Interpretacja indywidualna – stanowisko częściowo prawidłowe i częściowo nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko częściowo prawidłowe i częściowo nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko częściowo prawidłowe i częściowo nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego [winno być: stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego] w podatku dochodowym od osób prawnych jest częściowo prawidłowe i częściowo nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia:

1.czy Spółka spełniała w 2024 r., wymóg minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT oraz czy zostały przez Spółkę spełnione pozostałe wymogi, które pozwalają na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek,

2.czy w przypadku, gdy w trakcie roku 2025 dojdzie do zwolnienia zatrudnionej 1 lutego 2024 r. osoby, Spółka będzie mogła pozostać podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek,

3.w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1 lub 2, Spółka wnosi o wskazanie, z jakim dniem należało będzie uznać, że nastąpiła utrata opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek i na jakich zasadach winna dokonać rozliczenia za lata 2024 i 2025 i następne lata wskazanego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek? Co będzie stanowiło podstawę opodatkowania we wskazanych okresach rozliczeniowych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 17 lutego 2025 r. (wpływ tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Umowa Spółki została zawarta (...) lipca 1998 r. Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (...) września 2002 r.

Wnioskodawca ma siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zatem podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Przedmiotem przeważającej działalności przedsiębiorcy jest PKD 1.41.10.Z - Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

Spółka od 1 stycznia 2024 r. została objęta tzw. estońskim CIT, na podstawie złożonego zawiadomienia i jest opodatkowana według zasad określonych w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka nie posiada udziałów ani akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania.

Spółka nie posiada ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Spółka nie osiąga więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Spółka nie wniosła do innej spółki przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub składniki majątku o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro.

Do Spółki nie wniesiono przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub składników majątku o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro.

Spółka nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

W roku 2024 Spółka zatrudniała dwie osoby na podstawie umowy o pracę (pierwsza zatrudniona była przez cały rok, jednakże była również wspólnikiem, druga została zatrudniona 1 lutego 2024 r.). Taki stan zatrudnienia pozostaje aktualny na dzień sporządzenia niniejszego wniosku, a przy tym prawdopodobnym jest, że z osobą zatrudnioną 1 lutego 2024 r. zostanie rozwiązana umowa o pracę w trakcie roku 2025.

Spółka zarówno w chwili wyboru opodatkowania, jak i na moment złożenia niniejszego wniosku, posiada status małego podatnika.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 17 lutego 2025 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.

2.Pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek – 1 stycznia 2024 r. - 31 grudnia 2024 r. Drugi rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek – 1 stycznia 2025 r. - 31 grudnia 2025 r.

3.W pierwszym roku opodatkowania ryczałtem Spółka była małym podatnikiem oraz jest też małym podatnikiem obecnie.

4.Osoba zatrudniona 1 lutego 2024 r. nie jest i nie była udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem Spółki. Jest ona zatrudniona na podstawie umowy o pracę na cały etat.

5.Spółka nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT.

6.Spółka nie jest instytucją pożyczkową, w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.

7.Spółka nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.

8.Spółka nie jest postawiona w stan upadłości lub likwidacji.

9.Spółka nie została utworzona:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

10.Spółka:

a) nie została podzielona przez wydzielenie albo wyodrębnienie;

b) nie wniosła tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składników majątku uzyskanych przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Pytania

1.Czy Spółka spełniała w 2024 r. wymóg minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT oraz czy zostały przez Spółkę spełnione pozostałe wymogi, które pozwalają na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek?

2.Czy w przypadku, gdy w trakcie roku 2025 dojdzie do zwolnienia zatrudnionej 1 lutego 2024 r. osoby, Spółka będzie mogła pozostać podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek?

3.W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1 lub 2, Spółka wnosi o wskazanie z jakim dniem należało będzie uznać, że nastąpiła utrata opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek i na jakich zasadach winna dokonać rozliczenia za lata 2024 i 2025 i następne lata wskazanego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek? Co będzie stanowiło podstawę opodatkowania we wskazanych okresach rozliczeniowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka spełniała w 2024 r. wymóg minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli (...) podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82 dni przypadających w roku podatkowym (...).

Natomiast, stosownie do art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie.

Wnioskodawca jest małym podatnikiem i taki status posiadał w 2024 r.

Rok 2024 był pierwszym rokiem podatkowym, w którym Spółka była opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek (od 1 stycznia 2024r.). Na dzień wejścia w tą formę opodatkowania Spółka posiadała zatrudnioną 1 osobę na podstawie umowy a pracę, jednakże osoba ta była również wspólnikiem Wnioskodawcy, co skutkowało tym, że nie mogła być liczona do statutu zatrudnienia Spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów Spółek. Jednakże zatrudnienie drugiego pracownika od dnia 1 lutego 2024 r. sprawiło, że Spółka osiągnęła minimalny wymóg zatrudnienia w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Tym samym w tym roku został spełniony warunek zatrudnienia wymagany ryczałtem od dochodów Spółek.

Również, jak wskazano w opisie sprawy, Spółka spełniła w roku 2024 wszystkie pozostałe przesłanki warunkujące wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, a także w tym roku nie spełnia przesłanek skutkujących utratą prawa do korzystania z tzw. estońskiego CIT.

Ad 2.

Od 1 stycznia 2025 r. Spółka zatrudnia te same dwie ww. osoby na podstawie umowy o pracę (jedna jest wspólnikiem). Przy czym, w tym miejscu zasadnym jest zauważyć, iż od drugiego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka jest obowiązana do wykazania stanu zatrudnienia na poziomie określonym w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Oznacza to, że Spółka powinna zatrudniać w 2025 r., i każdym kolejnym roku, na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym.

Przyjmując, że na dzień złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca zatrudnia dwie osoby (jedna jest wspólnikiem i nie wlicza się do limitu zatrudnienia) i dodatkowo przewiduje, iż w trakcie roku nastąpi rozwiązanie stosunku pracy z osobą zatrudnioną 1 lutego 2024 r. i nie będą zatrudnieni nowi pracownicy, to wymóg zatrudnienia w roku w roku 2025 zostanie osiągnięty jedynie częściowo.

Wówczas Spółka utraci prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek.

Ad 3.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w roku 2025, Spółka straci prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek, stosownie do art. 28 l ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT z dniem 31 grudnia 2025 r. i w tej sytuacji rozliczenie ryczałtem od dochodów spółek zostanie dokonane za rok 2024 i 2025 r., natomiast następne lata będą opodatkowane na zasadach klasycznego CIT.

Przy czym za rok 2024 zastosowanie znajdzie art. 28m ust. 1 pkt 1 [winno być: art. 28n ust. 1 pkt 1] ustawy o CIT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania ryczałtem będzie suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto. Natomiast za rok 2025 do ustalenia podstawy opodatkowania zastosowanie znajdzie art. 28m ust. pkt 4 [winno być: art. 28n ust. 1 pkt 4] ustawy o CIT, zgodnie z którym podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem.

Pozostałe lata zgłoszonego 4 letniego opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. 2026 r., 2027 r. będą podlegały rozliczeniu na zasadach ogólnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest częściowo prawidłowe i częściowo nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Wskazać także należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena, czy spółka spełnia definicję małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Powyższe przyjęliśmy za Państwem jako element opisu sprawy nie podlegający ocenie prawnej.

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zasady opodatkowania w tej formie określają przepisy art. 28c-28t ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo--akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Przy czym, w myśl art. 28j ust. 3 ustawy o CIT:

W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Podatnik, aby móc wybrać formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT,

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie bowiem do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT,

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Jak już wskazano, podatnik, aby móc wybrać formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest zobowiązany łącznie spełnić wszystkie warunki określone w przepisie art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, a ich nie spełnienie skutkuje utratą prawa do ryczałtu.

Z przedstawionego opisu sprawy oraz jego uzupełnienia wynika, że umowa Spółki została zawarta 22 lipca 1998 r. a wpisana do KRS 30 września 2002 r. Przedmiotem przeważającej Państwa działalności jest realizacja projektów budowlanych, związanych ze wznoszeniem budynków.

Od 1 stycznia 2024 r. podlegają Państwo opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Tym samym Państwa pierwszy rok opodatkowania ryczałtem trwał od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Drugi rok opodatkowania ryczałtem rozpoczął się 1 stycznia 2025 r. i zakończy 31 grudnia 2025 r.

W 2024 r., tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, posiadali Państwo status małego podatnika. Posiadają go Państwo również w 2025 r.

W 2024 r. zatrudniali Państwo dwie osoby na podstawie umowy o pracę. Pierwsza osoba zatrudniona była cały rok, jednakże była ona również Państwa wspólnikiem. Druga osoba została zatrudniona od 1 lutego 2024 r. i nie jest ani nie była udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem Spółki. Jest ona zatrudniona na podstawie umowy o pracę na cały etat. Jest prawdopodobne, że z tą osobą w trakcie 2025 r. rozwiążą Państwo umowę o pracę.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia, czy w 2024 r., posiadając status małego podatnika, spełniali Państwo wymóg minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z przywołanym powyżej art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT,

W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

Zgodnie z ww. przepisem, ustawodawca przewidział dla podatników będących małym podatnikiem jedynie w pierwszym roku podatkowym preferencje dot. warunku zatrudnienia. W przypadku małego podatnika, warunek dotyczący zatrudnienia na podstawie umowy o pracę uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, jeżeli mały podatnik zatrudnia co najmniej 1 osobę fizyczną w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres wskazany w tym przepisie, tj. co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym. Do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się udziałowców, akcjonariuszy ani wspólników tego podatnika.

W kolejnych latach, tj. począwszy od drugiego roku opodatkowania ryczałtem, mały podatnik zobowiązany jest już w pełni spełniać warunek dotyczący zatrudnienia. Dotyczy to zarówno zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie innej umowy.

Z opisu sprawy wynika, że w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, trwającym od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. zatrudniali Państwo dwóch pracowników. Jedna osoba zatrudniona była na podstawie umowy o pracę cały 2024 r., jednakże była ona jednocześnie Państwa wspólnikiem, tym samym, zgodnie z art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT nie może ona zostać uwzględniona przy obliczaniu limitu zatrudnienia.

Od 1 lutego 2024 r. zatrudniali Państwo również pracownika na podstawie umowy o pracę w wymiarze pełnego etatu, nie będącego udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem. Taki stan zatrudnienia pozostaje aktualny na dzień złożenia wniosku. Tym samym w 2024 r. zatrudnili Państwo pracownika na pełny etat przez okres minimum 300 dni w roku kalendarzowym, spełniając warunek wskazany w przepisie art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że jako mały podatnik osiągnęli Państwo w 2024 r., tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, minimalny wymóg zatrudnienia, a tym samym został spełniony warunek zatrudnienia wymagany ryczałtem od dochodów spółek.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie spełnienia w 2024 r. wymogu minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 jest również kwestia ustalenia, czy w 2024 r. zostały przez Spółkę spełnione pozostałe wymogi, które pozwalają na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Z przedstawionego opisu sprawy oraz jego uzupełnienia wynika, że:

- Spółka nie osiąga więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzących:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,

- prowadzą Państwo działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

- Spółka nie posiada udziałów ani akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania,

- Spółka nie posiada ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym,

- Spółka nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości,

- Spółka złożyła zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtemdo właściwego naczelnika urzędu skarbowego i od 1 stycznia 2024 r. rozlicza się w ramach tej formy opodatkowania,

- Spółka nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT,

- Spółka nie jest instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim,

- Spółka nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT,

- Spółka nie jest postawiona w stan upadłości lub likwidacji,

- Spółka nie została utworzona:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- Spółka:

a) nie została podzielona przez wydzielenie albo wyodrębnienie;

b) nie wniosła tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składników majątku uzyskanych przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Z KRS wynika ponadto, że Państwa wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne.

W odniesieniu do powyższych informacji zauważyć należy, że w 2024 r. spełnili Państwo wszystkie pozostałe przesłanki warunkujące wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek wynikające z art. 28j ustawy o CIT oraz nie znalazły u Państwa zastosowania wyłączenia wynikające z art. 28k ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę, że jako mały podatnik spełnili Państwo w 2024 r. również wymóg minimalnego zatrudnienia, to należy zgodzić się z Państwem, że w roku podatkowym 2024 mieli Państwo prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Tym samym, w zakresie pytania Nr 1 Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii ustalenia, czy w przypadku, gdy w trakcie 2025 r. dojdzie do zwolnienia zatrudnionej 1 lutego 2024 r. osoby, Spółka będzie mogła pozostać podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek.

Jak już wcześniej wskazano, w treści art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT wymieniony został m.in. warunek korzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który mówi o tym, aby podatnik korzystający z tej formy opodatkowania zatrudniał na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym. Dotyczy on zarówno zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie innej umowy.

W tym miejscu wskazać należy, że preferencje dla małego podatnika dot. warunku zatrudnienia, wynikające z art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, dotyczą tylko pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. W przypadku małego podatnika, warunek dotyczący zatrudnienia na podstawie umowy o pracę uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, jeżeli mały podatnik zatrudnia co najmniej 1 osobę fizyczną w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres wskazany w tym przepisie, tj. co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym. Do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się udziałowców, akcjonariuszy ani wspólników tego podatnika.

W kolejnych latach, tj. począwszy od drugiego roku opodatkowania ryczałtem, mały podatnik zobowiązany jest już w pełni spełniać warunek dotyczący zatrudnienia, wynikający z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT.

W konsekwencji, jeżeli Spółka będąca małym podatnikiem od drugiego roku opodatkowania ryczałtem nie zwiększy zatrudnienia do poziomu wymaganego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, to nie będzie mogła skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w 2025 r. zatrudniają Państwo dwie osoby na podstawie umowy o pracę, z czego jedna osoba jest wspólnikiem, więc zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT nie wlicza się jej do limitu zatrudnienia, natomiast w przypadku drugiej osoby, przewidują Państwo rozwiązanie z nią umowy o pracę w ciągu roku. W 2025 r. nie planują Państwo również zatrudniać nowych pracowników.

Zatem w 2025 r. nie spełnią Państwo warunku zatrudnienia określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, co spowoduje, iż w tym roku nie zostaną spełnione warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, co będzie skutkować utratą prawa do korzystania z tej formy opodatkowania.

W związku z powyższym, w zakresie pytania Nr 2 Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii ustalenia, z jakim dniem należało będzie uznać, że nastąpiła utrata prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek i na jakich zasadach winni Państwo dokonać rozliczenia za lata 2024 i 2025 oraz następne lata wskazanego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a także co będzie stanowiło podstawę opodatkowania we wskazanych okresach rozliczeniowych.

Stosownie do art. 28l ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

2) (uchylony)

3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4–6,

b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Stosownie do art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:

1. Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Stosownie do art. 28n ust. 1 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi:

1) suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;

2) suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;

3) dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;

4) dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem.

5) dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.

W myśl art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Z kolei w myśl art. 28h ust. 3 i 4 ustawy CIT:

 3. Podatnik, który zakończył opodatkowanie ryczałtem i osiągnął dochód z tytułu zysku netto oraz nie dokonał jednorazowego rozliczenia ryczałtu od tego dochodu w sposób, o którym mowa w art. 28t ust. 2, stosuje przepisy niniejszego rozdziału w zakresie rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto do dnia, w którym suma wszystkich należnych ryczałtów od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto osiągnie wartość odpowiadającą kwocie należnego ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto.

 4. W przypadku gdy podatnik po dniu poprzedzającym dzień rezygnacji z opodatkowania ryczałtem lub po dniu poprzedzającym dzień utraty prawa do tego opodatkowania dokona wypłaty zysku lub jego dystrybucji w jakiejkolwiek formie, na potrzeby stosowania ust. 3, w przypadku braku przeciwnego dowodu, przyjmuje się, że dochód z tytułu zysku netto, osiągnięty w okresie opodatkowania ryczałtem jest rozdysponowany w ostatniej kolejności.

Zgodnie z art. 28c pkt 2, 3, 4 i 5 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa:

 2) podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto - oznacza to podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, o których mowa w przepisach o rachunkowości;

 3) wyniku finansowym netto - oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;

 4) zysku (stracie) netto - oznacza to zysk (stratę) netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;

 5) rozdysponowanym dochodzie z tytułu zysku netto - oznacza to część dochodu z tytułu zysku netto, która została przeznaczona do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami, na podwyższenie kapitału zakładowego.

W myśl art. 28d ustawy o CIT:

 1. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale „ryczałtem”, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:

1)   wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz

2) w kapitale własnym:

a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz

b) kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.

 2. Podatnik i jego następca prawny są obowiązani wykazywać wyodrębnienie w kapitale własnym zysków lub strat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w sprawozdaniu finansowym sporządzanym zgodnie z przepisami o rachunkowości do roku wypłaty tych zysków lub pokrycia tych strat.

Natomiast zgodnie z art. 28r ustawy o CIT:

 1. Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.

 2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

 3. Podatnik, z zastrzeżeniem art. 28t ust. 2, który osiągnął dochód z tytułu zysku netto i w okresie następującym po zakończeniu stosowania opodatkowania ryczałtem rozdysponuje tym dochodem w całości lub w części, jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w ust. 1, i wpłacić ryczałt należny od wartości rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto w terminie do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym ta dyspozycja została dokonana.

Stosownie do art. 28t ustawy o CIT:

1. Podatnik jest obowiązany do zapłaty:

 1) ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;

 2) ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano w całości lub w części wypłaty tego dochodu lub rozdysponowano nim w jakiejkolwiek innej formie;

 3) ryczałtu od dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym przychody lub koszty powinny zostać zarachowane;

 4) ryczałtu od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonania świadczenia;

 5) ryczałtu od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu przejęcia, przekształcenia lub wniesienia wkładu niepieniężnego.

  2. Podatnik może zapłacić ryczałt, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jednorazowo w kwocie odpowiadającej ryczałtowi należnemu od dochodu z tytułu zysku netto do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem.

W takim przypadku przepisu art. 28r ust. 3 nie stosuje się.

  3. Jeżeli przed terminem zapłaty ryczałtu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podatnik zostanie postawiony w stan likwidacji albo upadłości, zostanie przejęty przez inny podmiot lub zaprzestanie prowadzenia działalności z jakiejkolwiek innej przyczyny, albo znacznie ograniczy zakres tej działalności, termin zapłaty tego ryczałtu upływa z dniem poprzedzającym dzień zaistnienia jednego z tych zdarzeń.

Wskazać należy, że – co do zasady – estoński CIT wybiera się na okresy czteroletnie. Przy czym w przypadku, gdy Spółka naruszy warunki do opodatkowania ryczałtu, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2-6 ustawy o CIT, to utraci prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W zależności od warunku, który zostanie przez Spółkę naruszony, stosownie do przepisu art. 28l ustawy o CIT, traci prawo do opodatkowania ryczałtem:

-z końcem roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, lub

-z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

-podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

-podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

-podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

a.podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

b.podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

-podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy zauważyć należy, że Spółka nie spełniając w 2025 r., tj. w drugim roku opodatkowania ryczałtem, warunku zatrudnienia wynikającego z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 3 ww. ustawy utraci prawo do opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, w którym nie spełniła ww. warunku, czyli z dniem 31 grudnia 2025 r.

Tyma samym, uzyskany przez Państwa dochód w 2024 r. i 2025 r. z uwagi na to, że Spółka podlegała/ga w tym okresie opodatkowaniu ryczałtem, powinien być opodatkowany na zasadach ryczałtu określonych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, a więc z zastosowaniem cytowanych powyżej przepisów.

Od 1 stycznia 2026 r. powrócą Państwo do opodatkowania na zasadach ogólnych podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym pozostałe lata zgłoszonego 4-letniego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. 2026 r. oraz 2027 r. będą podlegały rozliczeniu na zasadach ogólnych.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w powyższym zakresie objętym pytaniem Nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się kwestii ustalenia podstawy opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek w 2024 r. i 2025 r. zauważyć należy, że z przepisów art. 28n ust. 1 ustawy o CIT wynika pięć rodzajów podstaw opodatkowania ryczałtem. Są one wyodrębnione w oparciu o rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu ryczałem. Ustalając zatem podstawę opodatkowania ryczałtem za ww. lata podatkowe, należy dokonać analizy wszystkich zdarzeń zaistniałych w Państwa działalności w tychże latach podatkowych, skutkujących  powstaniem dochodów wymienionych w przepisie art. 28n ustawy o CIT. Tym samym nie sposób zgodzić się z Państwa twierdzeniem, że:

- za rok 2024 - podstawą opodatkowania ryczałtem będzie suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto,

- za rok 2025 - podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem.

W powyższym zakresie Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego podanym przez Spółkę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.