Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.18.2025.4.PK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.18.2025.4.PK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie ustalenia czy sprzedaż Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 27 lutego 2025 r. (wpływ do organu 27 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp z o. o. (dalej: „A.” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest, zgodnie z wypisem z KRS PKD 01.13.Z - Uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych.

Spółka jest właścicielem działki gruntu nr (…) o powierzchni 2856 m2, sklasyfikowanej jako grunt rolny zabudowany (Br-R), położonej w województwie (...), powiecie (…), gminie (…), obrębie (…), zabudowanej budynkiem o powierzchni zabudowy 198 m2, który zgodnie z wypisem z rejestru gruntów należy do kategorii: budynki produkcyjne usługowe i gospodarcze dla rolnictwa (Nieruchomość). Nieruchomość została zakupiona z wybudowanym budynkiem o funkcji produkcyjno-usługowo-gospodarczej 4 stycznia 2011. Budynek o charakterze produkcyjno-usługowo-gospodarczym został przyjęty do użytkowania w momencie nabycia. Nieruchomość jest częścią gospodarstwa rolnego (gruntów rolnych), w którym całkowita powierzchnia gruntów rolnych wynosi obecnie około 4 hektarów.

Cena nabycia Nieruchomości wyniosła 200 000 zł. Zakup Nieruchomości przez Spółkę nie był opodatkowany VAT.

Spółka wykorzystuje Nieruchomość do działalności rolnej i nie dokonywała nakładów zwiększających wartość początkową Nieruchomości – jedynie w 2020 r. zostało wykonane ogrodzenie Nieruchomości za kwotę 7382 zł brutto, ale zostało zaksięgowane jako koszty działalności, nie środek trwały. Na przedmiotowej Nieruchomości, od dnia jej nabycia nigdy nie była prowadzona działalność inna niż rolnicza.

Spółka zamierza sprzedać Nieruchomość osobie fizycznej, prowadzącej działalność rolniczą i zarejestrowanej jako podatnik VAT czynny na zasadach ogólnych (Nabywca), przy czym Nieruchomość jest nabywana do majątku prywatnego Nabywcy. Nabywca będzie w dalszym ciągu prowadził na Nieruchomości działalność rolniczą. Sprzedaż Nieruchomości jest planowana w 2025 roku.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Działka (…) została zakupiona z wybudowanym budynkiem o funkcji produkcyjno-usługowo-gospodarczej 4 stycznia 2011. Budynek o charakterze produkcyjno-usługowo-gospodarczym został przyjęty do użytkowania w momencie nabycia.

Jak wskazano powyżej, Nieruchomość została zakupiona 4 stycznia 2011 i od tego czasu jest wykorzystywana do prowadzenia dzielności gospodarstwa rolnego. Sprzedaż Nieruchomości, o której mowa we wniosku jest planowana w 2025 roku.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym sprzedaż Nieruchomości będzie zwolniona z VAT?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym sprzedaż Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania CIT?

Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1 odnośnie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania CIT.

1.Zwolnienie przedmiotowe dla sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego

Ustawa o CIT w art. 17 ust. 1 pkt 1 przewiduje zwolnienie dla dochodów z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

2.Definicja gospodarstwa rolnego i działalności rolniczej

Przez gospodarstwo rolne art. 2 ust. 4 Ustawy o CIT nakazuje rozumieć gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb (art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym). Spółka prowadziła taką działalność i dysponuje dokumentami odpowiednich organów potwierdzających istnienie i działanie gospodarstwa rolnego.

Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania danej nieruchomości za gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o CIT - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

1)grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m.in. osoby prawnej (może to być zarówno własność jak i np. dzierżawa)

2)łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

3)grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

4)grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza

3.Zwolnienie sprzedaży Nieruchomości z CIT

Odnosząc się do sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku wskazać należy, iż w pierwszej kolejności trzeba ustalić, czy Nieruchomość jest nieruchomością wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego.

Decydujące znaczenie dla tej oceny jest to, czy grunt stanowi użytek rolny. Zgodnie z orzecznictwem sądowym, m.in. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 3 listopada 2021 r. (sygn. akt I SA/Bd 530/21), "Wykładnia mającego zastosowanie w niniejszej sprawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o u.p.d.o p. powinna zostać dokonana w oparciu o ustalenie, czy wobec przywołanych we wniosku oznaczeń podanych działek, przedmiotem sprzedaży będą nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, a zatem czy są one sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne."

W myśl § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 219, dalej: "Rozporządzenie"), do użytków rolnych zalicza się:

a)grunty orne, oznaczone symbolem R,

b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d)sady, oznaczone symbolem S,

e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego sprzedawana Nieruchomość stanowi działkę gruntów rolnych zabudowanych (Br-R).

W związku z tym Nieruchomość bez wątpienia stanowi grunt zaliczony do użytków rolnych.

Analizując dalej przesłanki zwolnienia z CIT należy podkreślić, że Nieruchomość od momentu nabycia do momentu sprzedaży wykorzystywana była wyłącznie na cele działalności rolniczej.

Ponadto, w ocenie Spółki, nie wyłącza zwolnienia przedmiotowego z CIT fakt, że sprzedawana nieruchomość nie przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego. Ważne, że przedmiotowa nieruchomość wcześniej wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekraczającego limit 1 ha gruntów rolnych.

W konsekwencji, ponieważ:

1)Sprzedawana Nieruchomość była własnością Spółki,

2)Na moment sprzedaży Nieruchomość była częścią gruntów rolnych o powierzchni [•] ha gruntów rolnych,

3)Sprzedawana Nieruchomość stanowiła użytki rolne,

4)Na sprzedawanej Nieruchomości nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza, inna niż działalność rolnicza,

5)Sprzedaż Nieruchomości nastąpiła po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

sprzedaż Nieruchomości objęta jest zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Potwierdzeniem stanowiska Spółki jest np. stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w interpretacji indywidulanej z 30 czerwca 2023, znak r.0111-KDIB1- 1.4010.221.2023.2.KM czy z 10 stycznia 2023 r. znak 0111-KDIB1- 3.4010.878.2022.1.JG

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1061):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1757, dalej: „ustawa o podatku rolnym”):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
  • łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
  • grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W zakresie możliwości zastosowania ww. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w powiązaniu z definicją gospodarstwa rolnego wynikającą z ww. ustawy o podatku rolnym, istotne jest to, że poza odpowiednią kwalifikacją gruntów jako użytki rolne, warunkiem wchodzenia w skład gospodarstwa rolnego, upływu odpowiednio liczonych pięciu lat, przekroczenia łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nieruchomości lub ich części nie powinny być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Z tego też względu zasadne jest wskazanie, iż jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1151) podstawę do wymiaru podatków stanowią dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków.

Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 219 , dalej „Rozporządzenie”).

Zgodnie z § 8 ww. Rozporządzenia:

Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1) grunty rolne;

2) grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;

3) grunty zabudowane i zurbanizowane;

4) grunty pod wodami;

5) tereny różne.

Stosownie do treści § 9 Rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

1) użytki rolne, do których zalicza się:

a) grunty orne, oznaczone symbolem R,

b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d) sady, oznaczone symbolem S,

e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;

2) nieużytki, oznaczone symbolem N.

Z orzecznictwa sądów administracyjnych odnoszących się do ww. kwestii wynika, że możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, uzależniona jest od tego czy okoliczności faktyczne i prawne podejmowane przez podatnika w odniesieniu do konkretnie oznaczonego gruntu (nieruchomości), przeczą istocie prowadzenia działalności rolniczej. Ponadto, o rolniczym wykorzystaniu gruntu nie może decydować wyłącznie treść zapisów w ewidencji gruntów oraz deklarowanie go jako rolniczego dla celów podatku rolnego. W powyższe wpisują się wyroki sądów o sygnaturach spraw: I SA/Gd 1124/16 (II FSK 3328/17), I SA/Sz 1051/12 (II FSK 2555/13), I SA/Ol 744/13, ISA/Gd 438/09 (II FSK 607/10).

Podsumowując, aby dochód ze sprzedaży nieruchomości podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustaw o CIT, muszą być spełnione określone w tym przepisie warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. Warunki te muszą być spełnione łącznie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy sprzedaż Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zauważyć należy, że z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że przedmiotem Państwa działalności jest , zgodnie z wypisem z KRS PKD 01.13.Z - Uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych.

Są Pastwo właścicielem działki gruntu nr (…) o powierzchni 2856 m2, sklasyfikowanej jako grunt rolny zabudowany (Br-R), zabudowanej budynkiem o powierzchni zabudowy 198 m2, który zgodnie z wypisem z rejestru gruntów należy do kategorii: budynki produkcyjne usługowe i gospodarcze dla rolnictwa (Nieruchomość). Nieruchomość została zakupiona z wybudowanym budynkiem o funkcji produkcyjno- usługowo-gospodarczej 4 stycznia 2011. Budynek o charakterze produkcyjno- usługowo-gospodarczym został przyjęty do użytkowania w momencie nabycia. Nieruchomość jest częścią gospodarstwa rolnego (gruntów rolnych), w którym całkowita powierzchnia gruntów rolnych wynosi obecnie około 4 hektarów. Wykorzystują Państwo Nieruchomość do działalności rolnej i nie dokonywali Państwo nakładów zwiększających wartość początkową Nieruchomości – jedynie w 2020 r. zostało wykonane ogrodzenie Nieruchomości za kwotę 7382 zł brutto, ale zostało zaksięgowane jako koszty działalności, nie środek trwały. Na przedmiotowej Nieruchomości, od dnia jej nabycia nigdy nie była prowadzona działalność inna niż rolnicza.

Zamierzają Państwo sprzedać Nieruchomość osobie fizycznej, prowadzącej działalność rolniczą i zarejestrowanej jako podatnik VAT czynny na zasadach ogólnych (Nabywca), przy czym Nieruchomość jest nabywana do majątku prywatnego Nabywcy. Nabywca będzie w dalszym ciągu prowadził na Nieruchomości działalność rolniczą. Sprzedaż Nieruchomości jest planowana w 2025 roku.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, wskazującym, że dochód ze sprzedaży Nieruchomości, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec Nieruchomości, spełnione zostaną warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. sprzedawane części Nieruchomości na dzień zbycia będą stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym (wchodzić w jego skład), a w konsekwencji również w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spełniają też warunek sklasyfikowania w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Sprzedaż tych części Nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości zbywanej nieruchomości.

Tym samym dochód ze sprzedaży Nieruchomości o której mowa we wniosku, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zaznaczyć należy, że tę interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.