
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący wniesienia poprzez darowiznę wierzytelności w postaci pożyczki oraz jej spłaty. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w rozumieniu ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm. - dalej „UFR”). Fundacja rodzinna została zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych prowadzonym przez Sąd Okręgowy w (…) 2024 r. pod nazwą (…) (dalej „Fundacja Rodzinna”, „Wnioskodawca”).
1. Informacje o Fundacji Rodzinnej
Fundacja Rodzinna ma dwóch fundatorów, będących małżeństwem, polskich obywateli i rezydentów w Polsce, oraz pięciu beneficjentów (oprócz dwóch fundatorów jest to trzech synów fundatorów). Fundacja Rodzinna realizuje swoje cele poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie dozwolonym przez art. 5 UFR, między innymi poprzez:
- przystępowanie do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających siedzibę w kraju lub za granicą, a także uczestnictwo w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach,
oraz
- udzielanie pożyczek spółkom kapitałowym, w których Fundacja Rodzinna posiada udziały lub akcje.
Jeden z fundatorów (dalej: Fundator) zamierza wnieść do Fundacji Rodzinnej wierzytelność z tytułu umowy pożyczki (dalej: „Umowa Pożyczki”).
2. Umowa Pożyczki
Umowa Pożyczki została zawarta 3 lipca 2018 roku (ponad 5 lat przed utworzeniem Fundacji Rodzinnej) oraz opiewała na kwotę (…) zł (kapitał główny) – w części, w której udzielił sam Fundator. W Umowie Pożyczki Fundator występuje jako pożyczkodawca będący osobą fizyczną, natomiast pożyczkobiorcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Fundator jest udziałowcem oraz członkiem zarządu (dalej: „Pożyczkobiorca”). Umowa Pożyczki została zawarta celem nabycia przez Pożyczkobiorcę udziałów w niepowiązanym podmiocie trzecim.
Pożyczka zawarta została na warunkach rynkowych. Oprocentowana jest w skali rocznej według stopy procentowej w wysokości rocznego wskaźnika wzrostu cen i usług konsumenckich ogłaszanego przez Prezesa GUS + 2%. Strony Umowy Pożyczki postanowiły, że odsetki będą corocznie obliczane w oparciu o początkową kwotę udzielonej Pożyczki. Umowa Pożyczki została zawarta na czas określony do 31 lipca 2028 roku. Pożyczkobiorca zobowiązał się do zwrotu wypłaconych w wyniku realizacji Umowy Pożyczki środków do 31 lipca 2028 r. wraz z należnymi odsetkami, przy czym strony dopuszczają wcześniejszy zwrot środków przez pożyczkobiorcę. W przypadku wcześniejszego zwrotu całości lub części środków dokonywane przez pożyczkobiorcę wpłaty będą zaliczane w pierwszej kolejności na poczet odsetek, a w dalszej kolejności na poczet kapitału głównego.
3. Wniesienie części udziałów w Pożyczkobiorcy do Fundacji Rodzinnej
22 października 2024 roku Fundator Fundacji Rodzinnej, tytułem darowizny (z zachowaniem formy aktu notarialnego), wniósł należące do niego udziały w Pożyczkobiorcy do Fundacji Rodzinnej. Fundator wniósł 10% ogólnej liczby udziałów Pożyczkobiorcy do Fundacji Rodzinnej. Czynność (akt darowizny) polegająca na wniesieniu udziałów, uwzględniając jej treść, skuteczna była z chwilą jej wykonania (zawarcia). Od 22 października 2024 roku Fundacja Rodzinna została więc wspólnikiem w Pożyczkobiorcy posiadającym 10% ogólnej liczby udziałów w Pożyczkobiorcy.
Postanowieniem Sądu Rejonowego (…) z (...) 2024 roku, Fundacja Rodzinna została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w charakterze wspólnika Pożyczkobiorcy, potwierdzając tym samym czynność dokonaną i skuteczną w dniu 22 października 2024 roku.
W konsekwencji Fundacja Rodzinna stała się wspólnikiem Pożyczkobiorcy, tj. spółki z o. o., której Fundator udzielił w 2018 roku wskazanej we wniosku pożyczki.
Podsumowując, 22 października 2024 roku, prawo własności 10% ogólnej liczby udziałów w Pożyczkobiorcy należących uprzednio do Fundatora (osoby fizycznej), w następstwie dokonanej w tym dniu transakcji, zostało przeniesione z Fundatora na Fundację Rodzinną.
4. Cesja wierzytelności z tytułu Umowy Pożyczki
Obecnie planowane jest, aby Fundator, w drodze darowizny, przeniósł wierzytelność z tytułu Umowy Pożyczki na Fundację Rodzinną (dokonał przelewu wierzytelności). Fundator (darczyńca) jako dotychczasowy wierzyciel z tytułu Umowy Pożyczki przeniesie na Fundację Rodzinną (obdarowaną) wierzytelność z Umowy Pożyczki. Razem z wierzytelnością z tytułu Umowy Pożyczki na Fundację Rodzinną przejdą również wszelkie związane z nią prawa, w tym roszczenie o zaległe odsetki.
Podsumowując, na Fundację Rodzinną zostanie przeniesiona wierzytelność z tytułu Umowy Pożyczki (nastąpi cesja wierzytelności z Fundatora na Fundację Rodzinną).
W konsekwencji:
- Fundacja Rodzinna będzie wierzycielem Pożyczkobiorcy (będąc również jego wspólnikiem) z tytułu Umowy Pożyczki,
- Pożyczkobiorca (spółka z o. o.), w której Fundacja Rodzinna ma udziały, w zakresie przelanej przez Fundatora wierzytelności, zostanie dłużnikiem względem Fundacji Rodzinnej.
Pytania
1.Czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną wierzytelności pożyczkowych w darowiźnie od Fundatora będzie stanowiło dla Fundacji Rodzinnej dochód, który jest zwolniony z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT?
2.Czy otrzymane przez Fundację Rodzinną odsetki z tytułu spłaty przez Pożyczkobiorcę pożyczki wniesionej jako wierzytelność przez Fundatora do Fundacji Rodzinnej będą stanowiły w Fundacji Rodzinnej przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Otrzymanie przez Fundację Rodzinną w darowiźnie od Fundatora wierzytelności pożyczkowych skutkowało u Fundacji Rodzinnej powstaniem dochodu, który jest zwolniony z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
2.Przychód powstały po otrzymaniu odsetek w związku z Umową Pożyczki jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych po stronie Fundacji Rodzinnej jako przychód z odsetek od pożyczek udzielonych spółkom, w których Fundacja Rodzinna ma udziały.
Uzasadnienie
Ad 1
Instytucja fundacji rodzinnej realizuje koncepcję jednokrotnego opodatkowania świadczeń dla beneficjentów (na etapie ich wykonywania) oraz braku opodatkowania gromadzenia mienia (gromadzenie mienia i zarządzanie nim stanowi co do zasady działalność statutową fundacji rodzinnych).
Nieodpłatne nabywanie majątku przez fundacje rodzinną, np. w formie otrzymania darowizny lub wpłaty na kapitał założycielski, niewątpliwie stanowi realizację podstawowego zadania statutowego każdej fundacji rodzinnej: gromadzenia mienia.
Natomiast jakiekolwiek opodatkowanie fundacji rodzinnej na etapie nieodpłatnego gromadzenia mienia przez fundację doprowadziłoby do sprzecznego z celem przepisów UFR kilkukrotnego opodatkowania środków, które już wcześniej podlegały obciążeniom fiskalnym.
Dodatkowo, jak wynika z art. 28 ust. 2 UFR, mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo – uważa się za wniesione przez fundatora;
2)inne osoby – uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 Ustawy o CIT, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.
Tym samym otrzymanie przez Fundację Rodzinną majątku nie powoduje po stronie Fundacji Rodzinnej powstania przychodu na gruncie Ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych, zgodnych i jednoznacznych interpretacjach indywidualnych, między innymi w:
- interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2024 r. (0114-KDIP2-1.4010.166.2024.1.KW): „stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy otrzymanie przez Wnioskodawcę w darowiźnie od fundatora Wierzytelności spowodowało u Wnioskodawcy powstanie dochodu, który jest zwolniony z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT – jest prawidłowe”;
- interpretacji indywidualnej z 11 kwietnia 2024 r. (0114-KDIP2-1.4010.30.2024.1.KW): „należy za prawidłowe uznać przyjęcie przez Pana, że przychody osiągane przez fundację z tytułu otrzymania pod tytułem darmym wierzytelności o wypłatę zaległego zysku, jak również późniejsze otrzymywanie przez fundację wypłat tego zysku ze spółki, są zwolnione z CIT”
- interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2024 r. (0111-KDIB1-2.4010.11.2024.1.AK): „Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy dokonanie wniesienia majątku pod tytułem darmym, w formie wierzytelności z tytułu niewymagalnej pożyczki wraz z odsetkami umownymi przez Spółkę na rzecz Fundacji nie będzie generowała przychodu po stronie przyszłej Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.
Ad 2
W art. 5 UFR przewidziano katalog dozwolonej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych. Wymienione są tam między innymi umowy pożyczek udzielanych przez fundację spółkom, w których fundacja rodzinna posiada udziały lub akcje.
W ocenie Wnioskodawcy powyższy przepis dotyczy wprost przyszłej sytuacji Fundacji Rodzinnej. Będzie ona pożyczkodawcą dla spółki, w której posiada udziały.
Zdaniem Wnioskodawcy art. 5 UFR dotyczy również sytuacji, w której Fundacja Rodzinna – w drodze darowizny wierzytelności – przejmuje wierzytelność pierwotnego pożyczkodawcy względem podmiotu, w którym Fundacja Rodzinna posiada udziały. Skutkiem darowizny wierzytelności (zmiany wierzyciela) jest bowiem przejście na nabywcę ogółu uprawnień przysługujących dotychczasowemu wierzycielowi, który zostaje wyłączony ze stosunku zobowiązaniowego, jaki łączył go z dłużnikiem. Darowizna powoduje, że cedent przestaje być wierzycielem, a staje się nim cesjonariusz. Cesjonariusz nabywa wierzytelność w takim zakresie i stanie, w jakim znajdowała się ona w chwili dokonania przelewu. Zmienia się tylko osoba wierzyciela, czyli osoby uprawnionej do żądania spełnienia świadczenia. W wyniku przeniesienia wierzytelności w rozumieniu art. 509 Ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.) przechodzi na nabywcę ogół uprawnień przysługujących dotychczasowemu wierzycielowi, który zostaje wyłączony ze stosunku zobowiązaniowego, jaki wiązał go z dłużnikiem. Innymi słowy, stosunek zobowiązaniowy nie ulega zmianie, natomiast zmienia się osoba uczestnicząca w nim po stronie wierzyciela (A. Rzepecka-Gil, Kodeks cywilny, Komentarz, Komentarz do art. 509, Lex nr 159825, wyrok SN z 5 września 2001 r., I CKN 379/00, LEX nr 52661).
W konsekwencji oznacza to, że Fundacja Rodzinna – wraz z nabyciem wierzytelności z tytułu Umowy Pożyczki – będzie występować w roli pożyczkodawcy wobec pożyczkobiorcy, a dochody osiągane w związku ze zwrotem pożyczek (odsetki) powinny być traktowane jako osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 UFR i tym samym, nie znajdzie do nich zastosowania art. 24r Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.).
Podsumowując, w momencie uzyskania przychodu z odsetek Fundacja Rodzinna będzie udziałowcem spółki z o.o., od której otrzyma odsetki w związku z Umową Pożyczki i przychody te będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych jako otrzymane odsetki z tytułu umowy pożyczki zawartej ze spółką, w której Fundacja Rodzinna posiada udziały (działalność dozwolona fundacji rodzinnych).
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w:
- interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2024 r. (0111-KDIB1-2.4010.11.2024.1.AK). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał w niej: „Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym wniesienie przez Spółkę do Fundacji rodzinnej majątku pod tytułem darmym w postaci wierzytelności oprocentowanej niewymagalnej pożyczki nie będzie generowało przychodu po stronie Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”, oraz
- interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2024 r. (0114-KDIP2-1.4010.166.2024.1.KW) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał w niej: „Przychód uzyskany przez fundację rodzinną, który ma być przeznaczony na realizację celów tej fundacji, nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku CIT. W momencie wniesienia przez fundatora środków do fundacji rodzinnej, wkład ten nie będzie związany z obciążeniami podatkowymi. Wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej Wierzytelności z tytułu udzielonej pożyczki będzie zatem czynnością neutralną podatkowo”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zatem fundacja rodzinna, jako osoba prawna, podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT. W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Art. 24b ustawy o CIT mówi o podatku dochodowym od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:
1) stanowi własność albo współwłasność podatnika,
2) został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
3) jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- zwany dalej „podatkiem od przychodów z budynków”, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.
Zgodnie z art. 24q ust. 1a ustawy o CIT przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w stosunku do fundacji rodzinnych, rozumie się:
1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji – w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
6) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
W świetle powyższego, fundacje rodzinne zostały co do zasady objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
- świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz
- mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także
- świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Natomiast zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:
1. Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zgodnie zatem z art. 2 ust. 2 ufr:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 ufr:
Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby – uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
W art. 24q ust. 2 ustawy o CIT natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Z opisu sprawy wynika, że przyszły Fundator jako osoba prywatna zawarł 3 lipca 2018 r. na warunkach rynkowych umowę, na mocy której udzielił pożyczki Spółce z o. o., której jest udziałowcem oraz członkiem zarządu. Umowa Pożyczki została zawarta na czas określony do 31 lipca 2028 roku. Pożyczkobiorca zobowiązał się do zwrotu wypłaconych w wyniku realizacji Umowy Pożyczki środków do 31 lipca 2028 r. wraz z należnymi odsetkami, przy czym strony dopuszczają wcześniejszy zwrot środków przez pożyczkobiorcę.
22 października 2024 roku Fundator Fundacji Rodzinnej, tytułem darowizny wniósł należące do niego udziały w Spółce z o. o. do Fundacji Rodzinnej. Fundator wniósł 10% ogólnej liczby udziałów Pożyczkobiorcy do Fundacji Rodzinnej. Tym samym Fundacja Rodzinna została wspólnikiem w Spółce z o.o. (Pożyczkobiorcy) posiadającym 10% ogólnej liczby udziałów w Pożyczkobiorcy.
Obecnie planują Państwo, że Fundator, również w drodze darowizny, wniesie wierzytelność z tytułu Umowy Pożyczki, a razem z wierzytelnością z tytułu Umowy Pożyczki na Fundację Rodzinną przejdą również wszelkie związane z nią prawa, w tym roszczenie o zaległe odsetki.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 44 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Wyposażenie fundacji rodzinnej w aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili fundusz założycielski.
Pojęcia mienia zdefiniowane zostało w art. 44 Kodeksu cywilnego jako własność oraz inne prawa majątkowe. Z kolei wierzytelność z tytułu pożyczki, o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji jest prawem majątkowym.
Ad 1
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy otrzymanie przez Fundację Rodzinną wierzytelności (oprocentowana pożyczka) w darowiźnie od Fundatora będzie stanowiło dla Fundacji Rodzinnej dochód, który jest zwolniony z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że w wyniku przekazania darowizną wierzytelności, Fundacja Rodzinna stanie się pożyczkodawcą dla Spółki z o. o., w której od października 2024 r. posiada udziały.
Zgodnie z ww. art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą tylko we wskazanym tam zakresie. Obejmuje on m. in. udzielania pożyczek spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje.
Wskazać należy, że Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej. Tak więc przychód uzyskany przez fundację rodzinną, który ma być przeznaczony na realizację celów tej fundacji, nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku CIT. W momencie wniesienia przez fundatora środków do fundacji rodzinnej, wkład ten nie będzie związany z obciążeniami podatkowymi. Wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej Wierzytelności z tytułu udzielonej pożyczki będzie zatem czynnością neutralną podatkowo.
W związku z tym, że wniesienie przez Fundatora poprzez darowiznę do Fundacji Rodzinnej wierzytelności nie jest objęte ww. wyłączeniami, nie będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych na moment jej wniesienia do Fundacji.
Ad 2
Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, czy otrzymane przez Fundację Rodzinną odsetki z tytułu spłaty przez Pożyczkobiorcę pożyczki wniesionej jako wierzytelność przez Fundatora do Fundacji Rodzinnej będą stanowiły w Fundacji Rodzinnej przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.
Jak wskazano wyżej, pojęcie mienia zdefiniowane zostało w art. 44 Kodeksu cywilnego jako własność oraz inne prawa majątkowe. Z kolei wierzytelność z tytułu pożyczki, o której mowa we wniosku, jest prawem majątkowym. Tak więc wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej wierzytelności z tytułu pożyczki będzie czynnością neutralną podatkowo.
Tym samym, skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego mienia w postaci wierzytelności z tytułu pożyczki, a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną m. in. w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim, to w rozpatrywanym przypadku spłacane odsetki od pożyczki nie mogą zostać uznane za efekt wykonywania przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. Do odsetek (oraz kwoty nominalnej) nie może mieć zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy o CIT. Nie mają zastosowania też inne przepisy wyłączające zwolnienie fundacji z opodatkowania. Spłacane odsetki nie powinny zatem podlegać opodatkowaniu.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać w całości za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne oraz wyroki sądowe zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
§ 1. Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.