
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca”) ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji soków, napojów i wód butelkowanych. Wnioskodawca posiada zakłady w trzech lokalizacjach: w (…), w (…) oraz w (…). Zakład w (…) (dalej: „Zakład”) wyposażony jest w dwie linie produkcyjne służące produkcji soków i napojów.
Dnia (…) 2023 r. została wydana w stosunku do Spółki decyzja o wsparciu, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z 10 maja 2018 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm.; dalej jako: „ustawa o WNI”), o nr (…), dotycząca inwestycji realizowanej na terenie Zakładu (dalej: „nowa inwestycja”). Wniosek Spółki w przedmiocie wydania decyzji został doręczony właściwemu organowi w dniu 30 grudnia 2022 r. Nowa inwestycja ma na celu zwiększenie mocy produkcyjnej Zakładu poprzez rozbudowę i modernizację jego dotychczasowej powierzchni produkcyjno-magazynowej oraz zakup nowych urządzeń produkcyjnych. W ramach jej realizacji nastąpi m.in. instalacja trzeciej linii produkcyjnej służącej do wytwarzania soków i napojów.
Przedmiot działalności Wnioskodawcy wskazany w decyzji o wsparciu obejmuje następujące kody Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU):
-(…)
Realizacja nowej inwestycji obejmuje następujące prace:
-przebudowa dotychczasowych budynków hal produkcyjnych w celu adaptacji do zmodernizowanej linii procesowej i nowej linii produkcyjnej,
-instalacja nowej, trzeciej linii produkcyjnej,
-instalacja nowej stacji mieszania,
-rozbudowa infrastruktury magazynu surowców (w zakresie koncentratów soków),
-rozbudowa magazynu wyrobów gotowych,
-instalacja dodatkowych maszyn, urządzeń oraz instalacji niezbędnych do zwiększenia mocy produkcyjnych i poszerzenia zdolności wytwórczych, które obsługiwać będą wspólnie wszystkie linie procesowe i linie nalewu oraz sekcje magazynowe, tj. nowo uruchamianą oraz dotychczasowe linie.
Dotychczasowa infrastruktura Zakładu oraz środki trwałe zakupione w ramach nowej inwestycji będą ściśle powiązane pod względem funkcjonalnym i technologicznym. Nowa inwestycja będzie zintegrowana z Zakładem, w tym ze środkami trwałymi posiadanymi już przez Spółkę i wykorzystywanymi przez nią w działalności produkcyjnej. Zarówno dotychczasowa działalność Zakładu, jak i nowa inwestycja dotyczą tego samego procesu produkcyjnego, tj. wytwarzania soków, nektarów i napojów bezalkoholowych. Wszystkie elementy zaplecza technologicznego Zakładu, wraz ze środkami trwałymi zakupionymi w ramach nowej inwestycji będą służyły więc uzyskaniu dochodu z tej samej działalności (określonej tymi samymi kodami PKWIU), to jest dochodu ze sprzedaży napojów bezalkoholowych lub soków.
W ramach nowej inwestycji zostaną m.in. zainstalowane środki trwałe, które będą obsługiwały i wspomagały procesy produkcyjne zarówno nowej linii produkcyjnej, jak również dotychczasowych linii. Będą to:
a)automatyczna stacja mieszania, w której będzie następował proces mieszania składników napojów (woda, koncentrat, substancje słodzące, witaminy itp.), po wymieszaniu odpowiednich składników powstaje gotowy produkt, który może zostać przelany do właściwego opakowania; wcześniej każda z dwóch linii miała przypisaną własną mieszalnię, nowa stacja będzie obsługiwała jednocześnie wszystkie trzy linie, a proces mieszania składników niezbędnych w produkcji napojów będzie odbywał się wyłącznie za pomocą tego zespołu urządzeń, niezależnie od tego, za pomocą której z linii produkcyjnych dany napój będzie wytwarzany - w zależności od struktury zamówień, przygotowany produkt może być podawany na jedną z linii lub na wszystkie jednocześnie, więc dokładne ustalenie, która część pracy instalacji odpowiada za produkcję na obecnych i nowo zakupionej linii nie będzie możliwe;
b)powiększona stacja mycia służąca myciu i dezynfekcji linii, na których rozlewane są produkowane przez Spółkę napoje - wcześniej istniały dwie stacje mycia, każda przypisana do jednej linii produkcyjnej, powiększona stacja mycia będzie obsługiwała wszystkie trzy linie (w użyciu pozostanie też jedna ze „starych” stacji mycia, ale będzie ona obsługiwała wyłącznie jedną „starą” linię produkcyjną),
c)transporter palet z wyrobami gotowymi, na których są magazynowane i transportowane wyroby Spółki - transport wózków paletowych (przewożących wyroby gotowe) pomiędzy strefą produkcyjną a magazynową zostanie zastąpiony linią transferu palet, obsługującą wszystkie trzy linie produkcyjne.
Wszystkie wskazane powyżej elementy inwestycji będą związane bezpośrednio z procesem produkcyjnym, realizowanym zarówno na istniejących, jak i nowej linii produkcyjnej - stacja mieszania jest niezbędna do przygotowania napojów o określonym składzie, stacja mycia jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniej jakości (higieny) linii, na których rozlewane są produkty, a transporter jest niezbędny do transferowania gotowych produktów do magazynu wyrobów gotowych. Wskazane składniki majątkowe będą tym samym uczestniczyły w produkcji wszystkich wyrobów Spółki wytwarzanych w Zakładzie.
Bezpośrednio z procesem produkcji będzie związany również pasteryzator, urządzenie, dzięki któremu napoje i soki mają odpowiednio długi okres przydatności do spożycia. Pasteryzator nabywany w ramach nowej inwestycji będzie umiejscowiony w procesie produkcji między stacją mieszania a linią produkcyjną i będzie obsługiwał wyłącznie nową linię.
Rozbudowany został jednocześnie magazyn koncentratów soków, zbiornik buforowy wody, magazyn wyrobów gotowych oraz zwiększone zostały moce instalacji dostarczających media - te składniki majątkowe będą pośrednio uczestniczyły w procesie produkcyjnym, gdyż będą zaangażowane w procesy pomocnicze.
Istniejące składniki majątku oraz składniki nabyte w ramach realizacji nowej inwestycji będą więc współdziałały w procesie produkcji napojów, które stanowią dla Spółki produkty sprzedawane klientom. Środki trwałe, które zostały i zostaną zakupione w ramach nowej inwestycji nie stanowią w całości niezależnego elementu służącego do produkcji wyodrębnionych lub nowych wyrobów, stanowiących część lub całość produkcji, ani nie tworzą wyodrębnionej i ściśle określonej linii produkcyjnej dla określonych produktów. Urządzenia te - poza nową linią produkcyjną - są umiejscowione w ciągu funkcjonujących obecnie linii produkcyjnych, a więc w połączeniu z nimi. Ze względu na to, wyodrębnienie dochodu z nowej inwestycji nie jest możliwe. Nowe środki trwałe stanowią nieodłączny i funkcjonalnie zależny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątkowych (ścisłe powiązania). Nowa inwestycja oraz istniejący Zakład są zintegrowane w sposób, który nie pozwala na określenie dochodu wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanego z nią istniejącego zakładu. W wyniku realizacji przedsięwzięcia Spółka będzie uzyskiwać więcej przychodów ze sprzedaży napojów, jednak będą to przychody tożsame rodzajowo z obecnie uzyskiwanymi. Takie zintegrowanie powoduje objęcie zwolnieniem z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, całego dochodu ze sprzedaży produktów Spółki osiągniętego w ramach działalności gospodarczej Zakładu jako dochodu uzyskanego z działalności określonej w decyzji o wsparciu oraz na terenie wskazanym w tej decyzji (do wysokości limitu przyznanej pomocy publicznej), bez konieczności wyodrębniania dochodu wygenerowanego z nowej inwestycji, co wynika z wydanej przez Ministerstwo Finansów dnia 25 października 2019 r. interpretacji ogólnej o numerze DD5.8201.10.2019 (dalej jako: „Interpretacja ogólna”) oraz objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej jako: „Objaśnienia”).
Na dzień złożenia niniejszego wniosku zostały zrealizowane, tj. koszty zostały poniesione w rozumieniu kasowym, a środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, następujące elementy dotyczące nowej inwestycji:
-rozbudowa magazynu koncentratów (służące całej produkcji),
-rozbudowa magazynu wyrobów gotowych (służącego całej produkcji),
-budowa zbiornika buforowego wody (służącego całej produkcji, woda jest wykorzystywana zarówno jako surowiec do produkcji napojów, jak i do mycia linii, na których napoje są rozlewane),
-oświetlenie nowej linii,
-nabycie i montaż systemu regałów magazynowych (służącego całej produkcji).
Zostały również poniesione wydatki na nabycie pasteryzatora, nie został on jednak jeszcze wprowadzony do ewidencji.
Dodatkowo, wpłacone zostały zaliczki na poczet nabycia nowej linii produkcyjnej, automatycznej stacji mieszania oraz kompresora niskiego ciśnienia (który będzie służył całej produkcji, na wszystkich liniach).
Pytanie
Od kiedy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym uzyskiwanych przez nią dochodów?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym będzie mu przysługiwało w stosunku do dochodów uzyskanych od momentu poniesienia kosztów i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych pierwszego ze środków trwałych zaangażowanych bezpośrednio w proces produkcyjny, nabytych w ramach nowej inwestycji, stanowiących jednocześnie element wspólny procesów produkcyjnych realizowanych na nowej linii oraz liniach już istniejących. Spółka zakłada, że tym środkiem trwałym będzie automatyczna stacja mieszania, która będzie służyła przygotowaniu napojów o określonym składzie i jednocześnie będzie obsługiwała wszystkie trzy linie produkcyjne. Wobec tego dochody uzyskane z produktów wytworzonych po oddaniu stacji mieszania do używania będą stanowiły dochody z inwestycji objętej decyzją o wsparciu, a więc dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861, dalej jako: „Rozporządzenie z 2022 r.”), do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483; dalej: „Rozporządzenie z 2018 r.”).
Zgodnie z § 13 Rozporządzenia z 2022 r., rozporządzenie to weszło w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. Wniosek Spółki w przedmiocie wydania decyzji nr (…) został doręczony właściwemu organowi w dniu 30 grudnia 2022 r. Sprawa dotycząca decyzji została więc wszczęta i niezakończona przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia z 2022 r., tj. przed 1 stycznia 2023 r. Z tego względu, do pomocy publicznej uzyskanej przez Wnioskodawcę na realizację nowej inwestycji należy stosować przepisy Rozporządzenia z 2018 r.
Zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia z 2018 r., wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. W sprawie dotyczącej nowej inwestycji nie znajduje więc zastosowania reguła przewidziana w § 9 ust. 1 Rozporządzenia z 2022 r., zgodnie z którą przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu. Tym samym Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania już w trakcie realizacji inwestycji.
Jak stanowi § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia z 2018 r., do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Z powyższych przepisów wynika wprost, że dla określenia momentu, od którego możliwe jest korzystanie ze wsparcia na podstawie decyzji o wsparciu konieczne jest ustalenie miesiąca, w którym zostały poniesione pierwsze koszty kwalifikowane nowej inwestycji, nie wcześniej jednak niż przed wprowadzeniem danego środka trwałego nabytego w ramach tej inwestycji do ewidencji środków trwałych.
Regulacji tych nie należy jednak interpretować w oderwaniu od art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, który jasno wskazuje, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje w stosunku do dochodów osiągniętych z realizacji tej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, że dopiero wygenerowanie dochodu z nowej inwestycji objętej decyzją o wsparciu daje prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Dla określenia momentu, od którego podatnik jest uprawniony do zastosowania omawianego zwolnienia istotny jest więc również moment, w którym podatnik zaczął uzyskiwać dochód wypracowany w oparciu o zespół środków trwałych nabytych lub wytworzonych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją.
Na wymóg prowadzenia działalności gospodarczej w ramach nowej inwestycji zwraca również uwagę pkt 3.1. Objaśnień, zgodnie z którym „(...) Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza (art. 13 ust. 8 ustawy o WNI). Wsparcie (pomoc publiczna) w postaci zwolnienia z opodatkowania dochodu dotyczy bowiem tylko działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja i nie dotyczy innych dochodów (nie wynikających ze zrealizowania nowej inwestycji), osiąganych przez przedsiębiorcę na określonym terenie. Zakres wsparcia stanowiącego pomoc publiczną, udzielanego w postaci zwolnienia podatkowego, determinuje więc zakres oraz sposób stosowania interpretowanych przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT albo art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT. Zwolnienie podatkowe nie może bowiem wykraczać poza sytuacje, dla których ustawa o WNI przewiduje wsparcie (pomoc publiczną)”.
Podsumowując powyższe rozważania, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatnik uzyskuje uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w momencie, w którym łącznie zaistnieją następujące zdarzenia: uzyskanie dochodu z nowej inwestycji objętej decyzją o wsparciu, poniesienie kosztu kwalifikowanego i wprowadzenie do ewidencji środków trwałego składnika majątkowego nabytego w ramach nowej inwestycji.
Spółka jest w toku realizacji nowej inwestycji, która ma na celu przede wszystkim zwiększenie zdolności produkcyjnych Zakładu. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, nowa inwestycja stanowi wieloetapowe przedsięwzięcie, na które składają się prace nad rozbudową dotychczasowych budynków hal produkcyjnych, magazynów surowców i wyrobów gotowych, instalacją i przyłączeniem kolejnej linii produkcyjnej oraz instalacją dodatkowych maszyn i urządzeń służących procesom produkcyjnym zarówno na istniejących jak i na nowej linii produkcyjnej. Do tej pory Wnioskodawca poniósł koszty kwalifikowane na rozbudowę magazynu koncentratów, budowę magazynu wyrobów gotowych, zainstalowanie zbiornika buforowego wody, regałów gęstego składowania oraz oświetlenia dla nowej linii produkcyjnej. Wszystkie wytworzone oraz nabyte w tym zakresie środki trwałe zostały ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a koszty z nimi związane zostały poniesione. Wnioskodawca poniósł także wydatki na nabycie pasteryzatora, ten środek trwały nie został jednak jeszcze wprowadzony do ewidencji. Spółka wpłaciła również zaliczki na poczet nabycia nowej linii produkcyjnej, automatycznej stacji mieszania oraz kompresora niskiego ciśnienia.
Spółka wprawdzie poniosła już część kosztów nowej inwestycji, wprowadziła także do ewidencji środków trwałych niektóre nabyte w ramach tej inwestycji środki trwałe, ale nie są to jeszcze środki trwałe zaangażowane bezpośrednio w procesie produkcyjnym. W momencie sporządzenia niniejszego wniosku wprowadzone do ewidencji składniki majątkowe nabyte w ramach inwestycji służą magazynowaniu - surowców i wyrobów gotowych. Oddany do używania został także zbiornik buforowy wody - woda z tego zbiornika stanowi dla Spółki surowiec do produkcji napojów, jest też wykorzystywana do mycia linii, na których napoje są rozlewane. Zdaniem Wnioskodawcy, obecny stan realizacji prac w ramach nowej inwestycji nie pozwala więc jeszcze na uznanie, że dochód generowany w Zakładzie może zostać uznany za dochód z nowej inwestycji. Biorąc pod uwagę wskazane w opisie stanu faktycznego ścisłe powiązania, które będą występować pomiędzy nową inwestycją a środkami trwałymi posiadanymi przez Spółkę jeszcze przed rozpoczęciem tej inwestycji, zdaniem Wnioskodawcy, samo rozpoczęcie nowej inwestycji nie powoduje jeszcze, że dochody osiągane z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Zakładu są dochodami z nowej inwestycji.
W ocenie Spółki, dochody generowane w Zakładzie będzie można uznać za dochody z nowej inwestycji, które będą mogły zostać objęte zwolnieniem z opodatkowania, w momencie, w którym środki trwałe nabyte lub wytworzone w toku jej realizacji będą brać udział bezpośrednio w procesie produkcji (a nie jedynie w procesach pomocniczych). Ze względu na zintegrowanie funkcjonalne i technologiczne dotychczasowej infrastruktury Zakładu oraz nowej inwestycji moment ten nastąpi, gdy w ramach cyklu produkcyjnego zostanie oddane do używania pierwsze urządzenie stanowiące wspólny element wszystkich linii produkcyjnych. Na chwilę obecną Spółka zakłada, że pierwszym takim urządzeniem będzie automatyczna stacja mieszania. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, automatyczna stacja mieszania będzie wykorzystywana do mieszania koncentratów z wodą zarówno w ramach nowej linii produkcyjnej, jak i dotychczasowych linii. Proces ten będzie odbywał się wyłącznie za pomocą tego urządzenia, niezależnie od tego, na której linii produkcyjnej dany napój będzie wytwarzany. Dopiero więc po oddaniu do używania tego środka trwałego dochody z produkcji Zakładu będą mogły zostać uznane za dochody z nowej inwestycji. Zainstalowanie automatycznej stacji mieszania pozwala na połączenie wszystkich linii produkcyjnych, a zatem dochodami z nowej inwestycji będą także dochody ze sprzedaży produktów wytworzonych na posiadanych obecnie przez Spółkę liniach produkcyjnych.
Tym samym, momentem, w którym Spółka uzyska uprawnienie do korzystania ze wsparcia z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji będzie miesiąc poniesienia wydatków na nabycie pierwszego urządzenia stanowiącego wspólny element wszystkich linii produkcyjnych i wykorzystywanego bezpośrednio w procesie produkcyjnym, nie wcześniej jednak niż wprowadzenie tego środka trwałego do ewidencji środków trwałych. Dopiero wyposażenie infrastruktury produkcyjnej w to urządzenie pozwoli bowiem na generowanie dochodów z nowej inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm. dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).
W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI, przedmiotem decyzji o wsparciu, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu. Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Szczegółowe zasady korzystania z pomocy publicznej określa rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze zm.).
Wskazać należy, że zgodnie z § 12 ww. rozporządzenia,
do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).
Powyższe oznacza, że treść rozporządzenia o WNI obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. ma zastosowanie jedynie do podmiotów których sprawy o wydanie decyzji o wsparciu zostały wszczęte po 1 stycznia 2023 r.
Z uwagi na to, że w opisie sprawy wskazano, że wniosek Spółki w przedmiocie wydania decyzji został doręczony właściwemu organowi w dniu 30 grudnia 2022 r., rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. w opisanej sprawie nie znajduje zastosowania. Natomiast, zastosowanie w sprawie znajdzie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”), obowiązujące do 31 grudnia 2022 r.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia,
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo
2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia,
do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:
1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.
Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia,
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Wyjaśnić należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji, nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego (pomocy publicznej) jedynie dokonanie w księgach odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku w księgach bez jego faktycznego poniesienia.
Pamiętać jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych wg metody kasowej nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie z omawianego zwolnienia. Jak wskazano powyżej, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.
Zatem, należy podkreślić, że przepis § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem budowy nowych lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych. W przeciwnym wypadku, tj. uznania, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji, zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym, rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.
Dochodem uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT jest dochód uzyskiwany z zaangażowaniem nakładów inwestycyjnych poniesionych w ramach decyzji o wsparciu, w taki sposób, że uczestniczą one w wytworzeniu dochodu podlegającego zwolnieniu.
Na wymóg prowadzenia działalności w oparciu o nową inwestycję wskazano także w pkt 3.1. (akapit 20-21) Objaśnień podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Zgodnie z Objaśnieniami „Rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza (art. 13 ust. 8 ustawy o WNI). Wsparcie (pomoc publiczna) w postaci zwolnienia z opodatkowania dochodu dotyczy bowiem tylko działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja i nie dotyczy innych dochodów (nie wynikających ze zrealizowania nowej inwestycji), osiąganych przez przedsiębiorcę na określonym terenie”.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu Nowa inwestycja ma na celu zwiększenie mocy produkcyjnej Zakładu poprzez rozbudowę i modernizację jego dotychczasowej powierzchni produkcyjno-magazynowej oraz zakup nowych urządzeń produkcyjnych. W ramach jej realizacji nastąpi m.in. instalacja trzeciej linii produkcyjnej służącej do wytwarzania soków i napojów. Nowa inwestycja oraz istniejący Zakład są zintegrowane w sposób, który nie pozwala na określenie dochodu wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanego z nią istniejącego zakładu. W wyniku realizacji przedsięwzięcia Spółka będzie uzyskiwać więcej przychodów ze sprzedaży napojów, jednak będą to przychody tożsame rodzajowo z obecnie uzyskiwanymi. Takie zintegrowanie powoduje objęcie zwolnieniem z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, całego dochodu ze sprzedaży produktów Spółki osiągniętego w ramach działalności gospodarczej Zakładu jako dochodu uzyskanego z działalności określonej w decyzji o wsparciu oraz na terenie wskazanym w tej decyzji (do wysokości limitu przyznanej pomocy publicznej), bez konieczności wyodrębniania dochodu wygenerowanego z nowej inwestycji,
W konsekwencji, momentem od którego Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku CIT jest miesiąc (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym inwestor poniósł pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 Rozporządzenia, pod warunkiem, że Spółka dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji. Jeżeli nowa inwestycja związana jest ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, przychodem stanowiącym podstawę do obliczenia dochodu zwolnionego z opodatkowania jest przychód z tej części działalności przedsiębiorstwa, która w wyniku realizacji nowej inwestycji odnotowuje zwiększony wolumen produkcji.
Zatem, Państwa stanowisko, zgodnie z którym zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym będzie przysługiwało w stosunku do dochodów uzyskanych od momentu poniesienia kosztów i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych pierwszego ze środków trwałych zaangażowanych bezpośrednio w proces produkcyjny, nabytych w ramach nowej inwestycji, stanowiących jednocześnie element wspólny procesów produkcyjnych realizowanych na nowej linii oraz liniach już istniejących jest prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.