Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 lutego 2025 r. (wpływ 27 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu (…) 2015 r z numerem KRS (…).

Podstawową działalnością Spółki są usługi edukacyjne. Spółka pobiera opłaty za czesne, otrzymuje z Urzędu Miasta dotację oświatową zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Dotacja przyznana jest na każdego ucznia i przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z edukacją.

Spółka w roku 2019 posiadała status małego podatnika.

Przychody ogółem w roku 2019 wynosiły (…) zł.

W przychodach tych uwzględniono dotację oświatową w kwocie (…) zł.

W roku 2020 Spółka osiągnęła przychód (…) zł, w tym dotacja oświatowa wyniosła (…) zł.

Pytania

1.Czy wyżej wymienione dotacje wpływają na limit małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.?

2.Czy wyżej wymienione dotacje wpływają na limit przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.?

3.Czy w przypadku gdy limit przychodów określony w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., w roku 2019 został spełniony, natomiast w roku 2020 został przekroczony Spółka może zastosować preferencyjną stawkę CIT, tj. 9% podatku? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad 1. Wyżej wymienione dotacje nie wpływają na limit małego podatnika Spółki zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. i nie dotyczy Spółki.

Spółka osiąga przychody z tytułu czesnego, otrzymane dotacje oświatowe udzielane są na podstawie art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (stanowi, że dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

1.pokrycie wydatków bieżących szkół i przedszkoli, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły i przedszkola, w tym na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej placówkę, jeżeli pełni funkcję dyrektora, z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;

2.zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:

książki i inne zbiory biblioteczne,

środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach, przedszkolach i placówkach,

sprzęt sportowy i rekreacyjny,

meble,

pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej kwoty 3500 zł, wskazanej w art. 16d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.)

i przeznaczone na realizację programu nauczania. Dotacja oświatowa pozyskiwana z Urzędu Miasta i Urzędu Gminy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt47 u.p.d.o.p.

Przychody dotyczą roku 2020 za okres od stycznia do grudnia.

Przychody z dotacji oświatowej (jest to dotacja podmiotowa). Zasady dotyczące udzielania dotacji zapisane są w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (w rozdziale dotyczącym przeznaczenia wydatków budżetu państwa) przeznaczone są na konkretne cele wskazane w ustawie o systemie oświaty, tzn. na bieżące funkcjonowanie placówki.

Ad 2. Spółka dotacji oświatowych nie uwzględnia w przychodach Spółki mając na uwadze art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p . W Spółce, wszystkie wymienione dotacje nie wpływają na limit przychodów zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., gdyż w tym artykule mowa jest o przychodach ze sprzedaży, a otrzymane przez Spółkę dotacje udzielane są zgodnie z art. 90 ust. 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dotacje dla niepublicznych placówek są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki w tym profilaktyki społecznej).

Ad 3. Przekroczenie limitu przychodów w roku 2020 nie skutkuje utratą możliwości stosowania stawki preferencyjnej 9%.

Nowy limit dla roku 2020 Spółka liczy na podstawie przychodów z roku 2019. Jeżeli kwota przychodów ze sprzedaży w roku 2019 nie przekroczyła 2 000 000 euro (Spółka bierze pod uwagę nowy limit), to w roku 2020 Spółka ma status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 i art. 19 ust. 1 pkt 2. Spółka w sytuacji kiedy przekroczy limit przychodów w roku 2019 czyli jej przychody w roku 2019 będą wyższe niż 1 200 000 euro, to traci tylko możliwość stosowania 9% stawki podatku dla roku 2019. Od roku 2020 będąc małym podatnikiem (nie przekroczyła przychodów z związku z art. 4a pkt 10) w roku 2019 jej przychody były mniejsze niż 2 000 000 euro) może nadal stosować stawkę 9% od roku 2020 i korzystać z uprawnień małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10.

Przy założeniu, że dotacje oświatowe nie wchodzą do limitu przychodów, rok 2020 powinien być opodatkowany preferencyjną stawką CIT 9%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W świetle art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm., dalej: „updop”):

Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)19% podstawy opodatkowania;

2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Regulacje wyłączające możliwość korzystania z preferencyjnej – 9% stawki podatkowej – zostały określone w art. 19 ust. 1a-1c updop.

W myśl art. 19 ust. 1d updop:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Według art. 4a pkt 10 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r.:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Aby posiadać status małego podatnika w roku 2019, przychody ze sprzedaży podatnika wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług w roku 2018 nie mogły przekroczyć kwoty 5 135 000 zł.

Jak stanowi art. 8 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2244) wprowadzono zmianę art. 4a pkt 10 updop, zgodnie z którą od 1 stycznia 2020 r.:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W efekcie zmian limit przychodów decydujący o statusie małego podatnika dla celów updop w roku 2020 wynosił 8 747 000 zł.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka pobiera opłaty za czesne. Otrzymuje dotację oświatową z Urzędu Miasta zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 1 i 2 budzi kwestia ustalenia czy otrzymane przez Spółkę dotacje wpływają na limit małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 updop oraz na limit przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop.

Wskazane w art. 4a pkt 10 updop sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać jego literalnej wykładni. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r. (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), w myśl której:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o małym podatniku - rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro - przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Z kolei w świetle art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi od towarów i usług (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie – sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług – że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Odnosząc powyższe do przedstawionych przepisów prawa wskazać należy, że dotacje jakie Spółka uzyskała nie stanowią przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, zatem nie wpływają na status Spółki jako małego podatnika.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 1, zgodnie z którym wymienione dotacje nie wpływają na limit małego podatnika określony w art. 4a pkt 10 updop – należało uznać za prawidłowe.

Dotacje te należy jednak uwzględnić przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, do uzyskania którego przychody (dochody) mogą być opodatkowane preferencyjną 9% stawką podatkową. Przepis ten – w przeciwieństwie do art. 4a pkt 10 updop – nie odwołuje się wyłącznie do pojęcia „przychodów ze sprzedaży” lecz pojęcia „przychodów”, a zatem do wszystkich przychodów, także przychodów z zysków kapitałowych, czy przychodów korzystających ze zwolnienia z opodatkowania. W konsekwencji do limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop należy zaliczyć również przychody zwolnione z opodatkowania, w tym otrzymane dotacje.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 – należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii będącej przedmiotem pytania nr 3 zauważyć należy, że w myśl art. 25 ust. 1 updop:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Z kolei stosownie do art. 25 ust. 1b updop:

Podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Natomiast zgodnie z art. 25 ust. 1g updop:

Podatnicy rozpoczynający działalność, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1a, w pierwszym roku podatkowym oraz mali podatnicy, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1c, mogą obliczać zaliczki przy zastosowaniu stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 za miesiące lub kwartały, w których ich przychody osiągnięte od początku roku podatkowego nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł. Począwszy od następnego miesiąca lub kwartału, podatnicy są obowiązani do stosowania stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.

Z przywołanego art. 25 ust. 1g updop wynika, że przekroczenie limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop skutkuje utratą możliwości stosowania preferencyjnej 9% stawki podatku i zgodnie z art. 25 ust. 1g updop rodzi konieczność obliczania zaliczek według wyższej stawki od miesiąca (kwartału), w którym nastąpiło przekroczenie wskazanego w przepisie limitu.

Skoro przychody Spółki z uwzględnieniem dotacji zwolnionych w 2020 r. przekroczyły limit z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to Spółka w 2020 r. może stosować 9% stawkę podatku wyłącznie za miesiące (kwartały), w których wysokość przychodów nie przekroczyła wskazanego w przepisie limitu. Od miesiąca (kwartału) przekroczenia Spółka jest zobowiązana do stosowania 19% stawki podatku.

Tym samym Państwa stanowisko do pytania nr 3, zgodnie z którym przekroczenie limitu przychodów w roku 2020 nie skutkuje utratą możliwości stosowania stawki preferencyjnej 9% – należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.