Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Informacje dotyczące Spółki

Wnioskodawca wraz z sześcioma innymi spółkami utworzył podatkową grupę kapitałową (dalej: „PGK”) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”). Rok podatkowy PGK obejmuje okres od 1 grudnia do 30 listopada. Tym samym rok podatkowy Spółki obejmuje okres 12 kolejnych miesięcy, który rozpoczyna się 1 grudnia, a kończy 30 listopada.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która prowadzi działalność usługową na rzecz niektórych podmiotów z Grupy kapitałowej (dalej: „Grupa kapitałowa”). Dotyczy to głównie obsługi procesów rachunkowo-księgowych, kadrowo-płacowych, technologii informatycznych, a także usług dotyczących obsługi kancelaryjnej.

Dnia (...) kwietnia 2023 r. Spółka dołączyła do Grupy kapitałowej będącej (…). Przystąpienie Wnioskodawcy do Grupy kapitałowej odbyło się w taki sposób, że jednostka dominująca Grupy Kapitałowej nabyła udziały podmiotu sprawującego kontrolę nad Spółką (tj. udziałowca Wnioskodawcy).

W rezultacie, Spółka oraz podmioty należące do Grupy kapitałowej zostali podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski.

Dodatkowo, Wnioskodawca:

a.nie korzystał oraz nie korzysta ze zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 6 ustawy o CIT,

b.nie korzystał oraz nie korzysta ze zwolnień przedmiotowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT (tj. nie osiąga dochodów z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z inwestycji określonej w decyzji o wsparciu).

W roku podatkowym obejmującym okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r., Spółka nie poniosła straty podatkowej – zarówno z innych źródeł przychodów (tzw. działalności operacyjnej), jak również ze źródła zyski kapitałowe.

Dla kompletności, Spółka wskazała, że przyjęty przez nią rok obrotowy dla potrzeb rachunkowych jest zgodny z rokiem kalendarzowym, tzn. obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia.

Jednocześnie, w okresie od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r., Spółka nie korzystała ze zwolnień z podatku dochodowego od osób prawnych, o których mowa powyżej, tj. ze zwolnienia podmiotowego CIT (na podstawie art. 6 ustawy CIT) oraz ze zwolnienia przedmiotowego CIT (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT).

Dla kompletności, Spółka wskazała również, że uzyskała indywidualną interpretację podatkową w której organ podatkowy potwierdził, że Spółka ma obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, który w przypadku Wnioskodawcy obejmuje okres od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. (por. indywidualna interpretacja z (…) r., Znak: (…)).

Informacje dotyczące transakcji dokonywanych przez Spółkę

W toku prowadzonej działalności Spółka dokonuje transakcji z niektórymi podmiotami należącymi do Grupy kapitałowej, m.in. ze:

a.spółką będącą jednostką dominującą Grupy kapitałowej,

b.spółką świadczącą usługi informatyczne podmiotom z Grupy kapitałowej,

- dalej łącznie jako: „Kontrahenci”.

Od 3 kwietnia 2023 r. transakcje, o których mowa powyżej, są transakcjami kontrolowanymi w rozumieniu art. 11a ust 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Transakcje dotyczą nabycia przez Wnioskodawcę różnego rodzaju usług od Kontrahentów.

Informacje dotyczące Kontrahentów

Wskazać należy, że Kontrahenci:

a.posiadali oraz obecnie posiadają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski,

b.nie korzystali oraz nie korzystają ze zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 6 ustawy o CIT,

c.nie korzystali oraz nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT (dochody osiągane w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z inwestycji określonej w decyzji o wsparciu).

Rok podatkowy przyjęty przez Kontrahentów jest równy kalendarzowemu (obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia).

W latach podatkowych 2023 oraz 2024, Kontrahenci nie ponieśli straty podatkowej – zarówno innych źródeł przychodów (tzw. działalności operacyjnej), jak również ze źródła zyski kapitałowe. We wskazanych latach Kontrahenci nie korzystali ze zwolnień CIT, o których mowa w art. 11n pkt 1 lit. a i b ustawy o CIT.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie transakcji dokonanych pomiędzy Spółką a Kontrahentami?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo skorzystać z wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r. na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”) w zakresie transakcji dokonanych pomiędzy Spółką a Kontrahentami.

Podmioty powiązane, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, są zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (art. 11k ust. 1 ustawy o CIT).

Jednocześnie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa powyżej, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające (miejsce – przypis Organu) zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy o CIT,

b.nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT,

c.nie poniósł straty podatkowej

- zgodnie z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z wyżej wskazaną regulacją, obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych jest wyłączony w stosunku do krajowych transakcji kontrolowanych jeżeli podmioty powiązane spełniają łącznie następujące warunki:

a.nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego CIT,

b.nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego CIT w zakresie dochodów uzyskanych z działalności strefowej i z inwestycji określonej w decyzji o wsparciu,

c.nie poniosły straty podatkowej.

Jak wskazano w stanie faktycznym, w okresie od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r., zarówno Spółka, jak i Kontrahenci spełniali wyżej wskazane warunki, tzn.:

a.byli podmiotami posiadającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski,

b.nie korzystali ze zwolnień podmiotowych CIT,

c.nie korzystali ze zwolnień przedmiotowych CIT w zakresie dochodów, o których mowa w przywołanych w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT przepisach,

d.nie ponieśli strat podatkowych.

Odnosząc się do kwestii straty podatkowej należy wskazać, że okresie od 1 grudnia 2023 r. do 30 listopada 2024 r., Wnioskodawca nie poniósł straty podatkowej zarówno ze źródła przychodów zyski kapitałowe, jak i z przychodów z innych źródeł (z tzw. działalności operacyjnej).

Dodatkowo, w 2023 r. oraz w 2024 r., Kontrahenci nie ponieśli strat podatkowych - zarówno ze źródła przychodów zyski kapitałowe, jak i z przychodów z innych źródeł.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko przedstawione we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie w innym zakresie niż będący przedmiotem Państwa wniosku z 7 lutego 2025 r. i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do niniejszej sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.