Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.47.2025.2.PP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec oraz możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do wypłacanych dywidend jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 stycznia 2025 roku wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2025 roku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 marca 2025 r. (data wpływu 5 marca 2025 r.) oraz pismem z 4 marca 2025 r. (data wpływu 7 marca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, lub „Spółka”) jest polską spółką kapitałową, posiadającą siedzibę na terytorium Polski.

Całościowym udziałowcem Wnioskodawcy jest B. (dalej: „Udziałowiec”). Udziałowiec posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Udziałowiec posiada udziały w kapitale Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres przekraczający dwa lata, a posiadanie tych udziałów wynika z tytułu własności.

Udziałowiec nie prowadzi działalności na terytorium Polski w formie oddziału, oraz nie prowadzi w Polsce działalności gospodarczej w formie zakładu podatkowego.

Wspólnikami Udziałowca są głównie osoby fizyczne, które są niemieckimi rezydentami podatkowymi. Jednym z niemieckich wspólników jest osoba prawna. Jednym ze wspólników Udziałowca jest osoba fizyczna będąca rezydentem podatkowym Szwajcarii.

Zgodnie z niemieckim prawem spółek, Udziałowiec posiada w Niemczech status spółki osobowej (tj. jest niemiecką spółką komandytową).

W dniu 1 stycznia 2022 roku, na podstawie niemieckich przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (sekcja 1a Körperschaftsteuergesetz), Udziałowiec podjął decyzję o dobrowolnym opodatkowaniu osiąganych dochodów, podatkiem dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że od tej daty pomimo faktu, że formalnie (w świetle niemieckiego prawa spółek) Udziałowiec w dalszym ciągu jest traktowany jako spółką osobowa (co oznacza, że nie posiada statusu osoby prawnej), to dla celów podatkowych w Niemczech jest traktowany jak spółka kapitałowa.

Dobrowolne opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych w Niemczech nie posiada ograniczenia czasowego. Udziałowiec może jednak podjąć decyzję o rezygnacji z dobrowolnego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Taka decyzja musi zostać jednak podjęta przez rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego, w którym Udziałowiec chciałby zrezygnować z dobrowolnego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zauważyć, że ma to znaczące negatywne konsekwencje podatkowe, jeśli decyzja o rezygnacji zostanie wykonana przed upływem siedmiu lat. Jest tak dlatego, że pierwotnie neutralna podatkowo opcja jest wstecznie anulowana przez opodatkowanie tak zwanego zysku z tytułu wkładu. Należy zauważyć, że powyższe nie ma wpływu na poprzedni status Udziałowca jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w Niemczech. Jest to po prostu dodatkowe zobowiązanie podatkowe, które Udziałowiec będzie zobowiązany zapłacić, jeśli zdecyduje się zrezygnować z dobrowolnego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Niemczech w ciągu 7 lat od podjęcia takiej decyzji.

Powyższe oznacza, że od 1 stycznia 2022 r. Udziałowiec podlega w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. W związku z tym Udziałowiec jest zobowiązany do wypełniania obowiązków, które wynikają z niemieckich przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:

  • dokonuje kalkulacji i płatności podatku dochodowego od osób prawnych (w tym zaliczek);
  • wypełnia inne obowiązki związane z rozliczaniem podatku, np. składanie wymaganych deklaracji i informacji do urzędu skarbowego, które dotyczą podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie Udziałowiec nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Niemczech, bez względu na źródło ich osiągania. Niektóre dochody Udziałowca są częściowo zwolnione na mocy niemieckiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Otrzymywane przez Udziałowca dywidendy są bowiem w całości (w 100%) zwolnione z podatku zgodnie niemiecką ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, jeśli udział w kapitale wynosi co najmniej 10% (tak jak w tym przypadku). Jednakże 5% otrzymywanej dywidendy jest opodatkowane jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej niepodlegający odliczeniu zgodnie z przepisami niemieckiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co w praktyce oznacza, że 95% kwoty dywidendy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Niemczech.

Wnioskodawca po dniu 1 stycznia 2022 r. dokonywał płatności dywidend na rzecz Udziałowca. Jednocześnie Wnioskodawca planuje dokonywać kolejnych wypłat dywidend na rzecz Udziałowca w przyszłości.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że wypłata dywidendy przez Wnioskodawcę nie następuję na rzecz zagranicznego zakładu podatkowego Udziałowca zlokalizowanego w Polsce lub w innym kraju niż Niemcy.

Zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy, Udziałowiec posiada status rzeczywistego właściciela w stosunku do otrzymywanych dywidend.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku z 4 marca 2025 roku wskazaliście Państwo dane identyfikujące jedynego udziałowca Spółki, o którym mowa we wniosku: (…).

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym dla wypłat dywidend realizowanych na rzecz Udziałowca po 1 stycznia 2022 r. może jako płatnik zastosować obniżoną stawkę podatku u źródła w wysokości 5% zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE i tym samym dla zastosowania tej stawki Wnioskodawca powinien pozyskać certyfikat rezydencji podatkowej Udziałowca?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że dla wypłacanych przez Wnioskodawcę do Udziałowca dywidend (po 1 stycznia 2022 r.) możliwe jest zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT?

3.Alternatywnie, jeżeli odpowiedź na pytania nr 1-2 będzie przecząca (tj. Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania obniżonej stawki 5% w stosunku do wypłacanych dywidend oraz nie jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT), czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że dla wypłat dywidend na rzecz Udziałowca realizowanych po 1 stycznia 2022 r. może jako płatnik zastosować obniżoną stawkę podatku u źródła w wysokości 15% zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. b UPO PL-DE i tym samym Wnioskodawca powinien pozyskać certyfikat rezydencji podatkowej każdego ze wspólników Udziałowca?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w stosunku do dywidend wypłacanych na rzecz Udziałowca po 1 stycznia 2022 r. jest uprawniony do stosowania obniżonej stawki w wysokości 5%, o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. a umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisaną w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90 dalej: „UPO PL-DE”). Jednocześnie, w celu zastosowania tej obniżonej stawki, Wnioskodawca powinien pozyskać certyfikat rezydencji podatkowej Udziałowca.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wypłacanych przez Wnioskodawcę na rzecz Udziałowca dywidend (po 1 stycznia 2022 r.) możliwe jest zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Ad. 3

Jeżeli stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w stosunku do wypłacanych na rzecz Udziałowca dywidend po 1 styczna 2022 r. dla:

  • pytania nr 1 będzie takie, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do stosowania stawki 5%, o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE, oraz
  • pytania nr 2 będzie takie, że dla wypłacanych przez Wnioskodawcę dywidend nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT

to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w takim przypadku może zastosować dla tych wypłat obniżoną stawkę podatku w wysokości 15% zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. b UPO PL-DE i tym samym Wnioskodawca powinien pozyskać certyfikat rezydencji podatkowej każdego ze wspólników Udziałowca, a nie certyfikat rezydencji podatkowej samego Udziałowca.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 22a ustawy o CIT, przepisy art. 20-22 ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W związku faktem, że odbiorcą dywidendy zgodnie z opisem sprawy jest Udziałowiec będący niemieckim rezydentem podatkowym, to w analizowanej sprawie zastosowanie znajdą regulacje UPO PL-DE.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 UPO PL-DE, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 UPO PL-DE, jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

a)5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

b)15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b UPO PL-DE, określenie „osoba” oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c UPO PL-DE, określenie „spółka” oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11 a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 n ustawy o CIT, miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych może zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy:

  • Zgodnie z niemieckim prawem spółek, Udziałowiec posiada w Niemczech status spółki osobowej (tj. jest niemiecką spółką komandytową).
  • Całościowym udziałowcem Wnioskodawcy jest Udziałowiec. Udziałowiec posiada udziały w kapitale Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres przekraczający dwa lata, a posiadanie tych udziałów wynika z tytułu własności.
  • W dniu 1 stycznia 2022 roku, na podstawie niemieckich przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (sekcja 1a Körperschaftsteuergesetz), Udziałowiec podjął decyzję o dobrowolnym opodatkowaniu osiąganych dochodów, podatkiem dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że od tej daty pomimo faktu, że formalnie (w świetle niemieckiego prawa spółek) Udziałowiec w dalszym ciągu jest traktowany jako spółką osobowa (co oznacza, że nie posiada statusu osoby prawnej), to dla celów podatkowych w Niemczech jest traktowany jak osoba prawna.
  • Powyższe oznacza, że od 1 stycznia 2022 r. Udziałowiec podlega w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. W związku z tym Udziałowiec jest zobowiązany do wypełniania obowiązków, które wynikają z niemieckich przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:
  • dokonuje kalkulacji i płatności podatku dochodowego od osób prawnych (w tym zaliczek);
  • wypełnia inne obowiązki związane z rozliczaniem podatku, np. składanie wymaganych deklaracji i informacji do urzędu skarbowego, które dotyczą podatku dochodowego od osób prawnych.
  • Udziałowiec nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Niemczech, bez względu na źródło ich osiągania.

Mając na uwadze przedstawione regulacje podatkowe oraz opis sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, Udziałowiec dla celów stosowania regulacji zawartych UPO PL-DE nie powinien być traktowany jako spółka osobowa, lecz „spółka” w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c UPO PL-DE. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że za „spółkę” uważa się osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktowana jest jako osoba prawna.

Niewątpliwie należy uznać, że wraz z podjęciem dobrowolnej decyzji przez Udziałowca stał się on podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Niemczech. Oznacza to, że podlega on w kraju swojej rezydencji podatkowej (w Niemczech) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania. I to właśnie z tej perspektywy Wnioskodawca powinien być oceniany jeżeli chodzi o możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę preferencyjnej, obniżonej (5%) stawki dla wypłacanych dywidend, o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE.

Należy zaznaczyć jednak, że w rozumieniu niemieckiego prawa spółek, Wnioskodawca w dalszym ciągu jest traktowany jako spółka osobowa (komandytowa). Zdaniem Wnioskodawcy, fakt ten nie powinien wpływać na możliwość stosowania określonych preferencji podatkowych przewidzianych w UPO PL-DE.

Jednym z argumentów wspierających stanowisko Wnioskodawcy jest modyfikacja Oficjalnego Komentarza do Modelowej Konwencji OECD w 2017 r. (strona 232, paragraf 11), który obecnie wskazuje że spółka osobowa, która dla celów podatkowych jest traktowana jak spółka kapitałowa, powinna być uprawniona do korzystania z preferencyjnych stawek podatkowych przewidzianych dla dywidend w konwencjach o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wprowadzenie tej zmiany w Komentarzu wynikało z potrzeby wyeliminowania niejednoznaczności dotyczących statusu podatkowego właśnie takich podmiotów w międzynarodowym obrocie gospodarczym.

W Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD podkreślono, że jeśli spółka osobowa jest traktowana przez państwo swojej rezydencji jako podmiot podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, to powinna być traktowana analogicznie w drugim państwie w odniesieniu do korzyści wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (w tym przypadku regulacji UPO PL-DE).

Tym samy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Udziałowiec od 1 stycznia 2022 r. jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, powinien być traktowany dla celów stosowania regulacji UPO PL-DE jako spółka inna niż spółka osobowa w rozumieniu art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE.

Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że Udziałowiec posiada całość udziałów w kapitale Wnioskodawcy. Udziałowiec posiada je nieprzerwanie przez okres przekraczający dwa lata, a posiadanie tych udziałów wynika z tytułu własności. Co z kolei oznacza, że spełniony jest warunek przewidziany w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE, gdyż bezpośredni udział Udziałowca w kapitale Wnioskodawcy, wynosi co najmniej 10 procent.

Powyższe oznacza, że dla dywidend wypłacanych przez na rzecz Udziałowca po 1 stycznia 2022 r., Wnioskodawca uprawniony jest do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 5%, o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE.

Powyższe potwierdza również fragment interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 20 marca 2023 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.33.2023.1.AW), cyt.:

„Jeżeli zatem spółka komandytowa nie jest podmiotem podatku dochodowego w Niemczech, to nie może korzystać z przywilejów wynikających z umowy o unikaniu podwójnego podatkowania. Osobami korzystającymi z przywilejów wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są wspólnicy tej spółki.”

Analizując powyższy fragment uzasadnienia organu należy stwierdzić, że a contratio, Udziałowiec jest obecnie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Niemczech, a więc tym samym może korzystać z przywilejów wynikających z UPO PL-DE (w tym zastosowania obniżonej, 5% stawki podatku dla wypłacanych na rzecz Udziałowca dywidend).

Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, Wnioskodawca w celu zastosowania obniżonej stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, powinien pozyskać certyfikat rezydencji podatkowej podmiotu na rzecz którego dokonywana jest wyplata. Certyfikat rezydencji podatkowej potwierdza miejsce zamieszkania lub siedziby dla celów podatkowych w danym państwie oraz umożliwia prawidłowe określenie przysługujących korzyści wynikających z umowy międzynarodowej.

Zgodnie z art. 26 ust. 1n ustawy o CIT, miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych może zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w celu stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 5%, o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE, powinien pozyskać od Udziałowca certyfikat rezydencji podatkowej, który potwierdza, że jest on podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w kraju siedziby (tj. w Niemczech). Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do pozyskiwania certyfikatów rezydencji wspólników Udziałowca. Ponadto, Wnioskodawca może pozyskać kopię certyfikatu rezydencji jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie będą budzić uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  • w stosunku dywidend wypłacanych na rzecz Udziałowca po 1 stycznia 2022 r. jest uprawniony do stosowania obniżonej stawki w wysokości 5%, o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE,
  • w celu zastosowania obniżonej, 5% stawki, o której mowa powyżej, Wnioskodawca powinien pozyskać certyfikat rezydencji podatkowej Udziałowca, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad. 2

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1)wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2)uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3)spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4)spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zgodnie z art. 22 ust. 4d pkt 1 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności.

Zgodnie z art. 22 ust. 6 ustawy o CIT, przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o CIT, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4d mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2.

Zgodnie z pozycją nr 11 Załącznika nr 4 do ustawy o CIT, dla Republiki Federalnej Niemiec zostały wskazane następujące podmioty: spółki utworzone według prawa niemieckiego, określane jako: "Aktiengesellschaft", "Kommanditgesellschaft auf Aktien", "Gesellschaft mit beschrankter Haftung", "Versicherungsverein auf Gegenseitigkeit", "Erwerbs- und Wirtschaftsgenossenschaft", "betriebe gewerblicher Art von juristischen Personen des óffentliches Rechts", i inne spółki utworzone zgodnie z przepisami prawa niemieckiego podlegające opodatkowaniu niemieckim podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze opis sprawy:

  • Całościowym udziałowcem Wnioskodawcy jest Udziałowiec. Udziałowiec posiada udziały w kapitale Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres przekraczający dwa lata, a posiadanie tych udziałów wynika z tytułu własności.
  • Udziałowiec posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Udziałowiec nie prowadzi działalności na terytorium Polski w formie oddziału, oraz nie prowadzi w Polsce działalności gospodarczej w formie zakładu podatkowego.
  • Wnioskodawca po dniu 1 stycznia 2022 r. dokonywał wypłaty dywidend na rzecz Udziałowca. Jednocześnie Wnioskodawca planuje dokonywać kolejnych wypłat dywidend na rzecz Udziałowca w przyszłości. Jednocześnie zaznaczyć należy, że wypłata dywidendy przez Wnioskodawcę nie następuję na rzecz zagranicznego zakładu podatkowego Udziałowca zlokalizowanego w Polsce lub w innym kraju niż Niemcy.
  • Zgodnie z niemieckim prawem spółek, Udziałowiec posiada w Niemczech status spółki osobowej (tj. jest niemiecką spółką komandytową). W dniu 1 stycznia 2022 roku, na podstawie niemieckich przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (sekcja 1a Körperschaftsteuergesetz), Udziałowiec podjął decyzję o dobrowolnym opodatkowaniu osiąganych dochodów, podatkiem dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że od tej daty pomimo faktu, że formalnie (w świetle niemieckiego prawa spółek) Udziałowiec w dalszym ciągu jest traktowany jako spółką osobowa (co oznacza, że nie posiada statusu osoby prawnej), to dla celów podatkowych w Niemczech jest traktowany jak spółka kapitałowa.
  • Udziałowiec nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Niemczech, bez względu na źródło ich osiągania.
  • Udziałowiec podlega w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Mając na uwadze przytoczone regulacje oraz opis sprawy, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na art. 22 ust. 6 ustawy o CIT, który wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania dla wypłacanych dywidend może być stosowane odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o „spółce” - oznacza to:

a.spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b.spółkę kapitałową w organizacji,

c.spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d.spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zdaniem Wnioskodawcy, Udziałowiec spełnia definicję „spółki”, o której mowa w art. 4a pkt 21 lit. d ustawy o CIT. Jest tak dlatego, że formalnie jest on spółką niemającą osobowości prawnej posiadającą siedzibę w Niemczech i jednocześnie zgodnie z przepisami prawa niemieckiego jest (od 1 stycznia 2022 r.) traktowany jako osoba prawna i podlega w Niemczech opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W pozycji 11 Załącznika nr 4 wskazano różne kategorie prawne spółek niemieckich, oraz użyto określenia: „inne spółki utworzone zgodnie z przepisami prawa niemieckiego podlegające opodatkowaniu niemieckim podatkiem dochodowym od osób prawnych".

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Udziałowiec powinien zostać uznany za podmiot, o którym mowa w art. 22 ust. 6 ustawy o CIT.

Jednocześnie, jak wskazano w opisie sprawy, zdaniem Wnioskodawcy spełnione są również inne warunki dla zastosowania zwolnienia dla wypłacanych dywidend, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, tj.:

  • wypłacającym dywidendę jest spółka mająca siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. Wnioskodawca (art. 22 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT);
  • uzyskującym dochody z dywidend jest Udziałowiec, podlegający w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT);
  • Udziałowiec posiada całość udziałów w kapitale Wnioskodawcy. Udziałowiec posiada udziały w kapitale Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres przekraczający dwa lata, a posiadanie tych udziałów wynika z tytułu własności (art. 22 ust. 4 pkt 3 w zw. z ust. 4a, 4d ustawy o CIT);
  • Udziałowiec nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania (art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT).
  • Zgodnie z najlepszą wiedzą Wnioskodawcy, Udziałowiec posiada status rzeczywistego właściciela w stosunku do otrzymywanych dywidend.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Udziałowiec od 1 stycznia 2022 r. (tj. od momentu kiedy stał się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Niemczech) jest podmiotem, o którym mowa w art. 22 ust. 6 ustawy o CIT. Oznacza to, że w stosunku do wypłacanych na rzecz Udziałowca dywidend, możliwe jest zastosowanie przez Wnioskodawcę zwolnienia z podatku u źródła, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Ad. 3

Zgodnie z art. 10 ust. 1 UPO PL-DE, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 UPO PL-DE, jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

a.5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

b.15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-2.4010.33.2023.1.AW (z dnia 20 marca 2023 r.), cyt.:

„W odniesieniu do dokonywanych przez Wnioskodawcę płatności, podatnikami podatku dochodowego będą wspólnicy niemieckiej spółki komandytowej i w stosunku do tych podmiotów należy zastosować umowę polsko-niemiecką. Skoro spółka niemiecka jest spółką transparentną podatkowo zgodnie z przepisami prawa niemieckiego to podatnikami zamiast niemieckiej spółki komandytowej będą jej wspólnicy.”

Mając na uwadze powyższe, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytania nr 1 i 2 wniosku, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla wypłaty dywidend realizowanych po 1 stycznia 2022 r. będzie mógł stosować obniżoną stawkę podatku (15%), o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. b UPO PL-DE, pod warunkiem posiadania certyfikatów rezydencji podatkowej wspólników Udziałowca - zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Ad. 1 i 2

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku odnośnie pytań nr 1 i 2 w zakresie ustalenia:

  • czy w stosunku do dywidend wypłacanych na rzecz Udziałowca po 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania obniżonej stawki w wysokości 5%, o której mowa w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-DE oraz w celu zastosowania tej obniżonej stawki, Wnioskodawca powinien pozyskać certyfikat rezydencji podatkowej Udziałowca - jest prawidłowe,
  • czy w stosunku do wypłacanych przez Wnioskodawcę na rzecz Udziałowca dywidend (po 1 stycznia 2022 r.) możliwe jest zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT - jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Ad. 3

W związku z tym, że w zakresie pytania nr 3 oczekują Państwo oceny stanowiska w przypadku uzyskania przeczącej odpowiedzi na pytania nr 1-2 (uznania stanowiska w tym zakresie za nieprawidłowe), a Organ potwierdził Państwa stanowisko w zakresie pytań 1-2 uznając je za prawidłowe, to rozpatrywanie wniosku w zakresie pytania nr 3 należało uznać za bezzasadne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytania nr 1 i 2 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.