Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 23 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie m.in. podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 6 marca 2025 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

I.Zainteresowany będący stroną postępowania – A.,

II.Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

1.B.,

2.C.,

3.D.,

4.E.,

5.F.,

6.G.,

7.H.,

8.I.,

9.J.,

10.K.,

11.L.,

12.Ł,

13.M.,

14.N.

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą wspólnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest A. w (…) (dalej: „A.”, „Wnioskodawca”).

A. jest osobą prawną mającą siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „podatek CIT”) podlegającą obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. A. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) zarejestrowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

A. jest (…) placówką medyczną specjalizującą się w (…). Celem i zadaniem A. jest również prowadzenie (…).

Wnioskodawca oraz Zainteresowani niebędący stronami postępowania wskazani we wniosku, są podmiotami należącymi do sektora podmiotów publicznych prowadzących działalność na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Wszyscy Zainteresowani są osobami prawnymi mającymi siedziby i zarządy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Wszyscy Zainteresowani są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług zarejestrowanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W latach 2019-2023 w trybie pozakonkursowym w ramach dofinansowania z Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (..) „(…)”. Projekt realizowany był na podstawie odrębnych umów o dofinansowanie przez Wnioskodawcę oraz wszystkich Zainteresowanych, tj.:

  1. K.,
  2. J.,
  3. H.,
  4. G.,
  5. D.,
  6. L.,
  7. E.,
  8. C.,
  9. F.,
  10. B.,
  11. A.,
  12. Ł.,
  13. M.,
  14. N.,
  15. I.

Celem projektu była poprawa dostępności do wysokiej jakości e-usług publicznych w obszarze zdrowia. Rozwój e-usług był zgodny z wymaganiami stawianymi przez A. Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (dalej: „CSiOZ”), a ich głównym beneficjentami będą pacjenci diagnozowani lub leczeni w wyżej wymienionych szpitalach oraz ich personel medyczny. W wyniku realizacji projektu zwiększy się dostępność e-usług publicznych, wzrośnie liczba osób korzystających z usług i zasobów udostępnianych on-line oraz w znaczny sposób poprawi się dostępność do elektronicznych danych medycznych.

Projekt można podzielić na 3 obszary:

  1. wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego, dostosowanie infrastruktury i oprogramowania,
  2. wymiana danych poprzez serwery komunikacyjne,
  3. wykorzystanie danych celem podniesienia jakości świadczonych usług dla pacjenta.

W ramach projektu wdrożony został system teleinformatyczny, którego zadaniem jest gromadzenie oraz udostępnianie zasobów w formie cyfrowej dotyczących udzielonych lub planowanych świadczeń opieki zdrowotnej. Platforma regionalna (…) zbudowana jest ze współpracujących ze sobą rozproszonych geograficznie infrastruktur oprogramowania serwera komunikacyjnego - zwanych dalej również OSK odpowiadających za:

  1. wewnętrzną regionalną wymianę informacji,
  2. wymianę z systemem centralnym P1,
  3. komunikację z zewnętrznymi systemami podmiotów medycznych nie posiadających OSK,
  4. wymianę informacji z lokalnym systemem informatycznym w podmiocie leczniczym za pośrednictwem bramki komunikacyjnej,
  5. komunikację z pacjentem.

Rozbudowa funkcjonującego systemu teleinformatycznego pozwala na zdalne komunikowanie się pacjentów z placówkami, doprowadza do wzrostu poziomu bezpieczeństwa danych przetwarzanych przez jednostki, jak również zwiększyła się efektywność funkcjonowania placówek. System informacji medycznej pełni rolę nowoczesnego kompleksowego systemu rejestrowania wszystkich procesów zachodzących, w systemie ochrony zdrowia, zapewniającym wielokierunkowe i wielopoziomowe zarządzanie danymi. Uniwersalna koncepcja umożliwia rejestrowanie wszelkich zdarzeń medycznych w systemie ochrony zdrowia, a dostępna ścieżka rozwoju oprogramowania stworzy fundamenty współpracy systemu z rejestrami zewnętrznymi państwowymi, branżowymi, samorządowymi i systemami płatników instytucjonalnych. Pozwoli to na przetwarzanie danych zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami instytucji uczestników systemu ochrony zdrowia, w tym na przeciwdziałanie nadużyciom. Wszystkie e-usługi w zakresie eZdrowia są usługami publicznymi świadczonymi na rzecz administracji (A2A), mieszkańców (A2C), przedsiębiorców (A2B). Celem świadczenia usług nie jest zysk, a interes publiczny jakim jest ochrona zdrowia publicznego. Określony cel główny projektu jest realizowany poprzez cele szczegółowe takie jakie:

  1. zwiększenie liczby e-usług w obszarze e-zdrowia oraz wzrost ich jakości,
  2. łatwy i szybki dostęp do dokumentacji medycznej,
  3. skrócenie czasu pracy personelu medycznego oraz oczekiwania na realizację potrzeb pacjentów,
  4. poprawa warunków pracy personelu medycznego,
  5. przejrzysty i prosty dostęp do dokumentacji medycznej.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu, w dniu (…) stycznia 2024 r. w celu utrzymania trwałości projektu wyżej wymienione (…) jednostek, które w oparciu o dofinansowany projekt stworzyło sieć (…) zawarło Umowę Konsorcjum.

Zgodnie z § 1 Umowy Konsorcjum - celami Konsorcjum są: (…).

Konsorcjum zostało powołane jako forma stałej współpracy mającej za zadanie realizację celów Konsorcjum. Strony postanowiły, że Konsorcjum będzie reprezentował Lider Konsorcjum, na którego uchwałą nr (…) Rady Konsorcjum z (…) lutego 2024 r. wybrany został Wnioskodawca.

Kadencja Lidera Konsorcjum trwa 4 lata. Po zakończeniu kadencji, każdy z Członków Konsorcjum może zostać wybrany na kolejną kadencję jako Lider Konsorcjum.

Do obowiązków stron Umowy Konsorcjum należy w szczególności:

  1. współpraca przy zapewnieniu utrzymania, ciągłości działania i wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa współadministrowanej platformy pn. (…) poprzez delegowanie do prac kadry informatycznej Konsorcjantów, przy czym delegowanie nie może prowadzić do ograniczeń w działalności Konsorcjanta i możliwości realizowania przez Konsorcjanta działalności bieżącej,
  2. wykonywanie z należytą starannością obowiązków wynikających z umów zawartych w wyniku postępowania (…) Dostawa oprogramowania Serwera Komunikacyjnego (…) (OSK) dla części wspólnej projektu (…),
  3. wzajemne, bieżące informowanie się o podejmowanych działaniach w celu realizacji przedmiotu niniejszej Umowy,
  4. ponoszenie, na mocy zawartych przez Strony porozumień, o których mowa w § 8 Umowy, kosztów finansowych związanych z realizacją Umowy, szczególnie w zakresie podjętych przez Konsorcjantów uchwał dotyczących realizowanych celów,
  5. zachowanie w tajemnicy informacji dotyczących działalności Konsorcjum objętych klauzulą poufności ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem oraz specyfikacją technologiczną współadministowanej regionalnej platformy pn. (…),
  6. wzajemne promowanie funkcjonalności platformy regionalnej wśród innych szpitali, których uczestnictwo w projekcie przyczyni się do korzyści operacyjnej Konsorcjantów, rozumianej jako zwiększenie możliwości kooperacji na rynku medycznym (m.in. poprzez realizację konsultacji ze specjalistami w dziedzinie świadczeń medycznych, specyficznych dla potencjalnego, nowego Konsorcjanta).

A., jako Lider Konsorcjum, upoważniony jest w szczególności do:

  1. reprezentowania i realizowania uzgodnionej przez Konsorcjantów i przyjętej przez Radę Konsorcjum, polityki utrzymania i rozwoju współadministrowanej platformy regionalnej w kontaktach z wykonawcą platformy regionalnej (…), będącego stroną umów zawartych przez wszystkich członków konsorcjum, w wyniku postępowania (…) (OSK) dla części wspólnej projektu pn. (…), wykonawcą sieci wymiany informacji, będącego stroną umów zawartych przez wszystkich członków konsorcjum, w wyniku postępowania „(…)” oraz przyszłych wykonawców, z którymi niezbędne będzie zawarcie umów przez Konsorcjantów, dla prawidłowej realizacji celów i obowiązków, o których mowa w § 1 i § 2 Umowy,
  2. nadzorowania realizacji zawartych, z tytułu odrębnych porozumień, umów z wykonawcami lub podwykonawcami, których zawarcie związane jest z realizacją celów opisanych w § 1 ust. 2 Umowy,
  3. realizacji uchwał i postanowień Rady Konsorcjum w zakresie określania i egzekwowania wymagań technologicznych dla integracji nowego podmiotu leczniczego z usługami współadministrowanej platformy regionalnej, z zastrzeżeniem, że poprzez egzekwowanie strony rozumieją wydanie negatywnego stanowiska o przyłączeniu się do współadministrowanej platformy pn. (…) w sytuacji, gdy wymagania technologiczne dla integracji nie zostaną spełnione,
  4. realizacji uchwał i postanowień Rady Konsorcjum w zakresie określania i egzekwowania wymagań technologicznych dla Konsorcjantów platformy regionalnej poprzez egzekwowanie strony rozumieją czasowe odłączenie Konsorcjanta od współadministrowanej platformy pn. (...) w sytuacji, gdy określone przez Komitet Techniczny (…) i uchwalone przez Radę Konsorcjum wymagania technologiczne przestaną być spełniane oraz ponowne przyłączenie Konsorcjanta do współadministowanej platformy pn. (...) w sytuacji, gdy określone przez Komitet Techniczny (…) i uchwalone przez Radę Konsorcjum wymagania technologiczne zostaną ponownie spełnione i potwierdzone przez Komitet Techniczny ds. (…),
  5. udzielania formalnej zgody na przyłączenie do platformy pn. (…) na podstawie przyjętej przez Radę Konsorcjum uchwały, nowemu podmiotowi leczniczemu, który wypełni obowiązki związane ze spełnieniem wymagań technologicznych dla integracji tego podmiotu z usługami współadministrowanej platformy regionalnej.

Organem doradczym Konsorcjum w zakresie technicznym jest Komitet Techniczny ds. (...). Skład personalny Komitetu Technicznego został przyjęty w oparciu o uchwałę (…) Rady Konsorcjum z (…) lutego 2024 r. W jego skład wchodzą przedstawiciele wszystkich 15 członków Konsorcjum, natomiast funkcję Przewodniczącego objął reprezentant A., a Zastępcy Przewodniczącego reprezentant G.

Uchwałą Rady Konsorcjum nr (…) z (…) lipca 2024 r. powołany został również Komitet ds. standaryzacji użytkowania i wewnętrznej promocji platformy pn. (...). Do jego zadań należy, zgodnie z treścią uchwały:

  1. ustalenie standardu pracy użytkowników oraz nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem ustalonego standardu pracy użytkowników, tj. pracowników Konsorcjantów w platformie informatycznej pn. (...) z uwzględnieniem zadań, które wymagają obsługi systemów medycznych Konsorcjantów,
  2. ustalenie formy realizacji zakresu merytorycznego oraz nadzór nad przeprowadzeniem instruktaży dla użytkowników, tj. pracowników Konsorcjantów, w celu wyposażenia ich w wiedzę niezbędną do pracy w platformie informatycznej pn. (...),
  3. ustalenie formy realizacji, zakresu merytorycznego oraz nadzór nad przeprowadzeniem instruktaży dla kontrahentów, tj. podwykonawców Konsorcjantów, w celu wyposażenia ich w wiedzę niezbędną do pracy w platformie informatycznej pn. (...),
  4. ustalenie formy realizacji zakresu merytorycznego oraz nadzór nad procesem instruowania pacjentów Konsorcjantów, w celu wyposażenia ich w wiedzę niezbędną do użytkowania platformy informatycznej pn. (...),
  5. ustalenie formy wewnętrznej działalności informacyjnej o platformie pn. (...), zakresu merytorycznego tej działalności oraz nadzór nad wewnętrzną działalnością promocyjną w celu zintensyfikowania wykorzystania produktów zrealizowanego projektu wewnątrz organizacji podmiotów tworzących Konsorcjum.

Należy tu nadmienić, iż wspomniana w zapisach Umowy Konsorcjum oraz uchwałach Rady Konsorcjum promocja nie nosi znamion wymiany usług między członkami Konsorcjum, lecz jej celem jest promocja wewnętrzna każdej platformy, jej rozwiązań i możliwości oraz zachęcenie do korzystania z jej rozwiązań personelu i pacjentów członków Konsorcjum (tj. lekarzy, pracowników medycznych i administracyjnych, pacjentów) w wystandaryzowany sposób celem osiągnięcia zakładanych wskaźników projektu, jak również realizacji celu publicznego jakim jest wysokiej jakości ochrona zdrowia. Promocja zewnętrzna platformy zakłada informowanie mieszkańców i podmiotów medycznych głównie województwa (…) o współfinansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej, pokazania korzyści jakie dają wspólne e-usługi, sieciowanie danych w ramach platformy oraz promocję tego rozwiązania wśród pracowników i pacjentów. Wypracowane standardy będą również pomocne dla nowych podmiotów jednostek ochrony zdrowia, które zdecydują się na dołączenie do platformy.

Umowa Konsorcjum jest umową cywilną i nienazwaną ponieważ prawo nie wyszczególnia umowy konsorcjum jako typu umowy. Zgodnie jednak z zasadą prawa cywilnego - swobody umów, wyrażoną w art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny: strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Umowa Konsorcjum zawarta przez (…) publicznych jednostek ochrony zdrowia ma celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści publicznych, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie „Umowy Konsorcjum” nie miało na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie istniejących stron w zakresie realizacji wspólnego celu.

Umowa Konsorcjum jako wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że wszyscy uczestnicy przedsięwzięcia są związani ustaleniami umownymi, a owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Działalność wykonywana w ramach wspólnego przedsięwzięcia jest wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Aby zapewnić możliwość realizacji celów określonych w Umowie Konsorcjum niezbędne jest zapewnienie finansowania bieżących wydatków ponoszonych przez Konsorcjum. Zgodnie z § 1.1 uchwały nr (…) oraz § 1.6 uchwały (…) każdy z Konsorcjantów jest zobowiązany do wnoszenia opłaty miesięcznej w wysokości (…) z tytułu prowadzenia Komitetu Technicznego ds. (...) oraz prowadzenia Biura Rady Konsorcjum (...). Środki pieniężne z wnoszonych opłat tworzą Fundusz Konsorcjum (...), który może być przeznaczony tylko na realizację celów Konsorcjum.

Działalność Konsorcjum nie nosi znamion usługi czy usług dokonanych między podmiotami, a wnoszone opłaty miesięczne na Fundusz Konsorcjum nie mogą być traktowane jako zapłata za jakieś nieokreślone usługi. Wnoszone przez Konsorcjantów comiesięczne opłaty na Fundusz Konsorcjum przeznaczane są na rzecz realizacji wspólnego celu (wspólnego przedsięwzięcia) określonego w umowie Konsorcjum. Konsorcjanci podjęli w (…) marca 2024 r. uchwałę w sprawie zatwierdzenia Regulaminu prowadzenia gospodarki finansowej i sprawozdawczości Konsorcjum (...). Lider Konsorcjum prowadzi gospodarkę finansową w sposób zapewniający prawidłowość i ciągłość funkcjonowania Konsorcjum (...) na zasadach wynikających z zatwierdzonego regulaminu prowadzenia gospodarki finansowej i sprawozdawczości.

Lider Konsorcjum prowadzi biuro Lidera, które znajduje się na terenie A.

Poniżej przedstawiono główne założenia prowadzenia gospodarki finansowej i sprawozdawczości Konsorcjum:

a)Z wpłat wnoszonych przez Członków Konsorcjum tworzy się Fundusz Konsorcjum (...);

b)Wpłaty (nazywane też składkami) Członków Konsorcjum są dokonywane na podstawie wystawionych not księgowych przez Lidera Konsorcjum (...) z określonym terminem płatności;

c)W przypadku dokonania wpłat po wyznaczonym terminie Członek Konsorcjum spóźniający się z terminem wpłaty będzie zobowiązany do zapłaty ustawowych odsetek z tego tytułu. Nota odsetkowa będzie wystawiana przez Lidera Konsorcjum w imieniu Konsorcjum. Wpłacone odsetki powiększają Fundusz Konsorcjum (...);

d)Lider prowadzi ewidencję Funduszu Konsorcjum (...), w tym gromadzi dokumentację w postaci faktur zakupu usług, rachunków i innych dokumentów będących podstawą wydatkowania środków z Funduszu uzyskanego ze składek;

e)Lider Konsorcjum założył wyodrębniony rachunek bankowy, na którym prowadzona jest ewidencja wpływów i wydatków Funduszu Konsorcjum (...);

f)Do ewidencji finansowej Funduszu Konsorcjum (...) należą:

a.ewidencja wpłat Konsorcjantów;

b.ewidencja rozliczenia wydatków działalności Konsorcjum (...);

c.ewidencja obrotów na rachunku bankowym;

d.rozliczenie wpłat i wypłat wobec Konsorcjantów;

e.sprawozdawczość;

g)Dokumentami wchodzącymi w skład ewidencji finansowej są:

a.ewidencja wpłat Konsorcjantów;

b.ewidencja rozliczenia wydatków działalności Konsorcjum (...);

c.ewidencja obrotów na rachunku bankowym;

d.rozliczenie wpłat i wypłat wobec Konsorcjantów;

e.sprawozdawczość.

h)Z osobami korzystającymi z własnych samochodów do celów Konsorcjum Lider Konsorcjum (...) zawiera umową o korzystanie z samochodu prywatnego do celów Konsorcjum;

i)Zgłoszenie do ZUSuprawionych osób (zleceniobiorców) świadczących usługi na rzecz Konsorcjum jak i wyrejestrowanie zwolnionych dokonuje Lider Konsorcjum;

j)Lider Konsorcjum raz na 6 miesięcy rozlicza się z zaliczek wpłaconych przez Konsorcjantów traktowanych jako składki oraz określa wydatki, jakie poniósł z tytułu prowadzenia Konsorcjum (...);

k)Lider Konsorcjum (...) na koniec każdego roku sporządza sprawozdania finansowe, w której w informacji dodatkowej stanowiącej załącznik do bilansu określa wykaz pobranych składek od Konsorcjantów oraz poniesionych wydatków wraz ze stanem środków Funduszu Konsorcjum na koniec roku;

l)Stan środków Funduszu Konsorcjum na koniec roku jest stanem otwarcia kolejnego roku obrachunkowego;

m)Rozliczenia Funduszu Konsorcjum będzie sporządzane przez Lidera w sposób umożliwiający właściwe i niebudzące wątpliwości określenie kosztów i przychodów podatkowych dla poszczególnych Członków Konsorcjum realizujących projekt (...).

Podsumowując opis stanu faktycznego do deklaracji ORD-WS:

1.Brak świadczenia usług między Konsorcjantami

W ramach Konsorcjum (...), składającego się z (…) podmiotów z branży medycznej, wszelkie działania podejmowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia - tj. stworzenia i wdrażania platformy informatycznej (...) - nie polegają na świadczeniu usług pomiędzy członkami Konsorcjum.

Działania prowadzone w ramach Konsorcjum mają charakter organizacyjny, administracyjny oraz techniczny, a ich celem jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia na rzecz Konsorcjum jako całości. Wszelkie zadania są podejmowane wyłącznie w interesie Konsorcjum, a nie na rzecz indywidualnych Konsorcjantów.

2.Zakres usług świadczonych w ramach projektu

Usługi, które są realizowane w ramach projektu, obejmują między innymi:

- obsługę biura projektu (księgowość, kadry, płace, usługi prawne, sekretariat),

- obsługę informatyczną (m.in. nadzór nad funkcjonowaniem platformy informatycznej, szkolenia użytkowników - pracowników Konsorcjantów, podwykonawców oraz pacjentów w zakresie obsługi platformy).

Podkreślamy, że powyższe usługi nie są świadczone przez Konsorcjantów na rzecz innych członków Konsorcjum. Realizowane są one wyłącznie w interesie i na rzecz całego Konsorcjum, co jest zgodne z zasadą wspólnej realizacji celu projektu.

3.Realizacja usług na podstawie umów zlecenia

Osoby obsługujące projekt (informatycy, księgowa, kadrowa, pracownik biura organizacji prawnej, sekretarka) mają podpisane umowy zlecenia bezpośrednio z Liderem Konsorcjum - A. Lider odpowiada za prawidłowe rozliczenie tych umów, w tym odprowadzenie podatku PIT-4 oraz składek ZUS. Koszty te są klasyfikowane jako wydatki związane z realizacją projektu i nie są ujmowane w kosztach uzyskania przychodu.

4.Brak świadczeń pomiędzy Konsorcjantami

W związku z realizacją projektu (...), nie występują żadne świadczenia dokonywane przez członków Konsorcjum na rzecz Lidera (A.) ani innych Konsorcjantów. Jedynymi wydatkami ponoszonymi w ramach projektu są:

- wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia,

- usługa prawna i doradztwa podatkowego,

- prowizje bankowe z tytułu prowadzenia konta.

5.Brak rozliczeń pomiędzy Konsorcjantami

Nie występują również żadne rozliczenia finansowe pomiędzy Konsorcjantami. Wszystkie opłaty i wydatki są ponoszone przez Lidera Konsorcjum w ramach realizacji wspólnego projektu.

Podsumowując, w ramach Konsorcjum (...) nie występują świadczenia usług pomiędzy członkami Konsorcjum. Wszystkie działania realizowane są na rzecz wspólnego przedsięwzięcia i w interesie całego Konsorcjum.

Pytania (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych)

1.Czy comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone na Fundusz Konsorcjum przez Konsorcjantów stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy CIT dla Lidera Konsorcjum?

2.Czy comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone na Fundusz Konsorcjum przez Konsorcjantów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy CIT dla poszczególnych Konsorcjantów?

3.Czy wynagrodzenia w formie umowy zlecenia wraz z narzutami składek ZUS wypłacone dla Członków Komitetu Technicznego Konsorcjum, Członków Biura Rady Konsorcjum oraz osób obsługujących te organy Konsorcjum winny być klasyfikowane jako wydatek Funduszu, który docelowo będzie stanowił koszt pośredni w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów?

4.Czy prowizja bankowa pobierana przez bank w związku z prowadzeniem wyodrębnionego rachunku bankowego środków Funduszu Konsorcjum i przeznaczonego do obsługi Konsorcjum powinna stanowić wydatek Funduszu, który docelowo będzie stanowił koszt pośredni w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów?

5.Czy naliczone przez Lidera Konsorcjum odsetki od opóźnień w terminowym regulowaniu comiesięcznych opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum przez jakiegoś Konsorcjanta będą stanowiły przychód Funduszu Konsorcjum z chwilą ich zapłaty i jednocześnie będą stanowiły przychód w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanych:

Ad 1

Comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone przez Konsorcjantów na Fundusz Konsorcjum nie stanowią przychodu dla Lidera Konsorcjum w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy  z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa CIT”) oraz pozostałych przepisów ustawy CIT.

Comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone przez Konsorcjantów na Fundusz Konsorcjum wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy, który został założony przez Lidera Konsorcjum. Jednakże, zgodnie z przyjętym przez Konsorcjantów regulaminem prowadzenia gospodarki finansowej Konsorcjum (...) - wpłacane środki pieniężne nie stanowią własności Lidera Konsorcjum, a także nie mogą być swobodnie rozdysponowane przez Lidera Konsorcjum. W konsekwencji, comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone przez Konsorcjantów na Fundusz Konsorcjum nie mogą stanowić przychodu w rozumieniu ustawy CIT dla Lidera Konsorcjum.

Ad 2

Comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone na Fundusz Konsorcjum przez Konsorcjantów nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o CIT w chwili dokonania wpłaty dla każdego Konsorcjanta. Wnoszone opłaty (wpłaty) na Fundusz Konsorcjum będą ujmowane przez Konsorcjantów na kontach rozrachunkowych (np. na koncie „Rozrachunki z Konsorcjum”) do czasu uzyskania od Lidera Konsorcjum informacji (sprawozdania) o wydatkowaniu środków z Fundusz Konsorcjum.

Zgodnie z przyjętymi zasadami funkcjonowania Fundusz Konsorcjum - Lider Konsorcjum prowadzi ewidencję otrzymanych wpłat od poszczególnych Konsorcjantów, a także poniesionych wydatków związanych z funkcjonowaniem Komitetu Technicznego ds. (...) oraz prowadzenia  (...) w danym okresie. Wpływy Funduszu Konsorcjum i poniesione wydatki ze środków Funduszu w podziale na poszczególne tytuły są ewidencjonowane przez Lidera Konsorcjum. Lider Konsorcjum sporządza okresowe (co 6 miesięcy) sprawozdania Funduszu Konsorcjum, które zawierają informacje o wniesionych wpłatach przez każdego Członka Konsorcjum oraz o kwocie poniesionych wydatków, jakie przypadają na każdego Członka Konsorcjum.

Dopiero otrzymana od Lidera Konsorcjum informacja (sprawozdanie) o wniesionych wpłatach przez każdego Członka Konsorcjum oraz o kwocie poniesionych wydatków, jakie przypadają na każdego Członka Konsorcjum może stanowić podstawę, to jest dowód poniesienia kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT. Koszty przypadające na każdego Konsorcjanta powinny być traktowane jako koszty pośrednie. Inaczej mówiąc, będą to koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy CIT są potrącalne w dacie ich poniesienia. Zgodnie z art. 15e (winno być: art. 15 ust. 4e) ustawy CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważać się będzie dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) Konsorcjanta na podstawie innego dowodu, to jest na podstawie otrzymanego od Lidera Konsorcjum okresowego sprawozdania Funduszu Konsorcjum, które zawierają Informacje o wniesionych wpłatach przez każdego Członka Konsorcjum oraz o kwocie poniesionych wydatków, jakie przypadają na każdego Członka Konsorcjum.

Ad 3

Lider Konsorcjum jest odpowiedzialny za sprawne funkcjonowanie całego Konsorcjum. W celu osiągnięcia zamierzonych celów Konsorcjum - Lider Konsorcjum kieruje pracami Komitetu Technicznego Konsorcjum oraz prowadzi Biuro Rady Konsorcjum. Osoby zatrudnione w Komitecie Technicznym oraz zatrudnione w Biurze Rady Konsorcjum wykonują między innymi:

  1. Zadania informatyczne (m.in. przygotowanie dokumentacji VPN, testy rozwiązania; usprawnienie ruchu sieciowego; przygotowanie dokumentacji technicznej, przygotowania analizy ryzyka; prewencja zagrożeń w zakresie ruchu sieciowego; przygotowywanie scenariuszy testowych platformy; spotkania Komitetów);
  2. Obsługę prawną Konsorcjum (m.in. przygotowanie i negocjowanie umów; zapewnienie zgodności działań z przepisami prawa; rozwiązywanie sporów i reprezentacja prawna; doradztwo strategiczne i regulacyjne; audyt prawny i zarządzanie ryzykiem);
  3. Obsługę finansowo-księgową Konsorcjum (m.in. wystawianie i wysyłka not księgowych oraz ewidencja na konta księgowe składek, księgowanie wyciągu bankowego i uzgodnienie salda; uzgodnienie sald rozrachunków Konsorcjantów, księgowanie wydatków Konsorcjum min: list płac umów zleceń, faktur; okresowe rozliczenie wpłat i wydatków wobec Konsorcjantów; bieżąca obsługa dotycząca problemów podatkowych związanych z prowadzeniem Konsorcjum);
  4. Obsługę kadrowo-płacową Konsorcjum (m.in. przygotowywanie umów zleceń dla zleceniobiorców, zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych zleceniobiorców, tworzenie i rozliczanie rachunków w systemie kadrowo-placowym, rozliczanie składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy);
  5. Obsługę Biura Konsorcjum (m.in. przygotowanie i dystrybucja materiałów/dokumentów na posiedzenia Rady Konsorcjum (...); przygotowanie posiedzeń i udział w posiedzeniach Rady Konsorcjum (...); bieżąca korespondencja z członkami Rady Konsorcjum (...) w sprawach dotyczących Konsorcjum).

Lider Konsorcjum będzie zawierał umowy zlecenia z osobami wykonującymi na rzecz Konsorcjum wyżej wymienione prace. Lider Konsorcjum będzie także zgłaszał osoby wykonujące prace na rzecz Konsorcjum do ubezpieczenia społecznego. Lider Konsorcjum będzie naliczał i odprowadzał składki na ubezpieczenia społeczne do ZUS, a także będzie naliczał i odprowadzał podatek PIT od wypłacanych wynagrodzeń.

Konsorcjanci zdecydowali o wspólnym ponoszeniu wydatków związanych z funkcjonowaniem Konsorcjum (...). Z tego też względu wydatki na wynagrodzenia pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne powinny być traktowane jako wydatki Funduszu związane z funkcjonowaniem całego Konsorcjum. Mechanizm rozliczenia wydatków ze środków Funduszu Konsorcjum, które na podstawie okresowych sprawozdań Funduszu Konsorcjum będą mogły zostać zaliczone w odpowiedniej części do kosztów uzyskania przychodów każdego z Konsorcjantów został opisany w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy oraz Zainteresowanych do pytania nr 3 (pytania oznaczonego nr 3 we wniosku – przypis Organu).

Ad 4

Prowizja bankowa pobierana przez bank w związku z prowadzeniem wyodrębnionego rachunku bankowego środków Funduszu Konsorcjum i przeznaczonego do obsługi Konsorcjum powinna stanowić wydatek ze środków Funduszu, który docelowo będzie stanowił koszt pośredni w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów.

Konsorcjanci zdecydowali o wspólnym ponoszeniu wydatków związanych z funkcjonowaniem Konsorcjum (...). Niewątpliwie prowizja bankowa pobierana przez bank w związku z prowadzeniem wyodrębnionego rachunku bankowego środków Funduszu Konsorcjum powinna być traktowana jako wydatek Funduszu związany z funkcjonowaniem całego Konsorcjum.

Mechanizm rozliczenia wydatków ze środków Funduszu Konsorcjum, które na podstawie okresowych sprawozdań Funduszu Konsorcjum będą mogły zostać zaliczone w odpowiedniej części do kosztów uzyskania przychodów każdego z Konsorcjantów został opisany w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy oraz Zainteresowanych do pytania nr 3 (pytania oznaczonego nr 3 we wniosku – przypis Organu).

Ad 5

Naliczone przez Lidera Konsorcjum odsetki od opóźnień w terminowym regulowaniu comiesięcznych opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum przez jakiegoś Konsorcjanta będą stanowiły przychód Funduszu Konsorcjum z chwilą ich zapłaty i jednocześnie będą stanowiły przychód w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów.

Konsorcjanci zdecydowali o wspólnym ponoszeniu wydatków związanych z funkcjonowaniem Konsorcjum (...). Wydatki związane z działalnością Funduszu ponoszone są z opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum przez wszystkich Konsorcjantów.

Jeżeli jeden z Konsorcjantów dokonałby wpłaty na Fundusz Konsorcjum z opóźnieniem, to Lider Konsorcjum jest zobowiązany do naliczenia odsetek zwłoki i wystawienia noty odsetkowej takiemu Konsorcjantowi. Lider Konsorcjum wystawia notę odsetkową w imieniu Konsorcjum, a tym samym wpływy z zapłaty noty odsetkowej powinny powiększyć saldo środków Funduszu Konsorcjum.

Z chwilą wpływu na rachunek bankowy Funduszu Konsorcjum środków z tytułu zapłaconej noty odsetkowej - Lider Konsorcjum poinformuje każdego z Konsorcjantów o konieczności uwzględnienia w przychodach podatkowych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, części kwoty środków pieniężnych przypadających na każdego z Konsorcjantów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Umowa konsorcjum jest umową gospodarczą, co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze – „umowy konsorcjum” nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie istniejących stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz, że owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Działalność wykonywana w ramach wspólnego przedsięwzięcia może być wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, jednakże do uznania takiej działalności za wspólne przedsięwzięcie wystarczy jednokrotne jej wykonanie, nie musi to być więc działalność nastawiona na wykonanie w sposób powtarzający się.

Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy, logistyczny, techniczny lub organizacyjny przekracza możliwości jednego podmiotu. Ponieważ prawo nie wyszczególnia umowy konsorcjum, należy ona do tzw. umów nienazwanych. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy ani też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli działaniach nie związanych z konsorcjum), a w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem.

Zgodnie z cywilistyczną zasadą swobody umów, wyrażoną w art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.),

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Umowa konsorcjum, jak już wskazano wyżej, należy do tzw. umów nienazwanych. Strony takiej umowy korzystając z powyższej zasady swobody umów mogą dowolnie ułożyć swój stosunek zobowiązaniowy, tzn. mogą dowolnie określać wzajemne prawa i obowiązki, i o ile nie jest to sprzeczne z właściwością stosunku zobowiązaniowego, z zasadami współżycia społecznego mogą traktować zawartą umowę jako nieuregulowaną przepisami kodeksu cywilnego umowę konsorcjum. Zatem dla uznania konsorcjum za wspólne przedsięwzięcie nie jest konieczne aby umowa, która konsorcjum to zawiązuje określała procentowy udział konsorcjantów we wspólnym przedsięwzięciu.

Najprostszą formą konsorcjum może być wspólnie kontrolowana działalność – związek firm powołany zostaje do zaoferowania podmiotom trzecim wspólnego wykonania zadania, z jasno określonym podziałem obowiązków w zakresie realizacji tego zadania, z których poszczególni konsorcjanci wywiązują się na własny koszt. Lider konsorcjum jest umocowany do podpisywania umowy gospodarczej w imieniu konsorcjum, a rozliczenia gospodarcze z zamawiającym, w tym fakturowanie sprzedaży, prowadzone są przez Lidera. Pozostałe firmy wystawiają faktury liderowi konsorcjum i w ten sposób ostatecznie uczestniczą w zyskach wspólnego przedsięwzięcia. Tego typu konsorcjum nie wymaga własnej księgowości, a jego działalność jest sumą działań jego uczestników, które to działania a więc uzyskiwane przychody, ponoszone koszty, podejmowane zobowiązania, itp. rejestrowane są w ich księgach i sprawozdaniach finansowych.

Należy zauważyć, że konsorcjum stanowi określony w umowie sposób uregulowania rozliczeń pomiędzy podmiotami tworzącymi konsorcjum oraz wprowadza zasady, którymi strony powinny kierować się w swoich kontaktach, zwłaszcza z zamawiającym. Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni dokonywać podziału kosztów, czy przychodów zgodnie z ustaleniami wynikającymi z porozumienia między uczestnikami konsorcjum, np. według zawartej umowy. Rozliczenia pomiędzy konsorcjantami są sprawą wewnętrzną i pozostają poza sferą rozliczeń z zamawiającym.

Należy jednakże mieć na względzie, że rozliczenia pomiędzy podmiotami (fakturowanie, refakturowanie, wystawianie not księgowych) powinny być dokonywane w sposób umożliwiający właściwe i niebudzące wątpliwości określenie kosztów i przychodów podatkowych dla poszczególnych firm realizujących projekt.

Wskazać należy, że ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”) nie definiuje wspólnego przedsięwzięcia. Określa jedynie sposób rozliczania przychodów i kosztów uczestników wspólnego przedsięwzięcia, np. w formie konsorcjum.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o CIT,

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Z kolei w myśl art. 5 ust. 2 ww. ustawy,

Zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Powyższe przepisy ustalają jednak nadrzędne zasady rozliczeń podatkowych dokonywanych między podmiotami biorącymi udział we wspólnym przedsięwzięciu.

Podkreślić należy, że przepis art. 5 ustawy o CIT określa sposób podziału i opodatkowania przychodu ze źródeł przychodów będących źródłami wspólnymi dla więcej niż jednego podatnika, z wyjątkiem przychodów z udziału w spółce będącej osobą prawną.

Ponieważ identyczne reguły dotyczą rozliczania kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnień i ulg podatkowych, komentowany przepis w istocie ustanawia zasadę obliczania dochodu ze wspólnych źródeł przychodów oraz wymiaru podatku od tego dochodu.

Przychody ze źródeł wspólnych opodatkowuje się osobno u każdego z podatników. Przychód z omawianych źródeł stanowi taką część przychodu wspólników ze wspólnego przedsięwzięcia, jaka odpowiada udziałowi podatnika. Ustalona w powyższy sposób suma przychodu podlega łączeniu z innymi, podlegającymi opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przychodami podatnika.

Cytowane przepisy wskazują, że określając wysokość przychodów podatkowych przypadających na danego Konsorcjanta, jak również wysokość kosztów, podstawę opodatkowania i wysokość zobowiązania podatkowego, należy w pierwszym rzędzie kierować się zapisami Umowy Konsorcjum i zawartymi w niej uregulowaniami w zakresie podziału zysku.

Zatem, skoro Konsorcjanci ustalili w Umowie Konsorcjum zasady podziału zysku i kosztów, to powyższe postanowienie jest wiążące przy ustalaniu udziału każdego z Konsorcjantów w przychodach i kosztach Konsorcjum dla potrzeb art. 5 ustawy o CIT.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera również definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 tej ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Literalna wykładnia powołanego przepisu prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei, art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Zgodnie z przywołanymi przepisami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich poniesionych wydatków, jeśli wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągnięcia lub zachowania przychodu.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

wydatek jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

wydatek poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

wydatek został właściwie udokumentowany,

wydatek nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem  przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie jego przychodu.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

-przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz

-potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na podatniku spoczywa więc ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

  1. bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),
  2. inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Za koszty bezpośrednie związane z uzyskaniem przychodu uznaje się te koszty, których poniesienie można wprost powiązać z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika.

Zgodnie więc z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT,

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

W myśl art. 15 ust. 4b ww. ustawy,

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o CIT,

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy,

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Stosownie do art. 15 ust. 4e ustawy o CIT,

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia:

-czy comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone na Fundusz Konsorcjum przez Konsorcjantów stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy o CIT dla Lidera Konsorcjum,

-czy comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone na Fundusz Konsorcjum przez Konsorcjantów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o CIT dla poszczególnych Konsorcjantów,

-czy wynagrodzenia w formie umowy zlecenia wraz z narzutami składek ZUS wypłacone dla Członków Komitetu Technicznego Konsorcjum, Członków Biura Rady Konsorcjum oraz osób obsługujących te organy Konsorcjum winny być klasyfikowane jako wydatek Funduszu, który docelowo będzie stanowił koszt pośredni w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów,

-czy prowizja bankowa pobierana przez bank w związku z prowadzeniem wyodrębnionego rachunku bankowego środków Funduszu Konsorcjum i przeznaczonego do obsługi Konsorcjum powinna stanowić wydatek Funduszu, który docelowo będzie stanowił koszt pośredni w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów,

-czy naliczone przez Lidera Konsorcjum odsetki od opóźnień w terminowym regulowaniu comiesięcznych opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum przez jakiegoś Konsorcjanta będą stanowiły przychód Funduszu Konsorcjum z chwilą ich zapłaty i jednocześnie będą stanowiły przychód w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów.

Z wniosku wynika, że umowa Konsorcjum, którą Zainteresowani zawarli między sobą, stanowi wspólne przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o CIT. Umowa konsorcjum zawarta przez (…) publicznych jednostek ochrony zdrowia ma na celu realizację wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści publicznych, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Tym wspólnym i szczególnym na tle wniosku przedsięwzięciem jest utrzymanie trwałości projektu platformy regionalnej pn. (...), która została wcześniej stworzona przez konsorcjantów na podstawie odrębnych umów o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 pt. „(…)”. Kontynuacja i utrzymanie trwałości projektu platformy (...) w ramach konsorcjum, przyniesie wspólne korzyści dla konsorcjantów jako, że platforma jest wykorzystywana w ich podstawowej działalności medycznej.

Ad 1

Z powołanego powyżej art. 5 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że przychody ze wspólnego przedsięwzięcia łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równie.

Jak wynika z opisu sprawy aby zapewnić możliwość realizacji celów określonych w Umowie Konsorcjum niezbędne jest zapewnienie finansowania bieżących wydatków ponoszonych przez Konsorcjum. Zgodnie z § 1.1 uchwały nr (…) oraz § 1.6 uchwały (…) każdy z Konsorcjantów jest zobowiązany do wnoszenia opłaty miesięcznej w wysokości 3.500 zł z tytułu prowadzenia Komitetu Technicznego ds. (...) oraz prowadzenia Biura Rady Konsorcjum (...). Środki pieniężne z wnoszonych opłat tworzą Fundusz Konsorcjum (...), który może być przeznaczony tylko na realizację celów Konsorcjum. Lider Konsorcjum raz na 6 miesięcy rozlicza się z zaliczek wpłaconych przez Konsorcjantów traktowanych jako składki oraz określa wydatki, jakie poniósł z tytułu prowadzenia Konsorcjum (...).

Analizując przepisy art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną – przychód powstaje zatem w momencie jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Tym samym, na gruncie ww. ustawy przychód powinien cechować się definitywnością i określonością. Zgodnie z takim podejściem, za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym może być uznany tylko definitywny, trwały i ostateczny (bezzwrotny) przyrost majątkowy.

Nie może to być zatem jakikolwiek przychód, lecz wyłącznie taki, w stosunku do którego podatnikowi przysługuje prawo do jego otrzymania i który stanowić będzie jego trwałe przysporzenie majątkowe. Innymi słowy, przychodem będzie wyłącznie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, którego rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że jest należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy się zgodzić z Zainteresowanymi, że comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone przez Konsorcjantów na Fundusz Konsorcjum nie stanowią przychodu dla Lidera Konsorcjum. Comiesięczne opłaty (wpłaty) wnoszone przez Konsorcjantów na Fundusz Konsorcjum wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy, który został założony przez Lidera Konsorcjum i są przeznaczone na realizację celów Konsorcjum i jego funkcjonowanie. Lider Konsorcjum nie jest podmiotem uprawnionym do dysponowania tymi aktywami, a zatem ich wartość nie może być traktowana jako przychód Lidera w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Lider Konsorcjum jest zobowiązany rozpoznawać w swoim rozliczeniu podatku CIT wyłącznie tą część wypracowanych w ramach Konsorcjum przychodów, która zgodnie z ustaloną w Umowie Konsorcjum proporcją, powinna przypadać Liderowi Konsorcjum.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Ad 2

Odnosząc się z kolei do kwestii rozliczania kosztów wskazać należy, że z powołanego powyżej art. 5 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że zasady wyrażone w art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, a więc zasada przypisywania określonego przychodu każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku, stosuje się odpowiednio m.in. do rozliczania kosztów uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zasada podziału przychodów, będzie miała również zastosowanie do rozliczania kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyżej wskazane przepisy, podział kosztów zarówno po stronie Lidera, jak i Konsorcjantów jako uczestników konsorcjum, powinien nastąpić na tej samej zasadzie, jaka została ustalona do podziału przychodów Konsorcjum.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w związku z realizacją przedsięwzięcia związanego z funkcjonowaniem Konsorcjum (...) Konsorcjanci ponoszą wydatki w postaci comiesięcznych opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum. Z opłat (wpłat) finansowane są wydatki z tytułu funkcjonowania Konsorcjum. Lider Konsorcjum raz na 6 miesięcy rozlicza się z zaliczek wpłaconych przez Konsorcjantów traktowanych jako składki oraz określa wydatki, jakie poniósł z tytułu prowadzenia Konsorcjum (...).

Z wniosku nie wynika, aby Konsorcjanci ustalili w Umowie Konsorcjum proporcję procentową podziału przychodów i kosztów, zatem należy przyjąć, że prawa do udziału w przychodach i kosztach są równe.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa w ramach zawiązanego Konsorcjum stanowi wspólne przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 5 ustawy o CIT, to tym samym przychodami i kosztami uzyskania przychodów Konsorcjantów będą wyłącznie przychody i koszty przypadające na każdego z Konsorcjantów zgodnie z przyjętą proporcją. Kwoty wynikające z opłat (wpłat) not księgowych, które zostaną przekazane przez Lidera do Funduszu Konsorcjum i następnie rozliczane przez Lidera poprzez sporządzane okresowo (co 6 miesięcy) sprawozdanie Funduszu Konsorcjum zawierające informacje o wniesionych wpłatach przez każdego Członka Konsorcjum oraz o kwocie poniesionych wydatków, jakie przypadają na każdego Członka Konsorcjum, nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów dla poszczególnych Konsorcjantów w momencie dokonywania opłat (wpłat).

Opisane przez Konsorcjantów we wniosku wpłaty będą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT dopiero w momencie ich rozliczenia przez Lidera w części, która zgodnie z przyjętą proporcją, powinna przypadać każdemu z Konsorcjantów.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Ad 3

Jak wynika z opisu sprawy w ramach zawartej Umowy Konsorcjum w związku z realizacją przedsięwzięcia związanego z funkcjonowaniem Konsorcjum (...) będą ponoszone koszty wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia wraz z narzutami składek ZUS wypłacone dla Członków Komitetu Technicznego Konsorcjum, Członków Biura Rady Konsorcjum oraz osób obsługujących te organy Konsorcjum.

Wyjaśnili Państwo, że Lider Konsorcjum będzie zawierał umowy zlecenia z osobami wykonującymi na rzecz Konsorcjum wyżej wymienione prace. Lider Konsorcjum będzie także zgłaszał osoby wykonujące prace na rzecz Konsorcjum do ubezpieczenia społecznego. Lider Konsorcjum będzie naliczał i odprowadzał składki na ubezpieczenia społeczne do ZUS, a także będzie naliczał i odprowadzał podatek PIT od wypłacanych wynagrodzeń. Konsorcjanci zdecydowali o wspólnym ponoszeniu wydatków związanych z funkcjonowaniem Konsorcjum (...). Środki pieniężne z wnoszonych opłat tworzą Fundusz Konsorcjum (...), który może być przeznaczony tylko na realizację celów Konsorcjum. Wnoszone przez Konsorcjantów comiesięczne opłaty na Fundusz Konsorcjum przeznaczane są na rzecz realizacji wspólnego celu (wspólnego przedsięwzięcia) określonego w umowie Konsorcjum. Z wpłat wnoszonych przez Członków Konsorcjum tworzy się Fundusz Konsorcjum (...).

Zatem wydatki na wynagrodzenia pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne powinny być traktowane jako wydatki Funduszu związane z funkcjonowaniem całego Konsorcjum.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że jak wynika z treści art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, w przedstawionej we wniosku sytuacji, przychodem Państwa jako Lidera Konsorcjum będzie wyłącznie ta część przychodów Konsorcjum, która jest należna Liderowi z uwagi na jego procentowy udział w Konsorcjum.

Co zostało ustalone powyżej, zarówno Państwa przychody, jak i koszty uzyskania przychodów jako uczestników wspólnego przedsięwzięcia, ustalane są zgodnie z proporcją ustaloną w Umowie Konsorcjum. W przypadku braku takiego podziału przyjmuje się, że prawa do przychodów i kosztów są równe. Z opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum finansowana jest realizacja przedsięwzięcia związanego z funkcjonowaniem Konsorcjum (...). Do poniesionych wydatków zaliczają się również wynagrodzenia pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne.

Jak wynika z wniosku Lider Konsorcjum raz na 6 miesięcy rozlicza się z zaliczek wpłaconych przez Konsorcjantów traktowanych jako składki oraz określa wydatki, jakie poniósł z tytułu prowadzenia Konsorcjum (...). Rozliczenia Funduszu Konsorcjum będzie sporządzane przez Lidera w sposób umożliwiający właściwe i niebudzące wątpliwości określenie kosztów i przychodów podatkowych dla poszczególnych Członków Konsorcjum realizujących projekt (...).

Zatem w przedmiotowej sprawie należy zgodzić się z Państwem, że wydatki na wynagrodzenia pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne powinny być traktowane jako wydatki Funduszu związane z funkcjonowaniem całego Konsorcjum, które na podstawie okresowych sprawozdań Funduszu Konsorcjum będą mogły zostać zaliczone w odpowiedniej części do kosztów uzyskania przychodów każdego z Konsorcjantów.

Podsumowując, w opisanej przez Państwa sytuacji wydatki na wynagrodzenia pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, będą stanowić dla Konsorcjantów koszty uzyskania przychodów, w części, która zgodnie z ustaloną Proporcją, powinna przypadać każdemu z Konsorcjantów, z których są finansowane te wydatki. Wydatki te są pośrednio związane z przychodami uzyskiwanymi przez Konsorcjum i alokowane do Konsorcjantów zgodnie z określonym udziałem, zatem  powinny być potrącalne w momencie poniesienia (otrzymania od Lidera okresowego sprawozdania Funduszu Konsorcjum).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3, należało uznać za prawidłowe.

Ad 4

Z kolei odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie ustalenia, czy prowizja bankowa pobierana przez bank w związku z prowadzeniem wyodrębnionego rachunku bankowego środków Funduszu Konsorcjum i przeznaczonego do obsługi Konsorcjum powinna stanowić wydatek Funduszu, który docelowo będzie stanowił koszt pośredni w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów wskazać należy, że opisane wydatki przyczyniają się w sposób ogólny do osiągania przez Państwa przychodów, zabezpieczają Państwa źródło przychodów, ale nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami Spółki. Tym samym ponoszone przez Państwa koszty Prowizji zakwalifikować należy do kosztów pośrednich i zaliczać do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 4d zdanie pierwsze ustawy o CIT, tj. jednorazowo w dacie poniesienia, w części, która zgodnie z ustaloną Proporcją powinna przypadać każdemu z Konsorcjantów.

Podsumowując, w opisanej przez Państwa sytuacji wydatki na prowizje bankowe, będą stanowić dla Konsorcjantów koszty uzyskania przychodów, bowiem zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów podlegają opłaty (wpłaty), w części, która zgodnie z ustaloną Proporcją, powinna przypadać każdemu z Konsorcjantów, z których są finansowane te wydatki. Wydatki te są pośrednio związane z przychodami uzyskiwanymi przez Konsorcjum i alokowane do Konsorcjantów zgodnie z określonym udziałem, zatem  powinny być potrącalne w momencie poniesienia (otrzymania od Lidera okresowego sprawozdania Funduszu Konsorcjum).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 4, należało uznać za prawidłowe.

Ad 5

Natomiast odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie ustalenia, czy naliczone przez Lidera Konsorcjum odsetki od opóźnień w terminowym regulowaniu comiesięcznych opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum przez jakiegoś Konsorcjanta będą stanowiły przychód Funduszu Konsorcjum z chwilą ich zapłaty i jednocześnie będą stanowiły przychód w części przypadającej na każdego z Konsorcjantów wskazać należy, że jak wynika z opisu sprawy w przypadku dokonania wpłat po wyznaczonym terminie Członek Konsorcjum spóźniający się z terminem wpłaty będzie zobowiązany do zapłaty ustawowych odsetek z tego tytułu. Nota odsetkowa będzie wystawiana przez Lidera Konsorcjum w imieniu Konsorcjum. Wpłacone odsetki powiększają Fundusz Konsorcjum (...).

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT,

Do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów).

Zgodnie z powyższym, warunkiem zaliczenia odsetek do przychodów podatnika podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest ich faktyczne otrzymanie (lub kapitalizacja). Nie znajdzie w tym przypadku zastosowania ogólna zasada kwalifikowania, jako przychodów z działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu wszelkich przychodów należnych, niezależnie od ich rzeczywistego uzyskania. W konsekwencji, odsetki należne przedsiębiorcy, jako świadczenia, które są definitywnym jego przysporzeniem, powinny być zaliczane do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadzie kasowej, a więc z chwilą ich faktycznego otrzymania.

Zatem, kwota odsetek za nieterminowe uregulowanie comiesięcznych opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum przez jakiegoś Konsorcjanta stanowi przychód w momencie otrzymania odsetek.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że naliczone przez Lidera Konsorcjum odsetki od opóźnień w terminowym regulowaniu comiesięcznych opłat (wpłat) wnoszonych na Fundusz Konsorcjum przez jakiegoś Konsorcjanta będą stanowiły przychód podatkowy w części proporcjonalnie przypadającej każdemu z Konsorcjantów.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 5, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania (…) na podstawie art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej, ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.