-37497202.jpg)
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 stycznia 2025 r. za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy wpłynął Państwa wniosek z 14 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
1.czy Spółka jest uprawniona na podstawie art. 38eb ustawy CIT do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych od zakupionego w 2023 roku zrobotyzowanego stanowiska z firmy (…) na podstawie otrzymanych faktur,
2. czy Spółka jest uprawniona na podstawie art. 38eb ustawy CIT do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów, składającą się na wartość początkową zrobotyzowanego stanowiska, w postaci odpisów amortyzacyjnych poniesionych w roku 2023 przez Spółkę we własnym zakresie na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 25 lutego 2025 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.22.2025.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 3 marca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka posiada siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy CIT). Przedmiotem działalności Spółki są remonty i (…). Spółka należy do (…).
W latach podatkowych za które Spółka zamierza skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy CIT (dalej: ulga na robotyzację), Spółka osiągała i będzie osiągać dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.
Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.
Spółka w ramach unowocześniania (…) w 2023 roku zakupiła od firmy (…), nowe zrobotyzowane stanowisko do produkcji (…) (dalej: zrobotyzowane stanowisko). W celu dostosowania zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji Spółka poniosła we własnym zakresie dodatkowe koszty m.in. w postaci pobranych materiałów i dniówek pracowników Spółki.
Na wartość początkową przyjętego do ewidencji środków trwałych zrobotyzowanego stanowiska składają się:
a)koszty zakupionego w 2023 roku zrobotyzowanego stanowiska z firmy (…) na podstawie otrzymanych faktur,
b)koszty poniesione w 2023 roku przez Spółkę we własnym zakresie na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji (m.in. koszty pobranych materiałów, koszty dniówek pracowników).
Przedmiotowe zrobotyzowane stanowisko Spółka przyjęła do ewidencji środków trwałych w grudniu 2023 roku oraz rozpoczęła dokonywanie odpisów amortyzacyjnych wg rocznej stawki 18% od miesiąca stycznia 2024 roku.
Zrobotyzowane stanowisko spełnia definicję robota przemysłowego zdefiniowanego w art. 38eb ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym zgodnie z którym:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemem zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Przedmiotowe wydatki na zrobotyzowane stanowisko nie zostało Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 3 marca 2025 r. wskazali Państwo, że:
Zrobotyzowane stanowisko do produkcji (…) ma za zadanie wykonać w procesie w pełni zautomatyzowanym, nadzorowanym i monitorowanym (…).
Zautomatyzowany proces produkcji podzielony jest na 2 STREFY.
STREFA I:
(…)
STREFA II:
(…)
W skład zrobotyzowanego stanowiska wchodzą:
- Robot przemysłowy (…)
- Robot przemysłowy (…)
- Robot przemysłowy do (…)
- (…)
- Źródła (…)
- Oś liniowa (…)
- System kontroli (…)
- Wygrodzenie ochronne (…)
- System bezpieczeństwa (…)
- Centralna jednostka obsługi (…)
- Jednostka (…)
- System (…)
- System rozszerzonego (…)
- System (…)
- Roboty wchodzące w skład zrobotyzowanego stanowiska:
- Robot przemysłowy (…) – szt. 2
- Robot przemysłowy (…) – szt. 1
- Robot przemysłowy do zastosowań (…) – szt. 2
Maszyny i urządzenia związane z robotami:
(…)
Poniżej kategoryzacja, wchodzących w skład zrobotyzowanego stanowiska maszyn, urządzeń, rzeczy lub systemów, zgodnie z treścią art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy o CIT:
lit. b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych:
(…)
lit. c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności (…) czy (…):
(…)
lit. d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer:
(…)
lit. e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych:
(…)
Cały system pracuje w sposób liniowy, roboty na całym etapie produkcji współpracują ze sobą oraz innymi maszynami znajdującymi się na zrobotyzowanym stanowisku.
Każdy robot wchodzący w skład zrobotyzowanego stanowiska:
a)jest automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i posiada co najmniej 3 stopnie swobody,
b)posiada właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych,
c)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
d)jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,
e)jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
f)jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.
Wyżej wymienione warunki są spełnione zgodnie z poniższymi parametrami technicznymi, które stanowiły załącznik do umowy z (…):
Charakterystyka kompletnego zrobotyzowanego stanowiska do produkcji zespołu (…)
Parametry techniczne i wyposażenie
(…)
Na koszty poniesione we własnym zakresie na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji składają się:
- blachy (…),
- blachy/gatunek (…),
- rury/gatunek lub (…),
- kształtowniki/inne,
- elementy (…),
- śruby,
- nakrętki,
- podkładki,
- druty (…),
- farby,
- wynagrodzenie pracowników, którzy pracowali nad dostosowaniem zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji,
- narzut kosztów pośrednich wydziałowych.
Powyższe koszty stanowią wartość początkową zrobotyzowanego stanowiska i do kosztów uzyskania przychodów są zaliczane poprzez odpisy amortyzacyjne.
Pytania (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 3 marca 2025 r.)
1. Czy Spółka jest uprawniona na podstawie art. 38eb ustawy CIT do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych od zakupionego w 2023 roku zrobotyzowanego stanowiska z firmy (…) na podstawie otrzymanych faktur.
2. Czy Spółka jest uprawniona na podstawie art. 38eb ustawy CIT do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów, składającą się na wartość początkową zrobotyzowanego stanowiska, w postaci odpisów amortyzacyjnych poniesionych w roku 2023 przez Spółkę we własnym zakresie na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji tj.:
-blachy/(…),
-blachy/gatunek (…),
-rury/gatunek lub (…),
-kształtowniki/inne,
-elementy (…),
-śruby,
-nakrętki,
-podkładki,
-druty (…),
-farby,
-wynagrodzenie pracowników, którzy pracowali nad dostosowaniem zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji,
-narzut kosztów pośrednich wydziałowych.
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 3 marca 2025 r.)
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 38eb ust.1 ustawy CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei art. 38eb ust. 2 ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację uznaje się :
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Zdaniem Spółki, na potrzeby odliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT odliczeniu podlegają:
a)koszty zakupionego w 2023 roku zrobotyzowanego stanowiska z firmy (…) na podstawie otrzymanych faktur,
b)koszty poniesione w 2023 roku przez Spółkę we własnym zakresie na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji tj.:
-blachy/(…),
-blachy/(…),
-rury/gatunek lub (…),
-kształtowniki/inne,
-elementy (…),
-śruby,
-nakrętki,
-podkładki,
-druty (…),
-farby,
-wynagrodzenie pracowników, którzy pracowali nad dostosowaniem zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji,
-narzut kosztów pośrednich wydziałowych,
w wysokości 50% kwoty kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne ustalonych zgodnie z ustawą o CIT, dokonywane od wartości początkowej zrobotyzowanego stanowiska na którą składają się koszty, o których mowa w punktach a i b. Spółka skorzysta z ulgi w momencie poniesienia kosztu uzyskania przychodów, czyli w momencie zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych danego roku podatkowego.
Podobne stanowiska możemy znaleźć m.in. w:
-Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 sierpnia 2024 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.279.2024.2.KW,
-Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 sierpnia 2024 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.356.2024.2.JKU,
-Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 września 2024 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.347.2024.2.BJ,
-Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 września 2024 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.366.2024.2.DD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: Ustawa nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 38eb ust. 2 ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Jak stanowi art. 38eb ust. 4 ww. ustawy:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2) pozycjonery jedno - i wieloosiowe;
3) tory jezdne;
4) słupowysięgniki;
5) obrotniki;
6) nastawniki;
7) stacje czyszczące;
8) stacje automatycznego ładowania;
9) stacje załadowcze lub odbiorcze;
10) złącza kolizyjne;
11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem Państwa działalności są remonty i (…) oraz (…). W latach podatkowych za które zamierzacie Państwo skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy CIT (dalej: ulga na robotyzację), osiągnęliście i będzie osiągać dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych. Nie prowadzicie Państwo działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT. W 2023 roku zakupiliście Państwo od firmy (…), nowe zrobotyzowane stanowisko do produkcji zespołu (…) (dalej: zrobotyzowane stanowisko). W celu dostosowania zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji ponieśliście Państwo we własnym zakresie dodatkowe koszty m.in. w postaci pobranych materiałów i dniówek pracowników Spółki.
Na wartość początkową przyjętego do ewidencji środków trwałych zrobotyzowanego stanowiska składają się:
a)koszty zakupionego w 2023 roku zrobotyzowanego stanowiska z firmy (…) na podstawie otrzymanych faktur,
b)koszty poniesione w 2023 roku przez Spółkę we własnym zakresie na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji (m.in. koszty pobranych materiałów, koszty dniówek pracowników).
Przedmiotowe zrobotyzowane stanowisko przyjęliście Państwo do ewidencji środków trwałych w grudniu 2023 roku oraz rozpoczęliście dokonywanie odpisów amortyzacyjnych wg rocznej stawki 18% od miesiąca stycznia 2024 roku.
Zrobotyzowane stanowisko spełnia definicję robota przemysłowego zdefiniowanego w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.
Przedmiotowe wydatki na zrobotyzowane stanowisko nie zostało Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W skład zrobotyzowanego stanowiska wchodzą:
-Robot przemysłowy (…) – szt. 2
-Robot przemysłowy (…) – szt. 1
-Robot przemysłowy do zastosowań (…) – szt. 2
-(…) – szt. 1
-Źródła (…) – szt. 2
-Oś liniowa (…) – szt. 2
-System (…) – szt. 1
-Wygrodzenie ochronne (…) – szt. 1
-System bezpieczeństwa (…) – szt. 12
-Centralna jednostka obsługi (…) – szt. 1
-Jednostka wentylacyjna (…) – szt. 1
-System (…) – szt. 1
-System (…) – szt. 1
-System (…) – szt. 1
Roboty wchodzące w skład zrobotyzowanego stanowiska:
-Robot przemysłowy (…) – szt. 2
-Robot przemysłowy (…) – szt. 1
-Robot przemysłowy do zastosowań (…) – szt. 2
Maszyny i urządzenia związane z robotami:
(…)
We wniosku dokonali Państwo także kategoryzacji, wchodzących w skład zrobotyzowanego stanowiska maszyn, urządzeń, rzeczy lub systemów, zgodnie z treścią art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b)-e) ustawy o CIT, zaliczając je do:
lit. b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych:
(….)
lit. c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności (…) czy (…)):
(…)
lit. d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer:
(…)
lit. e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych:
(…)
Cały system pracuje w sposób liniowy, roboty na całym etapie produkcji współpracują ze sobą oraz innymi maszynami znajdującymi się na zrobotyzowanym stanowisku.
Każdy robot wchodzący w skład zrobotyzowanego stanowiska:
a)jest automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i posiada co najmniej 3 stopnie swobody,
b)posiada właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych,
c)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
d)jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,
e)jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
f)jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia:
1.Czy Spółka jest uprawniona na podstawie art. 38eb ustawy CIT do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych od zakupionego w 2023 roku zrobotyzowanego stanowiska z firmy (…) na podstawie otrzymanych faktur.
2.Czy Spółka jest uprawniona na podstawie art. 38eb ustawy CIT do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów, składającą się na wartość początkową zrobotyzowanego stanowiska, w postaci odpisów amortyzacyjnych poniesionych w roku 2023 przez Spółkę we własnym zakresie na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji tj.:
-blachy/(…),
-blachy/(…),
-rury/(…),
-kształtowniki/inne,
-elementy (…),
-śruby,
-nakrętki,
-podkładki,
-druty (…),
-farby,
-wynagrodzenie pracowników, którzy pracowali nad dostosowaniem zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji,
-narzut kosztów pośrednich wydziałowych.
W tym miejscu zauważyć należy, że z zawartej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT definicji robota przemysłowego wynika, że jest nim automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie wymienione w dalszej treści przepisu warunki, w tym jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Odnosząc zatem przedstawione we wniosku okoliczności sprawy do powyższej ustawowej definicji robota przemysłowego wskazać należy, że Roboty przemysłowe (…), Robot przemysłowy (…) i Roboty przemysłowe do zastosowań (…) spełniają definicję robota przemysłowego wskazaną w tym przepisie. Roboty te, jak wynika z wniosku, są bowiem maszynami automatycznie sterowalnymi, programowalnymi wielozadaniowymi i stacjonarnymi lub mobilnymi, posiadającymi co najmniej 3 stopnie swobody i właściwości manipulacyjne bądź lokacyjne dla zastosowań przemysłowych. Ponadto jak wynika z opisu stanu faktycznego, każdy z robotów wchodzących w skład w skład zrobotyzowanego stanowiska spełnia łącznie następujące warunki:
1.wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
2.jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,
3.jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
4.jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.
Także wydatki poniesione na pozostałe wskazane we wniosku maszyny, urządzenia, rzeczy i systemy, biorąc pod uwagę dokonaną przez Państwa ich kategoryzację opartą o przepis art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b)-e) ustawy o CIT:
lit. b) maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, to:
(…)
lit. c) maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy, funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności (…) czy (…), to:
(…)
lit. d) maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujniki i kamery, to:
(…)
lit. e) urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych, to:
(…)
uznać należy, za wydatki na robotyzację.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
– wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
W myśl art. 16f ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 i 12 ww. ustawy:
3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
12. Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie ww. składników majątku, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.
Amortyzacja rozpoczyna się w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały/wartość niematerialna i prawna został wprowadzony do ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych i dokonuje się jej do miesiąca, w którym nastąpi zrównanie odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową lub w którym ww. składnik majątku zostanie postawiony w stan likwidacji.
Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą w przypadku odpłatnego nabycia stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT.
Przy czym ustawa o CIT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „koszty związane z zakupem środka trwałego”. W powołanym wyżej art. 16g ust. 3 ustawy o CIT dotyczącym ustalenia ceny nabycia ustawodawca nie definiuje katalogu kosztów, które powinny być kapitalizowane do wartości początkowej środka trwałego. Wskazany przepis zawiera jedynie katalog przykładowy. Cena nabycia podlega zatem zwiększeniu o liczne wydatki, które traktowane są jako koszty związane z tym zakupem, które zostały naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Jednocześnie katalog wydatków wymienionych w cytowanym przepisie ma charakter otwarty (przykładowy), którego nie należy interpretować zawężająco.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, aby dane koszty mieściły się w zakresie pojęcia ceny nabycia, w rozumieniu art. 16g ust. 3 ustawy o CIT – winny one być bezpośrednio związane z nabyciem środka trwałego oraz naliczone do dnia oddania go do użytkowania.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów.
Jak już wskazano, odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.
Zauważyć ponadto należy, że naczelną zasadą stosowania ulgi na robotyzację jest uznanie określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujących ulgę na robotyzację kategorii kosztów, za koszty uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, za który przysługuje odliczenie w ramach tejże ulgi (art. 38eb ust. 1 w związku z ust. 5 ustawy o CIT).
Zgodnie bowiem z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT podatnik (…) może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT).
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że skoro jak już wskazano Roboty, o których mowa we wniosku spełniają definicję robota przemysłowego, zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, a w skład nabytego w 2023 r. zrobotyzowanego stanowiska wchodzą maszyny i urządzenia do ww. robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych oraz inne maszyny/urządzenia/rzeczy, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy o CIT – stwierdzić należy, że odliczeniu od podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 38eb ustawy o CIT, podlegać będzie 50% dokonywanych w latach 2023-2026 odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych w 2023 r.
W związku z powyższym, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, w ramach ulgi na robotyzację, 50% odpisów amortyzacyjnych od zakupionego w 2023 roku zrobotyzowanego stanowiska, na podstawie otrzymanych faktur.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 – jest prawidłowe.
W ramach omawianej ulgi odliczeniu będą również podlegały wydatki poniesione przez Państwa na dostosowanie zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji obejmujące wydatki na:
-blachy/(…),
-blachy/(…),
-rury/(…),
-kształtowniki/inne,
-elementy (…),
-śruby,
-nakrętki,
-podkładki,
-druty (…),
-farby,
-wynagrodzenie pracowników, którzy pracowali nad dostosowaniem zrobotyzowanego stanowiska do warunków i miejsca jego eksploatacji,
-narzut kosztów pośrednich wydziałowych.
Wydatki te, jak wynika z wniosku zostały poniesione przed oddaniem środków trwałych do użytkowania i zostały ujęte w wartości początkowej tychże środków trwałych. Wydatki te związane były przy tym z montażem zrobotyzowanego stanowiska w miejscu jego funkcjonowania i jego dostosowaniem do warunków pracy. Nie sposób tym samym uznać tych wydatków za wydatki ulepszeniowe.
W odniesieniu do wydatków poniesionych na wynagrodzenia pracowników oraz narzutu kosztów pośrednich wydziałowych, zastrzec należy, że wydatki te podlegają ujęciu w wartości początkowej środków trwałych, o ile jako koszty pośrednie nie zostały już zaliczone do kosztów podatkowych.
Zauważyć bowiem trzeba, że w myśl art. 15 ust. 4g ustawy o CIT:
Należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.
Stosownie natomiast do przepisu art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o CIT:
4d. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
4e. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jeżeli zatem ww. koszty zostały na podstawie cyt. powyżej przepisów zaliczone do kosztów podatkowych, to brak jest podstaw prawnych do ich ujęcia w wartości początkowej środków trwałych i ich rozliczenia w ramach odpisów amortyzacyjnych. W takim przypadku omawiane wydatki nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na robotyzację.
Z ww. zastrzeżeniem Państwa stanowisko dot. pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.