
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Stowarzyszenie (dalej: „Wnioskodawca”, „Stowarzyszenie”) jest osobą prawną zarejestrowaną w rejestrze stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…), działającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stowarzyszenie zostało utworzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t. j.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2261 ze zm.; dalej: „Prawo o Stowarzyszeniach”).
Zgodnie z § 2 ust. 1 statutu Stowarzyszenia, celem jego działalności jest: (…)
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: (…)
Stowarzyszenie uzyskuje środki finansowe na działalność statutową w sposób określony w art. 33 Prawa o Stowarzyszeniach m.in.:
a.składek członkowskich,
b.darowizn, spadków, zapisów,
c.dochodów z własnej działalności,
d.dochodów z majątku Stowarzyszenia,
e.ofiarności publicznej,
f.dotacji.
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie posiada członków:
a.zwyczajnych,
b.wspierających,
c.honorowych,
d.specjalnych.
Członkami zwyczajnymi mogą być wyłącznie osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat oraz chcą wspierać cele Stowarzyszenia, uczestniczyć w jego działalności i zostaną przyjęte w poczet Członków uchwałą Zarządu, za rekomendacją dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Członkowie zwyczajni oraz wspierający Stowarzyszenia są zobowiązani do opłacania składek członkowskich.
Członek wspierający w zamian za aktywny wkład w działalność statutową Stowarzyszenia może zostać uchwałą Zarządu zwolniony z obowiązku opłacania składek członkowskich. Członek specjalny zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i pełnię praw publicznych, niezależnie od jej miejsca zamieszkania, bądź osoba prawna niezależnie od miejsca siedziby, wspierająca działalność w charakterze członka wspierającego.
Członkiem specjalnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i pełnię praw publicznych, niezależnie od jej miejsca zamieszkania, która zobowiązała się aktywnie działać na rzecz Stowarzyszenia, w szczególności przez poszukiwanie osób chętnych do przystąpienia do Stowarzyszenia.
Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
W dniu 29 maja 2023 r. Stowarzyszenie otrzymało interpretację indywidualną znak: 0111-KDIB1-2.4010.160.2023.1.MC, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której organ potwierdził, że składki członkowskie wnoszone przez członków Stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT, w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.
Stowarzyszenie dokonało darowizny na rzecz członka wspierającego Stowarzyszenia - spółki (…) (dalej: „Spółka”). Przedmiotowa darowizna pochodziła ze składek członkowskich
otrzymanych pierwotnie przez Stowarzyszenie. W zamian za dokonanie darowizny, Stowarzyszenie nie otrzymało i nie otrzyma żadnego świadczenia wzajemnego (ekwiwalentnego) od Spółki.
Pytania
1.Czy dokonanie darowizny na rzecz Spółki, która to darowizna pochodziła z otrzymanych przez Stowarzyszenie składek członkowskich, stanowiących historycznie przychody wolne od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT, nie skutkuje utratą prawa Stowarzyszenia do zastosowania ww. zwolnienia od podatku?
2.W przypadku uznania, że dokonanie darowizny na rzecz Spółki skutkuje utratą prawa Stowarzyszenia do stosowania zwolnienia od podatku otrzymanych przez Stowarzyszenie składek członkowskich - czy Stowarzyszenie powinno dokonać opodatkowania przekazanej darowizny podatkiem dochodowym CIT w dacie jej dokonania i rozliczyć podatek dochodowy na podstawie art. 25 ust. 4 Ustawy CIT, tj. na bieżąco?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że darowizna Stowarzyszenia na rzecz Spółki, pochodząca ze składek członkowskich otrzymanych przez Stowarzyszenie, nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia składek członkowskich z podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT.
Ad 2.
W przypadku uznania przez organ podatkowy stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, tj. uznania, że darowizna na rzecz Spółki skutkuje utratą prawa do zwolnienia z podatku otrzymanych przez Stowarzyszenie składek członkowskich, Stowarzyszenie będzie zobowiązane do opodatkowania otrzymanych składek członkowskich zgodnie z treścią art. 25 ust. 4 Ustawy CIT, tj. do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano darowizny.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Ad 1.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.
W tym miejscu podkreślić należy, że w przypadku zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT nie ma wymogu przeznaczenia składek na cele statutowe, co oznacza, że dla skorzystania z tego zwolnienia wystarczające jest wypełnienie przesłanek zawartych w tym przepisie, tj. składki członkowskie muszą dotyczyć członków organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej oraz nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą - co potwierdza także interpretacja nr: 0111-KDIB1-2.4010.261.2021.2.MZA z dnia 8 września 2021 r.
Wnioskodawca wskazuje, że przepisy Ustawy CIT nie zawierają definicji „działalności gospodarczej”. Według definicji zawartej w Słowniku języka polskiego PWN pod adresem: https://sjp.pwn.pl, działalność to „zespół działań podejmowanych w jakimś celu” lub „funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”. Z kolei Słownik języka polskiego PWN definiuje charakter gospodarczy jako „odnoszący się do gospodarki jakiegoś kraju lub regionu i do podejmowanych w niej działań”.
Zgodnie z zasadami wykładni systemowej można, zdaniem Wnioskodawcy, posiłkować się w tym zakresie definicjami wynikającymi z innych ustaw.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j.: Dz.U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.), działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Z kolei, jak stanowi art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.
Należy wskazać, że warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego ze składek członkowskich na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT jest przeznaczenie ich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.
Biorąc powyższe pod uwagę, wskazać należy, że działalność gospodarcza opiera się na pewnym działaniu podatnika, w którym wykorzystuje on określone zasoby, oraz uzyskuje z tego tytułu przysporzenie. Do tego rodzaju działalności nie sposób zaliczyć darowizny, ponieważ jest to świadczenie jednostronne, które cechuje brak otrzymania świadczenia ekwiwalentnego przez podmiot dokonujący darowizny, Nie można równocześnie przyznać darowiźnie dokonywanej przez Wnioskodawcę przymiotu zorganizowania oraz ciągłości, które definiują działalność gospodarczą w ww. regulacjach.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie składek członkowskich na darowiznę na rzecz Spółki (członka wspierającego Stowarzyszenia) nie spełnia definicji działalności gospodarczej w rozumieniu ww. regulacji. Wskutek tego dokonanie darowizny na rzecz Spółki nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia składek członkowskich z podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowość prezentowanego powyżej stanowiska potwierdzają, poniższe interpretacje indywidualne prezentujące sposób definiowania przez organy podatkowe działalności gospodarczej:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 lipca 2020 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.182.2020.2.JKU;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 stycznia 2023 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.595.2022.3.DD oraz
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 czerwca 2018 r., znak: 0111-KDIB2-3.4010.93.2018.1.HK.
W powyższych interpretacjach indywidualnych podniesiono też, że brak związku danego wydatku organizacji społecznej z prowadzoną przez nią działalnością statutową nie oznacza prowadzenia przez taki podmiot działalności gospodarczej.
Ad 2.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Jak wynika z art. 17 ust. 1b Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Jak stanowi z kolei art. 25 ust. 4 Ustawy CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1 b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.
Biorąc pod uwagę charakter analizowanych regulacji, zwolnienie dochodów przysługujących na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy CIT przysługuje tak długo, jak otrzymane dochody są przeznaczane na cele wymienione w ww. przepisie. W przypadku wydatkowania dochodu na inny cel (np. przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą - art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT), zwolnienie nie przysługuje. Należy natomiast zauważyć, że przepisy Ustawy CIT nie obligują w takiej sytuacji do korygowania rozliczeń CIT danego podmiotu.
Wnioskodawca wskazuje, że dokonanie darowizny kwot składek członkowskich nie oznacza, że są one przeznaczone na cele związane z działalnością gospodarczą, a tym samym nie wygasa prawo do zwolnienia.
Gdyby organ natomiast uznał że darowizna oznacza przeznaczenie składek członkowskich na cele związane z działalnością gospodarczą, to wówczas Stowarzyszenie będzie zobowiązane do wykazania dochodu jako niepodlegającego zwolnieniu w miesiącu wypłaty darowizny w związku z treścią art. 25 ust. 4 Ustawy CIT.
Również część J (odrębne zobowiązanie podatkowe), zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy CIT (CIT-8), wskazuje, że opodatkowanie dochodu niepodlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy CIT powinno być dokonywane na bieżąco.
Ze względów ostrożnościowych, Wnioskodawca wskazuje, że nie będzie zobligowany do dokonania historycznej korekty przychodów na podstawie art. 12 ust. 3j Ustawy CIT. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Jak podnosi się w orzecznictwie sądów administracyjnych, korekta „wstecz” może być dokonana jedynie wtedy, gdy przyczyną korekty jest błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka. Ustawodawca nie wskazuje, co należy rozumieć poprzez pojęcia „błąd rachunkowy” oraz „inna oczywista omyłka”. Pojęcia te zatem należy rozumieć zgodnie z ich znaczeniem potocznym (tak np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Gd 897/20 - orzeczenie nieprawomocne).
W analizowanej sytuacji nie dojdzie do popełnienia „błędu rachunkowego” czy też „innej oczywistej omyłki”, które obligowałyby do historycznej korekty przychodów.
Wobec powyższego Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Niektóre jednak dochody podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Ustawodawca przewidział przy tym dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od
podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez
wymienione w tym przepisie podmioty,
- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od
podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.
Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.
Jednym ze źródeł finansowania organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, są składki członkowskie płacone przez członków tych organizacji. Składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do niej i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji.
Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia z opodatkowania jest przeznaczenie składek członkowskich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Zatem aby skorzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, składki członkowskie muszą dotyczyć członków organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej oraz nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą.
W ocenie organu na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, składki członkowskie w części w jakiej zostały przeznaczone na przekazanie darowizny spółce akcyjnej, nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu.
W opisanej sytuacji, mimo że składki nie są przeznaczone bezpośrednio na działalność gospodarczą Wnioskodawcy, to jednak ich przeznaczenie i wydatkowanie następuje na działalność gospodarczą innego podmiotu, który ze względu na formę organizacyjną jest podmiotem przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 236 ze zm.):
Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Z kolei na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.
Spółka akcyjna jest podmiotem tworzonym na podstawie Kodeksu spółek handlowych, który podlega rejestracji w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, prosta spółka akcyjna w organizacji albo spółka akcyjna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru staje się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółką akcyjną albo spółką akcyjną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków spółki w organizacji.
Z kolei, zgodnie z art. 40 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 979 ze zm.):
W dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się przedmiot działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jeden przedmiot przeważającej działalności na poziomie podklasy, z tym że w przypadku oddziałów przedsiębiorców zagranicznych, głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz głównych oddziałów zagranicznych zakładów reasekuracji przedmiot działalności i przedmiot przeważającej działalności określa się dla oddziału.
Jak zatem wskazują ww. regulacje spółka akcyjna jako forma organizacyjna przeznaczona jest do prowadzenia działalności gospodarczej. Skoro stowarzyszenie sfinansowało ze składek członkowskich darowiznę na rzecz takiego podmiotu, to należy stwierdzić, że składki takie zostały faktycznie przeznaczone i wydatkowane na działalność gospodarczą.
Bez znaczenia w tym przypadku pozostaje to, że składki członkowskie zostały wydatkowane w formie darowizny na działalność gospodarczą innego podmiotu. Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT nie wskazuje, że warunkiem utraty prawa do zwolnienia jest wydatkowanie składek członkowskich jedynie na działalność gospodarczą podatnika. Należy uznać, że warunki określone w ww. przepisie odnoszą się do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, tj. wydatkowanie składek członkowskich nie powinno być dokonywane przede wszystkim na działalność gospodarczą podatnika, ale tym bardziej ich przekazanie na działalność gospodarczą innego podmiotu nie powinno także uprawniać do korzystania ze zwolnienia.
Tym samym organ nie podziela Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zgodnie z którym darowizna Stowarzyszenia na rzecz Spółki, pochodząca ze składek członkowskich otrzymanych przez Stowarzyszenie, nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2, wskazać, że zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Jak wynika z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o CIT:
Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.
Powołany wyżej przepis przewiduje skutki na okoliczność, kiedy podatnicy uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 ustawy CIT a następnie dochód ten wydatkowali na inne cele, nieuprawniające do zastosowania zwolnienia.
Zgodnie z przywołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego ze składek członkowskich na podstawie przywołanego przepisu jest przeznaczenie ich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę powyższe, zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT przysługuje do momentu kiedy dochód nie zostanie przeznaczony na działalność gospodarczą.
Jak wynika ze stanowiska organu do pytania oznaczonego nr 1 przeznaczenie składek członkowskich na sfinansowanie darowizny spółce akcyjnej, należy traktować jako przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą, co powoduje, utratę zwolnienie z opodatkowania z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, bowiem Stowarzyszenie nie spełniło przesłanki zastosowania zwolnienia tj. nieprzeznaczenia dochodu na działalność gospodarczą.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w przedstawionej przez Państwa sytuacji, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują obowiązku dokonania korekty rozliczeń CIT, zastosowanie znajdzie art. 25 ust. 4 ustawy o CIT.
Tym samym organ zgadza się z Państwa stanowiskiem, że Stowarzyszenie będzie zobowiązane do opodatkowania dochodu zgodnie z treścią art. 25 ust. 4 Ustawy CIT, tj. do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano darowizny.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.