
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek opatrzony datą 18 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką należącą do (...) A.B, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji (…). Siedziba i miejsce zarządu Spółki znajdują się na terytorium Polski, a działalność podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.
Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie uzyskanych zezwoleń strefowych (dalej łącznie: „Zezwolenia”). Dochody osiągane przez Spółkę z działalności w SSE, w części objętej Zezwoleniem, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Spółka prowadzi także działalność opodatkowaną (pozastrefową), działalność ta ma charakter marginalny i odpowiada za mniej niż ok. 1-2% przychodów Spółki.
Spółka posiada rachunki bieżące w kilku bankach zlokalizowanych na terenie Unii Europejskiej. Transakcje na rachunkach bieżących dotyczą bieżących operacji i rozliczeń finansowych Spółki, związanych z działalnością gospodarczą na terenie SSE. Środki zgromadzone na rachunkach bieżących generują odsetki, które są wypłacane Spółce w cyklach miesięcznych.
Spółka bierze udział w grupowym systemie zarządzania płynnością finansową, w ramach którego dodatnie salda na rachunkach bankowych Spółki są przekazywane na rachunek prowadzony w ramach grupowego systemu zarządzania płynnością finansową (rachunek wirtualny). Na rachunek wirtualny przekazywane są również odsetki otrzymywane z rachunków bieżących.
Spółka może wykorzystywać środki zgromadzone na rachunku wirtualnym do regulowania zobowiązań, w tym zobowiązań powstałych w związku z działalnością strefową (jak również w minimalnym stopniu w związku z działalnością pozastrefową). Środki zgromadzone na tym rachunku są oprocentowane, a Spółka otrzymuje z tego tytułu odsetki.
Dodatnie saldo na rachunku wirtualnym Spółki uczestniczącym w grupowym systemie zarządzania płynnością finansową jest w znakomitej większości wynikiem wpływów środków pieniężnych ze sprzedaży produktów wytworzonych na terenie SSE i określonych w zezwoleniu strefowym. Spółka, jak już wspomniano, prowadzi działalność opodatkowaną (pozastrefową) jedynie w stopniu minimalnym, niemniej nie można wykluczyć, że dodatnie saldo na rachunku wirtualnym będzie częściowo wynikiem wpływu środków pochodzących z działalności opodatkowanej.
Biorąc jednak pod uwagę, że działalność pozastrefową Spółki odpowiada za mniej niż ok. 1-2% przychodów Spółki, można racjonalnie założyć, że wszystkie środki na rachunku wirtualnym:
-pochodzą z dochodów z działalności strefowej, lub
-są wykorzystywane do regulowania zobowiązań związanych z działalnością strefową.
Jednocześnie, w ramach grupowego systemu zarządzania płynnością finansową, Spółka posiada możliwość lokowania środków pieniężnych na oprocentowanych lokatach terminowych. Spółka posiada możliwość wyodrębnienia przychodów z odsetek z tytułu lokat terminowych prowadzonych w ramach grupowego systemu zarządzania płynnością finansową od odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwalifikacji dla celów podatkowych odsetek otrzymywanych w związku z udziałem w grupowym systemie zarządzania płynnością finansową. W szczególności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy odsetki z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym i lokatach terminowych w ramach grupowego systemu zarządzania płynnością finansową stanowią przychód objęty zwolnieniem na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym?
2.Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bieżących?
3.Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, odsetki otrzymywane z tytułu oprocentowania środków na lokatach terminowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach bieżących.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki otrzymywane z tytułu oprocentowania środków na lokatach terminowych nie stanowią przychodu, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Poniżej Wnioskodawca w sposób szczegółowy uzasadnia swoje stanowisko.
Stosownie do postanowień art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1604 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, wskazane zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych podlegają dochody z działalności gospodarczej, która została określona w zezwoleniu i jest prowadzona na terenie SSE. W ocenie Wnioskodawcy, wykładnia art. 17 ust. 4 ustawy o CIT daje podstawy do uznania, że dochodami zwolnionymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT są szeroko pojęte dochody powstające w związku z działalnością gospodarczą prowadzona na terenie strefy (a nie tylko dochody generowane bezpośrednio w związku ze sprzedażą produktów wytworzonych na terenie strefy).
W związku z tym Wnioskodawca uważa, że zarówno odsetki uzyskiwane z rachunków bieżących jak i odsetki z rachunku wirtualnego, które dotyczą bieżących operacji i rozliczeń związanych z działalnością strefową powinny być w całości objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody z odsetek od środków na rachunkach bieżących (w tym na rachunku wirtualnym), są bowiem związane z bieżącymi operacjami i rozliczeniami i z tego powodu powinny podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach udzielonych zezwoleń.
Pogląd ten znajduje potwierdzenie w licznych wyrokach sądów administracyjnych. Wyroki te generalnie potwierdzają zasadę, że przychodem zwolnionym z podatku nie musi być wyłącznie przychód wygenerowany bezpośrednio ze sprzedaży produktów lub usług wytworzonych na terenie strefy. Przykładowo, w wyroku NSA z 15 lutego 2018 r. o sygn. akt II FSK 245/16 Sąd wskazał, że „(...) za dochód z działalności gospodarczej należy uznać wszelki efekt ekonomiczny (finansowy) zarobkowej działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej. (...) Nie ma uzasadnionych podstaw, aby twierdzić, że przez dochód taki należy rozumieć tylko takie świadczenie, które stanowi bezpośrednio cenę za konkretny towar lub usługę, z kategorycznym wyłączeniem jakichkolwiek innych świadczeń. (...) W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego należy przyjąć, że dochodem z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. są wszelkie przysporzenia wynikające z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE o ile tytuł ich otrzymania zawiera się w zakresie przedmiotowym działalności określonej w zezwoleniu”.
Powyższa zasada odnosi się m.in. do przychodów z odsetek z tytułu oprocentowania środków na gromadzonych na rachunkach bieżących w bankach oraz w ramach systemów cashpoolingowych. Potwierdził to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku o sygn.akt III SA/Wa 3066/13 z 13 czerwca 2014 r. Zgodnie z tym wyrokiem „jeśli otrzymane przez Spółkę odsetki w ramach usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash poolingu) związane są z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością w strefie, przychody i koszty z tym związane mogą być oceniane jako łączące się z działalnością prowadzoną w strefie. Tym samym dochód ten, w części, w jakiej związany jest z działalnością objętą zezwoleniem, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. Natomiast odsetki z tytułu środków zgromadzonych na rachunku bankowym uczestniczącym w umowie cash poolingu, które nie są związane z działalnością strefową będą stanowiły przychód z działalności finansowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.”
W odniesieniu do odsetek otrzymywanych od środków zgromadzonych na rachunkach bieżących Wnioskodawca w pełni podziela stanowisko wyrażone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 2039/09, w którym stwierdzono, że „odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bieżących dotyczą bieżących operacji oraz rozliczeń związanych z działalnością strefową i w związku z tym są one zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Wyrok NSA wprost wskazuje, że odsetki od środków rachunkach bieżących stanowią integralną część przychodów z działalności prowadzonej w strefie ekonomicznej, a ich charakter nie odbiega od innych przychodów związanych z działalnością objętą zezwoleniem”.
Podsumowując, z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że oprocentowanie środków na rachunkach bieżących i w systemach cashpoolingu, które pochodzą lub są wykorzystywane do działalności zwolnionej (strefowej), jest dochodem zwolnionym z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Biorąc pod uwagę powyższe, oprocentowanie środków Spółki na rachunku wirtualnym prowadzonym w ramach grupowego systemu zarządzania płynnością finansową również powinno być zwolnione z podatku na podstawie ww. przepisu.
W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że działalność opodatkowana (działalność pozastrefowa), ma charakter marginalny i odpowiada za mniej niż ok. 1-2% przychodów Spółki, należy przyjąć, że całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym stanowi dochód zwolniony. Wniosek ten jest oparty na założeniu, że wszystkie środki na rachunku wirtualnym:
-pochodzą z dochodów z działalności strefowej, lub
-są wykorzystywane do regulowania zobowiązań związanych z działalnością strefową.
W ocenie Wnioskodawcy, dochody z odsetek z lokat terminowych, nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu lecz dochodami uzyskanymi z określonych operacji finansowych. Dochód ten nie wynika też z bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie udzielonych Spółce zezwoleń, gdyż jest wynikiem operacji finansowych związanych z wykorzystaniem możliwości istniejących w ramach systemu wspólnego zarządzania płynnością finansową w celu inwestowania zgromadzonego kapitału. A zatem dochód uzyskany przez Spółkę z lokat terminowych nie jest dochodem podlegającym zwolnieniu wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podatkowej.
Stanowisko to potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 2039/09 wskazując, że „Odsetki z rachunków bieżących dotyczą bieżących operacji i rozliczeń związanych z działalnością strefową i stąd są zwolnione z CIT. Aby zwolnienie objęło również dochód z lokat terminowych, odpowiednie zapisy muszą znaleźć się w zezwoleniu na prowadzenie działalności w strefie.”
W konsekwencji należy zatem przyjąć, że przychód z odsetek z lokat terminowych prowadzonych w ramach grupowego systemu zarządzania płynnością finansową nie będą objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Umowa „cash poolingu” jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy (rachunek główny) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem, tzw. pool leadera, którym może być wyspecjalizowany bank, jak również jednostka z grupy. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników to na jego rachunek trafiają środki finansowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W myśl art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Według art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1604, dalej: „ustawa o SSE”),
dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy o SSE,
podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".
W świetle art. 16 ust. 2 ustawy o SSE,
zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
1) zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
2) dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
3) terminu zakończenia inwestycji;
4) maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
5) wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.
Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:
-prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
-uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.
Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle. Przedmiotowe zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej fizycznie na terenie strefy. Jeżeli cześć działalności podmiotu prowadzona jest poza strefą, dochód z tej części pochodzący nie podlega zwolnieniu. Dochód „uzyskany” z działalności to wyłącznie taki dochód, którego źródłem przychodów jest prowadzona działalność gospodarcza. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu.
Zwolnienie podatkowe uregulowane w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT w związku z art. 12 ustawy o SSE nie jest zwolnieniem podmiotowym w tym sensie, że nie dotyczy wszystkich dochodów osiąganych przez podmiot posiadający status przedsiębiorcy wyposażonego w zezwolenie umożliwiające prowadzenie działalności na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej. Jest zwolnieniem, które uzależniono od dziedziny stosunków prawnych, w jakie wstępuje przedsiębiorca-adresat zezwolenia na działalność strefową. Stosunki te muszą być stosunkami gospodarczymi celowo ukierunkowanymi na osiągnięcie dochodu lub stanowiącymi nieodzowne następstwo realizacji tych pierwszych, wskutek ich złożonej natury. Ich zakres przedmiotowy ustalono za pomocą dwóch kryteriów: przedmiotu działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu wydanym na podstawie art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o SSE oraz miejscem realizacji czynności prawnych skutkujących powstaniem dochodu - terenem specjalnej strefy ekonomicznej.
Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia:
-czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym,
-czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bieżących,
-czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, odsetki otrzymywane z tytułu oprocentowania środków na lokatach terminowych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ww. przychodów wskazać należy, że otrzymane przez Spółkę odsetki w ramach usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash poolingu) stanowią działalność odrębną, niezależną od działalności gospodarczej prowadzonej w SSE. Bez znaczenia jest przy tym źródło, z którego środki te pochodzą. Zwolnieniem bowiem z podatku dochodowego objęte są dochody uzyskane bezpośrednio z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Związek dochodu pochodzącego z operacji finansowych z działalnością gospodarczą prowadzoną na podstawie zezwolenia ma charakter pośredni i mimo, że jest korzystny dla przedsiębiorcy, to jednak nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Nie jest bowiem działalnością gospodarczą prowadzoną w SSE na podstawie zezwolenia, ani też działalnością pomocniczą. Prowadzenie działalności gospodarczej w SSE jest reglamentowane, a zatem może być podejmowane wyłącznie na podstawie i w celu wykonywania zezwolenia.
Tym samym przychody uzyskiwane przez Spółkę w ramach usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash poolingu) w postaci całości odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym i odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bieżących oraz przychodów z odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na lokatach terminowych nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych operacji finansowych. Zatem dochody te nie stanowią dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Reasumując, Państwa stanowisko do pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2, a sprowadzające się do twierdzenia, że mają Państwo prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym oraz całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach bieżących, należało uznać za nieprawidłowe.
Natomiast Państwa stanowisko do pytania oznaczonego we wniosku nr 3, a sprowadzające się do twierdzenia, że odsetki otrzymywane z tytułu oprocentowania środków na lokatach terminowych nie stanowią przychodu, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Odnosząc się do powołanych wyroków, należy zauważyć, że orzeczenia sądowe wydawane są w indywidualnych sprawach w odzwierciedleniu do konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają charakteru wiążącej wykładni prawa podatkowego. Powołane orzeczenia nie są źródłem prawa i nie mogą stanowić podstawy prawnej działań organów administracji. Organy administracji są związane oceną prawną i wskazaniami co do dalszego postępowania wyrażonymi w orzeczeniu sądu administracyjnego, jednakże to związanie istnieje tylko w ramach tej sprawy, która była rozpoznawana przez sąd administracyjny – zgodnie z art. 153 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.