Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.20.2025.1.MF

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.20.2025.1.MF

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.  

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego mającą siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, która zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (…). Przygotowywane są dla takich sektorów jak branża (…).

Udziałowcami Wnioskodawcy są wyłącznie osoby fizyczne.

Wnioskodawca posiada nieprzerwanie od 2015 roku 100% udziałów w spółce D Sp. z o.o. (dalej: „Spółka Zależna”). Spółka Zależna jest polską spółką prawa handlowego, która zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy CIT podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Przedmiotem działalności Spółki Zależnej jest wytwarzanie (…).

Wnioskodawca planuje sprzedaż udziałów w Spółce Zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy CIT (dalej: „Transakcja”). Zbycie udziałów w ramach Transakcji będzie dokonane po upływie 2 lat nieprzerwanego posiadania udziałów w Spółce Zależnej.

Wnioskodawca przez ok. (...) lat jako podmiot holdingowy zarządzał Spółką Zależną powiększając jej wartość rynkową. Wnioskodawca prowadzi rozmowy z potencjalnym Inwestorem zainteresowanym zakupem Spółki Zależnej. Transakcja nie będzie poprzedzona jakimikolwiek działaniami reorganizacyjnymi w grupie. Głównym lub jednym z głównych celów realizacji Transakcji nie jest zatem skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, lecz osiągnięcie celu biznesowego jakim jest realizacja zysku z tytułu sprzedaży udziałów w Spółce Zależnej.

Wnioskodawca wskazuje także, że:

-Wnioskodawca na moment Transakcji będzie posiadał co najmniej bezpośrednio 10% udziałów w Spółce Zależnej na podstawie tytułu własności;

-nie jest oraz na moment Transakcji nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową;

-prowadzi rzeczywistą działalności gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, tj. w szczególności:

i. zarejestrowanie Wnioskodawcy wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego wykonuje on faktycznie czynności stanowiącej działalność gospodarczą, w tym posiada miejsce siedziby, zasoby ludzkie oraz wyposażenie adekwatne do prowadzonej działalności,

ii. nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych,

iii. istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę a faktycznie posiadanym przez tę jednostkę lokalem, personelem lub wyposażeniem,

       iv. zawiera porozumienia, które są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi tej jednostki,

v. samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających;

-na moment przeprowadzenia Transakcji, udziały Wnioskodawcy nie będą własnością, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowca mającego siedzibę lub zarząd, lub który jest zarejestrowany lub położony, na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej lub z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wszystkie wskazane wyżej warunki będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia udziałów w Spółce Zależnej.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, że po raz ostatni wykazał zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, składając roczne zeznanie podatkowe za 2022 r. w dniu (...) 2023 r. (ustawowym terminem, do którego dochowania zobowiązany był Wnioskodawca był 30 czerwiec). Wnioskodawca planuje, że oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zostanie złożone najwcześniej (…) 2025 r., a sama sprzedaż zostanie zrealizowana najwcześniej 5 dni po złożeniu tego oświadczenia. Dokładna data realizacji Transakcji nie jest jeszcze znana.

Ponadto, Wnioskodawca posiada decyzję o wsparciu o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (nr (…) wydaną przez (…)) na realizację inwestycji (…) (dalej: „Decyzja”). Z dniem (…) 2025 r. Wnioskodawca złożył wniosek o wygaszenie Decyzji wraz z oświadczeniem o nieskorzystaniu z  pomocy publicznej na mocy tej Decyzji (Wnioskodawca nie uwzględniał również faktu posiadania Decyzji na etapie kalkulacji zaliczek na CIT w latach 2023-2025). Decyzja została wygaszona decyzją (…) nr (…) z dnia (…) 2025 r.

W odniesieniu do Spółki Zależnej, Wnioskodawca wskazuje, że:

-    Spółka Zależna nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze oraz na moment przeprowadzenia Transakcji nie będzie posiadała żadnego z wyżej wskazanych praw;

-    Spółka Zależna nie jest oraz na moment Transakcji nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Wskazane wyżej warunki w odniesieniu do Spółki Zależnej będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia udziałów w Spółce Zależnej.

Dodatkowo, na moment przeprowadzenia Transakcji, Spółka Zależna nie będzie spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Wnioskodawca pragnie również wskazać, że przed dokonaniem Transakcji złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia udziałów, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy CIT.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w związku z Transakcją będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, dochód przez niego osiągnięty w związku z Transakcją, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z  art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Ponadto, zgodnie z art. 24o ust. 3 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Tym samym, w celu skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT:

-    Wnioskodawca powinien spełnić warunki uznania go za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;

-    podmiot, którego udziały będą przedmiotem zbycia (Spółka Zależna) powinien spełnić warunki uznania go za „krajową spółkę zależną” na podstawie art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT oraz „spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT;

-    co najmniej 50% wartości aktywów podmiotu, którego udziały będą stanowić przedmiot zbycia (Spółka Zależna) bezpośrednio lub pośrednio nie mogą stanowić nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

-    nabywający ww. udziały, stanowi podmiot niepowiązany, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT;

-    spółka holdingowa co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów lub akcji złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

Ponadto, na podstawie art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 - tj. spełnienie definicji krajowej spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 1), spółki holdingowej (art. 24m ust. 1 pkt 2), spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 3) oraz zagranicznej spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 4) są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

1)Spełnienie warunków do uznania Wnioskodawcy za spółkę holdingową w rozumieniu przepisu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT

Na podstawie art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT przez spółkę holdingową rozumie się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w przepisie art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, spełniającą łącznie następujące warunki:

-posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej;

-nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową;

-nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;

-prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio;

-udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

i. wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

ii. wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w przepisie art. 86a § 10 pkt 1 OP,

iii. z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca działa w formie prawnej kwalifikującej go jako spółkę holdingową, tzn. jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ponadto, posiada bezpośrednio 100% udziałów w kapitale Spółki Zależnej w sposób nieprzerwany przez okres ponad dwóch lat. W związku z powyższym Wnioskodawca na moment Transakcji będzie posiadał co najmniej 10% udziałów w kapitale Spółki Zależnej.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie jest i na moment Transakcji nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową. Wnioskodawca nie był także spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową w okresie 2 nieprzerwanych lat poprzedzających przypadających przed Transakcją.

Odnosząc się natomiast do jednego z warunków uznania Wnioskodawcy jako spółki holdingowej, tj. niekorzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT, nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na moment dokonania Transakcji, należy zwrócić uwagę, że sformułowanie „skorzystanie z pomocy” – wskazane w art. 24m ust. 2 pkt c) ustawy o CIT nie zostało wyjaśnione ani w przepisach ustawy o CIT, ani w przepisach regulujących zasady ubiegania się o zezwolenie strefowe (ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych - t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1604) lub o decyzję o wsparciu (ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji - t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 459).

Wykładnię tego sformułowania można uzyskać jedynie opierając się na istniejących przepisach prawa dotyczących pomocy publicznej, wspierając się rozstrzygnięciami organów podatkowych w temacie kalkulacji zaliczek CIT w momencie posiadania aktywnego prawa do korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Tym samym, zgodnie z przepisami zawartymi w art. 2 pkt 11 ppkt b) ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j Dz.U. z 2023 r. poz. 702 ze zm.), w przypadku zwolnień z podatku CIT, za moment przyznania pomocy uznaje się dzień, który według odrębnych regulacji prawnych stanowi ostateczny termin na złożenie rocznego zeznania podatkowego.

Powyższy przepis potwierdzony został również w aktach wykonawczych dot. specjalnych stref ekonomicznych oraz (…), czyli w:

  • § 7 ust. 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 121), oraz
  • § 10 ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1713 ze zm.),

w których wskazane jest, że dniem uzyskania ulgi podatkowej, jest dzień, w którym zgodnie z przepisami o podatku dochodowym upływa termin złożenia zeznania rocznego. Wynika to z faktu, że aby móc skorzystać z tego zwolnienia podatkowego, Wnioskodawca jest zobowiązany do podjęcia czynności mających na celu określenie wysokości uzyskanej pomocy publicznej, co jest możliwe dopiero na etapie składania deklaracji rocznej. Takie stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, które wskazują na brak obowiązku obliczania zaliczek CIT z działalności objętej zwolnieniem w trakcie roku podatkowego (przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.694.2024.2.DW oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.715.2023.2.DW). Interpretacje te dopuszczają ewentualne uregulowanie podatku dopiero przy składaniu deklaracji rocznej, w której podatnik oświadcza o rzeczywistym wykorzystaniu zwolnienia i określa jego kwotę. Przedstawiona argumentacja znajduje również istotne potwierdzenie w praktyce działania instytucji odpowiedzialnych za nadzór nad pomocą publiczną. W systemie (…), prowadzonym przez Urząd (…), który umożliwia wyszukiwanie informacji o udzielonej pomocy publicznej, po wpisaniu numeru NIP danego podmiotu, wyświetlane są także dane dotyczące otrzymanej pomocy regionalnej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. W systemie tym, data udzielenia tej pomocy jest konsekwentnie oznaczana jako ostateczny termin składania rocznego zeznania podatkowego za poprzedni rok (zwyczajowo przy podatniku u którego rok podatkowy równa się kalendarzowemu, jest to 31 marca).

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, fakt złożenia rocznego zeznania podatkowego, w którym Wnioskodawca zadeklarował skorzystanie ze zwolnienia podatkowego w ramach posiadanego zezwolenia w dniu (...) 2023 r. (z ostatecznym terminem na jego złożenie w dniu 30 czerwca 2023 r.) oraz fakt złożenia wniosku o wygaszenie Decyzji wraz z oświadczeniem o nieskorzystaniu ze zwolnienia w ramach tej Decyzji, powoduje, że Wnioskodawca spełni efektywnie przesłankę o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 2 ppkt c) ustawy o CIT począwszy od (…) 2025 r.

Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terenie Polski, w szczególności produkuje (…).

Ponadto jedynymi udziałowcami Wnioskodawcy są osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi. Na moment Transakcji i 2 lata wstecz, udziały Wnioskodawcy nie będą bezpośrednio lub pośrednio własnością podmiotu pochodzącego z kraju lub terytorium:

-wymienionego w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT,

-wskazanego w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 OP,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, przy założeniu, że do Transakcji dojdzie po (…) 2025 r., wszystkie warunki wymienione w przepisie art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, niezbędne do uznania danej spółki za spółkę holdingową, na moment dokonania Transakcji będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, a tym samym, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że na moment Transakcji będzie on spółką holdingową w rozumieniu przepisu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

2)Spełnienie warunków do uznania Spółki Zależnej za krajową spółkę zależną i spółkę zależną w rozumieniu przepisów art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT

W myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przez krajową spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy CIT.

Natomiast art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy CIT stanowi, że ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

-    co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

-    nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

-    nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Zgodnie ze wskazanymi przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego informacjami:

-    Spółka Zależna jest spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka Zależna jest polskim rezydentem podatkowym (podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania) zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o CIT;

-    Wnioskodawca posiada i na moment Transakcji będzie posiadał bezpośrednio (na podstawie tytułu własności) co najmniej 10% udziałów w Spółce Zależnej;

-    Spółka zależna nie posiada i na moment Transakcji nie będzie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;

-    Spółka Zależna nie tworzy i na moment Transakcji nie będzie tworzyła podatkowej grupy kapitałowej.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę należy uznać, że Spółka Zależna na moment Transakcji będzie spełniać nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, wszystkie przesłanki uznania jej za spółkę zależną oraz krajową spółkę zależną wskazane w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3.

3)Spełnienie warunków do zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 24o ustawy o CIT w związku ze zbyciem udziałów w Spółce zależnej

Jak zostało wskazane we wcześniejszej części uzasadnienia, w celu skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT konieczne jest spełnienie następujących warunków:

-    Wnioskodawca powinien spełnić warunki uznania go za „spółkę holdingową” w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;

-    podmiot, którego udziały będą przedmiotem zbycia (Spółka Zależna) powinien spełnić warunki uznania go za „krajową spółkę zależną” na podstawie art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT oraz „spółkę zależną” w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT;

-    co najmniej 50% wartości aktywów podmiotu, którego udziały będą stanowić przedmiot zbycia (Spółka Zależna) bezpośrednio lub pośrednio nie mogą stanowić nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

-    nabywający ww. udziały, stanowi podmiot niepowiązany, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT;

-    spółka holdingowa co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów lub akcji złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie powyższe warunki będą spełnione w odniesieniu do Transakcji:

-    Wnioskodawca będzie spełniał przesłanki do uznania go za spółkę holdingową, o której mowa w przepisie art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, co zostało wykazane powyżej w pkt 1 uzasadnienia,

-    Spółka Zależna będzie spełniała przesłanki do uznania ją za krajową spółkę zależną (art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT), co zostało wykazane powyżej w pkt 2 uzasadnienia,

-    zbycie przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce Zależnej nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w przepisie art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, co zostało wskazane w stanie faktycznym,

-    Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia złoży właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, co zostało wskazane w stanie faktycznym,

-    Spółka Zależna nie posiada i nie będzie posiadała na moment zbycia, bezpośrednio lub pośrednio, nieruchomości lub praw do nieruchomości, położonych na terytorium Polski, które stanowiłyby co najmniej 50% aktywów Spółki Zależnej, co zostało wskazane w stanie faktycznym.

Tym samym, mając na uwadze powyższą argumentację, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on spełniał warunki uprawniające do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych wskutek przeprowadzenia Transakcji na podstawie 24o ustawy o CIT.

Końcowo, należy zwrócić uwagę też na tzw. „małą klauzulę antyabuzywną” uregulowaną w art. 22c ustawy o CIT.

W myśl art. 22c ustawy o CIT, przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było: (1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów; (2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny. Zgodnie z ust. 2, sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, głównym lub jednym z głównych celów realizacji Transakcji nie jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, lecz osiągnięcie celu biznesowego jakim jest realizacja zysku z tytułu sprzedaży udziałów w Spółce Zależnej. Wnioskodawca przez ok. 10 lat jako podmiot holdingowy zarządzał Spółką Zależną powiększając jej wartość rynkową i niedawno znalazł inwestora, który byłby zainteresowany jej zakupem. Transakcja nie będzie poprzedzona jakimikolwiek działaniami reorganizacyjnymi w grupie. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 24o ustawy o CIT nie powinna być również kwestionowana na podstawie art. 22c ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie kwestia dotycząca zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”). Tym samym nie jest przedmiotem interpretacji indywidualnej kwestia ustalenia, czy w sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie określone w  art. 22c ustawy o CIT. Informację w tym zakresie przyjęto jako niepodlegający ocenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej element opisu sprawy.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm., dalej: „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy o CIT szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180 ze zm., dalej jako: „Ustawa nowelizująca”).

W aktualnym stanie prawnym, w myśl art. 24m ust. 1 pkt 1-3 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2)spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-    wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-    wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-    z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3)spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)(uchylona),

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)(uchylona).

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1.Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2.Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą   zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dochód osiągnięty przez Państwa w związku z Transakcją będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z powołanym już wyżej art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o  zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe w przypadku spełnienia łącznie warunków wymienionych w definicji spółki holdingowej oraz w definicji spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT).

Jednym z takich warunków jest posiadanie przez spółkę holdingową bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT).

Ponadto z definicji spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy) wynika, że co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki powinna posiadać bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa.

Z kolei z przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT wynika, że przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat. Określony tym przepisem warunek dotyczy zatem również posiadania przez spółkę holdingową bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

Z opisu zdarzenia przyszłego niniejszej sprawy m.in. wynika, iż:

-   planujecie Państwo sprzedaż udziałów w Spółce Zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy CIT;

-   na moment Transakcji będziecie Państwo posiadać co najmniej bezpośrednio 10% udziałów w Spółce Zależnej na podstawie tytułu własności;

-   nie jesteście Państwo oraz na moment Transakcji nie będziecie Państwo spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową;

-   prowadzicie Państwo rzeczywistą działalności gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

-   na moment przeprowadzenia Transakcji, Państwa udziały nie będą własnością, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowca mającego siedzibę lub zarząd, lub który jest zarejestrowany lub położony, na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej lub z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

-    po raz ostatni wykazali Państwo zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, składając roczne zeznanie podatkowe za 2022 r. w dniu (...) 2023 r. (ustawowym terminem, do którego dochowania zobowiązani byli Państwo był 30 czerwiec);

-   planujecie Państwo, że oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zostanie złożone najwcześniej (…) 2025 r., a sama sprzedaż zostanie zrealizowana najwcześniej 5 dni po złożeniu tego oświadczenia. Dokładna data realizacji Transakcji nie jest jeszcze znana;

-   posiadacie Państwo decyzję o wsparciu o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (nr (…) z dnia (…) wydaną przez (…)) na realizację inwestycji (…). Z dniem (…) 2025 r. złożyli Państwo wniosek o wygaszenie Decyzji wraz z oświadczeniem o nieskorzystaniu z pomocy publicznej na mocy tej Decyzji (nie uwzględnili Państwo również faktu posiadania Decyzji na etapie kalkulacji zaliczek na CIT w latach 2023-2025). Decyzja została wygaszona decyzją (…) nr (…) z dnia (…) 2025 r.

Wskazujecie Państwo, iż wszystkie wskazane warunki będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia udziałów w Spółce Zależnej.

Jednocześnie wskazujecie Państwo, iż warunki w odniesieniu do Spółki Zależnej będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia udziałów w Spółce Zależnej. Dodatkowo, na moment przeprowadzenia Transakcji, Spółka Zależna nie będzie spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. Przed dokonaniem Transakcji złożycie Państwo właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia udziałów, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy CIT.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów ze zbycia udziałów, będą Państwo spełniać warunek określony przepisem art. 24m ust. 2 w związku z art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT. Wnioskodawca będzie bowiem właścicielem co najmniej 10% udziałów w spółce zależnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Wskazać należy, że również pozostałe warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 24o w zw. z art. 24m ustawy o CIT na gruncie niniejszej sprawy będą spełnione, oprócz warunku wynikającego z art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o CIT.

Odnosząc się zatem do ww. warunku uznania Państwa jako spółki holdingowej, tj. niekorzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT, nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na moment dokonania Transakcji, należy zwrócić uwagę, iż posiadanie zezwolenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT powoduje, że nie będziecie Państwo spełniać przesłanki, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o CIT począwszy od (…) 2025 r. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że po raz ostatni wykazali Państwo ww. zwolnienie podatkowe, składając roczne zeznanie podatkowe za 2022 r. w dniu (...) 2023 r. (ustawowym terminem, do którego dochowania zobowiązani byli Państwo był 30 czerwiec). Planujecie Państwo, że oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o  którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zostanie złożone najwcześniej (…) 2025 r., a sama sprzedaż zostanie zrealizowana najwcześniej 5 dni po złożeniu tego oświadczenia. Tym samym Państwa zdaniem, wskazany warunek niekorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, będzie spełniony nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia udziałów w Spółce Zależnej.

Wskazać jednak należy, że posiadanie Decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (nr (…) z dnia (…) wydaną przez (…)) na realizację inwestycji (…), powoduje że nie będziecie Państwo spełniać przesłanki, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o CIT. Nie zmienia tego okoliczność, iż z dniem (…) 2025 r. złożyli Państwo wniosek o wygaszenie Decyzji wraz z oświadczeniem o nieskorzystaniu z pomocy publicznej na mocy tej Decyzji (nie uwzględniali Państwo również faktu posiadania Decyzji na etapie kalkulacji zaliczek na CIT w latach 2023-2025) oraz, że Decyzja została wygaszona decyzją (…) nr (…) z dnia (…) 2025 r.

Odnosząc się do powyższego, podkreślić należy, iż zasada ścisłej interpretacji przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych, wskazuje, że nie należy rozszerzać rozumienia pojęć użytych w ustawie. Zbiór przepisów dotyczących zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT tworzy spójny system, który nie pozwala podatnikowi arbitralnie decydować, które przychody i koszty będzie rozliczał w ramach wyniku podatkowego na zasadach ogólnych, a w stosunku do których woli zastosować zwolnienie podatkowe. Takie stosowanie przepisów o zwolnieniach z opodatkowania byłoby sprzeczne z ich funkcją i celem.

Przepis art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że nie ma on zastosowania do podatników korzystających ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Nie budzi więc wątpliwości, że obligatoryjny charakter zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT powoduje, że podatnicy - mimo złożenia wniosków o wygaszenie DOW - podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT do czasu wygaszenia DOW.

Zatem wygaszenie Decyzji decyzją (…) nr (…) z dnia (…) 2025 r. nie wpływa na wcześniejsze Państwa uprawnienie – w okresie obowiązywania – do zwolnienia dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Bowiem jak powyżej wskazano, obligatoryjny charakter zwolnienia wynikającego z tego przepisu powoduje, że podatnik pomimo złożenia wniosku o wygaszenie decyzji o wsparciu i wydaniu decyzji o jej wygaszeniu, w okresie „ważności” Decyzji podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Zatem nie będziecie Państwo spełniać przesłanki, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o CIT. Natomiast skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe w przypadku spełnienia łącznie warunków wymienionych w definicji spółki holdingowej oraz w definicji spółki zależnej (art. 24m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT).

W konsekwencji, Państwa stanowisko, iż dochód przez Państwa osiągnięty w związku z Transakcją, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z  art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.