należy, że sami Państwo wskazali we wniosku, iż „maszyny posiadają roboty wyposażone w trawersy transportowe, chwytaki, które wykonują odpowiednio zaprogramowane ruchy i czynności” oraz że „maszyny wymieniają dane w formie cyfrowej pomiędzy urządzeniami, które są w nich zabudowane”, jak również że „maszyny stanowią de facto część linii produkcyjnej.”

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za nieprawidłowe. Nie można bowiem zgodzić się z Państwem, że wszystkie wskazane we wniosku maszyny stanowią robota przemysłowego.

Z uwagi na uznanie, że wskazane przez Państwa maszyny odpowiadające za automatyczne pakowanie i paletyzowanie nie mogą być uznane za robota przemysłowego, w myśl art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, za bezprzedmiotowe należy uznać Państwa pytanie oznaczone we wniosku nr 2 dotyczące możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na nabycie fabrycznie nowego robota przemysłowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.